Storing oude Vaillant VCW 240

AntonGoes

  • #1
Ik gebruik nog een oude vcw 240 die ik écht ga vervangen (staat op de planning).

Nou zal je net zien dat na jaren trouwe dienst hij stopt voor het vervangen.

Hij ontsteekt niet als ik zowel cv of ww aan doe.

Als ik 220 erop zet en hem aan zet gaat het relais (op het bovenste bord die het dichts bij de grote connector zit) aan.

Als ik de aan zet klikt de micro switch in midden en klikt het relais naast aan uit schakelaar aan waardoor de pomp start. De micro schakelaars op drieweg klep rechts worden niet geactiveerd.

Ik krijg geen ontsteking en hoor voor de rest niets klikken of activeren.

Wél was de veiligheid aan de rechterkant geactiveerd en die heb ik getest.

De beveiliging in het rook kanaal heb ik ook gecheckt (Zijn niet verbroken)

Wat zou het kunnen zijn?

Mvgr

Anton

Wat zou het
 

AntonGoes

  • #2
O ja, druk in cv was erg laag en die is nu weer goed. Cv deed het vorige week nog prima
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #3
Waarschijnlijk is de pomp te zwak defect
 

AntonGoes

  • #4
De drieweg klep rechts gaat vlot open dus heb niet de indruk dat dat het is.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #5
Klopt, als de microschakelaars rechts op de klep vrij snel inschakelen, en de klep dus omloopt,
dan is er niets aan de hand met de pomp. In één van de aansluitingen van de klep zit een naaldje,
als je dat er uit haalt dan schakelt deze een stuk sneller om, mocht je daar problemen mee krijgen.
 

AntonGoes

  • #6
Ja klopt. Bij beide micro schakelaars gebruiken ze een pal om te schakelen. Die bij het warme water gaf ook problemen dat er teveel bramen aan zaten zodat de micro schakelaar nét niet schakelde.

Ik heb de indruk dat de gasklep niet word aangestuurd. Rechts van het gasblok zitten een aansluiting met twee draden: ik neem aan dat daar spanning op komt om het gas elektrisch open te zetten? Ga zo nog eens even meten.
 

Lange Herman

  • #7
probeer een storingssleutel van deze ketel te vinden.
(= een boekje van Vaillant met oorzaken en oplossingen van storingen.)

Het delta-P ventiel moet het gasblok mechanisch vrijgeven.
Hoe te controleren:
Schakel het toestel uit.
Maak het ventiel los en buig het voorzichtig iets naar voren.
Zorg er voor dat de stuurleidingen niet knikken.
Aan de achterkant ziet u een moer met daarin een stalen pinnetje.
Leg uw duim op het pinnetje.
Schakel het toestel in, en zorg dar er warmtevraag is.
Het stalen pinnetje moet nu naar buiten komen.
Als dit goed gebeurt kunt u het niet tegen houden met uw duim.
Als dat wel kan heeft de ketel een hydraulisch probleem.
(Defecte pomp, defect delta-P ventiel, verstopte stuurleidingen, lucht in de ketel, etc)

Naast spanning op het gasblok is er ook nog luchtdruk nodig om het toestel op hoog vermogen te laten branden (en te moduleren), dit verzorgt de membraanpomp.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #8
En in dat membraampompje kan in zeldzame gevallen (hele koude ruimten) wel eens condens ontstaan.
De ketel komt dan niet op vol vermogen omdat het pompje niet voldoende of zelfs geen druk kan opbouwen.
De twee draden zijn inderdaad voor de stuurspanning van de spoel, die zeeeer zelden kapot gaat.
 
  • Like
Waarderingen: Lange Herman

AntonGoes

  • #9
Lange Herman: ik snap niet exact waar dat palletje precies zit.

Ik wil het helemaal snappen wat je bedoelt. Zit het soms voor op het gas block onder een stukje U vormig profiel.

deze oude cv heeft geen gesloten kast. Ik zie ook geen membraan pomp.

wel lopen er twee dunne leidingen via stukje slang naar ik denk de elektrische ontsteking: een van deze twee leidingtjes zat trouwens verstopt maar dat lost het probleem niet op.

en ik neem aan dat er twee relais aan moeten gaan: een voor de pomp en een voor het gas block?

alvast hartelijk dan voor het mee helpen en mee denken!!
 

AntonGoes

  • #10
Ik heb gevonden wat Lange Herman beschreef het delta P ventiel. Die pal komt er idd met genoeg kracht uit, daar is geen twijfel over mogelijk. Dus deze pal maakt het gas blok vrij maar zet volgens mij nog geen gas druk op de branders: hoe dat gaat Is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik neem aan dat de zeg maar relais die op het glasblok zit daar voor zorgt?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Het lijkt mij heel verstandig hier een monteur bij te halen, dit is geen klusje voor een leek.
 

AntonGoes

  • #12
Ik Ben electro technicus van beroep en ik zeker niet van plan om met het gas te gaan rommelen.

Ik denk dat er een signaal mist waardoor de cv niet start terwijl de delta P en pomp wel goed werken.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #13
Zitten er een dun metalen buisje links van het gasblok?
Meestal loopt die naar linksonder een hoek van 45 graden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu