Warm weer, vloerverwarming uit?

Klusmonkey

  • #1
Allen, ik meld mij weer eens bij de kenners :D

Na een koude winter begint de temperatuur eindelijk weer te stijgen. Om de gemaakte stookkosten enigszins te compenseren overweeg ik nu mijn vloerverwarming uit te schakelen voor de komende (zomer)maanden.
De vraag is echter wel;
Wat is de beste manier?
Kan dat zonder gevolgen?
Bestaat bijv. de kans dat de pomp vast slaat,
of leidingen verstopt raken?

Ik zal een foto toevoegen van mijn situatie.


Korte uitleg erbij, graag verbeteren indien nodig :wink:
1. is de retour-regelaar, staat nu vol open
2. is de thermostaatknop, staat voor 30% open
3. is de pomp, staat op de laagste stand (1).

Moet ik ze alle 3 uitschakelen? Lijkt me wel, maar is dat ook dé manier?
En moet ik bijv. 1x per week een paar minuten doorpompen om problemen te voorkomen?

Ik heb overigens vorige maand al wel via de kamerthermostaat geprobeerd de temperatuur omlaag te krijgen, maar zoals ik al opmerkte in mijn andere topic Pomp vloerverwarming stopt telkens lijkt dat geen enkele invloed uit te oefenen op de vloerverwarming. Instelling in de kamer is nu 12 graden, maar het blijft even warm... Iemand enig idee waardoor dat kan komen?
 

Freek123

  • #2
Dat het binnen warm blijft; goede isolatie van je huis met de zon op de ramen.....heb ik ook.
Vwb kostenbesparing; ik heb pompschakelaar toegepast welke de pomp laat draaien bij temperaturen van het leidingwater >40°C. Hierdoor wordt onnodig draaien voorkomen. 's-nachts draait deze automatisch gedurende enkele minuten om vast gaan zitten te voorkomen.
Leverancier ondermeer WTH, artikelnummer D535.

Draait bij mij al jaren zo zonder probleem.

Die andere knoppen hoef je helemaal niet aan te zitten.

Mijn installatie is uitgevoerd als hoofdverwarming en er wordt continue een ringleiding warmgehouden waar de vloerverwarming van afgetakt is. Mijn kamerthermostaat stuurt de servomotor in de uitlaat van de vloerverwarming aan.
De Cv-ketel wordt aangestuurd door een binnen-buitenregeling met apparte klokthermostaat.

Als jij je vloerverwarming hebt als bij-verwarming, zodat je nog radiatoren in je kamer hebt, dan zou ik de stekker van de pomp eruit trekken en 1 van de afsluiters dichtzetten, toe- of afvoer. Zo kan het water altijd nog uitzetten of intrekken indien nodig.


Groeten

Freek123
 

Klusmonkey

  • #3
Freek123 schreef:
Dat het binnen warm blijft; goede isolatie van je huis met de zon op de ramen
Ik bedoelde eigenlijk dat de vloerverwarming warm blijft :wink:
Met dit weer, en de thermo laag, verwacht ik niet dat de vloerverwarming op volle toeren blijft draaien. Verkeerd gedacht blijkbaar, en daarom ook mijn vermoeden dat die thermo in de kamer weinig tot geen invloed heeft op de gehele vloerverwarminginstallatie.
Vwb kostenbesparing; ik heb pompschakelaar toegepast welke de pomp laat draaien bij temperaturen van het leidingwater >40°C. Hierdoor wordt onnodig draaien voorkomen. 's-nachts draait deze automatisch gedurende enkele minuten om vast gaan zitten te voorkomen.
Leverancier ondermeer WTH, artikelnummer D535.
Ik zal eens kijken of zoiets voor ons ook handig is.
In principe zou een goed werkende kamerthermostaat (met nacht/bespaar functie) ook al iets moeten helpen. Maar een pompschakelaar zou perfect zijn, minder vaak pompen = minder verbruik.
Mijn installatie is uitgevoerd als hoofdverwarming en er wordt continue een ringleiding warmgehouden waar de vloerverwarming van afgetakt is. Mijn kamerthermostaat stuurt de servomotor in de uitlaat van de vloerverwarming aan.
De Cv-ketel wordt aangestuurd door een binnen-buitenregeling met apparte klokthermostaat.
Dit klinkt behoorlijk anders dan bij ons.
Wij zitten op stadsverwarming aangesloten middels een warmtewisselaar.
En dat zit weer rechtstreeks op de installatie zoals op de foto.
Als jij je vloerverwarming hebt als bij-verwarming, zodat je nog radiatoren in je kamer hebt, dan zou ik de stekker van de pomp eruit trekken en 1 van de afsluiters dichtzetten, toe- of afvoer. Zo kan het water altijd nog uitzetten of intrekken indien nodig.
Dat is wel een goeie ja, dan zet ik alleen de toevoer dicht (en de pomp).
Het is op de benedenverdieping de hoofdverwarming. En we hebben ook nog een elektrische haard voor 'noodgevallen' dus in principe kan de hele handel wel uit zomers. Toen we er vorig jaar zomer introkken functioneerde de boel ook niet, en was het warm genoeg.

Bedankt voor je reactie, weer wat geleerd :D
 

Klusmonkey

  • #4
Ik heb het systeem inmiddels uitgeschakeld.
De toevoer (nr.2) zit dicht en de pomp (nr.3) is uit.

Maar moet ik nu alsnog bijv. 1 maal per week een kwartiertje doorpompen om vastslaan of dichtslibben te voorkomen? En moet ik daarbij de toevoer ook weer open zetten?

Nog een vraagje;
Mocht ik de kamerthermostaat niet aan de praat krijgen en een pompschakelaar blijkt niet mogelijk, is het dan een goed idee om een tijdschakelaar aan de pomp te koppelen straks? Met als doel dat de vloerverwarming overdag (als we toch niet thuis zijn) niet de hele tijd onnodig blijft draaien.
 

GewoonIemand

  • #5
Op deze warme dagen stoken is energieverspillen. Je kan gewoon de pomp van de vloerverwarming en ketels ''CV functie'' gewoon uitzetten.
Dichtdraaien van de kranen maakt opzicht niet zo veel uit. Ik zou die zo laten, anders moet je het later weer waterzijdig inregelen.
 

Klusmonkey

  • #6
Dag G.I.,

De pomp staat ook uit ondertussen.
Een CV heb ik niet, daar ik op stadsverwarming ben aangesloten middels een warmtewisselaar.

Maar wat bedoel je precies met "waterzijdig inregelen"?
Ik kan dus beter de toevoer weer iets openzetten?

En is periodiek doorpompen nog echt nodig?
 

Freek123

  • #7
Ik denk dat G I de gedachte heeft dat je alle vloerverwarminggroepen dicht zou draaien.
Dat moet je dus inderdaad NIET doen, deze staan, als het goed is, ingeregeld voor jou situatie.
De totale toevoer of totale afvoerafsluiter kan je dichtzetten.

Vwb het laten draaien van je pomp; bij ons staat íe de hele zomer af en hij springt gewoon weer bij als het nodig is ergens in het najaar. Ik laat 'm niet extra een keertje draaien of zo. Kan uiteraard geen kwaad om het wel te doen.
Slib zal er echt niet in je systeem komen, het is "dood"water wat in je systeem zit met nauwelijks zuurstof. Hij kan hoogstens vast gaan zitten door wat roestdeeltje's; indien aanwezig.

Freek123
 

Red

  • #8
Na het lezen van je andere topic begrijp ik dat er twee 'problemen' zijn:
- Je vloer blijft warm en reageerd niet op je kamer thermostaat
- Je wil de pomp van de vloerverwarming uitzetten tijdens de zomer maanden voor E-energie besparing

Je hebt stads verwarming icm vloer verwarming. Dan moet er in mijn ogen ergens een zgn zonneklep zitten die op verzoek van de kamerthermostaat warmwater van je stadsverwarming bijmengt. Wanneer je je kamerthermostaat omlaag zet en er toch warm water door de vloer blijft stromen, kun je je afvragen of de zonnneklep niet defect is, die lijkt dan open te blijven staan, wat niet logisch is bij de klep die ik ken. Je moet ook aan de kilojoule meter kunnen zien of er nog verbruik is, mits er niet ook nog een warmwater toestel op aangesloten is.

De pomp helemaal uitzetten doe ikzelf niet en ga ik ook niet doen. Het vebruik is niet echt schokkend. Als ik al iets zou ondernemen zou ik een pomp schakelaar plaatsen, die de pomp:
- inschakeld bij warmte vraag
- periodiek aanzet om klemmen van de pomp te voorkomen.

Bij de één gaat het maanden uitschakelen van de pomp jaren lang goed, bij anderen leverd het problemen op, het is mij de mogelijke ellende niet waard. Een dergelijke pomp is ca 25/35/45W in stand 1/2/3 en verbruikt ca 1.1 kWh per dag dus ca 20-25 cent in de hoogste stand EN maximaal vermogen.
 

Klusmonkey

  • #9
Dat zijn inderdaad de 2 punten.

1. Kamerthermostaat
Lijkt nergens invloed op te hebben.
De warmtemeter blijft vrolijk doorlopen.
Verbruik blijft nagenoeg hetzelfde of de thermostaat nu hoog of laag staat.
In de herfst ga ik er hiermee weer aan de slag. Nu gaat ie uit :wink:
Zonneklep zegt me niets... ook geen idee waar ik die zou moeten zoeken.

2. Pomp uit ivm overbodig stoken
Ik heb de warmwater toevoer al dichtgedraaid, en de pomp uitgezet.
De groepen laat ik staan zoals ze staan.
1 ervan zat al dicht, die is van de hal, dat vind ik sowieso onnodig stoken.
Ik laat denk ik de pomp om de 2 à 3 weken effe een half uurtje doorpompen voor de zekerheid. Heb geen zin in geklooi zodra het weer kouder wordt over een half jaartje.
Kan ik trouwens 'gewoon' de pomp aanzetten en de toevoer dichtlaten? Of wordt dan het bestaande water door de retour weggepompt en leg ik in feite de boel droog?? Of zeg ik nu rare dingen :)

Zo'n pompschakelaar blijft een interessante optie, is dat enigszins zelf te doen (indien aansluiten op bestaande pomp?) of is dat iets voor een expert (indien echt de pomp vervangen moet worden)?
 

Red

  • #10
1)
De thermostaat in de woonkamer moet ergens opaangesloten zijn. Bij de meeste normale CV systemen, schakeld de kamerthermostaat de CV ketel zelf. Bij een CV+Vloer verwarming of een stadsverwarming + vloerverwarming, is de vloerverwarming unit meestal voorzien van een zonneklep. Deze klep gaat open bij warmte vraag en sluit daarna vanzelf weer. Het binnenwerk van een zonneklep ziet er een beetje uit als van een thermostaatknop voor een radiator, maar dan met een snoertje, wat naar een thermostaat gaat.

2)
Een vloerverwarming pomp, circuleerd normaalgesproken alleen het water in het vloercircuit. Er wordt via een zonneklep of een dompelthermostaat (regelt watertemperatuur van de vloer) water uit de CV bij gemengt. De retour gaat weer terug naar de CV, de retour is meestal voorzien van een voet ventiel. Dit voet ventiel wordt gebruikt om de hoeveelheid water dit uit de CV/stadsverwarming kan worden opgenomen, te begrenzen. Zit deze er niet in of staat hij open, gaat al het heet water naar de vloer, met als gevolg dat evt overige gebruikers nauwelijks nog warmwater krijgen.

Dit heet waterzijdig inregelen. Je hebt overigens 'inhuis' waterzijdig inregelen, dat zijn je eigen radiatoren en vloerverwarmingen en je hebt stadsverwarming-inregelen. Dat laatste moet voorkomen dat jou woning te veel warmte krijgt, waardoor de buurt in de kou zit :oops: (beetje overdreven misschien)

2b)
Een pomp schakelaar is een kastje wat je op de warmwater aanvoer klemt van de CV.Hij detecteerd of er warmwater aankomt. Elektrisch zit dit kastje tussen het stopcontact van de pomp en de pomp zelf. Zodra hij merkt dat er warmwater aankomt, schakeld hij de pomp aan. Daarnaast zit er een timer in die de pomp één keer in de zoveel tijd aanzet. Je hoeft dus geen pomp te vervangen, alleen elektrisch iets toevoegen.

Er zijn overigens 'zelflerende pompen' die niet harder pompen dan nodig, waardoor het verbuik ook fors kan dalen. Geen idee wat zon pomp kost, maar mocht de pomp ooit vervangen moeten worden is dat misschien een idee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu