Verf bladdert af

Jan Koop

  • #1
Beste mensen,

Van de uitbouw hebben wij een gedeelte van hout met daarboven ramen. Zie de foto's. Nu is het huis in oktober in de grondverf gezet en zien wij op de houten platen onder dat hier en daar de verf bladdert, los is gaan zitten. Iemand zei mij dat dat ik gewoon een goed geschilderde plank er overheen moest plakken en dan rondom helemaal afkitten! Maar is dat wel de goede oplossing? De verflaag is als het ware ook wat gaan 'bollen'. Zie de foto's. Aan de binnenkant zit ook hout dat geschilderd is met hoogglans sikkensverf. Ik zelf zat te denken om de platen er geheel af te halen en er nieuwe te plaatsen en te schilderen met eps. vochtdoorlatende verf. Hoe een en ander is geïsoleerd, weet ik niet. Wat is het beste? Graag jullie advies. Op een andere plek aan de andere zijkant van de uitbouw, heeft een plaat dezelfde 'blaren', maar die liggen lager.



 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ben geen expert in schilderwerk. Maar zo zou ik het doen. De achterzijde van die plaat zet ik twee keer in de lak.
In deze situatie lijkt mij een degelijke constructie met isolatie en damprem belangrijk.
Hoe zit dit deel nu in elkaar? Welke materialen zijn er gebruikt?
 

Jan Koop

  • #3
Welke oplossing bedoel je nu met: 'zo zou ik het doen'?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
In ieder geval op die plaat meer verf aan de binnenkant aanbrengen dan aan de buitenkant.

Meestal als die plaat wordt geplaatst wordt er aan de binnenkant helemaal niets van verf opgezet.
Het vocht zal zich verzamelen tegen de verf die op de buitenkant is aangebracht.

Geef nog even op hoe het in elkaar zit.
 

Jan Koop

  • #5
Dus je bedoelt de huidige plaat verwijderen. Nieuwe plaat er tegen aan en ook aan de binnenkant dubbelop schilderen.

Om er een andere plaat tegenaan te plakken en dicht te kitten zie jij dus ook niet zo zitten. Tenminste zo begrijp ik je verhaal.

In het voorjaar ga ik de plaat eraf halen en kijken wat voor isolatie erop zit. zoals ik reeds zei, is de binnenkant geschilderd met hoogglans sikkensverf. En die is volgens mij dampdicht. Dus die verf houdt volgens mij de damp vanuit de binnenzijde tegen.
Dus ik ga het straks bij beter schilder weer open maken en doe hiervan verslag.

Er is binnenplaatwerk, buitenplaatwerk en daartussen zal wel wat isolatie zitten. Wat voor weet ik nu nog niet. Ondanks de dampdichte verf aan de binnenkant, moet de isolatie zelf ook beschikken over een aluminiumlaag aan de warme zijde?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dat zie ik niet zitten, maar wie ben ik.

Laat je die plaat laten zitten zal er waarschijnlijk toch ergens in die constructie condens ontstaan. Lijkt mij dat je dat niet moet hebben.

Ik ben nog niet overtuigd wat betreft de dampdichtheid van een laag verf. Mocht iemand de Mu waarde van een laag verf hebben heel erg graag.

12 mm OSB, 70 mm vrije ruimte zonder ventilatie en weer 12 mm OSB.
De buitenplaat moet bij -5 gr. 180gr/m2 vocht gaan verwerken.
 

Schilder Dennis

  • #7
Goedenavond,

Inderdaad de plaat vervangen voor een watervaste multiplexplaat, deze rondom goed in de grondverf zetten.
Zorg voor ventilatie achter de plaat, op de foto zie ik dat er nogal wat zand of iets dergelijks tussen de onderdorpel en plaat zit, houdt deze ruimte vrij zodat er wat luchtstroming kan plaatsvinden.
Hierdoor zal er minder snel condens tussen de plaat ontstaan.
Zorg ervoor dat de plaat geheel losstaat van de binnenplaat.
 

Jan Koop

  • #8
Bedankt voor jullie reacties. Tussen de buitenplaat en binnenplaat zit waarschijnlijk nog isolatie. Er zit een ruimte tussen van een cm of 5 schat ik. Ik zal de buitenplaat vernieuwen. Begrijp ik uit jouw reactie Dennis dat de buitenplaat een mm of zo los moet staan van de onderdorpel voor de ventilatie. Of er gewoon strak tegen de schuine kant aan maar daaronder wel schoon.
En is het dan verstandig om te schilderen met eps? vochtdoorlatende verf? of maakt dit niet uit.

Ook ga ik dan waarschijnlijk nieuwe isolatie aanbrengen. Wat voor isolatie kunnen jullie mij hiervoor adviseren? En kan ik de isolatie zo vanaf de buitenkant(de buitenplaat wordt vernieuwd) tegen de achterkant plakken?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #9
Jammer dat er niemand op het idee komt om de geventileerde glasglas te vervangen voor een neuslat, zowel op de bovendorpel als de onderdorpel. Deze voorkomt dat bij scheefstand van de dorpel lekwater op de borstplaat komt. In nieuwbouw gebruiken we geen horizontale glaslatten meer en ook renovatie wordt vervangen door neuslatten.
Watervast multiplex is achterhaald door 30 jaar Uniprime plaat.
 

Jan Koop

  • #10
Als ik het goed begrijp...ik ben een leek....: Dus ik haal de dunne latten en de plaat weg. Plaats nieuwe isolatie met de aluminiumkant, de dichte kant naar binnen, naar de kamerkant. Zet er een uniprima plaat in. Deze plaat iets los van onderen. Plaats boven en aan de zijkanten weer dunne latten en aan de onderzijde zo'n neuslat. Onder de neuslat kan het dan wat ventileren. Zet je de neuslat op wat steuntjes?

De uniprimaplaat ga ik nog twee maal aflakken. Maakt de soort verf nog uit? Wil een en ander in hoogglans verven.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #11
U begrijpt het. De neuslatten zet u op steunblokjes 2 per dorpel en 10 cm uit de stijlen. Deze blokjes iets schuin plaatsen ivm afwatering.

Neuslatten vzv glaband 6 mm onder de bovenzijde van de neuslat. Topafdichting ( kit ) dmv ms polymeer glaskit.
Einde verf af bladderen.
Uniprime is fabrieksmatig vzv 65 mu watergedragen emulsiegrondlaag. Deze is zowel met alkyd- als watergedragen verf af te werken.
 

Jan Koop

  • #12
Is het zoals op de gevonden tekening en in plaats van het glas is het nu de houten uniprime plaat. En onder het hout hoeft in tegenstelling tot het glas geen band oid te zitten. Dat blijft aan de onderzijde gewoon open.

 

Jan Koop

  • #13
Even nog over de isolatie gesproken. De isolatie komt tussen de houten binnenkant ( is ook een plaat die aan de kamerkant bevstigd is) en de nieuwe platen aan de buitenkant te zitten. Kan ik zo'n rol nemen met aan de binnenkant aluminiumfolie? Die zijn denk ik wel zo'n 5 a 6 cm dik. Ik denk dat de totale diepte tussen de platen ongeveer 4 a 5 cm is. Of is in zo'n geval een dunne vaste isolatieplaat beter. En kunnen die tegen vocht wat nog via de neuslat wat omhoog dampt? En welke RCH-waarde heb je zoal nodig?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu