Werkt ie nou goed of niet die AWB ketel?

PRS

  • #1
In 2004 in nieuwbouw woning geleverd gekregen:
AWB Thermomaster 3HR-24T met buitenvoeler en kamerthermostaat (elektronische aan/uit van Honeywell). Mijn hoofdverwarming is vloerverwarming (VVW) op begane grond, geen radiatoren. Op de slaapkamers radiatoren met thermostaatkranen, deze staan eigenlijk nooit open. Wel die in de badkamer, op stand 1 of 2, dus gering.
De kamerthermostaat is aangesloten op de regelunit van de VVW. Zodra deze thermostaat warmte vraagt, wordt een klep in de aanvoerleiding op de regelunit geopend en stroomt warm water in de vloerleidingen. Bij ongeveer 35 graden gaat de pomp van de vloerverwarming draaien. Hier zit namelijk een pompschakelaar op.

Omdat ik in 2004 een prachtige Chronotherm IV meenam uit de vorige woning, heb ik die op deze installatie laten aansluiten. Was simpel. Buitenvoeler afkoppelen, Chronotherm direct op ketel aansluiten en de klep in de regelunit (die door de vorige thermostaat werd aangestuurd) geheel openen. Heeft al die jaren perfect gedraaid.

Bij de start van dit stookseizoen begonnen de problemen. De ketel luisterde niet meer naar de thermostaat. Hij ging wel aan, maar niet meer uit. Zoiets merk je als het in huis 25 graden wordt. En de ketel nog steeds brandt. De service monteur kwam en zei, dat het interface printje tussen thermostaat en hoofdprint van de ketel stuk was. Na vervanging nog steeds hetzelfde resultaat. "Dan is de thermostaat stuk", aldus de monteur. De interface print weer vervangen en nu de thermostaat eerst niet aangesloten. Stekker in stopcontact en de ketel start met branden.
Monteur belt AWB en hoort, dat als 1 onderdeel in de keten: thermostaat - interface - hoofdprint stuk is, mogelijk alle onderdelen in de keten stuk gaan. Kosten voor de beide prints: 250 euro.

Ik heb bedenktijd gevraagd aan de monteur, want we hebben in de 4 jaar tijd al vele malen storingen gehad. Ik was er klaar mee en wilde voor een nieuwe ketel gaan. Na vertrek van de monteur heb ik de hele installatie terug gezet naar de beginstand. Dus oorspronkelijk thermostaat geplaatst en aangesloten op de teruggeplaatste klep in de regelunit, buitenvoeler aangesloten, ketel gestart. De installatie werkt volgens mij perfect. Goed warm water en de VVW werkt OK. Het toestel lijkt ook goed te moduleren. Mij valt echter 1 ding op. De CV pomp blijft continu draaien, terwijl de parameter niet op "continue" staat. Die staat op "thermostaat", maar ja ... die staat niet meer direct met de ketel in verbinding. De parameter werkt wel, want als ik "brander" kies, slaat de CV pomp wel af als de brander uit is, maar wel al na 50 seconden en dat is te kort.

De nadraaitijd van de pomp staat op 3 minuten (fabrieksinstelling), maar dat werkt nu niet.

Klopt het, dat de CV pomp in deze situatie continu draait of is er toch iets defect aan de hoofdprint?

Lang verhaal, maar ik denk, dat deze informatie nodig is om een goed antwoord te krijgen. Kortom: HELP.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het zal toch een defecte print zijn als die blijft draaien.
 

Xr8

  • #3
Heb je de buitenvoeler afgekoppeld? Deze kan nl ook rare storingen geven. De regeling zoals u die heeft is nl een hele simpele WA regeling.

Het toestel heeft ingebouwde stooklijnen aangegeven met de getal van ik geloof 1 tm 16. De thermostaat werkt alleen maar als dag en nacht stand. Maw, als de thermostaat is gesloten dan is het dag bedrijf, open is nachtbedrijf.

In het nachtbedrijf blijft de ketel ook gewoon doorstoken, alleen met een lagere watertemperatuur, welke verlaging ook is in te stellen.

Als deze een rare afwijkende waarde geeft dan kan dit ook het probleem veroorzaken.

Succes.
 

PRS

  • #4
Utreg en Xr8, dank voor de reacties.
Mijn buurman (zelfde huis, zelfde installatie, er werden er indertijd 6 op een rijtje neergezet) heeft altijd de WA regeling gewoon gehouden, zoals die was bij oplevering van de woning. En bij navraag blijkt, dat ook bij hem de ketel 24 uur per dag moduleert en de pomp doordraait. Lijkt wel zo te moeten zijn, maar het komt bij mij over als energieverspilling.

Wat betekent precies een dag- en nachtstand? Wordt die door de thermostaat bepaald? Of in dit geval de buitenvoeler? Misschien blijft de nachtstand inderdaad steeds actief, maar hoe kan ik dat zien en hoe kan ik de dagstand laten "veroorzaken"?

Dit apparaat kent 16 stooklijnen, die ik via de parameters kan instellen, maar ik heb geen idee wat een stooklijn precies doet en wat het effect is op het gedrag van de ketel / installatie.

Alvast dank voor reacties!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Een stooklijn is een koppeling tussen buitentemperatuur en cv water temperatuur.

Bij -10 buiten maakt de ketel bv 60 graden cv water
bij +10 nog maar 30 graden cv water.
Bij 0 graden zou het dan bij een lineaire stooklijn 45 graden water zijn.

Dat noem je een stooklijn.
Dus de temperatuur van het aangemaakte cv-water is afhankelijk van de gemeten buitentemperatuur.


Bij dag en nacht kan je dan nog bepalen dat de temperatuur van het water 's nachts bv 10 graden lager mag zijn tov de dagstand.
Dit noemt men Nachtverlaging.
Je kan dit doen door met een klokje dag en nacht aan te geven of dmv een thermostaat, thermostaat hoog is dagstand thermostaat laag is de nachtstand.
 

Xr8

  • #6
Er zit een grafiekje bij in het boekje. Hoe stijler de lijn hoe hoger over de gehele linie de watertemperatuur is.

De temperatuur van de dagstand word bepaald door de stooklijn, in combinatie met de buitenvoeler. De buitenvoeler bepaald na aanleiding van de gekozen stooklijn welke watertemperatuur er nodig is. De ketel gaat dit nastreven.

Bij de nachtstand word er een ingesteld aantal graden vanaf getrokken. Zie headhunter.

WA regeling is inderdaad zeer zeker niet de zuinigste soort regeling. Comfort kost eenmaal geld. Je kunt de buitenvoeler eens verwijderen en gewoon op ruimte temperatuur gaan stoken, als je dan geen of een kleine nachtverlaging instelt dan stookt de ketel alleen als de thermostaat het vraagt. Nu stookt deze altijd behalve als de buitentemperatuur te hoog is of de gewenste watertemperatuur is bereikt.

De kamerthermostaat is alleen een schakeling tussen normale watertemperatuur en lagere watertemperatuur. Ze adviseren vanuit AWB dan ook om de thermostaat op de dagstand op 30 graden te programmeren zodat dit zeker niet gehaald wordt.

Proberen kan geen kwaad, twee draden losschroeven. Bevalt het niet dan is het even simpel weer terug te veranderen. Je hoeft nu de pomp ook niet continue te laten draaien.

Succes.
 

PRS

  • #7
Dank voor de reacties weer.

Begrijp ik het goed? Ik kan 3 dingen doen.
1. De buitenvoeler laten zitten. De huidige kamerthermostaat (eenvoudige aan/uit) vervangen door een klokthermostaat (ik heb nog een Chronotherm III en IV liggen), maar dan aangesloten op de toevoerklep bij de regelunit van de VVW. Dat is ook het enige alternatief, want een (klok)thermostaat werkt niet meer via het interfaceprintje in de ketel. Dat is kaduuk. Met die klokthermostaat kan ik een dag en nachtstand instellen. Maar dan nog denk ik, dat de ketel 24 uur per dag blijft moduleren en dat de CV pomp 24 uur per dag blijft draaien. Of niet?

2. De buitenvoeler loskoppelen. En kijken of alles goed blijft werken met alleen de (huidige) kamerthermostaat, die de toevoerklep op de regelunit nu ook stuurt. Volgens Xr8 zou dit tot gevolg kunnen hebben, dat de CV pomp niet meer continu draait. Kijk, dat laatste is nou precies waar ik naar op zoek ben. Ik begrijp, dat ik daarvoor een dag en nachtstand nodig heb. Is het voldoende als ik daarvoor overdag de thermostaat op 22 zet en gedurende de nacht op bijvoorbeeld 20 graden? Of moet het verschil groter zijn?

3. Optie 2, maar dan met een klokthermostaat. Dan heb ik een dag en nachtstand die ik via de klok kan programmeren.

Ik ga eerst maar voor optie 2. Wat ik dan moet merken, is dat als de thermostaat warmte vraagt en dus de watertoevoer naar de VVW opent, dat dan ook de ketel gaat branden en de CV pomp gaat lopen? En als er geen warmtevraag is, dat de ketel niet meer gaat branden en de CV pomp na enige tijd ook stopt? We gaan het zien. Ik zal laten horen hoe het gaat.

Intussen weer mijn dank en groet.
 

PRS

  • #8
Vanmorgen optie 2 uitgeprobeerd.
Buitenvoeler losgekoppeld en ketelstekker in stopcontact. De pomt startte direct, de brander niet. Aangezien de buitenvoeler niet meer aangesloten was, gold niet meer een berekende aanvoertemperatuur, maar de ingestelde temperatuur. Die was enkele graden lager. Na korte tijd was die lagere temperatuur bereikt en startte de brander.
Wat ik daarna zag was dat de ketel prachtig moduleert op de ingestelde temperatuur: 2 minuten brander uit, 5 seconden brander aan. De nadraaitijd van de pomp staat vanaf fabriek op 3 minuten. De pomp krijgt met zo 'n ritme dus sowieso geen gelegenheid om af te slaan en lipe dus continu.

Experiment: aanvoertemperatuur 10 graden lager ingesteld. Moduleren hield op (uiteraard) en temperatuur zakte heel langzaam. Na 24 minuten was de lagere temperatuur bereikt en begon de ketel op deze nieuwe temperatuur te moduleren. En in die 24 minuten is de CV pomp BLIJVEN lopen. Terwijl naar verwachting de pomp na 3 minuten had moeten stoppen, toch?

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik ga er maar vanuit, dat er toch iets mis is met de hoofdprint. Het afslaan van de pomp wordt gewoon niet meer ondersteund, lijkt het wel. Een nieuwe hoofdprint kost 160 euro.
Gezien het modulatieritme: brander 2 minuten uit en 5 seconden aan, zal de pomp ook blijven draaien als ik de hoofdprint zou vervangen. Ik doe er dus maar verder niets meer aan en accepteer het continu draaien van de pomp. Overigens draait die al enkele dagen op pompstand 2 i.p.v 3 en ik merk geen storingen of verschil in comfort. Scheelt 85 kWh per stookseizoen en veroorzaakt minder geluid in de nacht.

Iedereen die gereageerd heeft, bedankt voor de tips. Wat mij betreft kan deze topic worden afgesloten.
Groet, Peter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu