Zelf schuurdeur timmeren

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #41
Eerst rondom in de verf zetten, onbehandeld opslaan in een vochtige schuur heeft tot gevolg dat de plex ook vochtiger wordt. Na frezen en afhangen de kale plekken gronden en daarna de hele deur nog een keer.
Randsealer voor de kopse kanten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #42
Ik heb zelf een geleider gemaakt om de bovenfrees langs de geleider van de cirkelzaag te kunnen gebruiken. Incl. fijnafstelling. Maar een lat werkt nagenoeg even goed. Wel op letten dat je de machine goed tegen de lat aan houdt. Eerst oefenen op een ander stuk hout is verstandig (als je hiermee nog geen ervaring hebt).

2012-05-23 003.JPG


Voor het uitfrezen van de slotkasten heb ik een lange frees gekocht. Die steekt zelfs onder de zool van de bovenfrees uit (als die niet ingedrukt is), dus deze gebruik ik voor de tweede stap. Als je een foto van die mal wilt, laat maar weten.

Ik maak zelf voor heel veel handelingen een mal, omdat ik weet dat ik het vaker ga gebruiken, en omdat ik het maken van een mal leuk vind. Voor een enkele klus loont het niet. Klussen is altijd een compromis tussen kwaliteit en tijd. Als je zelf kritisch bent lijkt het alsof je concessies doet, maar er is niemand die dat gaat zien. Hooguit een mede kritische zelfklusser :wink: Verder is kritisch zijn uiteraard een goede eigenschap!
 

Picobello

  • #43
@Walker
Hoezo kan zo'n kastdeur dan wel kromtrekken?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #44
omdat de temperatuur en de vochtigheid dan behoorlijk verschillend kan zijn tussen de binnen en buitenzijde van de deur.

zet hem rondom goed in de verf
bij voorkeur ook onder de scharnieren en in het slotgat.
 

Hharbers

  • #45
Hier dubbele tuinpoort en dubbele garage deuren van 40mm multiplex. Hangen er al 15 jaar en trekken echt niet krom.
Poort klemt in winter bij erg bochtig weer paar weken per jaar beetje omdat ik net te weinig ruimte heb gehouden.
Keer de schaaf erover zal het wel oplossen maar het opnieuw schildere daar heb ik geen zin in
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #46
Nog een tip: frees aan beide kanten van de deur hetzelfde. Dat voorkomt (ook) ongelijke zetting.
 

Picobello

  • #47
@IJkenhout
Goede tip.

Ja @Hharbers
Ik zat al te denken wat als speling tussen deur en kozijn te houden.
Ik kwam dit tegen op internet, maar waarom dan per kant een verschillende speling houden ipv beide kanten dezelfde speling vraag ik mij dan af?

'Speling deur hoogte: Wij adviseren een speling van 7 mm in de hoogte. Dit komt neer op ongeveer 2 mm aan de bovenkant van de deur en 5 mm aan de onderkant van de deur.
Speling deur breedte: wanneer u de speling van de deur in de breedte wilt berekenen, dan komt het neer op 5 mm in de breedte. Ongeveer 1.5mm hangzijde en 3.5mm aan de sluitzijde.'


Nu ben ik ook op zoek naar een lange bovenfrees om dan zoals eerder voorgesteld die slotkast te kunnen frezen ipv te boren. Alleen ik heb een 6mm opname of 8mm met koppelstukje en daarvoor kunnen die frezen die ik te koop zie niet diep genoeg..?

Ik moet een kleine 80mm diep kunnen frezen, maar vaak zijn die frezen niet langer dan 70mm en dan valt er ook nog een stukje weg wat in de opname van de frees valt...

Dan toch maar gaan boren? Of hebben jullie tips waar de juiste freesbit vandaan te halen?
 

Hharbers

  • #48
Waarom frezen?
Speedboot rij gaten boren en met scherpe beitel verder uitkappen is niet zo moeilijk
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #49
Ooit een slotgat geboord in een plexdeur?
In massief hout gaat dit idd prima met een speedboor.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #50
Lange frezen zijn er niet in 6 of 8 mm schacht. Daar heb je toch echt 12mm voor nodig.
Voor één slotkast zou ik het ook met een speedboor en beitel doen.
 
  • Like
Waarderingen: De Bob

Picobello

  • #51
Ik heb een slangenboor waarmee ik het geoefend heb op ik denk vurenhout. Dat ging wel oke opzich. Zodra het droog is ga ik de deur bij de houthandel ophalen.

Morgen wil ik alvast de oude deur eruit halen inclusief oude scharnieren. Daarna alvast de scharnieren op het kozijn plaatsen, denk ik.

Oude scharnieren zijn roestig en onder de verfresten. Daarom die maar verwijderen. Dan oogt straks alles maar weer fris.
 

Picobello

  • #52
Zooooo.. het project schiet al aardig op inmiddels! Tot zover allemaal al bedankt voor alle info en inzichten.

De deur is al afgehangen en het slot is werkend. Inmiddels ben ik de deur aan het verven, dus het meeste werk zit erop!

Als de boel klaar is, zal ik eens wat foto's plaatsen.

Nog even een vraag. Ik moet alleen nog de weldorpel monteren. Maar hoe zit dat nou? Wat is nu de aanbevolen hoogte? Zelf heb ik nu bedacht hem circa 5 mm boven de onderkant van de deur te monteren. Bestaat er zoiets als te laag monteren?

Ik zal hem met schroeven en lijm gaan monteren, dat lijkt mij gebruikelijk zover ik gelezen heb. Rondom evt afkitten met akrylaatkit zodat er geen vocht langs kan intrekken.
 

Picobello

  • #53
Zo staat de deur er nu bij. De binnen- en zijkanten in de grondverf.

IMG20220225140402.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #54
Picobello schreef:
Zelf heb ik nu bedacht hem circa 5 mm boven de onderkant van de deur te monteren. Bestaat er zoiets als te laag monteren?
Doe daar minimaal 3 tot 5 mm bij. Water zal blijven kleven aan de onderkant van de deur. Dat gaat opzuigen in de kopse kanten.
Blijft verf lang nat blijft vraagt dat ook om onderhoud. Onder de deur loopt het schuin af?
Een weldorpel met gleuven in het hout?
Is er ook een foto van de andere kant van de deur.
 

Picobello

  • #55
Er zit geen stuk dorpel onderaan de deur. Het is alleen de zijkanten en bovenaan waar een stuk kozijn zit. De onderkant van de deur heeft iets van 5 tot 10mm speling tot onderkant van het beton. Ik zal einde van de dag als ik thuis ben eens een foto maken. Zoals ik het bedacht heb zal er van de vloer tot onderkant weldorpel iets van 10-15mm ruimte tussenzitten.

De andere kant waar de weldorpel komt, lopen de gleuven niet helemaal door, daar heb ik al rekening meegehouden.
 

Picobello

  • #56
Hier nog een foto van de situatie. Dat gedeelte 'buiten' de schuur wordt nu overdekt met een simpele berging die dus plat gaat. Dat maakt dat deze tussendeur dus de nieuwe buitendeur wordt. Die bestrating die daar hoger ligt, zal straks lager komen te liggen, schuin aflopend i.v.m. hoogteverschil voor en achter de schuur.

IMG20220211104025.jpg
 

Harry Bols

  • #57
Ik zou de weldorpel met woodmax oid lijmen en alleen met een paar rvs nageltjes vasthechten tot de lijm het overneemt. Scheelt plamuurwerk! En de woordmax kan je gelijk afmessen zodat je niet met kit aan de gang hoeft.

Wat ik zelf altijd doe met plaatmateriaal deuren is dat ik ze 15 mm korter maak en er daarna 15mm mahonie onderlangs lijm (weer met woodmax of frencken sls 0819) Je hebt dan geen kopshout meer onder. Ik doe dit dan voor het frezen van v-groeven dan valt het niet zo op en vaak dekt de weldorpel de lijmnaad aan 1 kant af.
 

Picobello

  • #58
Harry, wat bedoel je precies met 'afmessen'? Dat ik die lijm langs de randen vd weldorpel smeer als afdichting?

Je 2e alinea bedoel je de deur zelf inkorten? Ik heb de boven- en onderkant geverfd met kantensealer op aanraden van iemand anders in dit topic. Daaroverheen dan nog grondverf en toen de laklaag. Zijkant heb ik geplamuurd zodat ik daarna een mooie egale verflaag eroverheen kan smeren.

Onderkant weldorpel komt zo'n 15mm boven de grond te hangen. Dat is oke dus?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #59
Ik zou de weldorpel zo laag mogelijk hangen. Dan heb je de minste kans dat er water onderdoor waait.
 

Picobello

  • #60
De binnenkant van de deur staat inmiddels strak in de verf.

Morgen de buitenkant aanpakken en dus de weldorpel monteren.

Waarom moet zo'n dorpel naast lijmen ook geschroefd worden trouwens?
Omdat de lijmklemmen niet goed zouden passen?

Ik heb er al RVS schroeven voor gehaald. Als ik dat dichtplamuur, blijft die plamuur dan wel goed zitten? (Metaal en hout zetten verschillend uit, denk ik dan..?)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu