Vaillant VCW 245 E met lekkende klep

Johanvanderspoel

  • #1




Mijn Vaillant combiketel VCW NL 245 E uit 1997 lekt uit het onderdeel dat ik op de foto's met de rode pijl gemarkeerd heb.
Duidelijk zichtbaar is ook de corrossie (wit) tussen het koperen onderdeel en de gegalvaniseerde beugel waar het aan gemonteerd zit. Kennelijk is de lekkage al even aan de gang, hoewel uiterst minimaal
Op het ogenblik drupt het met druppel per minuut ongeveer, in geval er warm water wordt getapt. Het water komt aan de achterzijde uit de horizontale opening die in het onderdeel zit.

Gaarne advies over:
Welk onderdeel betreft dit (ik heb nergens op internet een onderdelenlijst met afbeeldingen Vaillant kunnen vinden)?
Wat is de werking/functie van het onderdeel?
Is dit redelijkerwijs zelf te vervangen (lijkt me zo op het eerste gezicht wel)?
Is dit onderdeel bij de Vaillantdealer te bestellen? Of via internet?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Johan
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #2
Gaat hier om een lekkende Pakkingbus.
Artikelnummer is: 012156
De functie is het afsluiten om de opdrukstift. Deze stift zorgt dat wanneer bij warmwater vraag als het membraam omhoog komt door drukverschil de geiser inschakeld.
Vervangen is wel redelijk te doen, inlaatcombinatie dicht. Dan de 4 moeren van de leidingen die eraan zitten los draaien, schroefje losmaken dan kun je het waterdeel er zo onderweg pakken.

Op internet zijn wel webwinkels die de pakkingbus hebben, ik zou ook even een setje pakkingringen 3/4 en 1/2 erbij doen deze zitten tussen de moeren die ook vervangen.

Echter ik bedenk me net dat er ook een type membraamschotel is die geen pakking bus heeft maar een klein o-ringentje wat van binnen uit moet worden vervangen, echter weet ik niet of dat in dit toestel het geval is.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #3
Bovendeelnummer:95 013061


Of de pakkingbus nr:012140 of 012141 vervangen.


succes
 

Johanvanderspoel

  • #4
Bedankt.
Ik begrijp nu dat het 'koperen deel' op de foto bestaat uit twee delen: het bovendeel dat op het watergedeelte geschroefd zit, en een deel dat aan de gegalvaniseerde beugel blijft zitten als ik het watergedeelte er onder uit pak.
Hoef ik dan dat bovenste deel, waar ook de stelschroef aan de voorzijde in gedraaid zit, niet lost te halen? Daar zit wel de witte corossiesporen aan.
En die pakkingbus zit dus los in het bovendeel?

Thanks.
Johan
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Haal de stekker uit het stopcontact, draai de gaskraan en waterkraan dicht en zet een warmwaterkraan open op een plaats die lager ligt als de c.v.
Draai de groen gemarkeerde wartels los, daarna de schroef die het watergedeelte vasthoudt, dat is de schroef die u een stelschroef noemt, hierna komt het waterdeel los.
Het bovenste gedeelte kunt u er zo afdraaien, dat wijst zicht vanzelf.
Bij sommige types zit in het "koperen" deel aan de binnenkant een warteltje dat eruit gedraaid kan worden, hieronder zit dan een O-ring, die moet vervangen worden.
Zit de wartel er niet dan moet het "koperen" deel vervangen worden.

 

Johanvanderspoel

  • #6
Jan, en anderen, bedankt, ik ga er mee aan de slag.
 

Johanvanderspoel

  • #7
Voor degene die geinteresseerd is:

Zie de foto's
Ik heb de membraamkap vervangen. Heeft niet iedere cv-monteur op voorraad, maar gelukkig zit hier in Ede ook de groothandel.

Zoals te zien op de foto's is de lekkage al even aan de gang, gelet op de roest die aan de onderzijde van het 'stifthuis' zit. Lijkt me verder geen probleem, heb het een beetje schoongemaakt.

De nieuwe kap is een nieuwer model, met een uitschroefbare bus. Kan dus later makkelijker/goedkoper worden vervangen. In de nieuwe bus zitten ook twee o-ringen, in de oude kap maar eentje.
De nieuwe kap kostte 23 euro, valt mee.

CV ketel weer gerepareerd, voor niet veel geld.

Johan

 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #8
Bedankt voor de terugmelding,fijn dat het gelukt is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu