Zolderisolatie, doe ik het zo goed?

Arievdberg

  • #1
Veel gelezen en vastgesteld dat er tegenstrijdige adviezen zijn. Dus voordat ik ga beginnen graag even jullie mening. Ik wil het schuine dak van onze oude dijkwoning gaan isoleren. Van buiten gezien :
* pannen oud
* panlatten oud
* dakbeschot oud
* luchtisolatie circa 3 cm met pijpje naar buiten op diverse plaatsen ivm ventilatie nieuw
* dampdoorlatende laag nieuw
* pur islotaieplaten circa 7 cm dik nieuw
* damremmende laag nieuw
* aftimmering mbv rachels van gipsplaten nieuw

Klopt dit ? Of hebben jullie nog andere adviezen. De pur isolatieplaten kan ik tweedehands bij een groot isolatiebedrijf tweedehands kopen voor circa €6,5 De niewe platen kosten in dezelfde dikte en rc waarde van 3,05 circa €7.75 (beide ex btw)

Prijsverschil is interessant, maar zitten er ook nadelen ( anders dan enkele kleine gaatjes aan ?

Alvast bedankt

Arie
 

Fiesiekus

  • #2
Ziet er goed uit. Alleen die dampdoorlatende laag is niet echt noodzakelijk. En gaatjes, daar houden we niet van; die kan je dicht-purreren.
 

Chathanky

  • #3
Folies zijn sowieso niet noodzakelijk als de purplaten goed aansluiten en af getaped zijn.

Deze platen zijn van zich zelf al dampwerend.
 

Isowol

  • #4
Pur-platen zijn alleen dampdicht als er een tweezijdige bekleding op zit met een aluminiuminlage. Als je platen hebt met een glasvlies bekleding gaat de waterdamp er dwars doorheen omdat het schuim niet dampdicht is.

Bovendien begrijp ik het nut van het ventileren tussen isolatie en dakbeschot niet; als je dampdichte of zwaar dampremmende folie goed aanbrengt aan de warme (= binnenzijde) kant van de isolatie, dan kan er geen condensatie optreden achter de isolatie en is ventileren niet nodig.
 

Fiesiekus

  • #5
Ik kan me zo voorstellen dat enige lekkage van regenwater via de pannen zich ophoopt tussen isolatie en dakbeschot. Door efficiënte ventilatie zal de nadelige invloed op het dakbeschot (veel?) minder zijn.
 

Isowol

  • #6
Als er lekwater op het dakbeschot terecht komt, loopt dit naar beneden en via de goot weer weg. Als het dakbeschot zo lek is dat het water op de isolatie terecht komt, lost een ventilatieruimte met pijpjes niets op. Dan kun je beter er vanuit gaan dat wat er in kan komen en ook weer uit zal kunnen ventileren. Bouwfysisch m.i. niet nodig.
 

Fiesiekus

  • #7
Isowol schreef:
Als het dakbeschot zo lek is dat het water op de isolatie terecht komt, lost een ventilatieruimte met pijpjes niets op. Dan kun je beter er vanuit gaan dat wat er in kan komen en ook weer uit zal kunnen ventileren.
Voor ventilatie is ventilatieruimte nodig (die pijpjes is idd de vraag of dat extra ventileert, een paar openingen wel). Of ben ik nu verkeerd aan het denken?
 

Isowol

  • #8
Ik ga uit van een "functioneel" dakbeschot. Er komt normaliter weinig water door een pannendak heen. Die paar druppels die op het dakbeschot belanden kunnen weinig kwaad doen en lopen aan de buitenzijde naar beneden. Het dakbeschot droogt dan vanzelf weer, want onder de pannen ventileert het goed. Vandaar ook mijn opmerking dat als er water door het dakbeschot naar binnen lekt, dit er ook wel weer uit ventileert.

Ik heb geen opmerkingen gelezen van Tobber over een lekkend dak maar over een niet-geïsoleerd dak. Vandaar.
 

Chathanky

  • #9
Isowol schreef:
Pur-platen zijn alleen dampdicht als er een tweezijdige bekleding op zit met een aluminiuminlage. Als je platen hebt met een glasvlies bekleding gaat de waterdamp er dwars doorheen omdat het schuim niet dampdicht is.
Ik sprak over dampwerend en toch niet over dampdicht?

Als het dakbeschot een grotere vochttransport toelaat dan de isolatie dan zal vocht vanuit je woning nooit ophopen in je constuctie. De geringere hoeveelheid vocht kan snel genoeg door de dakconstuctie afgevoerd worden.

Purplaten zijn meer dampwerender dan de genoemde constructie de achter de isolatieplaten zit.

Wat ik niet lees is dat het dakbeschot wellicht geverft is.
vele verfsoorten belemmeren het vochttransport, je kan dan de constructie niet als damp open beschouwen en kan gaan zorgen voor vochtproblemen in de constructie.
 

Isowol

  • #10
Een houten dakbeschot van zeg 18 mm heeft een veel lagere dampdoorlatendheid dan PURschuim van welke dikte dan ook. Dus altijd oppassen: door de zolder te isoleren stijgt de luchtvochtigheidsgraad in die ruimte en zal er altijd een damptransport van binnen naar buiten op gang komen. Dit voorkom je door een dampdichte folie aan te brengen aan de binnenzijde van de isolatie. Of door een dampdichte isolatie toe te passen, maar dan wel eentje met een dampdichte bekleding.

Anders is het een kwestie van tijd voordat er condensatie optreedt aan de binnenkant van je dakbeschot.
 

Chathanky

  • #11
De dampdifussie weerstand van hout is 25 μ, die van pur is gemiddeld 50μ.
Pe folie heeft een waarde van 50.000 μ (ter aanvulling)

Pur heeft een hogere dampweerstand.
Dit zijn vast gestelde waardes uit onderzoeken die gedaan worden om de eigenschappen van bouwmaterialen vast te stellen.
 

Fiesiekus

  • #12
En dan 70 mm isolatieplaten; vergelijk dat eens met 18 mm houten beschot. Scheelt totaal μd-factor 8. Conclusie: waterdamp dat via die platen uit de ruimte diffundeert, diffundeert met gemak via dak naar buiten.
 

Chathanky

  • #13
Yep, :wink:

Goed je huiswerk gedaan fiesiekus, nu nog even met de gegevens een berekening maken hoeveel gram water per m2 er door de constuctie difundeert en je bent wat mij betreft geslaagd. :mrgreen:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
4 gram per 24 uur.
 

Chathanky

  • #15
Dat ligt er aan wat je voor temperaturen en luchtvochtigheden je in vult Jan.

Het gaat om oud dakbeschot ik ga uit van planken, gaat het om multiplex dan wordt het nog wat kritischer, (waarde 115 μ) maar nog steeds positief.

Er spelen nog wel meer zaken mee voor een preciese benadering maar dit gaat wel erg ver voor een klusforum.

Dit wil ik nog wel even vermelden.
Condensatie in een constructie hoeft niet altijd bezwaarlijk te zijn. Als de hoeveelheid condens in de winter gering is en in de zomer ruimschoots weer kan verdampen, hoeft de situatie niet tot vochtproblemen te leiden. Voorwaarde is wel dat de constructie gedurende de winter het vocht kan opnemen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Dit was een geintje :cool:
Ik weet van dat soort berekeningen helemaal niets, gelukkig is er iemand die reageert :lol:
 

Chathanky

  • #17
Ik ga er ook geen een maken voor je Jan, daar gaat nogal wat tijd in zitten.

Er zijn pogramma`s die het veel sneller kunnen. :mrgreen:
 

Fiesiekus

  • #18
Blijft het punt van die 3 cm ruimte tussen isolatieplaten en dakbeschot: volgens mij droogt 't daardoor beter/sneller nadat er evt. regenwater in het dakbeschot is getrokken? Of ziet ik dat verkeerd?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Het is dakbeschot van een oude dijkwoning, ik kan me niet voorstellen dat een oudere woning een dicht dakbeschot heeft, het ventileert (tocht) normaal behoorlijk door het dakbeschot.
Misschien kan de TS aangeven of het dakbeschot kieren heeft of helemaal dichtgetimmerd is.
Hypotheses maken het topic wel langer maar niet duidelijker.
 

Arievdberg

  • #20
Allereerst dank voor de vele reacties, soms duizelt het me een beetje als jullie het over de waarden hebben. Maar hier even wat aanvullende inofrmatie:
* betreft oud dijkhuis, dakbeschot bestaat uit planken die netjes aanluiten ( wellicht iets van messing en groef) en niet geverfd zijn
* de "pijpjes" die ik vanuit de openruimte door het dak wilde plaatsen zijn bedoeld voor de ventilatie van die ruimte. Ik wilde de pijpjes plaatsen ter voorkoming van het feit dat er lekwater wat door de pannen zou komen door de ventilatiegaatjes naar binnen zou komen. (pijpjes wi;de ik met siliconenkit vastzetten)

Is dit een goed idee en zo welke diameter en plaats, bijv om de 75 cm ??

Ik zie jullie antwoord(en) weer graag tegemoet!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu