Wat problemen met de compressor

Robin4

  • #1
Beste forum gebruikers..

Ik heb enkele dagen geleden een airpress 425/100 230volt compressor gekocht..

Maar toen ik hem eenmaal thuis had was ik er nog niet helemaal.
Wat mij opviel is dat airpress blijkbaar 2 varianten van deze 230 volt compressor heeft..

Eentje dus met de pressostaat op de voorzijde van de tank met daaraan alleen een simpele druk regelaar met manometer en dus maar 1 aftap met 1 snelkoppeling.
Deze heb ik dus in bezit..

En er is ook nog eentje en dan zit de pressostaat tussen de luchtpomp en de elekro motor in.. Op de plek waar bij mij de pressostaat zit, zit er bij het ander model er een vochtafscheider erop met 2 snelkoppeling aansluitingen.

Dit is waarschijnlijk ook het geval met de 400volt versie...

Waarom dit zo is, is mij nogal er onduidelijk. Ik heb zelf het idee dat ze op de meeste van hun compressors gewoon een vochtafscheider erop plaatsen en deze dan duurder verkopen.. En als de vochtafscheiders bij hun dan op zijn de rest gewoon simpeler word afgemonteerd.. (dat vermoed ik dus)

Aan de ene kant is dit wel erg jammer want nou moet ik er dus zelf een vochtafscheider erop maken. Waarom dit jammer is? Dit omdat mij dit nogal veel meer moeite en tijd kost voordat ik de compressor pas kan gaan gebruiken... En daarnaast aan de onderdelen komen is ook nog best wel lastig als je geen ervaring hebt met leidingwerk en bijbehorende koppelingen.


Ik heb dus de oude drukregelaar dan maar gedemonteerd omdat hier toch geen vochtafscheider erop zit.. En die heb ik zeker nodig omdat ik geen vocht troep in mijn luchtgereedschap wil hebben..

Nou viel mij op dat de koppelingstukken dus gelijmt was..Weet iemand misschien hoe dit goedje heet?

Ik heb dat spul wel gevonden op ebay, nog niet gekocht uiteraard omdat ik eerst wil weten hoe dat spul werkt? Moet je dat spul eerst op de draad van de koppeling doen en dan laten uitharden? Of moet dit spul vloeibaar verwerkt worden en direct erop draaien?

Daarnaast vraag ik mij af wat is beter? Dat vloeibare goedje of gewoon teflon tape gebruiken? Wat ik er van begrijp (althans dat denk ik) is dat het vloeibare je er dingen dus goed vast ermee kan zetten zonder dat de koppeling zal gaan draaien.. En het dus met teflon wel zal gaan draaien..


Verder.. Ik heb zelf gedacht de pressostaat dan maar te laten zitten.. Waar die bij de andere versie tussen pomp en motor zit heb ik daar volgens mij een afblaasventiel zitten..

Zoals ik eerder zei heb ik de reduceer koppeling demonteerd van de aansluiting van de pressostaat..
De aansluiting die erop zit is G 1/4. En ik heb ook al een vochtafscheider besteld op ebay. Eentje die aardig in de buurt komt van wat erop zat..

Alleen ben een beetje bang dat de pressostaat niet hoog genoeg op het drukvat staat omdat het glas van de vochtafscheider er anders tegen het drukvat zal komen.. Nou zat ik dus te denken om dit te verlengen..

Met zoiets: Muffe-versch-Grosen-M5-1-8-1-4-3-8-1-2-Messing-oder-Alu-Druckluft

In de compressor wereld word die zeskant bus vaker gebruikt, ik weet alleen de naam er niet van en weet ook niet waar dit leverbaar is..Iemand misschien tips.. Ik weet dat er een bedrijfje in de buurt ligt met dit soort dingen dus zal dat zeker wel even proberen..


En ik vraag mij af hoe ik de olie van de luchtpomp kan vervangen?? Moet ik daarvoor het peilglas uit de luchtpomp draaien. (is dit de juist manier van aftappen) het staat in de handleiding niet echt duidelijk erin omdat de foto maar voor de helft erin staat.. Dus ik zie niet waar de O voor het aftappunt van de olie naar wijst..
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een vochtafscheider kunt u ook los van de compressor monteren, een stukje slang er tussen en klaar, gebruik wel goede klemmen en geen gewone slangklemmen.


De olie kunt u aftappen via het peilglas onderin het carter.

De "lijm" is geen lijm maar vloeibare pakking, let op, laat u adviseren bij een grote ijzerwarenwinkel want niet iedere vloeibare pakking is hiervoor geschikt.
U kunt ook hennep met fitterskit gebruiken, pas op, niet te veel hennep gebruiken.
 

Robin4

  • #3
Hoi,

Beste Jan, aller eerst bedankt voor uw reactie.

Dat ik een vochtafscheider los kan kopen dat wist ik..
Maar mijn idee was er om er eentje op de compressor zelf te maken..

Standaard zat er een simpele reduceer kraantje op met mano-meter.. Nadeel, al het gereedschap dat ik daar op aansluit zal dus vocht mee krijgen hoe je het went of keert. Dus dat er standaard geen vochtafscheider erop zat vond ik totaal niet handig! Het idee om er slang tussen te maken zie ik namelijk niet zo zitten..

1. Ik zal dan dus het reduceer ventiel moeten laten zitten, dit is namelijk extra zinloze blokkade voor de luchtstroom.. Want je wilt zo min mogelijk filters achter elkaar hebben.. En zonder die vochtafscheider is het een nogal zinloze aansluitpunt.

2. Met uw idee zou ik dan het vochtafscheider/ reduceer dan op de muur moeten maken en dan gewoon verbinden met de huidige koppeling d.m.v een slang er tussen.. Ik vind dat niet erg handig werken.. Ik snap dat het een stationaire compressor is die niet buiten gebruikt mag worden.. Maar heb persoonlijk liever deze vochtafscheider / reduceer ding liever aan de compressor zelf hebben hangen op de plek waar het oude simpele reduceer ding zat.

Van die oorklemmen is mij reeds bekend.. Dit weet ik omdat ik ook een stuk `huiswerk`heb gedaan voordat ik aan de compressor begon. Alleen schijnen die oorklemmen best nog wel lastig te vinden te zijn.. Ik denk in ieder geval dat de bouwmarkt ze niet zal hebben..

Betreft het aftappen van de olie, moet daar voor het peilglas eruit gedraaid worden? Want dat ding heeft namelijk een vorm van een bout..

Betreft de vloeibare pakking, weet u misschien wat voor spul het is.. Ik vond het overigens erg verdacht op lijm lijken namelijk.. Omdat ik de oude reduceer ventiel gedemonteerd heb en ik een pang hoorde bij het los draaien en dat zat degelijk gewoon vast.


Wat ik erg graag zou willen weten is, hoe verleng ik het aansluitpunt vanaf de pressostaat..

Er zit een soort van zesachtig buisje (weet je de naam ervan?) op het drukvat geschroeft.. Dit is dus afgekit *waarschijnlijk het genoemde fitterskit*

Op dat buisje zit de pressostaat.. Daar onder zit daar een externe G 1/4 schroefdraad eraan.. Wat ik wil is weer zo`n zeskantig buisje voor gebruiken.. En dan een externe G 1/4 naar G 1/4 verloop adapter erop schroeven en dan de vochtafscheider eraan monteren.. En daar achter komt dan een snelkoppeling eraan..
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #4
Zo'n buisje noem je een koppelmoer!
 

Kacheltje

  • #5
Veel compressoren hebben een aftap plug om de olie af te tappen. Zo'n peilglas zit ter hoogte van het vulniveau. Dan sta je te klooien om de compressor te kantelen.

Voor het afdichtingen van schroefdraad gebruikt men vloeibare producten bv locktite voor schroefdraad. Dat zal er wel tussen zitten. Deze hard uit. Fitterskit blijft zacht en is niet geschikt voor hoge drukken.
 

Robin4

  • #6
Er zit onder het peilglas een inbusboutje wat eventueel een aftappunt zou kunnen zijn (althans heb enige vermoedens) Al zit die wel op een erg onbereikbare plek.. Want dan zou ik namelijk de hele pomp moeten demonteren..

Het enige wat er makkelijker eruit ziet is dat peilglas die net wat hoger zit en lijkt mij daar makkelijker een bak onder te kunnen plaatsen.. Zo ver ik weet is de pomp van 04-2013 want dat staat op het stickertje. De rest lijkt van een refurbis. compressor af te komen.

Betreft die pakking/ lijm ben ik al achter dat het een soort van locktide is.. Is van airpress bij uw dealer te bestellen onder:

Airpress vloeibaar afdichtmiddel gebruiken. Bestelnummer 36390
http://www.jovibo.com/epages/62818227.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/62818227/Products/36390
25 eurotjes...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Het reduceerventiel hoort op de compressor te blijven, er zijn gereedschappen die verschillende druk nodig hebben.
Hennep met fitterskit heb ik honderden keren gebruikt, een bedrijf dat een compressor defect heeft wil/kan niet wachten tot de vloeibare pakking uitgehard is, de praktijk is vaak simpeler dan de theorie.
Het peilglas is vaak het aftappunt van de olie, zelden dat er een apart aftappunt op het carter zit, als er eentje zit dan is die na een paar jaar verstopt omdat ze zo klein zijn, 1 keer per zoveel jaar de compressor op de kant houden lijkt me niet echt bezwaarlijk.
In de praktijk ververst vrijwel niemand de olie omdat die zeer lang mee gaat, bijvullen wel in de gaten houden.
 

Robin4

  • #8
Waarom ik het reduceerventiel verwijder, is omdat de vochtfilter er al eentje heeft.. 2 van deze reduceerventielen is nogal zinloos en belemmerd de door voer van de lucht alleen maar te veel.

Hennep met fitterkit hou ik even in gedachte..
Probeer het liever zo origineel mogelijk te monteren (zoals het uit de fabriek / airpress vandaan kwam)
Ik ben geen bedrijf maar een consument, dus heb ook geen uptime nodig..

Van het peilglas zat ik zelf ook aan te denken, alleen wist dit niet met 100% zekerheid of dat het juiste punt is..Heb zelf een paar keer contact met airpress gehad..
Vind die mensen maar nogal kort door de bocht.. I.p.v te helpen proberen ze het maar kort en niet bondig te houden.. Klanten word daar gewoon afgewimpeld. Voor mij dan ook de reden nooit meer een airpress te kopen.. Blijkbaar schijnt dat merk erg populair in friesland te zijn, aangezien de verkopers daar in overvloed zitten.
En hun olie zal ook wel stront duur zijn, plus ik niet eens weet waar in limburg ik dat kan kopen, terwijl bijvoorbeeld merk kroon-olie makkelijk aan te komen is hier.


Zolang het geld op leverd krijg je antwoord.. Anders laten ze je als klant gewoon barsten.. Heb middels 4 mails daar gestuurd, 3 ervan is even snel simpel geantwoord.. De 4de hebben ze denk ik gewoon gewist..

Betreft dat spul moet bij hun 25 euro kosten.. via ebay kan ik wel goedkoper aan komen (ben zelf ook niet op de neus gevallen.

Betreft de olie verversen omdat een ander het niet doet wilt niet zeggen dat ik het niet doe.. (misschien een reden waarom er veel aftrapte compressors op marktplaats staan.. Gebruiken en afdanken..
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Wanner u de tijd hebt om te wachten tot de pakking uitgehard dan is de vloeibare pakking een goede methode.
Veel compressoren gaan kapot doordat het filter eraf gestoten is en er allerlei rommel in komt, vooral steenstof is berucht, zorg er voor dat de filter regelmatig schoongeblazen wordt.
Kijk even in de link voor compressorolie, ook de ijzerwarenwinkel kan het vaak wel leveren.
 

Robin4

  • #10
Ik wil weer even melden dat ik een stukje verder ben gekomen..

Ben inmiddels achter dat borgmiddel..

Kan daar Loxeal 53-14 voor gebruiken voor drukleidingen.
Of loctide 542 (denk makkelijker aan te komen)

Ik had ook weer contact gehad met airpress..

Er zijn geen langere koppelmoeren verkrijgbaar..
Ze raden mij aan om een sok te gebruiken en een dubbel nippel om de pressostaat iets omhoog te krijgen waarna het dus wel mogelijk is om de aangeschafte vochtafscheider te kunnen monteren (aangezien nou de onderkant op het drukvat zou komen.)

Ik ben ook inmiddels bezig geweest met de pressostaat te demonteren.. Alleen zit ik met een paar probleempjes.. Ik krijg hem er niet eraf.. (dat borgmiddel is extremer dan gedacht)Dacht eerst de koppelmoer van de druk af te draaien omdat ik niet echt een goed passende sleutel hebt om die op de onderkant van de pressostaat te gebruiken. Vond dat idee eigenlijk makkelijk.. Maar heb liever eigenlijk nou de alleen de pressostaat eraf.. Omdat ik dan niet hoeft te kloten met straks de verbinding van druktank naar koppelmoer weer goed dicht te krijgen.. En dus alleen even het schroefdraad hoeft schoon te maken waar de pressostaat erop heeft gezeten en zou de boel gelijk wat hoger kan maken..

1. Ik krijg dat dunne slangentje niet van de pressostaat van het afblaasventiel. Hij moet eigenlijk uit de pressostaat zodat daar geen leidingen en kabels meer hangen.. Er zit daar geen schroefdraad zo te zien.. Althans lijkt het makkelijker om dat dunne slangentjes van het afblaasventiel af te halen.

2. Ik neem aan dat ik het borgmiddel zal moeten verhitten om hem dan los te kunnen maken?

3. Weet iemand waar die koppelmoer van gemaakt is..
Naar mijn idee lijkt het staal??



Wat is eigenlijk edel staal? Is dat hetzelfde als vernikkeld?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Het dunne slangetje zit soms met 1 of 2 schroeven vast en soms met een lipje dat onder het deksel van de pressostaat zit of onder de pressostaat, sommige ook met een warteltje, even uitzoeken dus.
De pressostaat moet met een sleutel of bahco los gedraaid worden, vooral niet te warm stoken want dan sneuvelt de pressostaat, met een verfföhn iets verwarmen is voldoende.
 

Robin4

  • #12
Hoi,

Het is mij gelukt de pressostaat te verwijderen..

Ik heb het dunne luchtslangetje maar aan de pressostaat laten hangen.. Was nogal een gekut om dat eraf te krijgen.. Om heel de pressostaat uit elkaar te gaan schroeven zag ik niet zo zitten.

Ik heb het dunne slangentje bij het ontluchtventiel los gemaakt.. (aan de kant op de pressostaat is geen beginnen aan)

En daarna gewoon met een bahco die koppelmoer van het vat af gedraaid..

Ben nog even aan het kijken voor een dubbel nippel met 3/8 maat en moet nog ergens voor een wat langere sok kijken met de maat 3/8.

Dan kan ik alles weer her monteren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu