Binnenkort gaan wij de uitdaging aan om zelf een huis te bouwen, het gaat om een vrijstaand huis met 2 verdiepingen (BG en 1ste verdiep) van zo'n 230m2 in totaal. We gaan werken met een warmtepomp en op beide verdiepingen vloerverwarming. Dit is de situatie, nu onze vraag.
Op de begane grond hebben we een technische ruimte ingetekend en zouden daar dus alle 2 de verdelers willen plaatsen. 1 normale voor de begane grond en de andere verdeler dus ook beneden maar de leidingen gaan dan door het plafond naar de verdiepingsvloer. Dit idee komt oa. uit Rusland waar ze dit toepassen. Nu kunnen we niet echt een verdeler vinden met bovenaansluitingen voor de buizen dus dachten we dan doen we een normale verdeler en gaan de buizen vanaf het plafond eerst naar beneden en met een lus weer naar boven. Dit kost wel wat extra lengte maar daar houd ik dan rekening mee om max aan 90 meter per groep te blijven.
Ik heb wat gelezen dat je eventueel problemen kan krijgen met ontluchten, maar is dit wel echt zo en zo ja hoe zouden we dat op kunnen lossen? Graag wat leuke creatieve meningen en ideeën gevraagd voor dit idee. Ps dit is allemaal te doen om alle technische dingen in 1 ruimte te houden en zo boven een technische ruimte te besparen. Bedankt alvast!
Op de begane grond hebben we een technische ruimte ingetekend en zouden daar dus alle 2 de verdelers willen plaatsen. 1 normale voor de begane grond en de andere verdeler dus ook beneden maar de leidingen gaan dan door het plafond naar de verdiepingsvloer. Dit idee komt oa. uit Rusland waar ze dit toepassen. Nu kunnen we niet echt een verdeler vinden met bovenaansluitingen voor de buizen dus dachten we dan doen we een normale verdeler en gaan de buizen vanaf het plafond eerst naar beneden en met een lus weer naar boven. Dit kost wel wat extra lengte maar daar houd ik dan rekening mee om max aan 90 meter per groep te blijven.
Ik heb wat gelezen dat je eventueel problemen kan krijgen met ontluchten, maar is dit wel echt zo en zo ja hoe zouden we dat op kunnen lossen? Graag wat leuke creatieve meningen en ideeën gevraagd voor dit idee. Ps dit is allemaal te doen om alle technische dingen in 1 ruimte te houden en zo boven een technische ruimte te besparen. Bedankt alvast!