Wij hebben een Viessmann Vitodens 100 (WB1A 24 kW) van oktober 2007
Service historie (voor de volledigheid):
November 2007: Storing F4: onder garantie Ontstekingselektrode vervangen
April 2011: Storing F5: Branderpakking vervangen
Juni 2014: Storing F4: Ontstekingselektrode vervangen
Februari 2016: Storing: Circulatiepomp defect (vervangen)
Nu gebeurt het sinds vervanging van de circulatiepomp op 23 februari j.l. dat de cv ketel regelmatig in storing F4 valt.
Dit gebeurt zowel bij warmtevraag door de kamerthermostaat als bij warmwaterbereiding voor bv de douche. Ik heb er een aantal keren bij gestaan en kunnen zien wat er gebeurt. De ventilator gaat aan en de ketel probeert vervolgens een ontsteking tot stand te brengen. Dit lijkt niet te lukken, de brander komt niet in bedrijf (symbool hiervoor verschijnt ook niet op display). Na 4 pogingen vervalt de ketel in F4 storing (weergegeven op het display).
Onze servicemonteur gaf aan dat er 80% kans is dat de basisprintplaat (regelmodule) defect is, met een kleine kans dat het aan de transformator ligt. Echter in de gebruiksaanwijzing en serviceaanwijzing wordt bij de mogelijke oorzaken voor een F4 stroring niet gerept over de basisprintplaat of transformator. Al heb ik ook gevallen in Engeland vernomen waar F4 storingen werden veroorzaakt door een onjuiste basisprintplaat die daar door Viessmann onder garantie zijn vervangen.
Omdat ik eraan twijfelde dat de printplaat de veroorzaker van de storingen is heb ik Viessmaan gevraagd om een monteur te sturen voor een ’second opinion’. Deze monteur zei ook dat voor 95% zekerheid de printplaat/regelmodule de oorzaak was. Na vervanging hiervan bleek dit dus niet zo te zijn omdat de storingen nog steeds blijven optreden. Ook vervanging van de transformator gaf geen oplossing, de F4 storingen bleven optreden. Viesmann adviseerde vervolgens om een nieuwe ketel aan te schaffen. Aangezien de ketel nog maar 8 jaar oud is krijg ik het nu niet bepaald warm van deze oplossing. Daarop heb ik nog een ‘onafhankelijke’ monteur naar de ketel laten kijken. Deze constateerde dat er fluctuaties in de gastoevoer vanuit de gasleiding waren. Enexis heeft vervolgens de regelaar en de gasmeter vervangen. Helaas heeft dit nog steeds de storingen niet verholpen. Uiteindelijk kom ik weer niet verder dan het advies om een nieuwe ketel aan te schaffen. Is er iemand die wellicht nog een idee heeft?
Service historie (voor de volledigheid):
November 2007: Storing F4: onder garantie Ontstekingselektrode vervangen
April 2011: Storing F5: Branderpakking vervangen
Juni 2014: Storing F4: Ontstekingselektrode vervangen
Februari 2016: Storing: Circulatiepomp defect (vervangen)
Nu gebeurt het sinds vervanging van de circulatiepomp op 23 februari j.l. dat de cv ketel regelmatig in storing F4 valt.
Dit gebeurt zowel bij warmtevraag door de kamerthermostaat als bij warmwaterbereiding voor bv de douche. Ik heb er een aantal keren bij gestaan en kunnen zien wat er gebeurt. De ventilator gaat aan en de ketel probeert vervolgens een ontsteking tot stand te brengen. Dit lijkt niet te lukken, de brander komt niet in bedrijf (symbool hiervoor verschijnt ook niet op display). Na 4 pogingen vervalt de ketel in F4 storing (weergegeven op het display).
Onze servicemonteur gaf aan dat er 80% kans is dat de basisprintplaat (regelmodule) defect is, met een kleine kans dat het aan de transformator ligt. Echter in de gebruiksaanwijzing en serviceaanwijzing wordt bij de mogelijke oorzaken voor een F4 stroring niet gerept over de basisprintplaat of transformator. Al heb ik ook gevallen in Engeland vernomen waar F4 storingen werden veroorzaakt door een onjuiste basisprintplaat die daar door Viessmann onder garantie zijn vervangen.
Omdat ik eraan twijfelde dat de printplaat de veroorzaker van de storingen is heb ik Viessmaan gevraagd om een monteur te sturen voor een ’second opinion’. Deze monteur zei ook dat voor 95% zekerheid de printplaat/regelmodule de oorzaak was. Na vervanging hiervan bleek dit dus niet zo te zijn omdat de storingen nog steeds blijven optreden. Ook vervanging van de transformator gaf geen oplossing, de F4 storingen bleven optreden. Viesmann adviseerde vervolgens om een nieuwe ketel aan te schaffen. Aangezien de ketel nog maar 8 jaar oud is krijg ik het nu niet bepaald warm van deze oplossing. Daarop heb ik nog een ‘onafhankelijke’ monteur naar de ketel laten kijken. Deze constateerde dat er fluctuaties in de gastoevoer vanuit de gasleiding waren. Enexis heeft vervolgens de regelaar en de gasmeter vervangen. Helaas heeft dit nog steeds de storingen niet verholpen. Uiteindelijk kom ik weer niet verder dan het advies om een nieuwe ketel aan te schaffen. Is er iemand die wellicht nog een idee heeft?