Wel warm water, geen verwarming

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedenavond allemaal,
Ik heb een Remeha Quinta 28c, en zoals gezegd krijg ik wel warm water maar doet de verwarming het niet.
Na even rondspeuren op te forum heb ik het volgende gedaan:
Waterdruk gecontroleerd
Ontlucht
Geen foutcode (6-92)
Gereset en stekker opnieuw ingestoken.
Geen resultaat...
Ik heb de voorkant er afgehaald en naar de driewegklep/motor gekeken (cv8010). De witte pen gaat niet heen en weer naar een reset.

Cv8010 er afgeklikt. De witte pen is vrij te bewegen, alhoewel deze niet heel enthousiast terug veert naar de vrij-stand.
De pen van de klep ingedrukt en deze komt keurig terug.

De cv8010 terug gezet en de stekker opnieuw ingestoken. Resultaat een kloppend geluid (was er zojuist nog niet) en gedruppel. Kloppen stopt niet...?
Als ik de cv8010 eraf haal dan blijft deze reutelen in mijn hand. Als ik met de hand de witte pen indruk, gaat deze weer kloppen.

Wat betekent dit nu en wat moet er vervangen/gedaan worden?
De cv8010 ruikt trouwens niet helemaal fris. Dit kan komen omdat de b een dag of vier uitgestaan heeft (mijn vrouw trok vanwege een vakantie teveel stekkers eruit) en daarna een dag of zes aangestaan heeft zonder dat de verwarming het dus deed.

Ik zie uit naar jullie reacties, alvast bedankt!
Mvg Ewoud
 
Lijkt mij een duidelijke zaak dat je VC8010 motor is overleden. De kunststof tandwieltjes slaan over elkaar heen. Let op dat de cartridge (stift met veer) wel goed soepel heen en weer gaat, vaak gaan ze te zwaar en komt dan ook niet goed terug waardoor hij de radiatoren ook ietsje gaat opwarmen als hij op ww brandt en krijg je ook klachten dat de ww temp minder warm is of lang duurt voordat het op temp komt.

Gaat hij echt te zwaar dan vervangen want de motor is daardoor ook vermoedelijk defect gegaan.
 
Beste Standby,
Bedankt voor je antwoord. Wat drijft nu eigenlijk wat aan; is het de motor die de pen van de cartridge indrukt, of de pen van de cartridge die de schakelaar op de motor omzet?
Op de pen van de cartridge moet ik behoorlijk kracht zetten om deze in te duwen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de kunststof motor dat kan...[/i]
 
De motor drukt de pen in.
De veer zorgt er voor dat de pen weer terug komt.


Klepmotor
Artikelnummer: 8018033
Remeha actuator VC8040ZZ37E S113643




Binnenwerk Driewegklep klep.
Artikelnummer: 8019780
Remeha binnenwerk 3-wegklep S59216


Het betreft geen 8010
Maar je kunt die ier wel er voor gebruiken.
 
Beste Obelix2,
Bedankt voor je reactie. Je geeft mij het artikelnummer van het binnenwerk van de driewegklep. bedoel je daarmee dat het verstandig is om deze te vervangen?

Er zit toch echt een Honeywell VC8010 op vanaf nieuw.

Bedankt,
Ewoud
 
Binnenwerk is 99% de oorzaak van het defect raken van de klepmotor.

cardride defect en motor niet, cardrige vervangen.
motor defect, beide vervangen.
 
Hij loopt niet meer om, zei je zelf al.
Alleen een pruttelend geluid.
Dus defect.

Volgens de officiële documentatie hoort de door mij genoemde motto er op.
Maar als er een 8010 op zit moet je die ook gewoon terug plaatsen.

Ja beide vervangen, en je hebt weer jaren plezier van je keteltje.

Vergeet echter ook niet eens onderhoud uit te laten Ieren, dit toestel hoort afgeregeld te wordenop O2.

En nu weet ik dat ik gelijk commentaar ga krijgen, maar ook remeha is om en regelt tegenwoordig af op O2.
 
Jeetje..20 zielen en de zelfde gedachten wat een luxe voor TS :mrgreen: . Wat de VC 8010 betreft is deze al eens vervangen lijkt het wel omdat idd de VC8040 er standaard op zit maar wat al gezegd is kan de VC8010 ook prima, deze heeft een iets snellere reageert tijd dan de VC 8040 dus geen punt van maken.

Succes.
 
Als je de gegevens hebt van beide kleppen kun je waarschijnlijk ook zeggen wat de kracht is van de beide type kleppen.
Als de VC8010 een kleinere kracht heeft zal deze bij een slecht lopende kleppenhuis sneller overbelast raken dan een VC8040 en ook sneller de geest geven.
 
Is dit een gok of of zit er ook echt verschil in wat kracht betreft. Gaan we nu niet te diep op de klacht in :?: Volgens mij zit er geen verschil in kracht maar alleen de omloop snelheid volgens Remeha. Toevallig deze week nog overleg gehad.
 
Heb al even gezocht in data sheets, kan er helaas niks over vinden.8010 werkt gewoon en al zeker als je het binnenwerk ook vervangt
 
Super, al deze reacties.
Ik ben de nieuwe cartridge aan het plaatsen, maar deze loopt uit de draad. Ik heb de oude er in het geheel uitgehaald, er zijn geen resten achtergebleven. De driewegklep heb ik niet gedemonteerd want dat leek me niet nodig. Is dit wel de bedoeling?
 
Voorzichtig er in draaien dan gaat hij er ook recht en volledig in.
Schroefdraad al defect gedraaid, geef ik je weinig kans dat je hem er nog goed in krijgt, wordt het weer een nieuwe?
 
Het is niet te diep ingaan. als je wat vervangt ga je in dit geval geen lichtere klep monteren ook al past deze. Mocht de andere zwaarder zijn is het geen probleem, enkel meer voordeel.
Aangezien niet bekend is wat de eigenschappen van de klepmotor is blijft het vervangen van het originele type aan te raden.
 
De eerste quintas werden gewoon met een 8010 geleverd. Later is dit een 8040 geworden, deze motor is een stuk stiller. De motoren zijn zonder probleem uitwisselbaar. Een 8040 is nogal wat duurder dan een 8010.

Succes.
 
Beste forumleden,
Allemaal bedankt voor jullie hulp!
Het vreemde was dat de cartridge pas bij de derde volledige draai scheef ging lopen. Door aan die kant extra druk te geven heb ik het er recht ingekregen. Ik zal wel iets verkeerd gedaan hebben de eerste keer. :oops:

Nu is het dus weer lekker warm!

Hartelijke dank,
Ewoud
 
Dacht toch echt dat er al een paar x gezegd is dat er geen verschil in motor is alleen de reactie tijd is wat sneller van de VC8010 ook volgens Remeha vandaar dat ik even vreemd op kijk van je reactie maar ook ik weet niet alles (gelukkig) maar als de fabrikant het zelf aangeeft twijfel ik daar niet aan.

Maar goed TS weet waar hij mee bezig is dus komt vast wel goed :mrgreen:
 
De reactietijd had je idd aangegeven Standby Maar zeker niet dat dit het enige verschil zou zijn.
De reden dat de omschakeltijd bij de latere toegepaste kleppen langer is zal niet voor niets aangepast zijn.
Maar de oude klep doet het nog als ik het zo lees, zat er alleen scheef op.
 
Het is heel simpel, voorheen eerst de VC 8010 gebruikt bij deze ketel.
Nu kun je een VC 8030 dr op zetten.
Het kan beide. Wel de actuator en de klep tegelijk vervangen.


Calenta :cool:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan