Houten constructievloer verzwaren voor betere geluidsisolatie en stabiliteit

Nick renoveert

  • #1
Beste forumleden,

Ik heb een jaren '50 appartement waarbij ik de houten draagvloer onder handen wil nemen. De vloer dreunt te veel naar mijn zin als je wat stevigere voetstappen zet (typische houten vloer) en als je een feestje geeft is het niet leuk voor de onderburen. Bovendien zijn er veel plekken waar de vloer kraakt en enigszins op en neer deint.

Ik heb balken van 65x160 mm en een overspanning van 3,5 meter met variërend rond de 60 cm h-o-h-afstand. Ik heb begrepen dat dat tegenwoordig ook niet echt meer toereikend is (zie hier). De VvE is akkoord met elke aanpassing aan of tussen de draagbalken, zolang dit een verbetering oplevert, dus alles is in principe toegestaan.

Nu wil ik dit graag op een niet al te ingrijpende manier verbeteren (dus niet de draagbalken verwijderen en vervangen door staal met beton, want dat is ook nog eens vergunningsplichtig). Wel wil ik het zo maken dat het degelijk wordt. Ik heb me een beetje ingelezen en een veelgekozen optie is deze oplossing van een welbekende fabrikant van gipsvezelplaten:
Het idee is dus dat de plankenvloer weggehaald wordt, waarna er tussen de balken een verlaagde draagvloer aangebracht wordt. Daarop wordt een laag massa gestort en dan een lichte isolerende laag egaliserend vulmiddel. Daarbovenop komen dan gipsvezelplaten, waar je eventueel ook vloerverwarming in kunt frezen. Het voordeel hiervan is dat de ruimte tussen de balken volledig gebruikt wordt voor verzwaring en opvulling en dus goede vloerstabiliteit en geluidsisolatie geeft.

Nu vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat:
  • Hoe maak je zo'n verlaagde draagvloer? Zijn hier speciale (stalen) profielen voor?
  • Kunnen die profielen ook meteen dienen om de balken te verstevigen?
  • Wat voor soort massa wordt er dan tussen de balken gestort? Baksteen bijvoorbeeld?
  • Ik neem aan dat een berekening bij een constructeur handig is om te weten hoeveel massa de balken kunnen dragen?
(Een heel ander alternatief is overigens een zwaluwstaartenvloer, bovenop een akoestisch dempend materiaal. Echter, de opbouwhoogte vind ik dan te hoog worden, zelfs als je deze direct op de draagbalken legt.)

Ik hoop dat de vloeropbouwexperts hier hun licht over kunnen laten schijnen. Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Ralphe

    • #2
    Ik ben ook zoiets van plan: houten vloer eruit halen, verlaagde constructie aanbrengen tussen balken, ruimte volstorten met massa (puin o.i.d.), dan egaliseren en Fermacell eroverheen.

    Hoe je die ondersteuning voor de massa maakt is eigenlijk vrij simpel. Je kunt gewoon latten plaatsen parallel aan de draagbalken, aan de onderkant van de zijkanten. Daar leg je dan planken op. Wat daarbij slim is, is de plankenvloer die je weghaalt hergebruiken als draagvloer voor de massa/verzwaring. (Met een afkortzaag op maat zagen van de afstand tussen de balken; kun je ook mooi weer tand/groef leggen, aangezien je planken nu waarschijnlijk gekrompen zijn; vandaar dat het kraakt e.d.)

    Stalen L-profielen lijken me inderdaad een goed idee. Je creërt daarmee ook meer ruimte in de hoogte, want de planken kunnen aan de onderkant van het profiel komen, i.t.t. een lat waar de planken bovenop moeten. Als je een L-profiel neemt dat hoog genoeg is (en daarmee voldoende stijf t.o.v. de draagbalk) dan verstijf je de draagbalken daarmee aan weerskanten ook nog eens. Bevestigen kan dan met bouten, door de balk heen. Het makkelijkste is als je profielen met vooraf geboorde gaten neemt. Ik zou zeggen elke meter een bout, maar een constructeur kan dat precies zeggen.

    Wat voor soort massa... ik twijfel daar ook over. Het lijkt mij dat het niet veel uitmaakt. Als je baksteen of ander schoon puin hebt kan dat volgens mij prima dienst doen. Bovendien ben je dan helemaal mooi circulair bezig door zowel planken als puin te recyclen (en het is uiteraard goedkoper).

    Wel moet je zorgen dat de massa/puin goed vastligt op het hout. Die vulmassa van Fermacell zorgt daar als het goed is voor. En anders is het vrij eenvoudig om er waar nodig cement aan te brengen, waardoor het zijn stabiliteit krijgt.

    Laten we in ieder geval elkaars plannen goed evalueren, want ik heb dus nagenoeg dezelfde ideeën. Ik zou ook graag de meningen en ervaringen van anderen horen, vooral wat betreft reacties op bovenstaande.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #3
    Een dun laagje puin is te weinig en een dikke laag is te zwaar, en wat dacht je van het stof?
     
    • Like
    Waarderingen: Edwinnn

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu