Vloerverwarming hoog verbruik als het vriest

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zit met een vraag op de volgende situatie:

Als het vriest kan de vloerverwarming het huis niet warm krijgen, maar wel een enorm hoog verbruik van gas.( 30 kub per dag), nu bij deze temperatuur gaat het goed, mits alle verwarmingen uit staan.

Situatieschets:
C.v ketel( Intergas HR 36/30) 2 leidingen uit die gesplits wordt in 28/32 mm leidingen naar de achterkant van het huis, hier zitten 4 radiatoren op voor slaapkamers, en 2 leidingen voor de voorkant van het huis 22mm, en hier zit 1 slaapkamer radiator, 1 badkamer radiator op en dan is de leiding verlengd met 15 mm leidingen naar beneden waar een grote radiator (woonkamer) en dan onder de vloer door naar de vloerverwarming.
Deze is 6 groeps en ik weet niet of hij als hoofd of bijverwarming is gelegd( kado van de vorige eigenaar) vloeroppervlak is 70m2.

Nu zeggen verschillende instalateurs dat de capaciteit te weinig is en ik de leidingen moet verbreden naar 22 mm.
Als ik nu alle radiatoren uitzet dan stijgt het de temperatuur van de aanvoerbuis van nde vloerverwarming naar 40 graden, hoger komt hij niet.
Thermostaatknop is al vervangen, en aan en afvoer leidingen zijn gecontroleerd. ook gecontroleerd dat er geen lucht in het systeem zit.
Als ik de pomp van de vloerverwarming uitzet, wordt de aanvoer heter in de aanvoerbuis van de verwarming.
Er is een terugslagklep gemonteerd onder de ketel.

Nu wordt mij aangeraden om de leidingen naar de vloerverwarming te vervangen voor 22 mm en de leidingen die naar de achterkant van het huis gaan te knijpen naar 22 mm.

Wie kan mij helpen om het probleem op te lossen, want iedereen zegt weer wat anders.
Hoe krijg ik de vloerverwarming normaal op temperatuur en dus ook het verbruik omlaag?
 
Als het mogelijk is zo dicht mogelijk bij de ketel een aftakking te maken op de 28/32 mm leiding.
Deze rechtstreeks naar de verdeler van je vloerverwarming.22 mm
Je geeft al aan dat het door het hele huis moet en dan naar je vloerverwarming.
Plaats bij elke radiator een voetventiel.(dit is voor het inregelen)
Als de vloerverwarming gelegd is als bij verwarming zal dit resulteren in ongeveer 35 watt per m2.
Je geeft aan dat je kamer 70 m2 deze heeft afhankelijk van de isolatie en dubbelglas maar ga eens uit van 85 watt per m3.
70*2,6*85 is 14.875 watt
Bestaande radiator is een grote maar hoe zwaar hij is is niet bekend.
Vloerverwarming(bij verwarming) 70 maal 35 watt m2 is 2450 watt.
dus je kamer vraagd bijna 15 kw en de vloer is 2,45 kw.
Dan moet er als het goed is een radiator in de kamer zitten van 12,5 kw.

dit zijn natuurlijk ramingen vragen zijn.

Hoe hoog is je kamer.
hoe is de staat van isoleren.
hoe groot is de bestaande radiator.
is er een mogelijkheid om via een kortere weg naar de verdeler.
Er zijn 6 groepen zitten deze allen in de kamer 70 m2
Want 6 groepen op 70 m2 is niet bij verwarming maar dan is het hoofdverwarming.
Maar dan heb je nog maar iets meer dan 5 kw en je hebt er volgens de ongunstigste berekening 14.875 nodig.

Rene
 
Als je 30 m3 per dag stookt met koude dagen en nog te weinig capaciteit hebt moet je of een zeer koud ongeïsoleerd huis hebben of in een kasteel wonen.

Als ik het zo lees is klopt er cv technisch iets niet. Als je radiatoren dicht moet draaien om de vvw op temperatuur te krijgen klopt zeker niet.
 
Voeding van 15mm naar de verdeler en een grote radiator is niet al te ruim zou je zo zeggen.

Komt het water niet te warm terug door ergens een waterzijdig probleem? Design radiator of kleine radiator dicht bij de ketel?

Op welke temperatuur staat het maximum van het cv water ingesteld? Op welk vermogen staat de ketel ingesteld? Af fabriek draait de ketel op cv niet op zijn maximum vermogen.

Succes.
 
Als hij 80 /60 stookt dan is het vermogen max van de ketel 26,3 kw.
Dan zou het volgens mijn berekening een huis zijn van 300 tot 350 m3
bij 80/60
Bij 90/70 zou hij tussen de 350 tot 400 m3 liggen.
De kamer is 70 m2 groot en de gemidelde hoogte zal ik schatten op 2,6 meter is 182 m3
Dan zal die 300 tot 350 m3 wel aardig kloppen.
Maar dit is gissen de werkelijke m3 met de daarbij uitgerekende ketel zal wel aardig kloppen denk ik.
 
Heren bedankt voor jullie snelle reactie.

@chathanky, er is mij verteld dat we zoveel stoken, omdat we te weinig capaciteit hebben. M.a.w de ketel blijft de hele dag door warm water leveren. (klinkt op zich logisch)

@xr8 bij de aftakking aan de voorkant van 22 mm naar 15 mm zit een badkamer (design)radiator die wel vaak aanstaat en te weinig capaciteit heeft. de ketel staat op 80 graden en is de laatste keer op 75% van zijn vermogen ingesteld door Feenstra om het verbruik te temperen, maar dit heeft niet geholpen.

@ rene en de rest:De radiator die beneden zit is +/- 250 cm breed, 45 cm hoog en 25 cm diep. Het is een jaren 70 hoekhuis, en in 1985 is er een uitbouw aan de zijkant en achterkant bijgebouwd( vandaar 70m2 beneden), overal dubbelglas, maar in de uitbouw achter zitten 2 schuifpuien met dubbelglas(geen hr) van 3 meter breed en 2 meter hoog per stuk.

En de uitbouw aan de zijkant heeft een puntdak van max 7 meter hoog. Dus totaal 350 tot 400 m3 inhoud hele huis.
Vloerisolatie weet ik niet, maar de vloerverwarming is niet ingevreesd, maar op matten gelegd en een nwe dekvloer met daaroverheen een leistenen vloer.

Vloerverwarming wordt alleen warm als alle radiatoren aan de voorkant uitstaan en dan nog maar 42 graden( op temp meter aanvoerbalk)

Dus zou de leiding van 15 mm vervangen voor 22 mm helpen?
En er hing oorspronkelijk een grote radiator( 2 zijdig 200 cm hoog en 60 cm breed) aan de achterkant van het huis bij de schuifpuien, alleen deze was verkeerd aangesloten( de aan en afvoer alleen aan de bovenkant aangesloten, werd maar klein gedeelte warm)) en deze is weggehaald op advies van de loodgieter, omdat ik vloerverwarming had. Niet wetende dat de vloerverwarming niet goed werkt:-(.

Is het een idee om deze radiator weer op te hangen( aansluiting zit er nog en op de juiste manier aan te sluiten)?
Dan hebben we naar mijn idee iig genoeg capaciteit.
En als we alle radiatoren een voetventiel geven, wat helpt dat?
Is dat niet hetzelfde als de 28/32mm leiding van de achterkant van het huis knijpen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Misschien weten jullie nog een goede instalateur?
 
Nog even een toevoeging: heb even via internet gezocht en berekend dat we voor de benedenverdieping ongeveer 17000 watt nodig hebben( 10 x 5 mtr + 3x5 mtr x2.8 hoogte gemiddeld) is 200m3 x 85 = 17000 watt.

Nu verwacht ik dat de radiator voor tussen de 4000 en 5000 watt zal leveren( kan ik dit ergens af lezen) , dus ik kom nu fors te kort, en zal het met de eventueel op te hangen radiator achter (+/- 3000 watt) ook niet gaan redden qua capaciteit.

Of bereken ik het nu fout?
 
Die radiator zij je is 25 cm diep
Is dat een type 33 dat zijn 3 platen met convectoren er in.
Tussen de plaaten zitten dan allemaal schotjes.
En die 85 watt per m3 is heel exstreem gerekend ongeïsoleerd en geen dubbel glas.
De meeste berekeningen zitten op 70 a 75 watt per m3.
Een type 33 in jouw geval is ongeveer 5000 watt
Dat zo betekenen dat je vloerverwarming 10000 watt moet leveren bij 75 watt per m3
Maar als hoofd verwarming leverd een vloer 70 watt per m2 maal 70 m2
Dat zou betekenen dat er dus 5000 watt bij moet om het in ballans te krijgen.
Dus het bij plaatsen van die radiator is niet een slecht idee.
 
@rene het is een oude kolom radiator aan de voorkant van het huis.
Achter is wel een plaatradiator, ga vnvd kijken wat voor een type het is.

Maar ik weet dat het moeilijk is op een afstand, maar als ik de leidingen laat verbreden zal de vloerverwarming het dan beter gaan doen? Icm de toevoer voor de leidingen aan de achterkant knijpen?
Ik krijg hem nu op max 40 a 42 graden, terwijl dit 50 a 55 graden zou moeten kunnen zijn, en dan staat de thermostaatknop op maximaal!
En deze is compleet al vervangen.
 
Heb je op je aanvoer of retour een temperatuurmeter.
Moet er wel bij vermelden dat de temperatuur van het aanvoer water beslist niet hoger dan 45 graden mag.
Hogere temperaturen is nadelig voor de leisteenvloer.
 
Enrico34 schreef:
Heren bedankt voor jullie snelle reactie.

@chathanky, er is mij verteld dat we zoveel stoken, omdat we te weinig capaciteit hebben. M.a.w de ketel blijft de hele dag door warm water leveren.

Als de ruimtes buiten je woonkamer snikheet worden en je woonkamer (waar de thermostaat hangt) niet zit er een logica in.

Als je gehele woning simpelweg niet op temperatuur komt zal het gasverbruik enkel nog hoger worden als de temperatuur wel gehaald wordt.

De ketel staat als ik het goed begrijp de hele dag op vol vermogen te verwarmen en het huis komt niet op temperatuur.
Met vol vermogen bedoel ik op vollast. Een ketel kan ook op 25 % van z`n vermogen draaien.

Als je voor de vloerverwarming 120 watt/m2 rekent en alle radiatoren bij elkaar optelt is dat ook het minimale vermogen wat de ketel moet kunnen leveren.
Als je ketel 24 uur per dag op vol vermogen brandt kost dit volgens de gegevens 91,2 m3 gas.
Je zit aan 1/3 daarvan. Je kunt zelf dan wel bepalen hoe lang je de ketel per dag laat branden.
Als de ketel 8 uur brand zit je op die 30 m3 per dag. Dus als je de klokthermostaat 8 uur per dag hebt ingesteld zou je vermogen te kort komen.
 
@rene, de radiator die achter moet komen is een type 22 en leverd 3000 watt, is dit dan voldoende icm de radiator voor en de vloerverwarming?

geen temp meter op de aan en afvoerleidingen, helaas.

@chathanky, boven wordt gewoon goed warm, geen probleem, het gaat echt om beneden. En of de ketel op vol of half vermogen draait durf ik niet te zeggen....

Maar durft er iemand een advies te geven mbt de leidingen verbreden, zou dit effect hebben om de vloerverwarming beter te laten draaien?

Vandaag en gisteren gemeten en een verbruik weer gemeten en met dit weer op gemiddeld 15 kub per dag en de thermostaat op 18,5 graden. Alleen de vloerverwarming aan en verder niets.
 
Zoals Chathanky aangeeft is vloerverwarming 120 watt per m2.
Dit is iets wat ik niet wist.
In de tijd dat ik woningen bouwde verkocht ik vloerverwarming met de berekening van 70 watt per m2 en altijd een paar radiatoren in de kamer.
Die radiatoren hebben wij altijd aangeboden met de reden om er snel even een graadje bij.
Dit red je met vloerverwarming niet.(snel even een graadje erbij)
Dus als de de vloerverwarming bestaande radiator en de type 22 bij elkaar op telt dan zit je aan de KW die je nodig bent.
Daarintegen wil het nog niet zeggen dat het dan volledig op gelost is.
Persoonlijk zou ik de voeding van de vloerverwarming wel veranderen.
En dan als het kan via een kortere weg.
De leiding die dan vanaf de badkamer radiator naar de verdeler loopt kan dan vervallen,tenzij er natuurlijk tussen de badkamer en de verdeler nog iets aangesloten zit.
Maar daar zullen de specialisten op het forum zeker wel een oplossing voor weten.
 
Moge heren,

Ik snap er weinig meer van: gister nacht 5 kub gas verbruikt en vanacht 10 kub gas. Terwijl de nacht temp buiten niet heel veel kouder was, hooguit 1 graad. Nu hebben wij wel de verwarming boven aangehad, aan/uit knop en 1 kwart slag open, zodat net de kou ervan af is.
Heeft dit zo'n grote invloed?

@chathanky; de termostaat staat continue op 18 graden beneden, alleen als we thuis komen zetten we hem op 19 graden. Dit is te koud, maar als we hem hoger zetten, gaat het verbruik helemaal omhoog! Dus de ketel/thermostaat regelt zelf wanneer de ketel aanslaat. Dit op advies van Feenstra, om de temperatuur zo constand mogelijk te houden mbt de vloerverwarming.

Wat is jou mening mbt tot de leidingen verbreden?

@rene de leiding rechtstreeks trekken is geen oplossing, maar behalve de badkamer zit ook de kinderkamer en de verwarming beneden op deze leiding. En vanaf de kinderkamer wordt het 15 mm. Nu wil ik eigenlijk deze vanaf dit punt de leidingen laten vervangen door 22 mm, zodat de radiator beneden en de vloerverwarming meer warm water toevoer krijgen. Want als ik nu de radiator beneden aanzet, dan doet de vloerverwarming bijna niks, dan komt de temp van de aanvoerbalk tot max 25 graden.

En ik weet niet of ik dit hier mag vragen, maar weet iemand van jullie een goede installateur in de omgeving van Utrecht, die dit goed zou kunnen oplossen voor ons?

ALvast bedankt voor jullie reacties
 
Dan kun je dit ongeveer gelijk stellen aan 24 uur uur dag stoken.
De ketel brand dus een derde van de dag en heeft dan toch nog 2/3 over.
Dat je zoveel verbruikt zit hem mijn inziens een slechte isolatie.

Voor wat betreft de 22 mm oor de vvw.
Als de vvw pas warmer wordt na het dichtzetten van radiatoren is het waterzijdig niet in orde. Inregelen van de istallatie is dan de oplossing.

Een vvw. Heeft niet zo`n dikke leiding nodig als je op een hoge keteltemperatuur stookt. Met een lage temperatuurverwarming kan het nodig zijn om een 22 mm toe te passen. Dit als je keteltemperatuur nooit hoger wordt dan zo`n 50 graden.

Als je huis slecht opwarmd door wat voor reden ook, dit hoeft niet perse een probleem te zijn heeft de installateur gelijk. Dan moet je een verlaging beperken. Of je laat de ketel eerder opwarmen na een verlaging. Omdat ik jou woning niet als zuinig aan zie is er degelijk meer aan de hand. Bij moderne goed geïsoleerde woningen is een trage aanwarming en afkoeling van het huis heel normaal.

Uitspraken over welke installateur of welk merk doen we niet. Dit is hier niet toegestaan.
 
Ik vermoedt dat de verhoudingen tussen de leidingen problemen geeft,
of dat er teveel weerstand in het t-stuk (?) zit die de verdeling maakt naar de 15mm leidingen.
 
@chathanky wat bedoel je precies met alles inregelen? (ben een leek op dit gebied) ketel is compleet gecontroleerd door erkend bedrijf, en aan de vloer verwarming kan ik weinig regelen. Het ventiel is al eens geknepen, maar had geen effect. Op de verwarmingen boven is niks te regelen.

En isolatie kan ik weinig aan doen, dit is een kostbare zaak. Maar nu iedere maand het gasverbruik is ook een kostbare zaak.
Ik ga het vnvd weer proberen met de verwarming boven uit, of het verbruik dan weer lager is.

Maar als dat zo zou zijn, heeft dat dan te maken met het feit dat boven aanstaat, dat dit extra verbruik kost, of met het feit dat beneden dan te weinig warmte krijgt en dus langer staat te stoken.
Ik denk zelf het laatste, omdat de thermostaat de aansturing is en die bepaald hoelang en hoeveel er gestookt gaat worden, of is dit een foute beredenatie?

Maar wat ik dna nog niet begrijp is het feit dat de radiatoren die boven aanstaan aan de groep van de achterkant van het huis zitten( 32 mm), en de vloerverwarming aan de voorkant groep(22/15mm).

En wat zou volgens jou dan wel de oplossing kunnen zijn? Ik denk in ieder geval zo snel mogelijk de verwarming achter er bij laten plaatsen, maar dan zit ik nog steeds met het feit dat de vloerverwarming zijn werk niet naar behoren doet als ik bv de badkamer radiator aanzet of de verwarming voor in de woonkamer.....


@ronny Jij zegt dus het tegenovergestelde van Chathanky, dat het wel aan de dikte van de leidingen ligt? Op basis waarvan dan?
 
Inregelen is simpel gezegd dat elke radiator op vermogen wordt bekeken.
Om het volle vermogen af te kunnen geven is een bepaalde hoeveelheid water nodig die door de radiator stroomt.
Geef je een radiator 2x zoveel water geeft de radiator niet 2x zoveel vermogen. Als veel radiatoren te veel water krijgen is er aan het einde te weinig water over om deze radiatoren of vloerverwarming te voorzien. Er ontstaat een vermogens tekort. Resultaat is trage aanwarming en/of geen genoeg vermogen om je kamer te verwarmen.
Het te kort aan water door de radiatoren heeft veel meer effect op het vermogen dan een te veel aan water.

Door voorzieningen in je cv installatie die niet altijd aanwezig is kun je elke radiator voorzien van voldoende en niet veel te veel water. Je verdeelt het water over elke radiator naar behoefte.

De reden dat een vloerverwarming niet zoveel water nodig heeft zit hem in de afkoeling van het water. Als je water van 90 graden naar 70 graden afkoelt geeft het water een bepaalde hoeveelheid vermogen af.
90/70 is vaak gebruikt voor radiatoren. Vloerverwarming werkt op bv 50/40 of 40/30. Als je water van 90 graden afkoelt tot 30 graden geeft dit 3x zoveel vermogen dan van 90 naar 70 graden. Als 1kw vermogen nodig is heb je daar 43 liter/uur nodig om van 90 naar 70 graden af te laten koelen. Dit heeft een radiator van 1 kw nodig. Een vloerverwarming van 1 kw heeft 43/3= 14,3 liter water nodig.
Dit is de reden dat een 22 mm leiding niet zo snel nodig is. Pas bij 15 kw begint de noodzaak te ontstaan om over te gaan naar 22 mm.

Dit is in grote lijnen hoe het werkt. Interessant? Leuk om te weten mischien. :mrgreen:

Het verschil in diameter kan verband houden uit het verleden. Een huis die veel warmte nodig heeft zal veel water moeten verplaatsen om alle radiatoren te voorzien van warmte.

Oplossing in de basis is om je installatie indien mogelijk in te laten regelen. Of dit bespaart hangt af waar het probleem zat. Als het boven bloedheet wordt en beneden te koud zal het zeker wat kunnen besparen
Is het boven zoals je het wenst en beneden is een te koud ga je zeker nog wat meer verbruiken.

Een hoog verbruik kun je het beste verlagen door toch te isoleren. De investering komt na enige tijd weer terug. Maar ja dit kan in eerste instantie veel geld kosten. En in jou portemonnee kan ik niet kijken.
Na het goed inregelen en isoleren heb je zeker een comfortabel huis, dat is ook een overweging.

Belangrijkste is in eerste instantie om de inregeling op orde te hebben. Mocht je te weinig vermogen hebben is het of een zwaardere ketel en uitbreiding van je cv installatie of isoleren. Beiden zijn investeringen waarvan isoleren zich op termijn terug verdient en de andere enkel meer geld gaat kosten door extra stookkosten.
 
Ik heb er nog altijd plezier van. Ik ben in der tijd van 2600m3 gezakt naar net onder de 900m3 gas per jaar. Toch een kleine 700 euro aan besparing in geld uitgedrukt.

Ik kon het ook niet in 1x alles aanpakken hoor.
 
@chathanky bedankt voor je duidelijke uitleg.
Vannacht alles boven uit gehad en beneden op 19 gr laten staan( vergeten te verlagen) een 12 kub verbruikt.
Hieruit kan ik dan concluderen dat het probleem echt beneden ligt, dat er te weinig capaciteit is om te verwarmen. ook de radiator benden voor staat al een week uit, anders werkt de vvw niet goed.
Ik ga zo snel mogelijk de radiator achter op laten hangen, om te kijken of dit scheelt.

De man van Feenstra melde mij dat de Intergas HR 36/30 een zware ketel is, die in principe 3 huizen kan verwarmen, dus ik verwacht niet dat het aan de ketel ligt.

bestaat er een mogelijkheid om de vloerverwarming als bijverwarming te gebruiken in de huidige situatie? Dus dat de kou uit de vloer is en dat de radiator voor en achter het grote opwarmwerk doen?

En ik ga het maandag aan de installateur vragen wat er bij mij in te regelen valt. Er zitten bv nergens voetventielen op de radiatoren( zowel boven als beneden)

Nu hoorde ik gisteren dat er ook vuil in de leidingen van de vvw kan zitten, omdat de vvw aan het einde van de rij zit, en er altijd vuil mee komt uit radiatoren die eerder in de rij zitten, is dit een mogelijkheid?

En als jij isoleren zegt, dan bedoel jij de onderkant van de vloer en de muren? Scheelt dat echt zoveel gas per jaar?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan