Vloerverwarming badkamer met rtl

Chathanky

  • #21
Wat is de oppervlakte van de badkamer?
2m2, 3m2.

Met 22,5 meter vloerleiding gaat het om niet zo`n groot oppervlak lijkt mij.
 

YVO

  • #22
Klopt het is niet zo'n groot oppervlak. ca.2x3m=6m2. Bij nadere berekening blijkt de uponor 23,2m lang en ligt h.o.h. 200mm uit elkaar zie tekening:
Blauw uit radiator= Rood in VV
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #23
Ik moet je trouwens complimenteren met de manier waarop je zelf meedenkt en ons van de nodige informatie voorziet om jou te helpen.
Ik heb ng niet vaak gezien dat mensen de moeite deden om telkens (zeer verhelderende) scherma's te tekenen.

Succes met de aanleg!
 

Chathanky

  • #24
Van de vloerverwarming mag je zo`n 100 watt/m2 rekenen als je de legafstand ca. 10 cm aanhoud.
Onder het bad doet de vvw eigenlijk niets met de opwarming van je badkamer en je houdt dan zeg 400 watt over.

Als de badkamer omgeven is door binnenmuren en ook nog verwarmd is 93 watt behoorlijk veel. Het is dan ook geen moeite om met dit vermogen de badkamer zeer warm te krijgen. Wat minder mag dan ook wel.

Als je de ketel op 90 graden blijft houden is een verdeling van 1/3 vloer en 2/3 radiatorvermogen een goede verdeling.
Met 400 watt en 800 watt zit je dan op 1200 watt totaal.
Dan kom je uit op 76 watt/m3. Genoeg als je verwarmde ruimtes om je heen hebt en het verlies van de vloer mag je daar bij afhalen want die vangt je vloerverwarming op.
Het radiatorvermogen moet je wel even om rekenen als je een verhoogt verschil maakt tussen aanvoer en retour.
Het omrekentabel geeft aan dat je uitkomt op 1.21 x de standaard opgegeven vermogen. Je komt dan op 90/50/24. (aanvoer 90, retour 50, temperatuur badkamer 24 graden)
Je zoekt dan een radiator van zo`n 1000 watt die dan 800 watt vermogen levert.
In de vloer gaat bij een goede afregeling van je voetventiel nooit een hogere temperatuur dan 50 graden je vloer in en bij werkelijk 400 watt afname is aan het eind de temperatuur van het cv water 40 graden als de vloer opgewarmd is. Als extra veiligheid plaats je een rtl ventiel aan het eind en stelt deze in op die 40 graden. Mocht later blijken dat dit nog te warm is kun je deze nog wat lager instellen.

Het is wellicht geen eenvoudige opdracht maar je bent er zeker van dat deze combinatie van ontwerp af goed in ballans is.
Of je met 76 watt voldoende vermogen hebt hangt van de plek waar je badkamer staat. (grenzend aan veel buitenmuren of grotendeels aan verwarmde binnenomgeving)

Zelfs bij het eventueel verlagen van de cv temperatuur heb je nog speling. ipv 90 graden kun je 70 graden verkiezen en dan de instelling van je voetventiel bijstellen. dan kom je uit op ongeveer 70/55 over je radiator.

Je rtl plaats je echt aan het eind van de combinatie en niet er tussen.

Trouwens zeker wel mooie plaatjes die je maakt. :D
 

YVO

  • #25
Bedankt weer
Chathanky schreef:
Of je met 76 watt voldoende vermogen hebt hangt van de plek waar je badkamer staat. (grenzend aan veel buitenmuren of grotendeels aan verwarmde binnenomgeving)
Mijn badkamer bevindt zich in een oudere (jaren '20) woning.
De inhoud bedraagt 17m3 (de hoogte is bijna 3 m)
De positie van de badkamer is toevallig juist in het meest koude deel van de woning. Direct onder het geïsoleerde platte dak en aan de achtergevel. Deze achtergevel is georiënteerd op het op het noordoosten. Deze steens buitenmuur is niet geïsoleerd (geen spouw) Daarnaast bevindt zich in deze buitenmuur een grote raampartij hxb = 1800x2000 met enkelglas. De detaillering van het kozijn is niet echt kierdicht te noemen. Omdat het een monument betreft en de raampartij qua uitstraling daarvan een wezenlijk onderdeel uitmaakt is deze niet uit te voeren met dubbel glas en voorzetramen vindt ik persoonlijk niet mooi. De kierdichting wil ik wel verbeteren.
De vloer en overige wanden bevinden zich wel aan binnenruimtes maar daar wordt doorgaans weinig gestookt. Al met al wil ik voorkomen dat mijn nieuw verbouwde badkamer weer zo'n koud geval wordt zoals de huidige. Vandaar zit ik liever safe met de capaciteit berekening en wil ik ook die vv aanleggen. Graag hoor ik of je rekenvoorbeeld met 76 watt nog steeds op gaat voor mijn badkamer. Met name ook omdat ik die 93W/m3 via diverse sites steeds terug zie komen als benodigde vermogen. Alvast weer bedankt. Mvrgr. Yvo
 

Chathanky

  • #26
In de bestaande situatie is het wel handig om te kijken wat de woonkamer aan vermogen heeft. Als die erg afwijkt van die 76 watt/m3 (veel meer dus) kun je er bijna zeker van zijn dat de woonkamer sneller op temperatuur komt dan je badkamer. Ook hier spelen de zaken mee van hoe de ligging is enz. enz.

Op afstand is het altijd enigszins gissen, maar ik denk dat je zelf de zaken aardig kunt inzien.
Een grotere radiator kan zeker wel dan moet je de verhoudingen anders zetten. 1 op 4 kan ook. De correctiewaarde (1,21) kun je ook op een zwaardere radiator weg zetten, de doorstroom door je vloer wordt dan wel wat groter wat op zich niet zoveel kwaad kan. De temperatuursval zal wat kleiner zijnover de vloer.
Mocht je vloer te warm bevonden worden dan knijp je de radiator bij het voetventiel nog iets verder. Dit zal de afgifte van zowel de radiator en vvw wat doen verminderen maar het blijft altijd nog meer dan het eerste voorstel.

De kunst is om het rtl ventiel eigenlijk werkloos te stellen.
Waarom? om de reden als deze wel moet ingrijpen de doorstroom pulsgewijs gaat. Het rtl ventiel spreekt aan en de stroming wordt vetraagt of bij echt heet water gestopt. Daarna gaat het zaakje afkoelen en wat koelt het snelst af?
Het beste is om de doorstroming te behouden, de ketel zal dan veel rustiger werken en je hebt niet te maken met bv een radiator die veel sneller afkoelt of een vloer die afwisselend koud en warm water voor zijn kiezen krijgt.

Het is zeker wat meer denkwerk mee gemoeid maar de installatie je vloer en het comfort is er zeker mee gediend
 

Xr8

  • #27
Als de radiator 1/2"aansluitingen heeft dan kun je in de ene een kraan plaatsen normaal of thermostatisch en in de andere (retour) het RTL ventiel.

De Unicor buis kun je hierop aansluiten dmv een perspuntstuk 1/2" x U16 of met een puntstuk 1/2"x 15 knel en dan de slang hierop aansluiten met een UNL koppeling. Je bent dan geen persgereedschap nodig.

Persoonlijk zou ik de radiator met een zo groot mogelijk vermogen nemen en uitvoeren met een thermostaatkraan. Als de ketel nu terug moduleert en met een lage watertemperatuur gaat stoken heb je nog steeds voldoende capaciteit om de douche warm te krijgen.

Succes.
 

Chathanky

  • #28
Als je een hele grote radiator selecteert met een thermostaatkraan dan is de badkamer in no time op temperatuur en gaat proportioneel de doorstroom verkleinen. Gevolg is dat het retourwater te koud is om de vloer te verwarmen.

Nogmaals, een rtl voor de aanvoer plaatsen werkt niet.
Dit wordt al aangegeven in de gebruikersinstructies van dergelijke kranen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu