Warmwater probleem Agpo Hmc 23

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste medeklussers,
Ik heb al vaker op dit forum goede tips gevonden bij het verbouwen van onze badkamer.
Super top site met veel kennis van zaken.
Ik ben zelf lifttechnisch specialist ( van oorsprong automonteur ) en doe zo ongeveer alles zelf.
Soms is het heel handig en verstandig om de kennis van een ander te gebruiken voor je dingen gaat doen die je niet dagelijks doet of waar je gewoon wat minder kennis van hebt.
Zo heb ik al langere tijd een probleem met onze CV installatie.
Ik heb inmiddels zo ongeveer alle verwarming en gas onderwerpen op deze site nagelezen maar ik kan niet echt een oplossing voor het onderstaande probleem vinden.
Om een goede diagnose te kunnen stellen heb je voldoende info nodig dus daar gaat ie.

CV ketel Agpo hmc 23 econforte bouwjaar april 96

Al enige jaren het probleem dat het tapwater niet voldoende warm word.
( De CV werkt perfect )
Telkens bij onderhoud door de Gasservice en nu inmiddels Breman geef ik aan dat bij het douchen het water niet erg warm word.
Middels instellen van een hogere tapwater temperatuur en het niet helemaal opendraaien van de kraan ( inmiddels thermostaat kraan )kunnen we al die tijd al redelijk douchen maar er klopt gewoon iets niet.
( voor de problemen begonnen was het tapwater bloedheet als je dat wilde en nu niet meer )
Al eerder samen met de onderhoudsmonteur de doorstroomhoeveelheid ingesteld op max 6 liter/min.
Ben je heel hoopvol gaat de man weg blijk je niet eens meer normaal warm te kunnen douchen. ( kan hij ook niets aan doen )
Dus weer doorstroom ruimer gezet en maar weer een jaartje net aan normaal douchen.
Ja hoor brander automaat defect ( bekend probleem agpo )op zondag middag op parkeerplaats macdonalds 450 ( toen nog guldens )betaald aan service monteur en vervolgens branderautomaat gemonteerd en we hebben weer warm water.
Probleem is nog steeds niet opgelost en lijkt alleen erger te worden.Tapwater temperatuur hoger ingesteld en maar weer gewoon zo door blijven gaan.
Inmiddels zijn we met de 3e branderautomaat bezig en hebben we recentelijk weer onderhoud gehad.
En inderdaad ook nu na het onderhoud weer bijna niet te douchen.
Monteur had de boiler temperatuur terug gezet en de tapwater temperatuur ook.
Ik ben het nu echt beu dus vandaar deze vraag aan jullie ,wie weet een oplossing voor dit probleem.
Inmiddels staat de tapwater temperatuur op max 80 graden.
De CV temp staat ook op 80
De boiler temperatuur staat op 75 graden.
Ik heb nogmaals geprobeerd wat er gebeurd als doorstroom hoeveelheid op 6 liter / min staat , maar dan word het water niet warmer als 20 /25 graden.(en de ketel schakeld dan zelfs af en toe uit om vervolgens weer aan te slaan )
Dus maar weer veel grotere doorstroomhoeveelheid ingesteld.
Het water word nu ( bij de wastafelkraan = geen thermostaatkraan ) ongeveer 45 graden.
Vreemd vind ik het dat als er tijdens warm water afname de koude kraan van een ander tappunt aangezet word dat dan de temperatuur van het water hoger word.
Wanneer je warm water tapt word de cv leiding niet warm dus geen probleem met kleppen o.i.d
Ook vreemd vind ik dat de temperatuur aangegeven op de branderautomaat staat te regelen tussen 80 en 81 graden maar het water uit de kraan word niet warmer als ongeveer 45 graden.
Ik heb vandaag nog de weerstand gemeten van de koud water sensor en van de boiler sensor en ook de regel en maximaal sensor, maar ook hier kan ik in relatie tot de temperatuur en de gemeten weerstand geen rare dingen vinden.

Ik ben heel benieuwd met wat voor ideeën jullie komen.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten, Elevatorman :roll:
 
Als het CV water inderdaad 80 graden wordt en het tapwater slechts rond de 45 en het probleem verergert zich langzaam dan zit ik te denken aan slechte warmteoverdracht oftewel kalkafzetting. Woont u in een gebied met kalkrijk water?

Hetzelfde probleem met dezelfde ketel is hier al eens eerder behandeld in https://www.klusidee.nl/Forum/topic/agpo-econforte-hmc23-warmwater-wordt-na-enige-tijd-lauw.18946/ Mogelijk staan daar nog tips bij. Uiteindelijk bleek bij deze ketel het schoonmaken en ontkalken van de warmtewisselaar de oplossing.
 
Beste krunnie,

Ja inderdaad dat probleem / oplossing heb ik al eerder gelezen,maar voordat ik alles ga ontkalken wil ik eerst zeker weten dat ik niks over het hoofd heb gezien.
Het ontkalken lijkt mij overigens een lastig klusje.
En hoe kan het dan dat de cv wel gewoon bloedheet word????
Ik merk ook dat de ketel en de ventilator niet op vol vermogen draaien als de warmwaterkraan helemaal open staat ?
 
Als u wamrwater pakt, voel dan eens aan de warmwater leiding direct Onder de ketel, wordt deze wel heet, of is deze ook nagenoeg koud??

Als deze ook nagenoeg koud is, moet u toch echt aan een verkalking gaan denken vrees ik.

Is de leiding wel goed heet, dan heeft u een probleem elders in het warmwater leiding net (e.v.t. een doorlekkende thermostaat kraan).
 
Het probleem zit hem in de warmteoverdracht in de warmtewisselaar. Het CV water wordt direct verhit door de gasvlam. Vervolgens moet dat warme water via de warmtewisselaar het tapwater warm maken maar als daar zich een isolerende kalklaag heeft gevormd wil dat niet zo goed meer.

Het CV gedeelte verkalkt van binnen veel minder snel dan het tapwaterdeel omdat het CV deel gesloten is. Er wordt eenmalig bij installatie water in gedaan en het kalk dat zich daar in bevindt zet zich af. Dat is maar een minieme hoeveelheid dus daar heb je in de praktijk weinig last van. Ook bij het af en toe bijvullen komt er weinig extra kalk binnen. Daarom is de kans klein dat die kant ontkalkt moet worden.

Voor de tapwaterkant is dat anders. Daar stroomt steeds vers water door met nieuw kalk en dat kalk zet zich geleidelijk aan in een steeds dikkere laag af op de warmtewisselaar wand. Dat afzettingsproces gaat sneller naarmate de temperatuur hoger is, dus door in het verleden de keteltemperatuur te verhogen naar 80 graden heeft u het proces alleen nog maar extra in de hand gewerkt.

In het één na laatste bericht van die draad staat de procedure hoe er ontkalkt moet worden. Daar is inderdaad wat handigheid bij nodig, maar gezien uw berichtopening zal het daar denk ik niet aan ontbreken. :lol:
 
Dank je wel Krunnie als je het zo stelt zal ik dit zeker moeten proberen.
Kan ik dit gewoon met onverdunde viakal of iets dergelijks doen of zijn daar andere middelen voor?
Ik stel me verder een werkwijze voor zoals ik het eerder vermelde geval of zijn er handigere methode's
De uitgaande warmwater leiding word overigens wel warm maar niet veel warmer of kouder als het water uit de kraan.
 
Wat ik me verder nog afvraag is dat wanneer het probleem veroorzaakt word door verkalking waarom krijg ik dan bijna koud water als ik de doorstroom hoeveelheid terug zet naar 6 liter/min
En waarom word het water aan de kraan heter als ik ergens anders de koudwaterkraan openzet ?
 
Ik denk dat u thermostaatkraan slecht/defect is.

sluit eens de inlaat combinatie bij de cv ketel [stopkraan in de watertoevoer vaak gecombineerd met een overstortje aangesloten op het riool]

en draai uw thermostaatkraan van de douche op maximaal heet,,
open dan de kraan en blijft er water stromen is 10 tegen 1 uw kraan defect en laat koud water door.

dus niet de ketel maar uw kraan veroorzaakt korstsluiting tussen warm en koud .
 
Beste ketelchrisje,
bedankt voor je antwoord maar ik denk dat dat niet het probleem is want ik krijg ook niet voldoende warm water aan de wastafelkraan en dit is geen thermostaatkraan.
 
Als een thermostaatkraan doorlaat dan is er een probleem op alle tappunten,

de "druk" op koud water is groter dan op warm water,,

stel,,op warm water heb je 6 ltr/min en op koud 12 ltr/min en je therm-kraan laat koud op warm door dan is de druk die je koude net uitoefend op je warme net voldoende om het warme water tegen te houden.

zoals eerder geopperd voel eens aan je WW leiding net onder je ketel als je warmwater tapt, is die wel goed heet dan duidt dit wel in de richting die ik opper.
want het toestel levert goed warm water.

sluit dan eens de inlaatcombi en doe de test die ik omschreef,,
het kost niet,,dus waarom niet :wink:

blijft uit je thermostaatkraan dan water stromen terwijl je hem op maximaal heet hebt staan met de inlaatcombinatie dicht [dus feitelijk je warm water afgesloten] is er toch iets niet goed he,,je kraan zou maximaal warm moeten mengen en koud afsluiten,,,en sla hij dat niet doet dan heb je de "kortsluiting" tussen koud en warm.
 
Zie hierboven het antwoord van Ketelchrisje, ik denk ook aan bijmening via een thermostaatkraan. Mocht dat niet het geval wezen en u bent daar zeker van, dan de boiler ontkalken.
 
Is de boiler cv-zijdig GOED ontlucht????
Als daar (te)veel lucht in zit krijgt U dus ook deze problemen.

Echter, een thermostaatkraan die doorlekt is een veel voorkomend probleem.

suc6
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Reacties
3
Weergaven
3K
Verwarming inclusief leidingwerk
In gedachten
Reacties
1
Weergaven
2K
Reacties
2
Weergaven
4K
Verwarming inclusief leidingwerk
Acinfo64
Reacties
8
Weergaven
5K

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu