Ik heb een 15 jaar oude vaillant vhr 24-28c combiketel (plaatje binnenwerk bijgevoegd). sinds kort geeft die met enige regelmaat een e13 foutmelding als ik douche (met warmwater). Alle radiatoren staan open, maar de ketel staat in zomerstand (dus verwarmen cv staat UIT). Ik heb de ketel in winterstand gezet (CV staat aan, maar dat maakt geen verschil).
Het motortje en driewegventiel lijken goed te werken, palletje gaat op en neer en warm water gaat naar de douche en badkamer. Overigens heb het binnenwerk van het driewegventiel al 3 keer vervangen. Een reserve motor ligt nog op de ketel (ooit gekocht, maar tot op heden niet nodig gehad)
Aangezien de ketel oud is, wil ik er niet al teveel kosten aan maken.
Nu lees ik dat de platenwisselaar 'verstopt' kan zijn. Dat lijkt mij die grote radiator achtig iets wat tussen de verbrandingskamer en de leidingen zit (plaatje bijgevoegd). Dat ding is met 4 grote moeren aan 4 leidingen bevestigd. Ik neem aan dat ik die 4 moeren kan losdraaien en dan de platenwisselaar ertussen uit kan halen? Ik verwacht ook dat er O-ringen (afdekringen) tussen die moeren en de leidingen zitten, zijn dit standaard ringen en/of kan ik die hergebruiken? het typenummer van de platenwisselaar is 065049
Mijn vragen:
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik die 'platenwisselaar' kan losmaken en daarna zelf kan schoonmaken?
Moet ik de O-ringen (indien aanwezig) vervangen na losmaken en wat zijn de maten daarvan?
Met wat voor vloeistof reinig ik de platenwisselaar en hoe doe ik dat?
Moet ik het hele systeem (CV) leeg laten lopen voordat ik die platenwisselaar er tussen uit haal, of kan ik de CV gevuld laten?
Het motortje en driewegventiel lijken goed te werken, palletje gaat op en neer en warm water gaat naar de douche en badkamer. Overigens heb het binnenwerk van het driewegventiel al 3 keer vervangen. Een reserve motor ligt nog op de ketel (ooit gekocht, maar tot op heden niet nodig gehad)
Aangezien de ketel oud is, wil ik er niet al teveel kosten aan maken.
Nu lees ik dat de platenwisselaar 'verstopt' kan zijn. Dat lijkt mij die grote radiator achtig iets wat tussen de verbrandingskamer en de leidingen zit (plaatje bijgevoegd). Dat ding is met 4 grote moeren aan 4 leidingen bevestigd. Ik neem aan dat ik die 4 moeren kan losdraaien en dan de platenwisselaar ertussen uit kan halen? Ik verwacht ook dat er O-ringen (afdekringen) tussen die moeren en de leidingen zitten, zijn dit standaard ringen en/of kan ik die hergebruiken? het typenummer van de platenwisselaar is 065049
Mijn vragen:
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik die 'platenwisselaar' kan losmaken en daarna zelf kan schoonmaken?
Moet ik de O-ringen (indien aanwezig) vervangen na losmaken en wat zijn de maten daarvan?
Met wat voor vloeistof reinig ik de platenwisselaar en hoe doe ik dat?
Moet ik het hele systeem (CV) leeg laten lopen voordat ik die platenwisselaar er tussen uit haal, of kan ik de CV gevuld laten?