Vloerverwarming retour wordt niet warm

Martijn84

  • #1
Goedenavond,

Wij hebben een aanbouw gerealiseerd (ca 20m2) en hier vvw met een 2 groeps verdeler (Albrand boxer FL) liggen. De vvw functioneert vanaf het begin af aan al niet goed. Er is aanvoer (ca 40gr wat vloer in gaat), maar de retourtemp (max 20-21 gr) is beperkt en datzelfde geldt (dus) voor de temp van de vloer zelf (tegels). Het bedrijf wat 'm geinstalleerd is heeft de installatie al meermaals nagekeken (en er zelfs een nieuwe verdeler neergehangen), maar tot op heden zonder resultaat.

De situatie:
- ketel Atag i36EC, aanvoer 60gr
- in huis nog 2 andere vvw met verdeler; 1 grotere (5 groeps) voor rest van benedenverdieping (bij mijn weten bijverwarming) en 1 kleinere (1 groep) voor de badkamer. Vloer in woonkamer niet zijnde aanbouw wordt na verloop van tijd ca. 24gr (eveneens tegels)
- in woonkamer (niet zijnde aanbouw) en verlengde daarvan keuken ook nog 3 conventionele radiatoren
- bovenverdieping en zolder (uitgezonderd badkamer) geheel op radiatoren

Bij nakijken installatie (wat laatste tijd dus veel is gedaan), is iedere keer een gedeelte van cv installatie afgetapt. Wat hierbij opvalt is dat er na 3 emmers redelijk helder water, emmer 4, 5 en 6 behoorlijk vuil water bevatten, zie foto hieronder. De installateur denkt dan ook dat vuil in installatie het probleem is en dat er, in ieder geval in deel wat leidt naar aanbouw, sprake is van een mindere doorstroom door vuil.

Zelf vind ik dat lastig te geloven, omdat a) de radiator op de slaapkamer boven (die op zelfde deel van installatie zit aangesloten) heel snel heel heet kan worden (als je 'm maximaal aanzet, wat we eigenlijk nooit doen) en b) als je de stekker van vvw er uit trekt de temp in retour binnen no time oploopt naar 50 graden (of zelfs hoger). Heb ook al meermaals geprobeerd om (nagenoeg) alles in huis dicht te draaien, zodat (nagenoeg) alleen vvw in aanbouw aan staat en deze dus al het water moet krijgen. Ook dit heeft geen effect, de aanvoertemp loopt wat op (maar pomp kan maar max 50 handelen), maar met de retour gebeurt weinig tot niets.

De installatie is 100% zeker weten goed ontlucht (anders wordt er helemaal geen warm water aangevoerd) en de flowmeters op de verdeler geven aan dat er een normale 'flow' is.

Als jullie naar onderstaande foto van de installatie kijken, hebben jullie dan nog tips? Is er nog iets in te stellen (voetventiel staat al helemaal open)

Ik las laatst ergens een bericht dat je nog wat met inregelventiel zou kunnen doen. Ik krijg daar op site van Albrand niks van gevonden. Is dat de geel omcirkelde aansluiting op foto? Zou dit inderdaad wat kunnen zijn? Zou het spoelen van de leidingen een oplossing kunnen zijn of kan dit het niet zijn omdat flowmeters een normale flow aangeven?

Mogelijk dat jullie nog een oplossing weten, ik eerlijk gezegd niet meer...:-(

alvast dank voor meedenken!

Knipsel.JPG



water uit CV circuit.jpg
 

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #2
Simpele vraag: staat de retourkraan wel open? (Zeskantige moer losdraaien)
 

Martijn84

  • #3
Ja, dat lijkt me wel. Als je stekker van verdeler er uittrekt, dan loopt al het aangevoerde water over retourleiding, die dan ook warm (heet) aanvoelt en ca 50 graden meet. Dat zou niet kunnen als retourkraan niet open staat lijkt me. Of zou ik deze verder open moeten/kunnen zetten?
 

Martijn84

  • #4
Excuus, ik had de vraag niet helemaal scherp. Ja, de retourkraan staat helemaal open. Onder 6 kantige moet zit ventiel, wat je met inbussleutel kunt verstellen. Deze staat helemaal open gedraaid.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #5
andere simpele vraag, komt de rest van de woonkamer wel op temperatuur?
 

Martijn84

  • #6
Ja de rest van de woonkamer komt wel op temperatuur. Retourslangen (met infrarood thermometer gemeten) meten daar na uur ca 25 graden, terwijl die in aanbouw dus blijven hangen op 20 en uiteindelijk (na meerdere uren) oplopen tot max 21-22 (terwijl er continu aanvoer van zo’n 35-40 graden is)
 

Martijn84

  • #7
Kan iemand misschien aangeven wat die op de foto geel omcirkelde moer is? Zou dat nog een instelling kunnen zijn? Ik vind er niks over terug op internet…

hieronder close up van wat ik bedoel

D0B00403-8BF9-4CFE-94F2-12BBFD57D4ED.jpeg
 

HRS

  • #8
Als je de chromen zeekant bedoeld, dat is een blinde top. Daar kun je niets mee instellen. Is gewoon om het gat af te dichten.
 

Martijn84

  • #9
Hm dat is jammer, dank je. Andere vraag nog. Zou het spoelen van vloerverwarmingslangen wellicht kunnen helpen? Of kan dat nooit probleem zijn omdat er, kijkend naar flowmeters, een normale ‘flow’ is?
 

HRS

  • #10
Is de aanvoer en retour vanaf de ketel niet verwisseld? De aansluiting onder de thermostaatkraan is de aanvoer.
 

Martijn84

  • #11
Nee dat gaat goed, rechts zit de aanvoer, die er overduidelijk ook is. Vraag is alleen hoe de doorstroming is. Hij voelt weliswaar warm, maar misschien is de doorstroming wel minimaal door dat vuile water. En dan stroomt er dus wel warm water over groepen, maar een heel klein straaltje. Of kan dat niet omdat flowmeters een normale flow aangeven?
 

HRS

  • #12
Als de flowmeters een normale flow aangeven moet je er vanuit gaan dat de flow er is. Bij een verstopping in 1 van de groepen zou de flow in de andere strang omhoog gaan. Je kunt eventueel de slangen met een koppeling aansluiten op twee tuinslangen, 1 op een kraan voor de watertoevoer en 1 in een put voor de afvoer. De stroomrichting omgekeerd aan de normale stromingsrichting en flink spoelen met de waterkraan volledig open. Je weet dan zeker dat alles open is. Wel de retour afsluiter dicht draaien en de thermostaatknop vervangen door een hand bediende knop en ook dicht draaien.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Je beredenatie gaat mank.
Als 1 slang verstopt is zal deze een lagere stroming aangeven of geen stroming, maar de andere slangen gaan niet meer stroming krijgen.
Het drukverschil blijft nl. altijd gelijk met deze pomp.
 

HRS

  • #14
Je hebt gelijk :-)
 

Martijn84

  • #15
Houden jullie het voor mogelijk dat het probleem waar ik mee te maken heb wordt veroorzaakt door een te lage doorstroming agv vuil in de toevoerleiding? Je kunt natuurlijk van alles voelen en meten (met IR thermometer), alleen de doorstroming helaas niet. Als het vuil is dan is het alleen wel vreemd dat alle andere verwarmingen (merendeels radiatoren, maar dus ook 2 andere vvw systemen) daar geen last van hebben….
 

Martijn84

  • #16
Ik blijf het alleen wel erg bijzonder vinden dat als je stekker verdeler er uit trekt, dat de retour dan in no time oploopt naar wel 50 graden. Dan lijkt het met doorstroming wel goed te zitten…
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #17
Nee dat is wel logisch, de afgifte van warmte stopt, er is geen mengwater beschikbaar en de enige stroming is van aanvoer naar retour en de thermostaat kan niet ingrijpen want daar is geen stroming.
Er is bijna geen stroming nodig om die set dan warm te krijgen.
(Q= m x c x dT)
Q is afgegeven vermogen
M massa van het medium.
C energie constante bij water 4200j
dT verschil in temperatuur.
dT is zeer klein, dan is of de volume stroom heel groot of de afgifte heel klein.
Ik denk niet dat de set een grote afgifte heeft van zichzelf.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
TS schrijft dat radiatoren heel snel heet worden, dat betekent dat deze een grote stroomsnelheid hebben, of een te lage weerstand.
Ga eens kijken of je de radiatoren beter kan inregelen zodat deze een goede dT krijgen waarschijnlijk gaat dan de stroming naar de set ook omhoog.

Is de isolatie van die aanbouw wel juist?
Je geeft aan een stroming te hebben in de vloer.
En je hebt een dT van 20 graden, dan kan je uitrekenen hoeveel energie er in de slangen word afgegeven.
Een gemiddelde vloer doet 100w/m2.
Dus je zou bij benadering kunnen bepalen hoeveel energie er heen zou moeten en hoeveel er heen gaat, dat moet indicatie geven wat er mis gaat.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #19
zet bij de andere verdeler die van de woonkamer de thermostaatknop eens lager
 

Martijn84

  • #20
Dank voor jullie reacties! Het wordt er allemaal niet makkelijker op. Die formules om zelf eea uit te rekenen gaan mijn pet te boven, maar met logisch nadenken kom ik een eind.

Thermostaatknop andere verdeler lager zitten heeft geen zin. Heb al meermaals geprobeerd alleen vvw in aanbouw ik bedrijf te hebben (en enkele radiatoren omdat ketel anders z’n warmte niet kwijt kan), maar dat maakt geen verschil.

Toch nog vraag over die flowmeters. Stel dat er ergens vuil in leidingwerk dat leidt naar vvw aanbouw zit en er dus sprake is van een geringe doorstroming, zou je dit dan moeten zien aan de flowmeters? Deze geven namelijk een normale waarde aan, maar wat zegt dat nou? Is het dan echt zo dat er een vast aantal liters per minuut (1,5 in mijn geval) door heen gaat of kan dat bij vuilopstopping in toevoerleiding in werkelijkheid minder zijn (en flowmeter dus wel gewoon 1,5 aangeeft)?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu