Zwevende dekvloer op houten balklaag

JoostK

  • #1
Beste allemaal, ik ben nieuwe op het forum, maar niet helemaal nieuw op het gebied van (ver)bouwen en klussen.

2 jaar geleden zijn wij begonnen aan de bouw en verbouw van een jaren 60 woning naar een modern huis.

Op de begane grond is de houten balklaag verwijderd en zijn in de oude woning en nieuwe aanbouw een EPS broodjes vloer aangebracht, daaroverheen een hechtende zand-cement dekvloer met vloerverwarming, dik 60 mm.

Op de 1e verdieping was een balklaag aanwezig hoh 60 cm, die hebben wij in de bestaande woning bij elke balk nog 1 er tussen gelegd en nu een hoh maat van 30 cm.
Daaroverheen underlayment en een met zwaluwstaartplaten zwevende dekvloer van 60 mm, ook voorzien van vloerverwarming.
de vloer is met randisolatie losgehouden van de muren.

Nu doet zicht de situatie voor dat ik de hoeken van de kamers op de 1e verdieping erg gevoelig vindt voor trillingen als ik daar met een voet stamp. Ik heb zelfs het gevoel als ik het met mijn volle gewicht zou doen dat ik dan de vloer kapot zou kunnen krijgen...
In het midden van de kamers is dat veel minder erg.


A) Is dat normaal?
B) Ik maak mij dus ernstige zorgen of dat de badkamer straks wel waterdicht te krijgen is. Het tegelwerk en bijbehorende zaken van voegen/ kitten/ kimband etc. wil ik uitbesteden. Ik ben bang dat de voegen kapot springen bij een dergelijk trillingsgevoeligheid.

Ik hoor graag jullie advies/mening.

Groeten, Joost
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Klinkt niet goed, het lijkt er op dat de zwaluwstaartplaten te los liggen op de underlayment platen, die waren trouwens niet nodig geweest, u had direct op de balken de zwaluwstaartplaten kunnen leggen en daar beton op kunnen storten.
 

JoostK

  • #3
Daar lijkt het op. Ik vraag me alleen af hoe het komt dat ze te los zouden kunnen liggen.
Enig idee wat er aan te kunnen doen?
 

Ralph

  • #4
Het lijkt op verkeerde droging.
Veel gemaakte fout met zwevende dekvloeren is te vroeg tegelen of afdekken en tocht, daardoor drogen de hoeken sneller en trekken omhoog.
Dat is kennelijk de spanning die je voelt en het zal dan vroeg of laat ook breken.

Als er geen tegels op komt laat het gewoon breken en leg het laminaat er gewoon overheen.
Wel tegels er overheen is de vloer breken en opnieuw aanhelen.
 

JoostK

  • #5
Ik heb de woning 2 weken dicht gelaten en langzaam laten drogen.

Breken? Zou dat goed gaan met de vloerverwarming anders heb ik een mega probleem. Ben zelf betonconstructeur en van het fenomeen omkruleffecten bij bedrijfsvloeren ben ik op de hoogte. Dacht zelf aan het openhalen van de buitenhoeken ca 20*30 cm en daar nieuw beton erin.

De 1e verdieping bestaat uit 3 kamers waarvan 1 badkamer, met tegels dus
 

Ralph

  • #6
Dat is wel de beste optie idd openhalen en aanhelen of fixeren dat het vastligt.
 

Menneke

  • #7
Heb je de zwaluwstaart haaks op de balken gelegd?

heb je ze vast geschroefd?

en netjes in elkaar geklikt kopse kanten ongeveer 10cm

wat is de balk maat?

wat is de vrije overspanning.


en juist de underlayment is allen maar beter dat die er onder ligt geeft een betere kracht verdeling.

en drogen is een per 1CM 7daagen drogen. of binnen 48 de tegels er op
 

JoostK

  • #8
Zwaluwstaartplaten liggen haaks op de balken.
Ik denk ook niet dat ze daardoor zouden gaan zweven, maar ok.

Ze zijn niet vastgeschroefd, het is een zwevende vloer. De verwerkingsvoorschriften van de fabrikant schrijven dat ook voor bij gebruik vloerverwarming i.v.m. verlenging en verkortingen bij temperatuursvariaties.

de balkmaat is hoh 30 cm.

De vrije overspanning is minimaal 3,00 en maximaal 4,00 meter. Er is ook een overspanning van ca. 3,40 meter.
Er is geen verschil in de 3 kamers qua "problematiek".
 

Menneke

  • #9
Tijdelijke bevestiging

Indien de Lewis Zwaluwstaartplaten los op de onderconstructie liggen (bijv. zwevende vloer / vloer met vloerverwarming) moet de Zwaluwstaartplaat t.p.v. de vloerranden tijdelijk worden gefixeerd met knellatten of met (middels parkers vastgezette) houten wigvormige klossen, om te voorkomen dat de vloer tijdens het drogen van de mortel in de hoeken en langs de randen omhoog komt.

dit is de reden dat wij zelf de vloer altijd vast schroeven langs de randen ondanks het een zwedende vloer zal moeten zijn.

maar dan zal je idd de hoeken open moeten hakken en opnieuw storten.

aan de rest kan het niet ligen H.O.H is goed haaks op balklaag is goed
 

JoostK

  • #10
Ik ben overtuigd, het is dus een probleem. Heb een temperatuur laser geleend van mijn broer en de uitgaande temperatuur van de ketel op 60 graden ingesteld. Na ca. 15 a 20 minuten kon ik de leidingen al detecteren en markeren op de vloer.

Ik heb nu 1 van de 10 probleem hoeken opengehakt (driehoek groot ca. 30 x 30 cm)en de zwaluwstaartplaat daar aan de balken eronder vastgeschroefd en daarmee merkbaar naar beneden geschroefd. Daarna de dekvloer natgemaakt voor goede hechting en er nieuw beton in de hoek gestort. Als dat goed werkt dan ook voor de rest zo, zo niet, dan groter openhakken en aanstorten.

Als laatste de 3 probleemhoeken in de badkamer...

Groeten, Joost
 

JoostK

  • #11


1 van de 10 hoeken aangestort en na 3 dagen erop gevoeld met mijn voet... Het lijkt bijna helemaal weg. De rest vandaag ook gedaan...
 

JoostK

  • #12
 

Menneke

  • #13
Ziet er weer netjes uit
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu