Vloerverwarming hoog verbruik als het vriest

Status
Niet open voor verdere reacties.
De mogelijkheid dat de vloerverwarming als bijverwarming dient is er altijd.

Wat zijn de temperaturen die je vloerverwarming kan halen? Het liefst de aanvoer en retourtemperaturen vermelden.

Dat er geen enkele voetventiel zit geeft hoogst waarschijnlijk aan dat de cv installatie niet ingeregeld isof het ook niet kan worden.
Er zijn ook radiatorkranen die je kan inregelen maar die kom ik in de praktijk zelden tegen in woonhuizen.

Duidelijk is wel als je de problemen op wil lossen dat alles een grondig bekeken moet worden. Vaak worden problemen niet opgelost bij de kern van het probleem. Het is dan wel weer leefbaar maar daar betaal je een zekere prijs voor. Dat doe je met het probleem oplossen bij de kern ook wel maar dat verdient zich vaak op termijn terug.
Een goed advies ter plaatsen is belangrijk voor het slagen daarin.
Op het forum is dat advies beperkt en kan enkel gegeven worden als jij bv als vragensteller met goede beschrivingen komt. Zelfs dan kunnen we soms niet zien waarhet probleem werkelijk zit.
Als ik jou antwoorden zie is het probleem een samenloop van meerdere oorzaken.
 
ook de radiator benden voor staat al een week uit, anders werkt de vvw niet goed.

heb je hem al eens geprobeert een beetje open te draaien?
Dit is dus wat er feitelijk gedaan wordt met inregelen.
Nu gaat al dat water door je radiator in plaats van je vloerverdeler.
 
@ Ingmar als de radiator dicht staat, gaat er toch geen water door heen?
Volgens mij omdat hij dicht staat, gaat er meer water naar de vvw.

@chathanky maandag komt er een installateur, hopelijk kan hij wat meer duidelijkheid geven over de gehele installatie. Ik laat je de uitkomst weten.

Ik ga even achter een meter aan voor de temperaturen.

Fijn weekend
 
Als ik vluchtig door het verhaal lees mis ik iets.
De ketel wordt af fabriek op een ketel vermogen van 70% geleverd deze kan naar 90% geregeld worden .
Het verbruik dat je weer geeft wat je s'nachts heb dat ken er in zitten dat je de warm water functie op aan heb staan.
Hierdoor houdt het warm water 24 uur per dag op temperatuur als je deze uit zet dan gaat het toestel werken als een Geiser en gaat pas verwarmen als er warm water vraag is.

Het in regelen van het toestel staat in de handleiding van het toestel.
 
6 groepen op 70M2 is mogelijk te weinig om genoeg capacteit te leveren om de hele oppervlakte goed te verwarmen (zonder gebruik te maken van radiatoren) De buizen liggen dan waarschijnlijk niet te dicht bij elkaar.
1 groep op 10M2 is echt voldoende voor hoofdverwarming, allerlei vormen van bijverwarming voldoen op den duur bijna nooit en veroorzaken diverse klachten over die vloerverwarming: men verwacht een goed verwarmde vloer, maar verwacht dat niet als de buizen op grotere afstand dan ca 15 cm van elkaar liggen of de groepen veel te lang zijn.
Wij adviseren altijd om bij 6 groepen en meer een aanvoer en retourbuis te hanteren van 20-22 mm en zeker niet minder.(zeker als er ook nog radiatoren op het zelfde circuit zijn aangesloten)
Gebruik geen nachtverlaging: de vloer moet 's morgens te lang worden opgewarmd om weer op temperatuur te komen: hou de vloer zo constant mogelijk in temperatuur. (dit pleit er ook voor om de vleorverwarming helemaal los van het radiatorcircuit te laten draaien)
Dat weer opwarmen van de vloer is ook afhankelijk van hoe de vleroverwarming is gelegd: bij infrezen zal de opwarming wat sneller zijn, liggen de buizen dieper in de vloer, gebruik dan nooit een nachtverlaging, maar gebruik de eigenschap van de vloer dat warmte daarin lang wordt vastgehouden.

Gebruik je ook radiatoren in dezelfde ruimte, pas dan thermostaatkranen toe en stel die af op een temperatuur lager dan de op de hoofdthermostaat ingestelde temepratuur.
Veelal blijkt dat de ruimte al op temperatuur is (en de ketel dus het sein krijgt dat er geen warmtetoevoer meer hoeft te zijn) terwijl de vloer nog lang neit op temperatuur is.
De combinatie: radiatoren en vloerverwarming in een ruimte is dus niet zo gelukkig. (tenzij je het goed instelt) Draai de radiatoren dus maar uit en verwarm aleen op de vlorverwarming (of deze vloerverwarming dat aan kan betwijfel ik: 6 groepen op 70M2......)

Met deze klachten krijg je het waarschijnlijk op de verdiepoingen ook niet warm genoeg. Mijn advies is om gescheiden circuits te maken voro de radiatoren en de vleorverwarming (kwam hier eigenlojk in andere adviezen ook al enigszins naar voren)
Kijk eens op ******** Daar staat een goede, bruikbare en voordelige oplossing om de etages en begane grond separaat te regelen qua temperatuur door circuits aan/uit te schakelen (werkt perfect! toepasbaar op de CV en ook bij stadsverwarming, ook ideaal voor scheiding werkruimte/prive ruimte bij praktijk aan huis bijvoorbeeld)

Nog een simpele tip: ontlucht je vloerverwarming eens goed (of zelfs de hele installatie) Geruik je ook een pompschakelaar? Door gebruik daarvan beperk je ook je energiegebruik (elektriciteit!) en verhoog je het comfort van je vloer.
 
De temperatuur verschil tussen de thermometrs 1 en 2 moet gelijk zijn aan verschil tussen 2 en 3.
Thermometer 1 in de toevoerleiding naar vloerset moet bij voortdurend opwarmen op ca. 45°C kunnen komen. De thermometer 2 moet dan op ca.35°C uitkomen, verschil is dan 20°C.
In de vloerverwarming is het temperatuurverschil maar 10°C, in de vloerverwarming moet dus 2X zoveel water per uur stromen dan in toevoerleiding. De pompstand op 3 is aan te raden.
Bij het opstoken zal de termometers 2 en 3 een lagere temperatuur aangeven. De tijdsduur voor het opwarmen van de vloer, te zien aan het stijgen van de temperatuur op thermometers 2 en 3 is afhankelijk van de capaciteit van de vloerverwarming. Mvgr Bernhard
3482_vvmetthermo_1.jpg
 
Ohja?
En wat als ik 90 graden water toevoer naar de verdeler dan:S
Op 1 zit nooit een thermometen, en dat heeft ook geen enkel nut.

Vreemde verdeler trouwens, zo gaat er warm water retour...
Ik zou de aansluitingen 1 en 2 even omwisselen. Dan krijg je namelijk kouder retourwater naar de cv.
 
Thermometer 1 in de toevoerleiding naar vloerset moet bij voortdurend opwarmen op ca. 45°C kunnen komen. De thermometer 2 moet dan op ca.35°C uitkomen, verschil is dan 20°C.

Dit klopt toch ook van geen kant. tussen 45 en 35 graden zit 10 graden verschil en geen 20. :mrgreen:
Althans, dit is mij geleerd. :lol:
 
Dat viel mij ook al op maar als het je vak niet is ben je toch een tijdje bezig, wat word bedoeld, hoe zit het. Is de aftakeling al zo erg bij me. :oops:
Dank je wel. :D
 
Goedemiddag heren, vandaag is er weer een installateur langs geweest, en hij zegt mij dat de leidingen van 15 mm vervangen dienen te worden naar 22 mm, omdat er een badkamer radiatior, gewone radiator en de 5000 watt woonkamerradiator op dezelfde leiding zitten. En er kan maar een bepaalde hoeveelheid capaciteit( watt) door een 15 mm leiding heen, en de vvw heeft meer nodig om goed te kunnen werken.

Daarnaast adviseerde hij om weersafhankelijk met een stooklijn te gaan stoken, zodat de vloerverwarming beter kan opwarmen dan met een modulerende thermostaat en deze ook beter op themperatuur houd. EN het bijkomende voordeel dat boven apart geregeld (verwarmd) kan worden, ook als de houtkachel aan staat.

Dit houd wel weer een dure kosten post in, 5 radiatoren thermostaatknoppen laten monteren, leidingen verbreden, en de afhankelijke rege;ing zelf.

Wat is jullie ervaring met een weersafhankelijke regeling? Lees ook over het lang inregelen van de stooklijn, en is dit ook goedkoper om te stoken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
@ chathankt, dit staat haaks op wat jij zei mbt de leidingen verbreden, klinkt wel logisch , maar wat vind jij?
 
Als er meerdere aftakkingen op die 15 mm leiding zitten dan heeft hij zeker gelijk. Als dit enkel de vloerverwarming was had dit wel gegaan op een 15 mm.
Daarom staat dit niet direct haaks op mijn antwoord. Ik was er van uit gegaan dat enkel de vloerverwarming op een 15 mm buis was aangesloten.

Ter plaatsen zie je vanzelfsprekend veel meer hoe de installatie opgebouwd is.
Voor hier heb je vaak veel info nodig van de vragensteller voor een goede inschatting en oplossing.

Als je een goede installateur hebt kan die de problemen bij de bron oplossen. En ja dit kost eenmaal wat meer dan dat je het zelf doet.
Die heeft thuis waarschijnlijk ook wat monden te voeden. :mrgreen:

Weersafhankelijk stoken kost wat meer tijd om de juiste afstelling op orde te krijgen zonder dat je veel meer energie verbruikt.
Ook dit vergt behoorlijke kennis. Eenmaal goed ingesteld werkt dit zeker goed met een geringe meerkosten aan gas.
Een ruime altijd comfortabele instelling werkt zeker zo goed. Echter dit kost veel gas.
Zelf stook ik ook weersafhankelijk maar heb wel een hekel aan een hoge rekening. Voordeel is dat ik het zelf kan en daar graag wat tijd in wil steken. Daardoor is mij dit wel waard.
Ben je afhankelijk van anderen is dit niet altijd de ideale oplossing.
 
@Chathanky, het was ook geen aanval, maar meer bedoeld als waarom, maar nu snap ik het.
Ben ik in ieder geval van 1 zeker en dat is dat ik de leidingen moet laten verbreden.

Wat is jou ervarinmg of mening over weers afhankelijk stoken?
De man vertelde mij dat de vloerverwarming anders te veel afkoeld en weer op moet warmen.
 
Andere vraag: heeft iemand ervaringen met een zonesysteem?
Dit schijnt een stuk goedkoper te zijn als een weersafhankelijke regeling en beter te regelen.

maar heb je dan boven ook nog thermostaatknoppen nodig?
 
Een weersafhankelijke regeling lost echt niet alles op.
Voordat je een dergelijke regeling aanschaft eerste even een vraag: "wat is het belang te weten hoe koud het buiten is als je het binnen in diverse ruimten warm wilt stoken?".......m.i. is dat helemaal niet belangrijk.

"Weersafhankelijke regeling" is in de meeste gevallen het "toverwoord" van de heren installateurs: als ze niet meer weten hoe een bepaald probleem met verwarming in diverse ruimten goed op te lossen. In die gevallen wordt er al snel een weersafhankelijke regeling aangepraat. (en dan maar afwachten of het werkt......)
Zo zijn er al heel wat van die regelingen aangesmeerd aan gebruikers van een houtkachel in combinatie met een vloerverwarming.

Het interesseert mij helemaal niet wat voor temperatuur het op dit ogenblik buiten is: ik wil het binnen in mijn kamer warm hebben en dan net zo warm als ik zelf wil, niet beperkt door een apparaat wat dat voor bij regelt.

Gewoon de zaak in zones verdelen (boven, beneden, praktijkruimte, woonruimte enz.) en dan per etage/ruimte de warmtetoevoer regelen. Dat blijkt nog de beste en meest energiebesparende oplossing. (dat doe je met een zoneregeling op de vloerverwarmingsverdeler in wezen ook: je regelt, onafhankelijk van de warmtetoevoer de temepratuur in de groepen in die diverse ruimten)

Wil je de temperatuur op diverse etages of ruimten onafhankelijk van elkaar regelen, dan is het wel van belang te weten hoe de leidingen vanaf je CV door de woning zijn aangelegd en je de diverse etages/ruimten ook onafhankelijk van elkaar kunt regelen (kunt voorzien van warm water vanuit de ketel)

Je bent er echter niet alleen met de aanvoer aan/af te sluiten, maar moet de CV ketel ook sturen. (dat kan heel goed met thermostaten die 2 uitgangen hebben: 1 voor de sturing van de 230 volt klep en 1 voor de sturing van de ketel,meestal 24 volt) of met een draadloze thermsotaat met 2 ontvangers. (niks geen relaissturing o.i.d)

Wij hebben daarvoor in ons huis een prima regeling aangelegd, waarbij niet alleen een elektrisch bedienbare klep(230V) in de aanvoerleiding van een bepaalde ruimte/etage wordt geregeld, maar ook de CV ketel (Nefit HR) wordt aangestuurd.
Werkt perfect, zonder weersafhankelijke regeling en nog voordeliger ook (niet alleen qua componenten, maar zeker ook in energiekosten)!!
Google maar eens op "zoneregeling", dan kom je al snel op betreffende oplossing uit.

Er is ook een zeer geavanceerde regeling op basis van het sturen van vermogen. Daarbij wordt de hoeveelheid vermogen (energie) in een vloerverwarming gemeten en wordt daarop gestuurd. Maar dat kan alleen als je de daarvoor geschikte verdeler hebt.

Dit innovatieve vloerverwarmingssysteem maakt gebruik van een warmtemeter en een elektronische regeling. Daarbij worden niet alleen temperatuur en de pomp geregeld, maar ook het vermogen en de energie. Bovendien worden stroomsnelheid, temperaturen, vermogen en energie gemeten en in meerdere loggers vastgelegd.
Deze loggers en mogelijke instellingen zijn de basis voor de dienstverlening via internet. (op afstand bestuurbaar)
Maximaal rendement en constante temperaturen zijn gegarandeerd.
Naregelen van een vloerverwarming is niet nodig.

Resultaat: verbeterd wooncomfort met constante, gecontroleerde temperaturen
en besparing op elektriciteit- en gasgebruik
Geschikt voor conventionele vloerverwarming aangesloten op de CV-ketel, warmtepomp of stadsverwarming
 
:lol: weesafhankelijk stoken is meer dan alleen de buitentemperatuur
Aflezen. Het regelt het stookgedrag van een ketel en berekend de buitentemperatuur
Met je binnen temperatuur. Maar wat de vraag betreft over zone verdeling, dat is idd
Een betere oplossing voor een woning. Weersafhankelijk is eigenlijk meer gebruikt in kantoren of grote woningen. Succes. Calenta
 
Moge heren,

Het verhaal van heat geloof ik wel, maar die is meer zijn eigen site aan het promoten. Hoor het liever van een technisch iemand....

En is zone regeling mogelijk als er geen gescheiden systeem is voor boven en beneden? Vanaf de cv ketel gaan er leidingen naar achterkant van het huis, waar ook een radiator voor beneden op aangesloten zit, en naar de voorkant van het huis, waar oa een badkamer radiator op aangesloten zit, maar ook de vloerverwarming.
 
Technisch iemand.......is een HTS opleiding en ca 40 jaar ervaring niet technisch genoeg?
Er staat in mijn bijdrage geen enkele verwijzing naar een URL van een website. Waar ik mij altijd over verbaas is dat installateurs klakkeloos een weersafhankele regeling "voorschrijven" terwijl de oplossing vaak veel eenvoudiger en doeltreffender uitgevoerd kan worden.
Even googlen en je komt echt wel op zinniger oplossingen.
In jouw woning kun je de systemen naar voor en achterzijde van de woning al separaat schakelen (en daar heb je echt geen weersafhankelijke regeling voor nodig!!!)
Vergelijk het met elektrische leidingen: daar werkt het toch ook met schakelaars waarmee je bepaalde zaken aan/uit zet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan