Vragen over groepenkast in caravan vervangen

Fry35

  • #1
Hallo
Van tevoren al excuus, want dit zijn waarschijnlijk behoorlijke lekenvragen voor jullie.

In mijn tweedehands stacaravan zit nu een oude porceleinen groepenkast. Mijn vooroordeel is dat het niet zo veilig is als een moderne kast, dus dat wil ik vervangen door een moderne groepenkast met ALS. Dat is gelijk al vraag 1:
1. Is dit onzin van mij of inderdaad veiliger?

Overigens, buiten in de electrakast van de camping zit een ALS van 40ampere. Maar het gaat mij ook om gemak. Ik wil liever dat de ALS er in mijn caravan uitspringt dan in de campingkast buiten omdat ik dan weer mensen moet bellen die moeten langskomen om schakelaartje over te halen. Het is dit seizoen overigens wel paar keer gebeurd omdat er toch wat regenwater in de CEE stekkers buiten komt ondanks dat het waterdicht is.

2. Moet ik nu in mijn stoppenkast een ALS van minder dan 40ampere plaatsen zodat die er eerst uitklapt en de ALS in de campingkast aan blijft. Is dat dan een B-karakteristiek?

3. Is dat veilig en verantwoord?
4. Iets anders waar ik nog rekening mee moet houden?

Dank alvast voor een antwoord!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je haalt ALS (aardlekschakelaar) en zekering door elkaar.

De waarde van 40A die op de ALS in de campingkast staat, is de maximum stroom die in principe door dat onderdeel mag lopen. Dat heeft niets te maken met deze situatie, want waarschijnlijk zit er gewoon een 16A zekering achter.

Waar het bij ALS om gaat is de vermelde aardlekstroom. Bij moderne installaties is dat 30 mA (milliAmpere). Indien in die campingkast zo'n ALS zit, heeft het weinig zin in jouw eigen groepenkast nogmaals zo'n zelfde ALS te plaatsen. Want dan gaan ze 'knokken' om wie het eerste eruit mag springen. Dat zal in geval van een niet-waterdichte CEE-stekker dan toch altijd de ALS in de campingkast zijn. Want die lekstroom wordt niet door een ALS gevoeld die erná zit.

Veiliger: een groepenkast met porceleinen zekeringen is in principe net zo veilig als een met moderne groepsschakelaars. Sterker nog: in jouw situatie zou het best wel eens prettiger kunnen zijn. Want als het goed is heb je in die groepenkast 6 A zekeringen zitten ivm. selectiviteit. In de moderne uitvoering is het (voor een leek) nogal lastig aan zekeringen van 6 A te komen. Bovendien is een ouderwetse 'stop' vaak net even sneller dan een moderne groepsschakelaar/zekering. Waardoor je bij een kortsluiting (hopelijk) alleen de 'stop' eruit ziet gaan en niet ook (tóch) de zekering in de campingkast.

Plaats eens een foto van die 'stoppenkast' in je caravan. Zodanig dat de binnenkant zichtbaar is. Dan kunnen de elektro-deskundigen er eens een mening over geven. :wink:
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #3
Die 40A van de aardlekschakelaar op de camping is de maximale stroom waar deze schakelaar voor gebruikt mag worden, met andere woorden de maximale stroom die hij mag afschakelen zonder dat het ding zelf kapot gaat.

Dit zegt niets over de hoogte van de lekstroom waar hij op reageert. Waarschijnlijk is het een 30mA aardlekschakelaar, deze schakelt dus af bij een lekstroom van 30mA. Het is niet te doen om in de stacaravan aardlekschakelaars te plaatsen die selectief zijn ten opzichte van deze 30mA, dit is namelijk al het laagste wat je praktisch tegenkomt.

Je kunt er zelf nog een 30mA aardlekschakelaar achter zetten, maar het is dan maar de vraag welke van de twee afschakelt bij problemen. Misschien wel allebei tegelijkertijd. Bij problemen met vocht in het aansluitsnoer zal sowieso alleen de aardlekschakelaar van de camping uitschakelen, dus daar win je niets mee.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Leuk, met 3 minuten verschil hetzelfde verhaal... :wink:
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #5
Ik zag het ja... Nadat ik op verstuur klikte.

Het stond er nog niet toen ik begon met typen (op mobiel). ;)
 

Fry35

  • #6
Ha Kees en Xander

Dank voor jullie erg duidelijke uitleg. Eigenlijk geven jullie beiden hetzelfde advies dus het scheelt me denk ik toch wel weer aanschaf van een -in dit geval- nutteloze nieuwe kast.

Kees, ik heb helaas geen foto van het binnenwerk. Het gaat om een stacaravan die ik nog moet kopen en geplaatst moet worden, maar ik meen me wel te herinneren toen ik er zaterdag was om te kijken dat het om 16a porceleinen stoppen ging.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #7
Ik zou eerder kijken of je die vochtproblemen in het aansluitsnoer niet kunt voorkomen. Daar heb je denk ik meer aan.

Waar komt er precies vocht in? Je hebt toch geen twee snoeren in elkaar gestoken met de stekkers los op de grond?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Indien in de campingkast 16 A zekeringen zitten (en dat is tamelijk waarschijnlijk) zullen de stoppen van eveneens 16 A weinig effect hebben. Als je geluk hebt gaan ze er sneller uit dan die in de campingkast, maar met 10 A stoppen heb je meer kans dat dat goed gaat. 6 A is de officiele waarde voor vereiste selectiviteit (2 stappen).

Je kunt echter in een coupehouder van 16 A zonder enig probleem een 'stop' van 10 of 6 A draaien. Andersom gaat niet: als de passchroef onderin de coupe voor 10 A is gaat er geen 16 A in.
 

Fry35

  • #9
Xander, Uit de caravan (degene die ik nu heb) komt een spatwaterdichte stekker waaraan de kabel komt die naar de campingpaal met stekker komt. Beide stekkers bungelen onder de caravan, waar het in principe droog moet zijn) boven de grond. Blijkt dat er met hoosbuien toch iets van vocht inkomt, want als ik de stekkers ontkoppel is het vochtig. Dat is dit seizoen 2x gebeurd. Wist zelf niet hoe het anders op te lossen qua koppeling

Kees, dank voor de tip qua amperes voor de stoppen!
 

Fry35

  • #10
Kees, krijg ik met 6a stoppen dan geen problemen dat-ie er uitvliegt als ik een waterkoker of koffieautomaat van ongeveer 1500 watt aansluit?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
Met 6 A kun je tot 1380 Watt
Met 10 A tot 2300 Watt.
 

Fry35

  • #12
Ok, wordt het toch 10a want vermoed dat mijn koffieautomaat rond de 1500 zit.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu