Verwarming warmt heel langzaam op

Wim Lenderink

  • #21
De moeren met trekstangen moet je laten zitten. Hiermee is de warmtewisselaar in elkaar geperst. Inderddad kun je de achterste ribben niet goed schoon krijgen. Wel kun je met een uienkam ( bijv. bij Blokker te verkrijgen ca €2,-) de wisselaar "wat"schoon krijgen.
Je kunt ook nog eens aan de bovenkant in de rookgasafvoer kijken. Alhoewel ik niet geloof, dat dit de oorzaak is.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #22
Ja onderste plaat er nu ook uit gekregen en hier zaten alleen wat soort steentjes tussen die dus ook maar weggehaald.

Afvoer had ik ook bekeken en daar zat een klein beetje zwarte prut in langs de rand, die dus ook met de compressor goed schoon geblazen.

Nu eerst alles weer in elkaar zien te schroeven.
Er beginnen er hier een paar te klagen dat ze het koud krijgen :mrgreen:

Eens kijken wat ik dan nog kan doen met doorverbinden van thermostaten ed.
Weet wel dat je dat niet lang moet doen, een oud collega had dat een keer hier in het parochiegebouw gedaan met de opmerking daar kom je het weekend wel mee door. Gevolg dat de hele boiler was gelanceerd :oops:


suc6

Gerrit
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #23
Hele ding weer in elkaar gezet en in een uurtje was de temperatuur weer opgeklommen van goed 15 graden naar 20,9.

Wat me nu opvalt is dat bij het openen een soort groen/blauw kaartje met gaatjes erin wegviel (aan de rechterkant/boilerkant).
Hier heb ik eerst geen aandacht aan geschonken, maar na alles te hebben gemonteerd bleef die over.
Na wat rond te hebben gekeken waar die vandaan zou kunnen komen lijkt hij verdacht veel op de pakking die tussen de buitenkap en de rest van het gedeelte waar de brander op zit (gas verdeler?) zit
Terwijl ik die toch niet los heb gehad.
Zou die alle problemen hebben kunnen veroorzaken?

Groet,

Gerrit
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #24
Dit kan idd goed deze problemen geven,

er zijn vervangende in de handel, niet groen meer maar grijs en van betere kwaliteit.

verbaasd me eigenlijk dat bij jou nog dit oude type inzit,deze verstenen en breken en moeten eigenlijk al lang vervangen z<ijn.
 

Wim Lenderink

  • #25
Als ik dit hoor, heb je eigenlijk een 3 storing. Doordat de grijs/blauwe pakking verschoven is, is het kanaaltje waardoor de luchtdrukschakelaar gemeten wordt, geblokkeerd. Door de verschillende uitzettingscoefficiënten van de r.v.s.plaat en het aluminium gaat de pakking schuiven. Daardoor gaan ook de gasgaatjes verschuiven waardoor de hoofdbrander te weinig gas krijgt en het langer duurt dat de woning op temperatuur is.
Als je op dit moment toch nog warmte wilt, kun je het beste het slangetje van P2 afhalen.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #26
Ketelchrisje schreef:
verbaasd me eigenlijk dat bij jou nog dit oude type inzit,deze verstenen en breken en moeten eigenlijk al lang vervangen z<ijn.
Ik niet, zolang hij het doet of simpel te repareren is wordt hij nog niet vervangen.

Nu weet ik dat ik velen tegen het zere been zal schoppen, maar:

Ondanks het magere onderhoud wat hij heeft gehad (dit was denk ik de 2e of 3e keer dat hij in al die jaren open is geweest) blijkt dat hij tot nu toe die 16 jaar prima heeft gewerkt en was hij helemaal niet zo vervuild als hij eigenlijk volgens al die onderhoudscontracten ed. wel zou moeten zijn.

Als ik dan kijk wat het onderhoud hier zo ongeveer kost dan ben je per jaar zo'n 120 euro aan onderhoud kwijt waarbij ze 1 keer per 18 maand e.e.a na komen kijken.
Over 16 jaar is dat dus wel bijna 2000 euro, waarbij de onderdelen er dan nog bij komen, wil je die ook bij in het contract opnemen dan praat je over een nog hoger bedrag of te wel over veel meer dan een nieuwe ketel kost.

Wat dat betreft heeft (tot nu toe) mijn oud collega gelijk gehad met zijn opmerking van zo weinig mogelijk open draaien en prutsen aan het toestel dan gaat er ook niets stuk (zal het meteen afkloppen)

Enige wat er is gebeurd is 1 keer per jaar bepaalde waardes meten en kijken of hij daar nog aan voldoet en draaien maar weer. (kosten 2 koppen koffie en een koekje per jaar)

Dan wordt er geroepen "die nieuwe ketels zijn veel zuiniger", maar hoeveel procent is dat dan? en weegt dat op tegen de investering die ik zou moeten doen om een nieuwe ketel te krijgen die een paar procent zuiniger is?
Stel dat hij 10% zuiniger is (dat is denk ik toch al vrij fors) dan zou ik met een verbruik van 2200 kuub aan gas 220 kuub besparen ofwel zo'n 150 euro per jaar.
Om dan een investing van pak em beet 1800 euro terug te verdienen moet dat nieuwe beestje zonder storingen oid. 12 jaar draaien voordat ik het terug verdiend heb.
Tel ik de rente die ik anders over die 1800 euro zou ontvangen of niet hoef te betalen voor een lening dan wordt het al veel langer en is de vraag of de levenduur van die nieuwe wel lang genoeg is om het überhaupt terug te kunnen verdienen.

Ja zegt men dan "je moet het ook doen voor het mileu" je had in die tijd ook wel 2200 kuub aan gas kunnen besparen (de eerste jaren tel ik even niet mee want dit was toen al de meest zuinige ketel)

Maar als dan voor de productie van een kilo rundvlees al 16.000 liter water nodig is
- hoeveel water is er dan wel niet nodig voor een nieuwe ketel?
- hoeveel energie is er nodig om een nieuwe ketel te bouwen?
en is het dan nog wel zo goed voor het milieu om 2200 kuub gas te besparen met een nieuwe ketel?

suc6

Gerrit
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #27
Wim Lenderink schreef:
Als ik dit hoor, heb je eigenlijk een 3 storing.
Ik zie wel eens een 3 langskomen maar niet dat die bleef staan oid.
Verder heb ik dat deksel niet los gehad oid. maar viel dat stukje er tussenuit toen ik het geheel met brander en al verwijderde.
Kijk ik naar die pakking die er nu nog tussen zit dan zie ik ook nergens en stukje waar geen pakking oid. zit. (voor zover ik van buitenaf kan zien)

Nu weet ik niet hoe die pakking er van binnen uit ziet maar verwacht dat er dan van de binnenkant ergens een stukje weg moet zijn of dat dit stukje er altijd al heeft gezeten en nu plots moeilijk is gaan doen.

Tot op dit moment is alles weer aangesloten zoals het hoort, is het hier weer lekker warm en werkt ook het warm water weer prima.

Zou het desondanks aan te raden zijn om die pakking nog na te kijken of te gaan vervangen?

suc6

Gerrit
 

Wim Lenderink

  • #28
Die pakking is er uitgelopen. Normaal zit deze tussen de platen;exact gelijk met de platen. Het stukje wat er uitgevallen is , is dus weggeschoven en afgeknapt.
Als je de moeren voorop de brander losdraait, kom je vanzelf de pakking tegen en waarschijnlijk gescheurd.
Het is wel aan te raden deze pakking te vervangen.
Ik heb ze geloof ik nog wel liggen, maar tis bijna zondag.

Succes.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #29
Toen ik het over vervangen had had ik het over de pakking,,niet over de ketel ;)

het slangetje van p2 afhalen is een beveiliging saboteren en niet aan te raden,,
dit is meer een beun oplossing net als de restrictor in de ventilatorschacht platdrukken of een sneetje maken in het slangetje,, niet doen dus.

pakking vervangen [set van drie die tussen brander , tussenplaat en wisselaar zitten] en niet gaan rommelen].

@wim lenderink:
dat je kennis hebt van zaken is wel bewezen maar om "leken" foute tips te geven op een openbaar forum met evt alle gevolgen van dien is linke soep,,
niet iedereen post hier en sommigen lezen alleen en doen alles om kosten te voorkomen en brengen zichzelf en anderen met goedbedoelde tips fout toegepast in gevaar,, hou hier rekening mee aub.
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #30
Gerrit B schreef:
Ketelchrisje schreef:
verbaasd me eigenlijk dat bij jou nog dit oude type inzit,deze verstenen en breken en moeten eigenlijk al lang vervangen z<ijn.
Ik niet, zolang hij het doet of simpel te repareren is wordt hij nog niet vervangen.

Nu weet ik dat ik velen tegen het zere been zal schoppen, maar:

Ondanks het magere onderhoud wat hij heeft gehad (dit was denk ik de 2e of 3e keer dat hij in al die jaren open is geweest) blijkt dat hij tot nu toe die 16 jaar prima heeft gewerkt en was hij helemaal niet zo vervuild als hij eigenlijk volgens al die onderhoudscontracten ed. wel zou moeten zijn.

Als ik dan kijk wat het onderhoud hier zo ongeveer kost dan ben je per jaar zo'n 120 euro aan onderhoud kwijt waarbij ze 1 keer per 18 maand e.e.a na komen kijken.
Over 16 jaar is dat dus wel bijna 2000 euro, waarbij de onderdelen er dan nog bij komen, wil je die ook bij in het contract opnemen dan praat je over een nog hoger bedrag of te wel over veel meer dan een nieuwe ketel kost.

Wat dat betreft heeft (tot nu toe) mijn oud collega gelijk gehad met zijn opmerking van zo weinig mogelijk open draaien en prutsen aan het toestel dan gaat er ook niets stuk (zal het meteen afkloppen)

Enige wat er is gebeurd is 1 keer per jaar bepaalde waardes meten en kijken of hij daar nog aan voldoet en draaien maar weer. (kosten 2 koppen koffie en een koekje per jaar)

Dan wordt er geroepen "die nieuwe ketels zijn veel zuiniger", maar hoeveel procent is dat dan? en weegt dat op tegen de investering die ik zou moeten doen om een nieuwe ketel te krijgen die een paar procent zuiniger is?
Stel dat hij 10% zuiniger is (dat is denk ik toch al vrij fors) dan zou ik met een verbruik van 2200 kuub aan gas 220 kuub besparen ofwel zo'n 150 euro per jaar.
Om dan een investing van pak em beet 1800 euro terug te verdienen moet dat nieuwe beestje zonder storingen oid. 12 jaar draaien voordat ik het terug verdiend heb.
Tel ik de rente die ik anders over die 1800 euro zou ontvangen of niet hoef te betalen voor een lening dan wordt het al veel langer en is de vraag of de levenduur van die nieuwe wel lang genoeg is om het überhaupt terug te kunnen verdienen.

Ja zegt men dan "je moet het ook doen voor het mileu" je had in die tijd ook wel 2200 kuub aan gas kunnen besparen (de eerste jaren tel ik even niet mee want dit was toen al de meest zuinige ketel)

Maar als dan voor de productie van een kilo rundvlees al 16.000 liter water nodig is
- hoeveel water is er dan wel niet nodig voor een nieuwe ketel?
- hoeveel energie is er nodig om een nieuwe ketel te bouwen?
en is het dan nog wel zo goed voor het milieu om 2200 kuub gas te besparen met een nieuwe ketel?

suc6

Gerrit
Even off topic:

Het is in Nederland tot nu toe (nog) niet verplicht om je gasgestookte toestellen te (laten) onderhouden.
Maaarrrrr, gebeurd er iets in de vorm van brand, koolmonoxide, of andere schades, gaat U zeker weten grote problemen krijgen met Uw verzekering.
Waar is immers het bewijs dat Uw cv ketel jaarlijks onderhouden is???
Bij het afsluiten van een verzekering wordt het niet of nauwlijks gemeld, echter bij het uitbetalen van een schade, veroorzaakt door de ketel, zal men alles doen om daar onderuit te komen, met name door U de schuld van nalatigheid in de schoenen te schuiven.
Gelukkig gebeurd het in NL niet vaak, maar je zal er maar mee staan.

Het is niet voor niets dat er dagelijks duizenden (gas)specialisten bezig zijn om alles veilig te maken voor de uiteindelijke gebruiker.
Dit is geen pleidooi voor het onderhoud van Uw ketel, maar wellicht iets om over na te denken.

By the way: Uw auto komt ook nooit in de garage neem ik aan?!?!
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #31
@gorp +1
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #32
Zoals ik dus al aangaf zal ik sommigen tegen het zere been schoppen.

Zelf voer ik ook onderhoud uit aan beveiligingssystemen, omdat dat verplicht wordt gesteld door de verzekeraar, maar ook simpel voor de vaste inkomsten.
Maar ik weet ook heel goed dat als je elk jaar een melder open maakt om deze schoon te maken en te testen dat hier na verloop van tijd nokjes ed. afbreken en dat het dan toch ook hoog tijd wordt om ze een keer te vervangen. :wink:
En hoe je het ook wendt of keert dat geldt gewoon in elke branche.

Maar met bovenstaande heb ik geen problemen, immers op zolder hangen 2 rookmelders en een koolmonoxide melder en, hoe kan het ook anders als je zelf in die branche werkt, bij alarm wordt er naast een specifiek brandalarm (dus niet zo'n piep ding aan het plafond maar gewoon slowwhoop geluid door de hele woning) alles ook nog eens doorgemeld richting een meldkamer.
Daarnaast is de gehele bovenverdieping voorzien van rookmelders aan gesloten met een kabel op een echt beveiligingssysteem.

Dus denk dat het qua veiligheid beter gesteld is dan in 99,9% procent van de wel jaarlijks "onderhouden" ketels.
Maar ik moet je wel gelijk geven dat niet iedereen het zo voor elkaar heeft.

Daarnaast praten we niet over een open toestel maar over een gesloten toestel, dus alle benodigde lucht wordt van buitenaf aangezogen en alle verbrandingsgassen gaan ook weer naar buiten.
Maw. zolang er niet ergens een gat in valt oid. kunnen schadelijk gassen alleen maar naar buiten.
En ik dacht dat de meeste ongevallen ontstaan met open toestellen als geisers, gevelkacheltjes enz. en niet zozeer met gesloten verwarmingsketels, of zie ik dat verkeerd?

@Wim ik ben blij met je adviesen zoals je ze tot nu toe hebt verstrekt, als techneut weet ik het te waarderen dat je ook truukjes en oplossingen geeft die je even uit kunt proberen om de uiteindelijk storing te kunnen achterhalen. Je moet jezelf natuurlijk wel realiseren dat je zoiets niet als oplossing kunt gebruiken en dat zo snel mogelijk weer naar de originele toestand gewerkt moet worden.

Maar ik ga even op zoek naar zo'n pakking.
Ik zie bij de leverancier alleen maar
- een pakkingplaatstet staan,
- een siliconenpakking en
- een pakking voor de condensbak.
Zit die bewuste in de pakkingplaatstet? (Nefit code 76612)
Dan kan ik hem nl. maandag meteen even ophalen.
Anders heeft die oud collega er misschien nog wel een liggen.

suc6

Gerrit
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #33
Om je op weg te helpen,,

siliconen branderpakking nefit hr21 76614

siliconen condensbak pakking nefit hr21 73403

set branderpakking nefit hr21 76611


sucses met sleutelen :)
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #34
Gerrit B schreef:
Zoals ik dus al aangaf zal ik sommigen tegen het zere been schoppen.

Zelf voer ik ook onderhoud uit aan beveiligingssystemen, omdat dat verplicht wordt gesteld door de verzekeraar, maar ook simpel voor de vaste inkomsten.
Maar ik weet ook heel goed dat als je elk jaar een melder open maakt om deze schoon te maken en te testen dat hier na verloop van tijd nokjes ed. afbreken en dat het dan toch ook hoog tijd wordt om ze een keer te vervangen. :wink:
En hoe je het ook wendt of keert dat geldt gewoon in elke branche.

Maar met bovenstaande heb ik geen problemen, immers op zolder hangen 2 rookmelders en een koolmonoxide melder en, hoe kan het ook anders als je zelf in die branche werkt, bij alarm wordt er naast een specifiek brandalarm (dus niet zo'n piep ding aan het plafond maar gewoon slowwhoop geluid door de hele woning) alles ook nog eens doorgemeld richting een meldkamer.
Daarnaast is de gehele bovenverdieping voorzien van rookmelders aan gesloten met een kabel op een echt beveiligingssysteem.

Dus denk dat het qua veiligheid beter gesteld is dan in 99,9% procent van de wel jaarlijks "onderhouden" ketels.
Maar ik moet je wel gelijk geven dat niet iedereen het zo voor elkaar heeft.

Daarnaast praten we niet over een open toestel maar over een gesloten toestel, dus alle benodigde lucht wordt van buitenaf aangezogen en alle verbrandingsgassen gaan ook weer naar buiten.
Maw. zolang er niet ergens een gat in valt oid. kunnen schadelijk gassen alleen maar naar buiten.
En ik dacht dat de meeste ongevallen ontstaan met open toestellen als geisers, gevelkacheltjes enz. en niet zozeer met gesloten verwarmingsketels, of zie ik dat verkeerd?

@Wim ik ben blij met je adviesen zoals je ze tot nu toe hebt verstrekt, als techneut weet ik het te waarderen dat je ook truukjes en oplossingen geeft die je even uit kunt proberen om de uiteindelijk storing te kunnen achterhalen. Je moet jezelf natuurlijk wel realiseren dat je zoiets niet als oplossing kunt gebruiken en dat zo snel mogelijk weer naar de originele toestand gewerkt moet worden.

Maar ik ga even op zoek naar zo'n pakking.
Ik zie bij de leverancier alleen maar
- een pakkingplaatstet staan,
- een siliconenpakking en
- een pakking voor de condensbak.
Zit die bewuste in de pakkingplaatstet? (Nefit code 76612)
Dan kan ik hem nl. maandag meteen even ophalen.
Anders heeft die oud collega er misschien nog wel een liggen.

suc6

Gerrit
Als je alarm afgaat, is het kwaad al geschiedt....

Ondanks dat deze ketel een gesloten toestel is, wil niet zeggen dat het niet gigantisch fout kan gaan, ook wat betreft koolmonoxide.
Ach, al doende leert men he ;);)
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #35
Nee hoor dan staat het kwaad op het punt om dusdanige vormen aan te nemen dat het gevaarlijk kan worden.
Daarom waarschuwt dat systeem op een moment dat ingrijpen nog mogelijk is zonder dat er concentraties ontstaan die echt gevaarlijk zijn.

Maar ook dat soort situaties ben ik graag voor, dus als je aan kunt geven wat er ondanks een gesloten toestel nog fout kan gaan dan ben ik denk ik niet de enige die dat graag wil weten.

suc6

Gerrit
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #36
Gerrit, bij mechanica en electronica KAN alles fout gaan.
Murphie's Law ! ! !

Vooral bij HR cv ketels, met zgn "geforceerde" verbranding (verbranding mbv een ventilator), kunnen de gekste dingen gebeuren bij geen of onvoldoende onderhoud.

-brander scheurt
-warmtewisselaar rookgaszijdig lek (rookgaslekkage)
-warmtewisselaar trekt krom(rookgaslekkage, brandgevaar)
-Rookgasafvoer lek/verstopt (vocht, rookgaslekkage, brandgevaar, kortsluiting)

Zo kunnen we nog wel even doorgaan....
Het is niet aan mij om hier uit te leggen wat er allemaal eventueel, misschien zou kunnen gebeuren.

Mooi als je voor 2 koppen koffie en een koek je ketel kunt laten servicen.
Zo laten zou ik zeggen.

We gaan te ver off topic, dus ik wou het hierbij laten.

suc6
 

Wim Lenderink

  • #37
Wat een discussie op dit forum over koolmonoxide e.d.
Een Nefit Turbo heeft zowieso altijd al een hoog CO. Als de ventilator een beetje vervuild is, of de rookgasafvoer wat langer, of meerdere bochten in het systeem,vervuiling in de wisselaar, loopt het CO op tot over de 500ppm.
Je controleert alleen maar de lucht op minimum hoeveelheid (2 mbar).
Deze kan ook 3 mbar. zijn.
Maar de gasdruk wordt altijd op 11,5 mbar. gesteld.
Tegenwoordig met venturiwerking zit er bijna nooit meer een luchtdrukschakelaar op. De ketel valt nu uit op ionisatie.
Dit zal de Turbo uiteindelijk ook doen.
Natuurlijk; als je buiten bij de rookgasafvoer gaat hangen, zul je het niet lang volhouden.
Dus mijn remedie: Een onderhoudsbeurt is niet alleen poetsen, maar meer nog een veiligheidskeuring.
APK op autos is ook verplicht, maar daar staan sancties op, en bij ketels, voor zover ik weet ( helaas) nog niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu