Van fietsenrek op trekhaak een bagage drager maken

Er is lastig een eenduidig antwoord te geven. De wet lijkt wel ruimte te beiden om een fietsendrager aan te passen als bagagedrager. Voorwaarde is dat het niet langer herkenbaar is als fietsendrager en daarnaast moet het deugdelijk zijn uitgevoerd.

Tweede obstakel dat je tegenkomt zijn de voorwaarden zoals die gelden op je eigen verzekeringspolis. Dat kan per verzekeraar verschillen en zou je dus echt even uit moeten zoeken.

Ik kan me zo voorstellen dat de eisen per land ook nog wel kunnen verschillen. In Duitsland zijn ze bijvoorbeeld redelijk streng als het aankomt op deugdelijkheid en het vastzetten van lading.

Tot slot zal de maximale kogeldruk al snel een belemmering vormen. Je moet best een solide constructie maken, dus zwaar. Ook komen de krachten waarschijnlijk niet loodrecht op de kogel.

Kortom ik zou er zelf niet aan beginnen denk ik.
 
Vergeet het eigen gewicht van de drager niet. Die zal ook al snel richting 10-15 kg gaan. Dan blijft er netto 35 kg over. Ik heb bij mijn auto hier op gelet, en gekozen voor een model met een toegestane kogeldruk van 100 kg. Wij zetten de e-bikes namelijk op de dissel van de caravan of op de fietsendrager.
 
In mijn eerdere bericht schreef ik wat de bedoeling was, dus 50 kg is prima voor mijn doel

En het eigen gewicht van de drager dan? Die zit toch ook op diezelfde trekhaak gemonteerd? Dat gewicht valt natuurlijk ook onder de kogeldruk.

Een uitwijkmanouvre met een vooras die te weinig druk heeft (door te veel gewicht op de trekhaak) gaat je echt niet lukken. Je camper gaat maar 1 kant op en dat is rechtdoor.
 
Wie heeft het over loskomen?? Je hebt ook nog zo iets als minder druk op de vooras. Minder dan gewenst en minder dan noodzakelijk voor een veilig weggedrag.

Als iemand het er niet mee eens is wordt in een willekeurige discussie altijd gelijk de “extreme kaart” getrokken, alsof het alleen het extreme mogelijk is. Dat heb ik nooit begrepen.

Druk = grip. Minder druk op de vooras betekent minder grip. De opgave van de fabrikant is er niet voor niets.

Bovendien heb je met een zware kont van een overtuig ook een heel zwabberig weggedrag en bij iedere hobbel zwalkt de achterkant van links naar rechts doordat de voorkant minder stabiel is.
 
Laatst bewerkt:
Wat staat op het kenteken, max gewicht wat je aan mag haken en welke maximale kogeldruk.
Ook de auto fabrikant geeft daar aanwijzingen op in de boekjes, als je die opvolgd blijft alles heel en veilig..
 
Een camper heeft eerder teveel dan te weinig asdruk druk (ook voor). Dat kan hooguit fout gaan als het een camper is met een extreem lange kont, maar dan is het geen campertje.
Technisch gezien maakt het allemaal niks uit.
100kg op een 50kg asdruk kogel gaat ook goed, als je tenminste niet als een idioot over verkeersdrempels knalt met een EV waar de trekhaak aan de accu gelijmd zit.
Maar als je door een ijverige agent je vriendin op een parkeerplaats achter moet laten omdat de boot op de voorstoel moet, dan kan het dat de vakantie niet zo gezellig wordt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan