Zwevend leggen massief houten vloer

Gozzert77

  • #1
In de woonkamer van mijn nieuwe woning van 6 mtr x 12 mtr (incl hal)
wil ik een frans eiken massief houten vloer plaatsen. De planken zijn 20 cm breed. Volgens de verkoper kun je het tot 20 cm breed nog zwevend leggen. Dit lees ik ook terug op het internet. Hoewel sommige vloerenleggers een massief houten vloer überhaupt niet zwevend willen leggen.
Er is echter 1 ding waar verschillende leggers elkaar tegenspreken.
De breedte van het huis (leg de planken van voorkant naar achterkant) mag volgens sommige maar max 4 mtr breed zijn, volgens sommige 6,5 en andere zeggen weer tot 7-8 mtr. Aangezien mijn huis 6 mtr breed is, zit ik dus met enige twijfel.
Wat vinden jullie ervan? (is nieuwbouw huis van 2 jaar oud)
Ander advies was om olie te gebruiken op de vloer. Echter krijg ik ook van iedereen allerlei adviezen hierin. Ik heb 2 kleine kinderen en een grote hond van 40 kg (overigens geen "zanddrager" omdat hij enkele vacht heeft)
Krijg nu steeds meer de neiging om blue dolphin hardwax olie (naturel, transparant, mat) te gaan gebruiken. Bij de verkoper van mijn vloer was dat " vloeken in de kerk"
wat is het beste voor mijn situatie?
bedankt voor reactie
 

Jvsteenb

  • #2
Ja, dit is typisch zo'n onderwerp waar je 10 meningen krijgt als je 10 mensen vraagt....

Ik heb er ook een ( 't zal eens niet.. :oops: ) maar ik zal 'm in ieder geval proberen uit te leggen.

6 Meter is wel breed, maar niet overdreven. Frans eiken is hoofdzakelijk Quercus Petrea, en dat is best stabiel. Houdt gewoon rekening met een behoorlijke zwelvoeg, en een plint die breed genoeg is.
's Zomers zal je vloer breder zijn dan 's winters.
Als je de delen los in elkaar legt (zonder verlijming) maak dan gebruik van parketveren, dat voorkomt een enorme hoop gezeur. De naden blijven daardoor zo goed mogelijk gesloten, en er komt dan veel minder zooi tussen - met een hond en/of kleine kinderen is dat een groot voordeel.

Lak is makkelijker schoon te houden en meestal duurzamer, maar krassen tonen sneller en plaatselijk bijwerken is meestal nauwelijks te doen. Dit is met olie of hardwax een stuk makkelijker.
Waar je ook rekening mee zou kunnen houden is dat een lakvloer meestal aan de oppervlakte gladder is - handig met schoonmaken maar niet erg goed voor je hond, die dan véél minder grip onder z'n kussentjes heeft. Als je een ras hebt dat gevoelig is voor HD of andere heupproblemen is in mijn ervaring een lakvloer niet het beste idee.

Succes met de keuze.

vr. gr.

Job
 

Gozzert77

  • #3
Dank je wel voor de snelle reactie.
Ik hoor vaak dat je de kopse kant wel moet lijmen. Is dat verstandig of gewoon maar helemaal geen lijm gebruiken. Ik zet uiteraard spanveren aan de randen. De plint is een massieve platte plint van 28x5 mm. Dat zou toch voldoende moeten zijn?
Lak is , buiten het feit dat het te glad is voor de hond, te spiegelend. We willen graag het echte 'hout gevoel' blijven houden. Vloer mag ook een beetje leven, dus krassen en dergelijke is niet erg, zolang er maar geen water en vlekken in komen.
Ben nu uiteraard druk aan het googelen over het onderwerp olie vs hardwax olie en krijg steeds meer het idee dat die hardwax olie minder gezeur met vlekken geeft (en ook iets minder onderhoud dan alleen olie)
 

Jvsteenb

  • #4
Ook het kops lijmen is een kwestie van afwegen. Als je rondom parketveren plaatst kan het prima zonder. De afweging is vooral dat je door te lopen je planken heen-en-weer schopt. Dat klopt ook wel, maar als je ook veren aan de kopse kanten gebruikt, hoeft dat geen probleem te zijn.

Het is een groot voordeel als je de delen weer uit kunt nemen, al is het maar om evt. één deel te kunnen vervangen bij schade. Bij een onderhoudsbeurt kun je dan ook eventueel de delen wat anders terugleggen, om de verkleuring te verdelen.

