Hallo allemaal,
Ik heb net een nieuw huis met een al wat oudere Vaillant VHR 24-28c die er echt een beetje mishandeld uitziet, echter leek/lijkt alles redelijkerwijs goed te werken en water/verwarmign werd goed warm. Aangezien het voor mij een nieuw huis en technologie is, snap ik er allemaal nog niet echt het fijne van.
Gisteren lekker behaaglijk in huis, maar mijn smart thermostaat die vooralsnog niet aangesloten is en los op de tafel liet, gaf aan dat de temperatuur 's nachts behoorlijk opgelopen was. Bij inspectie bij de ketel blijkt deze inderdaad bijna continu van uit naar code 5 te springen. Tot zover ik begrijp is dit warmwater vraag, maar ik kan nergens een lekkende warmwater kraan ontdekken en kan dit niet verklaren.
Nu is er tijdens verbouwing en hiervoor wel een en ander gebeurd. Misschien kunnen mensen hier meedenken over waar het aan kan liggen?
Ben vrouw alleen en na verbouwing is de portemonnee best aardig leeg, dus hoop eigenlijk dat deze ketel nog even mee kan en ik misschien zelf wel wat kan proberen alvorens de loodgieter te bellen. Echter was die heel negatief en wou echt gelijk alles vervangen (nieuwe ketel, radiatoren, doorspoelen, etc), omdat het verouderd is, en dat vond ik zelf wel een beetje gortig. Ik begrijp dat de ketel ouder is en uiteindelijk vervangen moet worden, maar vooralsnog deed hij het nog.
Voor de context:
- Alle verwarmingen zijn een week of 5 afgekoppeld geweest en het systeem heeft compleet uitgestaan. Deze zijn 10 November weer aangesloten door een loodgieter. 1 verwarming lekt op de kraan. Plan is om hier in ieder geval naar te laten kijken en eventueel vervangen.
- Er is een perskoppeling waar wat twijfel is of dat hij lekt. Tijdens verbouwing vocht onder gevonden en ook al eens wat druppeltjes (terwijl hele systeem afgekoppeld was). Ik heb trijfel of dit nog speelt of condensvocht is geweest. In ieder geval loopt deze ook naar een verwarming, dus zou dan toch niet moeten resulteren in vraag naar warmwater volgens mij
- Er is vloerverwarming (bij)
- Tijdens uit/aan schakelen loopt het witte palletje van de Honeywell VC8010 van boven naar beneden en terug, dus de klep lijkt te werken?
- Ik heb de Honeywell VC8010 even losgedraaid/gekoppeld en handmatig de veer ingedrukt. Dit ging redelijk, alleen leek hij soms achter de borgring te blijven haken?
- Er is op dit moment helemaal geen thermostaat aangestoten. Er zat zo een ronde goudkleurige Honeywell met kwik op. Er zit nu alleen een kroonsteentje, ivm dat ik de Tado smart thermostaat tzt aan wil sluiten en geen onnodige gaten wou boren voor de oude thermostaat.
Ik dacht er zelf aan de HoneywellVC8010 en cartridge te bestellen en vervangen. Een en ander geGoogled en daar kom ik wel uit.
Uiteraard is de loodgieter bellen ook een optie, maar heb wat moeite een betrouwbare loodgieter te vinden, die niet gelijk gaat roepen dat alles slecht is en compleet vervangen moet worden. Mocht het echter zo zijn dat dit een vage, dure reparatie gaat worden kan ik dit zeker overwegen. Ik ben alleen bang dat een loodgieter mij nu allerlei dure reparaties en onderdelen over de kop aan gaat bieden, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.
Erg lang verhaal zo! Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen. Ik ben redelijk handig, dus durf best wel wat te proberen als iemand me het duidelijk uit kan leggen.
Ik heb net een nieuw huis met een al wat oudere Vaillant VHR 24-28c die er echt een beetje mishandeld uitziet, echter leek/lijkt alles redelijkerwijs goed te werken en water/verwarmign werd goed warm. Aangezien het voor mij een nieuw huis en technologie is, snap ik er allemaal nog niet echt het fijne van.
Gisteren lekker behaaglijk in huis, maar mijn smart thermostaat die vooralsnog niet aangesloten is en los op de tafel liet, gaf aan dat de temperatuur 's nachts behoorlijk opgelopen was. Bij inspectie bij de ketel blijkt deze inderdaad bijna continu van uit naar code 5 te springen. Tot zover ik begrijp is dit warmwater vraag, maar ik kan nergens een lekkende warmwater kraan ontdekken en kan dit niet verklaren.
Nu is er tijdens verbouwing en hiervoor wel een en ander gebeurd. Misschien kunnen mensen hier meedenken over waar het aan kan liggen?
Ben vrouw alleen en na verbouwing is de portemonnee best aardig leeg, dus hoop eigenlijk dat deze ketel nog even mee kan en ik misschien zelf wel wat kan proberen alvorens de loodgieter te bellen. Echter was die heel negatief en wou echt gelijk alles vervangen (nieuwe ketel, radiatoren, doorspoelen, etc), omdat het verouderd is, en dat vond ik zelf wel een beetje gortig. Ik begrijp dat de ketel ouder is en uiteindelijk vervangen moet worden, maar vooralsnog deed hij het nog.
Voor de context:
- Alle verwarmingen zijn een week of 5 afgekoppeld geweest en het systeem heeft compleet uitgestaan. Deze zijn 10 November weer aangesloten door een loodgieter. 1 verwarming lekt op de kraan. Plan is om hier in ieder geval naar te laten kijken en eventueel vervangen.
- Er is een perskoppeling waar wat twijfel is of dat hij lekt. Tijdens verbouwing vocht onder gevonden en ook al eens wat druppeltjes (terwijl hele systeem afgekoppeld was). Ik heb trijfel of dit nog speelt of condensvocht is geweest. In ieder geval loopt deze ook naar een verwarming, dus zou dan toch niet moeten resulteren in vraag naar warmwater volgens mij
- Er is vloerverwarming (bij)
- Tijdens uit/aan schakelen loopt het witte palletje van de Honeywell VC8010 van boven naar beneden en terug, dus de klep lijkt te werken?
- Ik heb de Honeywell VC8010 even losgedraaid/gekoppeld en handmatig de veer ingedrukt. Dit ging redelijk, alleen leek hij soms achter de borgring te blijven haken?
- Er is op dit moment helemaal geen thermostaat aangestoten. Er zat zo een ronde goudkleurige Honeywell met kwik op. Er zit nu alleen een kroonsteentje, ivm dat ik de Tado smart thermostaat tzt aan wil sluiten en geen onnodige gaten wou boren voor de oude thermostaat.
Ik dacht er zelf aan de HoneywellVC8010 en cartridge te bestellen en vervangen. Een en ander geGoogled en daar kom ik wel uit.
Uiteraard is de loodgieter bellen ook een optie, maar heb wat moeite een betrouwbare loodgieter te vinden, die niet gelijk gaat roepen dat alles slecht is en compleet vervangen moet worden. Mocht het echter zo zijn dat dit een vage, dure reparatie gaat worden kan ik dit zeker overwegen. Ik ben alleen bang dat een loodgieter mij nu allerlei dure reparaties en onderdelen over de kop aan gaat bieden, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.
Erg lang verhaal zo! Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen. Ik ben redelijk handig, dus durf best wel wat te proberen als iemand me het duidelijk uit kan leggen.