Ik heb een ouwe Vaillant VCW 242E so 28 die het nog even moet uithouden totdat de verbouwing klaar is en er een nieuwe ketel geplaatst wordt.
Vandaag werd het wel erg koud in huis, wat bleek, de drukmeter stond op 0 en de rode storingslamp was aan. In de kruipruimte bij het bijvulpunt was een kleine lekkage waarvan ik vermoed dat die de boosdoener is.
Ik heb de boel bijgevuld tot 2 bar en de ketel weer aangezet, maar de verwarming slaat niet aan. Wel heb ik gewoon warm tapwater.
Wat ik al heb gedaan:
-Thermostaat gemeten & doorverbonden (geen enkel resultaat, geen klik van een relais oid).
-Microswitch op de driewegklep doorgemeten
-Alle relais op de prints doorgemeten
-Gekeken naar loszittende/gecorrodeerde verbindingen
-Zwarte knop rechtsachter gecontroleerd
Als ik de microswitch op de driewegklep loshaal en warm tapwater vraag, dan gaat nadat ik de kraan weer dicht draai de driewegklep rond de 5 seconden naar 'CV' stand. Ik probeerde maar wat, dus geen idee waarom dit is, maar ik concludeer hieruit wel dat de print de driewegklep kan schakelen.
Nu heb ik momenteel even meer behoefte aan verwarming dan warm water, dus ik heb het pennetje van de driewegklep ingeduwd en vastgezet op de 'CV' stand, en de thermostaat parallel aan de microswitch gehangen die normaal doorgeeft of er tapwater wordt gevraagd.
Het resultaat is dat de ketel prima aanslaat als de thermostaat sluit en het warme water door de radiatoren wordt gepompt.
Wel is het nu zo dat de temperatuur oploopt naar 80 graden, waarna de ketel afslaat om weer aan te slaan als de temperatuur gedaald is (zolang de thermostaat gesloten is). Ik neem aan dat dit een thermische beveiliging is. Is dit normaal? (ik heb er nooit op gelet of ie dat ook doet als hij 'gewoon' werkt) en kan ik de ketel zo laten draaien tot maandag of gaat er zo iets kapot?
Verder zou ik natuurlijk liever de ketel gewoon repareren zodat ie weer verwarmt zoals de bedoeling is. Wat zou ik nog kunnen proberen/meten?
Vandaag werd het wel erg koud in huis, wat bleek, de drukmeter stond op 0 en de rode storingslamp was aan. In de kruipruimte bij het bijvulpunt was een kleine lekkage waarvan ik vermoed dat die de boosdoener is.
Ik heb de boel bijgevuld tot 2 bar en de ketel weer aangezet, maar de verwarming slaat niet aan. Wel heb ik gewoon warm tapwater.
Wat ik al heb gedaan:
-Thermostaat gemeten & doorverbonden (geen enkel resultaat, geen klik van een relais oid).
-Microswitch op de driewegklep doorgemeten
-Alle relais op de prints doorgemeten
-Gekeken naar loszittende/gecorrodeerde verbindingen
-Zwarte knop rechtsachter gecontroleerd
Als ik de microswitch op de driewegklep loshaal en warm tapwater vraag, dan gaat nadat ik de kraan weer dicht draai de driewegklep rond de 5 seconden naar 'CV' stand. Ik probeerde maar wat, dus geen idee waarom dit is, maar ik concludeer hieruit wel dat de print de driewegklep kan schakelen.
Nu heb ik momenteel even meer behoefte aan verwarming dan warm water, dus ik heb het pennetje van de driewegklep ingeduwd en vastgezet op de 'CV' stand, en de thermostaat parallel aan de microswitch gehangen die normaal doorgeeft of er tapwater wordt gevraagd.
Het resultaat is dat de ketel prima aanslaat als de thermostaat sluit en het warme water door de radiatoren wordt gepompt.
Wel is het nu zo dat de temperatuur oploopt naar 80 graden, waarna de ketel afslaat om weer aan te slaan als de temperatuur gedaald is (zolang de thermostaat gesloten is). Ik neem aan dat dit een thermische beveiliging is. Is dit normaal? (ik heb er nooit op gelet of ie dat ook doet als hij 'gewoon' werkt) en kan ik de ketel zo laten draaien tot maandag of gaat er zo iets kapot?
Verder zou ik natuurlijk liever de ketel gewoon repareren zodat ie weer verwarmt zoals de bedoeling is. Wat zou ik nog kunnen proberen/meten?