Zelf ben ik geen fan van lak / ik ben een fan van hout :cool:
Maar aan de andere kant kan het op een klassiek gelegde mozaïek tapisvloer wel schitterend ogen.

Ik ben zelf een fan van olie, dat vind ik het mooiste, en de oppervlakte van de vloer wordt er ook door verstevigd, en wordt op den duur ook steeds mooier.
Maar voor een eiken vloer heeft hardwax ook wel een voordeel, omdat eiken een ringporige houtsoort is, en dus wat "opener" is. Dat "open" karakter wil je sowieso graag teniet doen als je het als vloer gebruikt, daar wordt de vloer een stuk gebruiksvriendelijker van. Dat is met olie iets lastiger, je moet de poriën dan "volschuren" met olie en houtstof.
Een goede hardwax sluit de porien ook zonder houtstof, dat scheelt een bewerkingsgang.

Je 28x5 mm plint is wel genoeg, als je 'm plat monteert. Maar da's best lastig, want de plint moet aan de muur, niet aan de vloer ( duh.... :roll: ). Als je plint staand gemonteerd wordt: 5mm is in de breedte van een 6m brede vloer véél te weinig om de werking te bedekken.
Er zijn fraaie holle plinten, die zo'n 25-45mm kunnen bedekken, en gemonteerd worden op een profiellat aan de muur. M.b.v. zelfklevend klittenband kun je ze zelfs demontabel monteren, en de ruimte eronder kun je ook nog gebruiken voor het wegwerken van een snoertje.

Maak wat moois van je vloer !


vr. gr.

Job
 

Gozzert77

  • #5
Nogmaals dank voor goede advies. Ik zal me nog eens gaan verdiepen in de plinten. Het was eigenlijk de bedoeling dat ik ze gewoon aan de vloer vastmaak, maar hieronder kan ik geen snoeren kwijt doordat de spanveren er zitten.
Of je nu een spleet krijgt tussen de muur en de plint of tussen de plint en de vloer. Bij allebei zie je een spleet.
Bij die MDF plinten aan de muur voor je kabels, zit je vlgs mij wel met het probleem dat kast niet helemaal tegen de muur aankomt. Kun je natuurlijk ondervangen om daar geen plint te doen, maar als je je kast een keer verplaatst, zit je zonder plint.
gr
olaf
 

Jvsteenb

  • #6
Hallo Olaf,

Het kastprobleem heb je met iedere plint - maar er zijn ook kasten en wandmeubelen die hier een sparing voor hebben, hoewel zelden meer dan 25mm diep, of meer dan 60mm hoog. Kasten op pootjes zijn in dit opzicht wat makkelijker.
Als je de plint op de juiste manier aan de muur bevestigd, hangt 'ie iets boven de vloer, misschien 1mm max. De vloer kan dan wel onder je plint doorbewegen, en die afstand is dus constant want je vloer wordt weliswaar breder, maar nauwelijks dikker. Wanneer je de plint aan de vloer bevestigt, kan het zijn dat de spleet varieert van strak-tegen-de-muur tot 2cm(!) of meer los aan beide kanten. Dan heeft een plint niet zo veel zin.

Een holle plint bevestig je op een profiellat die op de muur wordt bevestigd. Zo'n plint is meestal rond de 50 mm hoog, en onder de profiellat heb je ruimte voor kabels, de plint zelf is maar een paar mm dik. Als je 'm met klittenband op de profiellat monteert of een andere niet-permanente bevestiging toepast, kun je de plint ook weer eenvoudig aanpassen aan een nieuwe inrichting - je koopt gewoon een extra lengte, en wat extra eind- en hoekstukjes. het meest populaire profiel is schuin, met een afgeronde bovenzijde, en staat aan de onderkant zo'n 25-35 mm van de wand af, beetje afhankelijk van de montage. Daaronder heb je ruimte genoeg voor de zwelnaad rondom inclusief de parketveren.

Voor eventuele hardhouten stofdorpels zul je per situatie een oplossing moeten zoeken. Als de vloer laag genoeg ligt, kun je waarschijnlijk een bredere dorpel met een passende sponning monteren, die over de vloerdelen steekt en op die manier de zwelnaad afdekt.
Soms komt de vloer zo hoog, dat de hele stofdorpel omhoog moet, om voldoende sterkte in het overstekende deel over te houden ( Beuken dorpel, 25mm overstek: liefst niet dunner dan 12mm in het overstekdeel )
In dat geval zullen de toegangsdeuren ook pas geschaafd moeten worden.

Vr. gr.

Job
 

Gozzert77

  • #7
Tsjonge , daar gaat toch nog heel wat bij kijken. Ik ben vanaf mijn studententijd gewend om clicklaminaat te leggen en plak je er even plintje overheen :?
Dat is nu blijkbaar toch wel anders. Ik had al platte plint besteld, maar ga die toch maar afzeggen dan, want het klinkt heel logisch wat je opgeschreven hebt. Ik zag toevallig in de vloerenwinkel van die MDF plinten hangen. Die zijn wel behoorlijk groot en moet ik ook nog helemaal gaan behandelen volgens mij, want ze waren wit. Je hebt me al heel goed geholpen, maar ik wil graag nog laatste vraag stellen: waar kan ik van die plinten bestellen waar jij het over hebt en dat ik ze niet ook nog eens moet gaan behandelen?

veel dank!!
 

Gozzert77

  • #8
Ps. Hoe zit het eigenlijk met volgende:
in de gang naar de voordeur wil ik de vloer laten doorlopen. Is in principe wel een ruimte waar het kouder is dan in woonkamer. Moet ik drempel plaatsen thv deur?
Ik zie veel huizen waarbij het gewoon zonder drempel/tussenstuk is gedaan en lijkt allemaal goed te gaan
 

Jvsteenb

  • #9
Hallo Olaf,

Holle plinten worden door veel leveranciers van houten vloeren aangeboden. Een leverancier die parketveren levert, zal ws. ook wel holle plinten kunnen leveren. Ze bestaan als gebogen multiplex met een topfineerlaag die bij je vloer past, maar die zijn èrg prijzig. De wat eenvoudigere variant is voorzien van een kunststof folie met print, en een stuk betaalbaarder. Je hoeft ze in principe niet af te werken.

Als de vloer van je woonkamer en die van je gang/hal op hetzelfde niveau worden gebracht, hoef je niet per sé een stofdorpel toe te passen.

Zorg wel dat je de posten goed vrijhoudt, want ter hoogte van een dergelijke overgang wil er wel eens wat schuiven. Het is niet zo zeer de temperatuur op zich, maar de relatieve luchtvochtigheid die het 'm doet, of eigenlijk het resulterende evenwichtsvochtgehalte van je vloerhout. Voor elke houtsoort is er een gegeven verband tussen de temperatuur, relatieve luchtvochtigheid, en het resulterende evenwichtshoutvochtgehalte. Er is bovendien een behoorlijke vertraging, want het hout neemt vocht niet supersnel op, en staat het nog langzamer weer af. Als je je dit voorstelt, wordt duidelijk dat met name rond een dergelijke overgang de beweging van het hout iets forser uit kan pakken, en zich lastig laat beheersen. Nochtans is het in een normale woningsituatie prima te doen, dus als je het mooier vindt: gewoon de dorpel weglaten.

Laminaat is veel stabieler, waardoor dit soort problemen bij het "doorleggen" zelden van groot belang zijn.


vr. gr.

Job
 

Gozzert77

  • #10
Bedankt voor het reageren. Ik denk dat ik nu wel genoeg weet om er aan te beginnen.
Laminaat is nog overwogen, maar bij de vloeren handelaar zag ik multiplank eiken met olie en massieve vloer met olie. Massieve vloer zag er toch veel mooier uit. Hoe dat komt weet ik niet (wrs toch iets ander soort toplaag op multiplank). Prijstechnisch maakte het ook niet veel uit, waardoor ik toch voor massief heb gekozen.

gr
olaf
 

Jvsteenb

  • #11
Ik zou zelf ook voor massief kiezen, ook om dat daarbij itt. een toplaagvloer de messing en groef ook uit massief eiken bestaan, maar wanneer de multiplank vloer bestaat uit een forse toplaag ( dus geen 4 maar bv. 8 of 10mm ) op een multiplex drager, is er voldoende slijtlaag, en is het geheel als vloer wel stabieler, waardoor de zwelnaden kleiner kunnen zijn. Dit is wel iets om in je afweging mee te nemen.


Succes met de keuze, en alvast veel plezier van je vloer!

vr. gr.

Job
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu