Aanbouw/overkapping maken achter het huis

Martijnvdeijnde

  • #1
Hallo ieder,

Eerst de situatie. Achter het huis hebben we een "plaats" van 1,5m bij 5m. Deze is toegankelijk via de bijkeuken. De zon komt hier amper, het sluit aan op een open toegankelijk voetpad voor de huizen achter ons en heb geen interesse om er een "achterom" van de te maken.
We doen er dus nu niets mee.

Even over mezelf, ik ben erg handig en wil dit project zelf uitvoeren, met waar nodig ondersteuning (theoretisch en praktisch).

Het idee is om deze te overkappen met een glazen dak. Deze wil ik laten steunen op mooie dikke houten staanders (minimaal 14 cm). Tussen de staanders in wil ik met hout het dichttrekken tot 1,6m en daarop wil ik kozijnen maken. Alles uit hout dus.
Het doel gaat een extra bijkeuken zijn, voor de was te laten drogen, een extra koelkast en op ten duur een konijnenhok (voor ik het kan bouwen is de functie alweer bepaald, u moet dit herkennen hahaha)

Nu zit ik met 2 vragen:
1. Het hoeft niet net zo geïsoleerd te zijn als het huis, maar er is een verschil tussen een open tocht hok en "dicht". Ga ik dit redden met een houten constructie? Ik ben van plan een radiator te plaatsen (gezien ik nog ruimte heb op mijn verdeler), maar ik wil niet "leeglopen" op de stookkosten :-) Uiteraard ga ik de wanden isoleren met steenwol en een luchtlaag. De wand zal in minimaal 14 cm worden, mede door de dikte van de staanders.

2. Mijn plan is om een balkenconstructie vloer te maken. Deze dus vastmaken op de bestanden wanden en aan de dikke palen aan de andere kant, de grond er onder uitgraven, tussen de balken tempex isolatie maken en dan underlayment erover. Qua constructie kracht geloof ik het wel, maar ook hier weer het "geweten" dat opspeelt.
Een ander plan was op de balken constructie lewis platen te maken en dan een laag beton (hoe dik dan?).
Het hele huis en andere uitbouw is op staal, dus ik heb ooit geleerd dat je dat dan als referentie kan nemen. Maar een gehele fundering op staal maken lijkt me zo overdreven voor de functie/doel van het geheel.

Waar nodig kan ik wel iets uittekenen, mocht de uitleg onvoldoende zijn.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Martijnvdeijnde schreef:
Maar een gehele fundering op staal maken lijkt me zo overdreven voor de functie/doel van het geheel.
Kan je dat toelichten? Als een deel niet op staal wordt, hoe dan?

Heb je gechecked of het plaatsje wel bebouwd mag worden (gemeente/bestemmingsplan)?

Een aanbouw moet geisoleerd worden volgens de nieuwbouwnormen, dus vloer Rc 3.5m, wanden 4.5 en dak 6.0

Verder kan ik niet zoveel advies geven, zonder de situatie te kennen. Een paar foto's kunnen veel helpen :idea:
 

Martijnvdeijnde

  • #3
Ik bedoelde met die opmerking dat ik het overdreven vind om de fundering voor het nieuw te bouwen stuk op staal te maken, gezien het doel van het nieuw te bouwen niet een zware belasting zal hebben.

De check van het te bebouwen heb ik reeds gedaan.

De isolatiewaarde zijn een goed punt waar ik dan rekening mee moet houden. Dat geeft mij direct al een aantal antwoorden.

Waar wil je precies een foto van zien, want nu is er alleen een plaats te zien met tegels, betonen schutting en een klimop. :-)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Toch kunnen foto's een boel duidelijk maken. Zeker als je algemene tips wilt.

Dat van de fundering valt het kwartje niet helemaal denk ik. Als je niet op staal fundeert, hoe dan?

Leesvoer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fundering_op_staal
 

Martijnvdeijnde

  • #5


Ik denk dat een 3D tekening van mijn gedachten nog meer helpen.

Betreft de fundering. Het hele huis heeft een fundering op staal. Dit snap ik en ik snap ook waarom deze fundering. Mede daarom weet ik dus ook al uit een bodem onderzoek bij de buren, dat alleen een beton plaat storten een slecht idee is.
Mijn idee is dus om de boel uit te graven en een balken vloer te maken. De balken hangen dan aan de muren en aan de nieuw te plaatsen steunbalken (deze ga ik 1,5 meter ingraven en verstevigen met beton, ook dit is reeds gedaan bij de buren en staat als een huis).
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Bedankt voor de afbeelding :prima:

Die nieuw te plaatsen "steunbalken" is dus de fundering op staal. Een plaatfundering verdeelt de kracht over een veel groter oppervlak. Dat is in principe altijd beter. Waarom vind je het geen goed idee?

Een houten vloer/kruipruimte moet geventileerd worden. Dat is lastig als het volledig ingebouwd zit rondom. Hoe had je dat gedacht?
 

Martijnvdeijnde

  • #7
Volgens mij gaan we langs elkaar vragen stellen en beantwoorden :-)

- Uit het bodemonderzoek is gebleken dat een plaat storten, die geen verdere ondersteuning heeft, kan gaan wegzaken. Vandaar dat de huizen op staal zijn gezet of geheid. Hier zijn vast oplossingen voor, maar dan ga ik weer mijn budget/tijdsplanning en het zoveel mogelijk zelf doen voorbij.
- Ik heb nooit een fundering op staal gemaakt vanaf niets en ik vroeg me in eerste instantie af (ik zocht ruggespraak) of mijn balken idee ook sterk genoeg is. Dus de steunbalken voor het glasdak 1,5m de grond in en daarop de liggers voor de vloer. Zoals op de tekening dus.
- Omdat er een soort kruipruimte ontstaat, zal ik deze idd moeten ventileren. Dit doe ik via ventilatie roosters in de nieuwe muur, maar wel op een hoogte dat er geen water in kan lopen natuurlijk.
Zo is overigens de rest van de vloer van het huis ook geventileerd.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Wat versta jij dan onder een fundering op staal?
 

Martijnvdeijnde

  • #9
Ik kan wel stellen dat ik tot vandaag veronderstelde dat fundering op staal alleen een ingegraven metsel (trapsgewijs) fundering is. Dit is dus niet zo na het lezen van een aantal sites.

Maar goed, graag zou ik willen weten wat je/andere van het idee van de balken constructie/fundering vinden.

Ik kom uit op 3 opties:
1. De palen zoals ik ze beschreven heb.
2. Toch een plaatfundering, maar hoe hou ik het verschuiven/zetten tegen, tegenover de rest van het huis?

Een strokenfundering zou ook nog kunnen en deze dan boven het maaiveld uitlaten komen zodat ik daarop verder kan met de houten constructie.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Daarom had ik je eerder al wat leesvoer gegeven ;)

Het is wat lastig om op afstand een oordeel te geven, want het is ook afhankelijk van de grondsoort e.d. Of palen zin hebben hangt echt van de situatie af.

In het algemeen is een plaat (bijna) altijd goed, want je verdeeld de druk over een (veel) groter oppervlak.

De aanbouw kan je het beste dilateren van de rest van het huis. Of zo uitvoeren dat een eventueel scheurtje geen kwaad kan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu