Vloerverwarming problemen - staat retour open, groepen open

Wouterrrr

  • #1
Hoi klussers,

Er is bij mij nieuw vloerverwarming gelegd, maar deze krijg ik maar niet goed aan de praat. De man/bedrijf die het heeft gelegd roept 'staat retour open, groepen open?' waarop beide met ja geantwoord kon worden. En toen was het antwoord 'je doet iets fout'.. Dus daar heb ik niet heel veel aan. En ik heb uiteraard al betaald :roll:.

Misschien dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb alleen beneden vloerverwarming, deze is direct met de cv gekoppeld zonder radiators of andere aftakkingen. Boven heb ik dus geen radiators die het kunnen beïnvloeden.

CV is een Remeha Tzerra:

1634228097509.png


Pomp/verdeler is een Yonos:

1634228132487.png


Nu is het probleem dat de vloerverwarming niet warm wordt, ik weet niet of het aan de cv ligt of aan de vloerverwarming zelf..

Nou begin ik alleen te geloven dat het misschien de CV wel is, deze begint na een tijdje eenmaal groen te knipperen. Als ik deze 'code' opzoek vind ik 'aanvoer te heet', maar de temperatuur geeft 50-60 graden aan. Dus dat lijkt mij niet een probleem.

De aanvoer naar de pomp voel ik na een tijdje wel warm worden, de behuizing niet, en de slangen ook niet.

Alle groepen heb ik helemaal opengedraaid. Aanvoer en retour heeft ook flow, ik hoor als ik de retour dicht draai het water stoppen, en als ik deze opendraai weer stromen.

Zou het toch met de CV te maken kunnen hebben met die code die knippert, of weten jullie misschien iets anders wat hier fout kan gaan?

Anders laat ik er een CV monteur voor komen, maar dat is eigenlijk zonde aangezien alles net nieuw is (CV 3 jaar oud, en vloerverwarming een paar weken).

Alvast bedankt!

Wouter
 

Nono123

  • #2
Wat voor type Tzerra heeft u ?
En wat is de lengte van de slangen in de vloer? ( Lees, wat is de capaciteit van de vloerverwarming?)

Misschien wel 1 van de meest voorkomende klachten tegenwoordig, is een te zwaar toestel (i.v.m. de gewenste warmwater hoeveelheid) in combinatie met te weinig afgifte CV-zijdig. (waarbij ik niet gelijk wil zeggen dat dit bij u aan de hand is)
Daardoor staat het toestel langer in de anti-pendelstand, dan dat het toestel kan branden op laaglast, en te warm cv-water retour krijgt.
 
Laatst bewerkt:

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #3
Een goede vloerverwarmingsinstallateur geeft na de installatie een korte instructie over de werking en wijst op het opstartprotocol.
Er zijn helaas nogal eens "installateurs" die dat niet doen.
Ik adviseur je om de installateur ervoor verantwoordelijk te houden, dat je de vloerverwarming nog niet kunt gebruiken. Dreig met juridische stappen en ga er niet zelf aan zitten "regelen".
 
  • Like
Waarderingen: Jan L

Klussen.

  • #4
Wat een slechte service. Degooijer heeft gelijk. Maar daar heb je nu even niets aan.

Worden de toevoerleiding en afvoerleiding van de CV naar de verdeler warm?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #5
tzerra met modulerende pomp? dan minimaal toerental pomp omhoog zetten
 

Wouterrrr

  • #6
Bedankt voor alle snelle berichten!

Opstartprotocol is inderdaad wel benoemd! Op een a4tje gekregen hoe dat precies moest, elke 2 dagen 5 graden warmer. Maar.. aangezien het helemaal niet warm wordt, heb ik daar niet veel aan hèhè!

Ik kan niet achterhalen wat voor Tzerra het precies is, ik heb dat ding ondersteboven gehaald (figuurlijk dan, ik ben er meer zelf helemaal omheen gegaan, zit redelijk vast aan de muur ;-)) maar kan nergens iets van een typeaanduiding vinden behalve wat er voorop staat; "Remeha Tzerra".

Hij is wel aangesloten via een Nest thermostaat waarin het OpenTherm protocol staat als ik via de thermostaat naar instellingen ga. Wat ik begrijp is dat wel een modulerend systeem dan. Met even Googlen kan ik vinden dat ik de pomp hoger kan zetten via iSense thermostaat, maar... die heb ik er niet bij. Alleen een Google Nest thermostaat, kan het dan nog wel aangepast worden?

De toevoerleiding van de CV wordt wel warm, maar de retour niet. Als ik alle groepen sluit en de CV aanzet voel ik de retour wel iets warmer worden. Maar hij begint vrij snel (volgens mij nu sneller dan de eerste paar weken, maar dat kan een gevoel zijn) 1 maal te knipperen met een groen lampje, en dan houdt hij op met water verwarmen. Dus het kan zijn dat hij gewoon niet lang genoeg verwarmd om de retour warm te krijgen met alle groepen open.

Ik zal de installateur nog wel even wat boze berichten sturen, kijken wat daaruit komt.

Klein beetje sideinfo; ik woon er nog niet, huis net gekocht, dus weet dingen zoals wat voor CV het precies is niet te vertellen.
 
Laatst bewerkt:

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #7
Het is toch niet normaal dat je een soort zoektocht moet ondernemen om de vloerverwarming aan de praat te krijgen!!!
Op die manier wil geen klant behandeld worden.
Nogmaals, niet zelf aan prutsen, maar de "installateur" in de gelegenheid stellen om de zaak in orde te maken. Lukt dat niet, schakel dan direct je rechtsbijstand in. Dan staat hij zo op je stoep!!
 
Laatst bewerkt:

Klussen.

  • #8
Wouterrrr schreef:
De toevoerleiding van de CV wordt wel warm, maar de retour niet.
Dat betekent dat het water wel door de buizen stroomt en niet direct via de verdeler terug. Weet je zeker dat het terugvoerkraantje (die met die inbussleutel links op de foto) open staat?
 

Klussen.

  • #9
Hoor je de pomp draaien?
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #10
Als je geen AVDO of hebt zitten blijft dit probleem. Er moet een AVDO gemonteerd zijn, anders gaat je ketel pendelen.
Zal ie waarschijnlijk toch wel doen want de lichtste Tzerra is een 24 kW en dat is veul te veul voor een 5 groeps verdeler.
Als de slangen hoh 10 cm liggen en er van uitgaande maximale slang lengte van 100 mtr, Wat overeenkomt met +/- 55m2 vloer.
En waarschijnlijk een ketelwater temperatuur van 90 graden.
Pas of laat eerst allens eens goed aanpassen cq instellen en kijk of er een avdo is gemonteerd.

Ben het met de gooier wederom eens er lopen te veul van deze jongens rond die er geen kaas van hebben gegeten, er is hier al zoveul over gezegd en dus ook terug te vinden op het forum.

Maar dit zijn standaard dingen DIE IEDERE INSTALLATEUR DIENT TE WETEN.
 
Laatst bewerkt:

Bernhard

  • #11
klus15-10-2021.jpg
 

Wouterrrr

  • #12
@Janklusser: Yes, die staat echt open. Als ik hem dicht draai en weer open draai hoor ik het water stoppen en weer stromen!

@De loodgieter: Ik weet 99% zeker dat dat niet gemonteerd is. Hij is nooit bij mn CV installatie geweest.. De rest van je aannames kloppen bijna perfect, 10 cm hoh en ongeveer 55m2 vloer. Alleen de temperatuur staat op 70 graden.

@Bernhard: Thanks, maar ook dat heb ik al eens geprobeerd na zoeken hier op het forum, helaas tot geen succesvol resultaat.

Ik heb die installateur nog eens een paar berichten gestuurd, maar ik krijg nu überhaupt geen antwoord meer. Ik probeer maandag nog 1 keer te bellen, en ga anders kijken of ik juridische stappen kan ondernemen.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #13
Oke ff een kleine test zet je cv water temperatuur eens op 45 graden op de ketel en je ventiel op 55 graden op je verdeler. Hierdoor zou de ketel door moeten kunnen blijven branden omdat hij de warmte nu wel kwijt kan.
 
  • Informatief
Waarderingen: Klussen.

Wouterrrr

  • #14
Bedankt, het doet wel iets, maar uiteindelijk begint hij weer groen te knipperen. Het duurt wel aanzienlijk langer voordat hij hiermee begint als ik de temperatuur lager op de CV zet.

Ik denk dat ik gewoon iemand ga laten langskomen die er wel verstand van heeft, en de factuur daarvan stuur ik dan maar door.
 

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #15
Zo'n factuur zou de installateur vermoedelijk niet accepteren. Hij zal in eerste instantie in de gelegenheid gesteld moeten worden om een "eventueel defect" te verhelpen.

Wanneer je nu na diverse instellingen veranderd te hebben, er zelf voor gezorgd hebt, dat de situatie anders is, als de oorspronkelijke installateur heeft achtergelaten, valt er weinig te verhalen!
Dat je in een weekend niet direct antwoord krijgt, is vrij logisch.
Wil hij echt niet komen opdagen om zijn "vermeende fout" te herstellen dan pas kan je iemand anders inschakelen.
In 't algemeen staat men niet te trappelen om een "fout" van een ander te herstellen.....
 
Laatst bewerkt:

Wouterrrr

  • #16
Eens! Mijn bericht was overigens vrijdagochtend rond 8 uur gestuurd, dus hij had die hele dag om te reageren. Maar zeker eens, ik zal hem nog even de tijd geven, en morgen bellen om te vragen hoe we dit kunnen gaan oplossen.

En mochten we er niet uitkomen snap ik dat men er niet op zit te wachten, maar ik zal het toch moeten vragen.. Ik heb nu een koud huis :P!
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #17
@Wouterrrr Mijn bericht was overigens vrijdagochtend rond 8 uur gestuurd, dus hij had die hele dag om te reageren.
Sorry: ben het met je eens, dat de installateur zou kunnen reageren op een bericht m.b.t. het in gebruik nemen van de aangelegde vloerverwarming (zie de reacties op je berichtjes).
Maar jij maakt niet uit wanneer iemand op jouw e-mailtjes MOET reageren.

Even de handleiding erbij gehaald (en die moet je ook wel hebben, neem ik aan en zo niet: deze is gewoon te downloaden)
1634490921662.png

en je ziet dat de oorzaken van een knipperend groene led + de mogelijke oplossingen.
Lucht in de pomp is regelmatig de oorzaak. Ook de procedure voor het ontluchten van de pomp staat duidelijk in de handleiding beschreven en die handleiding zou je als gebruiker eens moeten lezen.......
 
Laatst bewerkt:

Wouterrrr

  • #18
Eens hoor, ik wacht het ook nog wel even af!

En bedankt voor het opzoeken. Ik heb de handleiding er wel eens bij gehad, maar daar kon ik niet direct iets in vinden waarmee ik het probleem kon oplossen. Het lijkt wel alsof jij een andere handleiding hebt gevonden.

De 3 mogelijke oorzaken die ik vind bij 1-maal knipperend groen ledje:

1634493274417.png


En ik heb, helaas, niet zoveel verstand van CV-installaties als jullie, maar ik vermoed mede na jullie antwoorden dat het ergens in de doorstroming zit. Aangezien de aanvoer wel warm wordt, maar de retour nooit echt warm wordt.

Op de CV en op de vloerverwarmingspomp heb ik meermaals het ontluchtingsprogramma gedraaid, helaas zonder succes.

Ik ben een beetje einde raad voor zover dingen die ik zelf durf te proberen ;)!
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #19
Nogmaals Je moet een AVDO of shunt laten installeren!
 

Wouterrrr

  • #20
Yes, ik zal dat morgen ook roepen, bedankt voor alle hulp en (snelle) antwoorden tot zo ver!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu