Voorzetwand. Eerst oud stucwerk verwijderen?

Ik wil een voorzetwand plaatsen voor een (dubbel)steense buitenmuur in mijn appartement, met deze opzet:

Muur - oud stucwerk (~1cm) - ventilatielatten - dampopen folie - 100mm metal stud met steenwol - "intelligente" dampremmende folie - OSB 12mm - gipsvezel 12,5mm

De ventilatielatten zijn 28mm diep, deze "frees" ik in het stucwerk en zet ik vast op de buitenmuur voor een spouw van ~18mm. Omdat ik op de bovenste verdieping zit, kan ik deze spouw ruimschoots ventileren door het plafond daar weg te halen (hierboven zit een grote ongebruikte ruimte tussen plafond en dak welke wordt geventileerd).

Ik wil het stucwerk laten zitten omdat het extra werk is (verwijderen, afvoeren, stofellende), en het is massa dat (een klein beetje) meehelpt in de geluidsisolatie en eventuele warmtebuffering.
Het stucwerk zit op een aantal plekken los (kloppen klinkt daar hol).

Zijn er redenen om juist het stucwerk weg te halen?
 
Als het stucwerk erg los zit, kan het door de werkzaamheden naar beneden vallen in de luchtspouw.

Als je een luchtspouw maakt, ga je dan gaten boren om deze te laten ventileren? Waarom eigenlijk een luchtspouw?
Wat vindt de vve van je plan?

Ik zou de wand prefab op de grond maken met houten regels met de folie aan de buitenkant erop. Als het geen geventileerde spouw wordt dan is die folie zelfs niet nodig (misschien wel handig om de isolatie tegenaan te duwen). Onderkant op een schuimband en bovenkant een cm open houden en afdichten met luchtdichte isolatie. Zet de wand in z'n geheel overeind en isoleer deze. Lange wanden kunnen in delen gemaakt worden. Deze methode is veel makkelijker dan ter plekke maken.

Warmtebuffering achter de isolatie is niet van belang. Als je dat wel belangrijk vindt, gebruik dan een warmtebufferende isolatie (hoge faseverschuiving).
 
Bedankt voor je antwoord!

Ik ga geen gaten boren ter ventilatie, hiervoor wordt de loze ruimte tussen plafond en dak gebruikt. Hier zit aan weerszijden een ventilatiesteen. Onder een plaatje om dit weer te geven.

De luchtspouw plaats ik om eventuele vochtproblemen te voorkomen. Die lijken er momenteel niet te zijn, maar ik woon hier nog niet zo lang, en ze kunnen er altijd komen. Dan liever 2 cm opgeofferd dan de hele boel in de toekomst er weer af te moeten halen.

Ik begrijp uit je verhaal dat het voornaamste risico is dat er stucwerk naar beneden valt op termijn en dat ik hier dan niet meer bij kan. Mijn idee is om dan het stucwerk weg te halen wat (bijna) los zit, en de rest te laten zitten wat er niet makkelijk met een beitel afgaat.

Nog een reden is dat ik begrijp dat stucwerk luchtdicht maar dampopen werkt, en hierdoor de isolatie ook nog een (kleine?) boost geeft. Misschien denk ik er ook te veel over na...

1750147454420.png
 
Als je het stucwerk plaatselijk al weghaalt voor de ventilatie latten, zou ik er alles afhalen, zeker als het kalkstuc is.
 
Ventilatielatten verliezen hun functie als je die infreest. Of plaats ze verkeerd om?

Met metalstud zijn ze ook niet nodig. simpelweg afstand houders (rubberblokjes bijvoorbeeld) plaatsen op de plekken waar je de studs vast schroeft aan de muur
Of de studs tussen vloer en plafond plaatsen.

Waarom kies je eigenlijk voor metalstud?
De isolatie zal tegenvallen met 10cm wol en metalen koudenbruggen.

Ik zou het nog weer anders doen: PIR op ventilatielatten. 12,5mm gipsplaat direct op de PIR lijmkitten. (eventueel met osb ertussen)
Zo kan je een stuk dunner werken of een beter isolatiewaarde krijgen bij dezelfde dikte.

Stuc laten zitten als het goed vast zit, losse delen eraf. Maar met een lucht of kleine boorhamer gaat het heel snel hoor.
 
Voorkeur voor metal stud komt uit de eenvoud van opzetten (heb er al 3 tussenmuurtjes mee gebouwd). Maar niet bij stilgestaan dat dit een flinke koudebrug is! In Ubakus gaat het met PIR van een Rc van 2,5 met metal stud naar 3,5 met 100x50 Douglas balken. Steenwol haalt er ook nog een volle punt vanaf. Bij 150mm PIR HSB kom ik op 4,5+.

Mijn reden voor steenwol is om geluidsisolatie te bevorderen (straatgeluid en contactgeluid dat via deze wand doorkomt). De rest van de ruimte krijgt ook een voorzetwand hiervoor. Ik begrijp dat PIR nauwelijks geluid isoleert.

1750166483041.png


Het lijkt erop dat een voorzetwand van 150mm HSB met PIR (b-keus houdt het betaalbaar zie ik) de beste keuze is. Deze eerst in elkaar zetten voordat ik deze plaats geeft de mogelijkheid de dampdoorlatende folie op de achterzijde te bevestigen zonder ventilatielatten.

Er moet ook nog een radiator op de constructie komen, wat met de stevigheid van hout wat makkelijker wordt.

Het stucwerk haal ik waar mogelijk weg. Ik zag net dat achter het stucwerk nog een laag donkergrijs soort cement op de buitenmuur is gesmeerd. Deze laag lijkt rotsvast te zitten, en is vast met goede reden geplaatst, dus zal met niet te veel geweld het loszittende stucwerk verwijderen.

De vraag begon anders, maar zeer waardevolle inzichten gekregen, bedankt!
 
Een voorzetwand kan op zichzelf staan, die hoeft meestal niet aan de achterliggende wand gekoppeld te worden. Maar enkele bevestigingen kunnen geen kwaad.

Stucwerk werkt niet of nauwelijks mee in de isolatie of damphuishouding. Tenzij het waterdicht stucwerk is en/of er dampdichte verf op zit.

Als de buitenkant ook is gestuct, kan je best zonder luchtspouw. Maar kwaad kan het zeker niet. Ik vind het beter de spouw rondom af te dichten. Ventileren doe je nooit met binnenlucht. In je doorsnede moet het plafond ook geisoleerd worden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan