Help! Vaillant VCW 242E So28 (aansluiting Delta-P ventiel)

Raphidae

  • #1
Beste mensen, gisteren hield mijn warm water ermee op. Een monteur wist niet waar het aan lag en wilde op geluk voor honderden euro's onderdelen gaan vervangen.

Aangezien mijn huis over een paar maanden afgebroken wordt en ik een nieuw huis ga bouwen met luchtverwarming wil ik dat er niet aan uitgeven en hij moet het dus nog eventjes volhouden :)

Bij het vragen van warm water slaat de ketel gewoon aan en de microswitch M3/123 wordt gewoon gesloten bij het opendraaien van de kraan (dus membraan is goed), maar het pinnetje van de driewegklep blijft naar links staan, ipv naar rechts te gaan en dus gaat het warme water naar de radiatoren ipv naar de wisselaar.

Nu heb ik de driewegklep helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, deze loopt nu wat soepeler en alles was nog heel, maar hiermee was mijn probleem niet opgelost.

Verder heb ik het Delta-P ventiel losgehaald om deze schoon te maken, deze heb ik open even aangesloten en hij bleek niet te schakelen, ook al stond er spanning op.

Nu heb ik vanmiddag een 2e hands Delta-P ventiel en een regelprint (voor boven achteraan) opgehaald, en dit Delta-P ventiel schakelt wel als er spanning op staat.

Nu heb ik alleen het volgende problem: Ik had in eerste instantie niet in de gaten dat die koperen pijpjes met een schuifplaatje vastzaten, dus ik heb 'em naarvoren getrokken om erachter te kijken hoe het vastzat.

Hierbij heb ik de koperen pijpjes verbogen en ik heb nu geen idee meer welke waarin hoort.

Naast dat ik graag wil weten hoe dit precies aangesloten moet worden (prioriteit) zou ik ook graag willen weten hoe het werkt, want ik kom er niet uit :(

Ik ben zelf electrotechnicus, en waterdruk vind ik maar niets, aangezien ik er niets aan kan meten wanneer er waterdruk op staat en ik dus met mijn beste redenatie van hoe het misschien werkt maar wat gedaan heb, maar zonder resultaat helaas.

Op de volgende twee foto's zie je de drie pijpjes die het Delta-P ventiel ingaan, namelijk 10, 11 en 12:




Verder heb ik een storingssleutel voor Vaillant VC & VCW ketels, maar de mijne zit er natuurlijk weer niet bij (de So28 versie met Delta-P ventiel).

De volgende twee foto's zijn een foto van de storingssleutel met de aansluitingen van de driewegklep, en een foto van mijn driewegklep (aansluitingen A & B. Aansluitingen C & D zijn ook van die koperen pijpjes, onder en boven de pomp, respectievelijk).




Nu zou ik graag ten eerste van iemand met dezelfde ketel (of met verstand van deze ketel) horen waar de koperen pijpjes 10, 11 & 12 naartoe horen te gaan (bijvoorbeeld 10 loopt naar A, 11 loopt naar D, etc.) zodat ik het goed kan aansluiten.

Ten tweede wil ik dus graag weten hoe dit werkt, zodat ik een beter begrip krijg van hoe het in elkaar steekt. Ik zal even uitleggen hoe ik denk dat het werkt, als iemand ziet waar ik de fout maak dan hoor ik het graag.

-Het Delta-P ventiel lijkt mij een drukverschilschakelaar (delta=verschil, P=pressure?), binnenin zit een verend plaatje met een rond rubbertje dat in rust het gaatje naar 12 afsluit, en het gaatje naar 10 open laat. Het gaatje naar 11 is altijd open.

Als er spanning op de spoel komt te staan wordt het een magneet en wordt het verende plaatje naar de spoel toe getrokken, waardoor het gaatje naar 12 open gaat en die naar 10 wordt afgesloten.

-Ik concludeer hieruit dat 11 de aanvoer van waterdruk is, die in rust bij 10 uitkomt, en wanneer er spanning op de spoel staat bij 12 uitkomt. En dat hiermee de driewegklep aangestuurd wordt.

-Na meten blijkt dat er spanning op de spoel komt wanneer er warm water gevraagd wordt.

-Ik ga er vanuit dat de pomp naar boven water pompt, en er dus bij D een hogere druk ontstaat.

-Ik ga er verder vanuit dat als er druk aankomt bij A de driewegklep in CV stand gaat (pinnetje naar links en microswitch M2/122 op de driewegklep gemaakt), en als er druk aankomt bij B de driewegklep in warmwaterstand gaat (pinnetje naar rechts en M2/122 open).

-Met dat in het achterhoofd heb ik het zo aangesloten: De leiding die vanaf D komt (hoge druk denk ik) heb ik aangesloten aan 11 (wat ik denk dat de aanvoer van druk is naar het Delta-P ventiel toe), vervolgens heb ik 10 (die als er geen spanning op de spoel staat door het ventiel in verbinding staat met 11 -en dus D-) aangesloten op A.

Als de pomp dan draait en er druk komt op D zou de driewegklep tegen de veer in naar CV-stand geduwd moeten worden. Dit lijkt ook het geval, als ik de ketel uitzet dan komt het pinnetje langzaam naar rechts, zodra ik 'em aanzet en de pomp draait gaat de pin van de driewegklep naar links (en werkt de CV perfect).

Dan als er warm water gevraagd wordt komt er spanning op de spoel in het Delta-P ventiel, en wordt (neem ik aan) daardoor de druk naar 12 geloodst en wordt 10 afgesloten. Ik heb dan ook 12 aangesloten op B met het idee dat dan de klep naar rechts geduwd wordt wanneer er spanning op de spoel komt en hij daardoor in warm water stand gaat.

Maar dat gebeurt dus niet, de klep blijft in CV stand staan... Ik ga er vanuit dat het Delta-P ventiel gewoon schakelt (dat heb ik getest terwijl ik 'em open had, ik kan het niet bekijken als er druk op het system staat helaas).

Wat doe ik hier verkeerd? Werkt het hele systeem misschien op onderdruk ipv overdruk oid?

PS. Ik heb niet per ongeluk zo'n koperen pijpje dichtgeknepen, ze zijn allemaal open.
 

Standby

  • #2
Jeetje wat een verhaal, je kan wel schrijver worden lijkt mij haha.

Maar goed ik weet niet alles maar wat je leidingtjes betreft kan het haast niet fout gaan lijkt mij als je de lengte een beetje bekijkt, weet je ook of ze wel goed los zijn, ze slibben soms nog wel eens dicht. Wat ook vaak in het verleden wel gedaan werd is dat verrende plaatje met rubbertje er uitgehaald werd zodat de klep vlotter heen en weer liep.

Worden je radiatoren wel snel warm genoeg anders zou je de pomp nog kunnen verdenken dat hij te weinig druk opbouwd om het omschakel ventiel te bedienen en door het omlopen van deze schakelaar krijg je druk via de stuurleiding naar de driewegklep en aan de andere kant weer een soort vacuüm om de klep naar rechts te laten lopen.

Bedien de omschakel ventiel eens met de hand dus het hefboompje met veer even mee helpen naar boven toe wat er ook gebeurt met ww tappen. Misschien krijgt hij nu wel de kracht om de stuurleidingen in werking te zetten. Blijft een puzel soms met Vaillant maar verder niets mis mee.

Succes.
 

Raphidae

  • #3
Die buisjes heb ik dus verbogen, en daarom kan ik niet meer zien waar ze horen...

Ze zijn ook niet verstopt, de driewegklep werkt goed en gaat soepel. Als ie uitstaat komt het pinnetje er gewoon uit en zodra de pomp gaat lopen gaat het pinnetje er weer in.

Ik snap niet goed wat je bedoelt met het hefboompje van het omschakelventiel, mijn model ketel heeft juist geen mechanisch ventiel, maar een Delta-P ventiel met een electrische spoel.

Kan je wat meer vertellen over dat 'vacuüm'? Want dan bedoel je toch onderdruk denk ik?
 

Raphidae

  • #4
Ik heb alle combinaties geprobeerd, en er lijkt toch iets mis te zijn met de regelprint van de tapwatercomfort print die 'em aanstuurt of het Delta-P ventiel zelf.

Dus ik heb voor weinig een ouwe VCW 240 XE van iemand overgenomen, en ga daar de driewegklep en het mechanische ventiel van overzetten en de hele tapwatercomfortprint verwijderen.

Volgens de (electrische) schema's moet dat kunnen, en dan heb ik mijn VCW 242E So28 omgebouwd naar een VCW 242 Turbo en moet ie weer werken.

Als dat niet lukt kan ik altijd nog de VCW 240 XE weer werkend maken en die ophangen, maar dat is een open ketel en dat doe ik dus liever niet (al was het alleen maar omdat ik dan moet prutsen aan de gaszijde en de afvoerbuis moet vervangen).

Wens me maar success :)
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #5
Dat gaat denk ik niet lukken
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Die vaillant driewegkleppen en omloopventielen werken hydraulisch.

Als de pomp iets minder presteert heb je al problemen met de drieweg.

Je ziet dan de drieweg netjes omlopen maar (goed kijken) hij haalt net de vrijgave niet.
Het lijkt dan of de ketel gaat starten, loopt netjes de volgorde door maar blijft hangen op het laatste punt, drieweg even handmatig helpen en ineens werkt het wel.

Ik heb normaal geen goed gevoel bij het samenvoegen van 2 verschillende ketels tot een werkende, meestal al lijkt het allemaal nog zo gelijk houd je 2 niet werkende ketels over.
Ik heb geen schema om te zien of deze ketels gelijk genoeg zijn.
 

Raphidae

  • #7
De pomp doet het prima, ik heb 'em niet al te lang geleden al vervangen.

Het is zeker niet de driewegklep, die gaat soepel.

De VCW 242E So28's enige verschil tov een VCW 242 Turbo is dat een aantal kabeltjes via de schakelprint gaan tbv het warmwatercomfort (zwarte kastje rechtsboven). Volgens de electrische schema's en de partnummers is er verder geen enkel verschil met de stuurprinten en dergelijke.

Omdat het warmwatercomfort de ketel moet kunnen schakelen zonder dat er water gevraagd wordt is er een electrisch ipv een mechanisch ventiel nodig, het Delta-P ventiel.

Dit is duidelijk een functie die ze er later op geprutst hebben, en als ik dat allemaal netjes weghaal en het electrische ventiel vervang door een mechanische dan hou ik een ketel over zonder warmwatercomfort. Volgens de schema's dan :)
 

Raphidae

  • #8
Hoppa, franken-ketel, voor:



Na:



En we hebben weer verwarming en warm water voor 95 euro. Mooie bijkomstigheid is dat ik nu extra onderdelen heb: pomp, membraan, driewegklep, printjes.

Die electronica is wel een ramp zeg. Ik wil geen loodgieters of gasfitters tegen het hoofd stoten, maar dit is dus wat je krijgt als je loodgieters en gasfitters electronica laat ontwerpen.

Gasfitter: 'Laten we de doos met alle electronica onder het watergedeelte hangen, en dan onder het zwakste punt van plastic', Loodgieter: 'Prima hoor, ik zie daar helemaal geen problemen in':


(de oude ketel die ik kocht zit, net als de mijne, een stalen warmtewisselaar in omdat de orginele van plastic lek gegaan was)

Of zou een manager met het idee van onderdelenverkoop dat bedacht hebben ;)

Het verbaast me helemaal niets dat die prints regelmatig stuk gaan, ik heb in geen 15 jaar iets gezien dat slechter ontworpen of uitgevoerd was.

Maar goed, het werkt weer, bedankt voor de reacties nog.
 

Standby

  • #9
Nou je bent lekker optimistisch over de techniek lees ik wel. Gelukkig hebben we meer verstand van van buisjes :cry: We vallen in het niet bij zoveel kennis.

Fijn dat je in iedergeval weer warmte en ww hebt.
 

Raphidae

  • #10
Nou ja, het gas en watergedeelte zal wel geniaal in elkaar zitten, daar weet ik niets van. En een loodgieter zal ook wel pijn in z'n hart krijgen van hoe ik die arme buisjes in eerste instantie mishandeld heb lijkt me zo...

Overigens is het in auto's vaak bijna net zo erg, dan heb je monteurs die de electronica ontwerpen :)

Ik maak even foto's van de informatie die ik heb verzameld zodat iemand anders die hier terechtkomt met een zoekmachine oid er ook nog wat aan heeft.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #11
Rustig aan standby.
Het is geen stalen wisselaar maar een van RVS.

het princiepe was TOEN heel hoog.
Nu niet meer. Denk ook eens over een nieuwe ketel. Besparing toch wel zo'n 10-20%
 

Raphidae

  • #12
RVS is toch ook staal, alleen RoestVast Staal ;)

En idd, maar ik zit te wachten op de omgevingsvergunning en dan gaat dit huis plat en bouw ik een nieuw huis. Met vloerverwarming en klimaatbeheersing dmv luchtverwarming en -koeling. Hij moet het nog eventjes volhouden, voor de volgende winter staat er een nieuw huis :)

Overigens heb ik hier zat electronica van 30+ jaar oud die wél goed ontworpen is, maar het ontwerp zal idd van 20-25 jaar terug zijn toen men nog niet erg van de samenwerking tussen vakgebieden was.

De nieuwere ketels zitten beter in elkaar hoop ik. In ieder geval wilde ik niemand beledigen, ik heb alleen als electronicus ook mijn trots en het moest er even uit :)
 

Standby

  • #13
:prima: :prima:
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #14
Heb je ook niet gedaan hoor.
We kunnen wel wat hebben.
:):):)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Zo slecht zal die elektronica niet zijn, hoogstens ongelukkig geplaatst.

De andere kant is dat jij niet weet wat de uitgangspunten zijn van het ontwerp.De armaturen kast zit nl in het koudste gedeelte van de ketel.
Aan de andere kant zit een ontluchter, die staan er bekent om af en toe iets lekwater te geven, dus daar wil je hem ook niet hebben.

De wisselaar met kunststofkokers was idd een minder ontwerp maar gingen vaak toch meer dan 10 jaar probleemloos mee.

Het is altijd een compromis zodra er verschillende disciplines bij elkaar moeten komen.

Een ontwerper van elektronica wil graag een zo koud mogelijke omgeving, de consument een kleine en stille ketel met zoveel mogelijk vermogen en een klein prijsje.De service monteur/installteur wil alle onderdelen makkelijk kunnen bereiken, de ontwerper van de wisselaar een zo groot mogelijk overdrachts vlak enz.
Achteraf worden er dan soms consessies gedaan waar je vanuit een eigen vakgebied naar kijkt en denkt : 'die zijn maf' Terwijl als ik jouw dezelfde opdracht zou geven je ook op deze oplossing zou komen, simpel om dat dit het minst slechte was met de kennis van toen.
Achteraf iets beoordelen als dom en slecht is heel makkelijk.
Overigens is de wegwerp elektronica van tegenwoordig veel erger.
 

Raphidae

  • #16
Het ontwerp is gewoon niet goed over nagedacht, het is echt een drama om een printje te vervangen :)

En sowieso, het is allemaal warmtebestendige kabel en ik heb niks gezien wat niet continu op 80 of zelfs 100 graden zou kunnen werken, zonder noemenswaardige

slijtage (misschien dat het het 80 jaar volhoud ipv 100). De limiterende factor zou denk ik het plastic van de connectors zijn of het smeltpunt van het gebruikte soldeertin, niet de electronica.

Daarbij zit het in een doos van gietaluminium. Die electronica hadden ze er ook prima helemaal bovenop kunnen schroeven as-is.

Sterker nog, die print voor de warmwatercomfort-functie die ze er op die so28 bijgepropt hebben zit in een plastic doosje helemaal bovenaan pal naast de automatische ontluchter tegen de verbrandingskamer (of hoe dat ook heet) geschroefd :)

Als ik ga zoeken dan vind ik inderdaad dat de meeste storingen in de electronica komen door de gebruikte contacten, de slechte soldeerverbindingen en corrosie omdat de electronica niet helemaal waterdicht is gemaakt. En niet omdat er daadwerkelijk een component doorbrand of iets bezwijkt onder de temperatuur.

Het bovenste printje wordt nota bene alleen vastgezet met een schroefring aan een component wat erop gesoldeerd is. 30 jaar terug wisten ze ook al dat zo'n opstelling + vibraties over lange periode vragen om problemen is. Metaalmoeheid was al een tijdje bekend :)

Mijn vorige probleem (geen CV, wel warm water) was opgelost door alle contactpunten even goed door te solderen.

Hij doet het en hij heeft het ook lang gedaan, maar alle problemen die ik tot nu toe gehad heb was electronica gerelateerd en makkelijk te voorkomen geweest.

De electronica is gewoon geen afspiegeling van de stand van de techniek toen dat ding ontworpen werd en ze hebben vervolgens zeker 16 jaar niets aan bepaalde overduidelijke ontwerp- en productiefouten veranderd, iets wat makkelijk had gekund ook zonder (terugwaartse) compatibiliteit te verliezen. Ik heb nu drie sets printen voor dezelfde serie ketels gezien: prints van een ketel geproduceerd in 1990, van een ketel geproduceerd in 1999 en nieuwe vervangingsprints geproduceerd in 2006.

Allemaal hetzelfde slordige en inferieure soldeerwerk. Het zou relatief ten opzichte van de verkoopprijs vrijwel niets gekost hebben (en ook geen compatibiliteitsproblemen opgeleverd hebben) om bijvoorbeeld over te stappen op koper- of (hard)zilversoldeer, de prints te coaten in polyurethaanlak en/of een verstevigingsbeugeltje toe te voegen voor de bovenste print bij nieuwere ketels en alle verdere vervangingsprints.

Overigens ben ik het met je eens over de huidige wegwerpelectronica. Mijn nieuwe huis komt gewoon zwaar RVS spul in voor de horeca. Dat is het enige dat nog een beetje lang meegaat (ook al wordt dat ook steeds dunner, het was 3 tot 4mm 10 jaar terug, nu is het 1,5 tot 2mm). Consumentenelectronica wordt nu zo gemaakt dat het een levensduur heeft van garantie+6 maanden. En niet stiekem, daar wordt specifiek en openlijk op gemikt.

20 jaar terug had je ovens waar je op de deur kon gaan staan als je dat wilde omdat er scharnieren inzaten van een kilo het stuk. Nu kan je een nieuwe 'magnetron combi oven' gaan kopen als je het deurtje te hard dichtgooit of te hard aan een plastic knopje draait.

Maar dat raakt hier ook aan, ik vind het gewoon doodzonde en triest voor mensen die de dupe zijn als iets niet zo goed mogelijk gemaakt wordt, en bij verwarmingsketels vind ik het nog zuurder dan bij magnetrons.

Ik denk serieus dat het een commerciele overweging is geweest van Vaillant om de productie niet te verbeteren. Maar dat is ook logisch. Een ontsteekprint is hoogstens 2,50 euro productie incl. verscheping en zo'n Delta-P ventiel hoogstens 4 euro.

Verkoop: respectievelijk 173,11 en 84,88 euro. Verwarming is nu wel een primaire levensbehoefte, maar de prijs wordt niet gereguleerd zoals de prijs van brood en melk, etc. Maar wat wel gereguleerd wordt is de productie.

Voor mijn probleem heb ik in eerste instantie een Vaillant servicemonteur gebeld, en zijn oplossing was om op goed geluk voor honderden euro's één voor één onderdelen te gaan vervangen... En ik snap ook waarom, als je die storingssleutel van Vaillant bekijkt dan kom je telkens uit bij 'vervang x' alsof het niets kost.

En er is nul concurrentie. Onder het mom van veiligheid mogen er alleen orginele Vaillant onderdelen in, anders vervalt de (type)goedkeuring.

Ter vergelijking: voor mijn Ford Escort cabrio moet ik voor de voorwielen nieuwe remschijven hebben. Dat raakt aardig aan de veiligheid van mij en de maatschappij, maar daar heb ik wél een hele berg aan keuzes voor. Van 24 euro voor een set incl. 4 remblokken (met EU keurmerk) via de orginele Ford remschijven van 179 euro per set tot 450+ euro per stuk voor schijven met speciale groeven en een fancy legering, etc.

Nu ga ik natuurlijk niet voor die van 24 euro, want ze slijten harder. Maar inherent onveilig zijn ze niet als je ze op tijd vervangt en niet elke dag een paar keer een noodstop maakt.

Zo'n kapotte print kan heel goedkoop gerepareerd of vervangen worden, maar ik gok dat er regels zijn die dat een monteur verbieden, een goedkopere print van een concurrent zit er ook niet in, gewoon maar niet verwarmen of warm douchen is ook geen reële optie en een hele nieuwe ketel kopen bij een concurrent als je huidige nog prima voldoet met een nieuwe print is economisch stupide.

Dus er moet persé een nieuwe van Vaillant in, voor de hoofdprijs. Terwijl ze de R&D er natuurlijk al zeker 15 jaar uit hebben. Dat is dan je 'beloning' voor het kiezen voor Vaillant denk ik. En waarom ook niet, de andere fabrikanten doen waarschijnlijk exact hetzelfde.

Als een bedrijf zo'n positie heeft dan hebben ze wat mij betreft de morele plicht om daar geen misbruik van te maken en het minste wat ze moeten doen is dan zorgen dat ze goed spul afleveren en het verbeteren waar mogelijk, zeker als dat bijna niets hoeft te kosten.

Maar goed, sorry voor de tirade, ik kan me er aardig kwaad om maken. Zelf kan ik makkelijk een nieuwe ketel betalen, maar er zijn genoeg mensen die zich in de schulden moeten steken (of worden overgehaald een ketel op afbetaling bij hun verhuurder of energiemaatschappij af te nemen) als hun ketel er door zo'n slecht contact mee ophoudt en de markt kunstmatig en (iig wat betreft de electronica onterecht) op slot wordt gehouden voor concurrentie en de fabrikant zelf geen verbeteringsslag maakt.

Dat misschien hun nieuwere ketels beter in elkaar zitten (of dat zo is dat weet ik niet) is geen excuus voor het blijven uitleveren van zulke slecht gesoldeerde prints voor zo'n torenhoge prijs.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Gasfitters en loodgieters kunnen gelukkig wel lezen, ze hebben geen quotes nodig van tekst die ergens net boven staat. :wink:
Diverse quotes verwijderd om het leesbaar te houden.

Het is mooi dat u anderen wil laten profiteren van uw ombouw van de ketels maar het is niet de bedoeling van het forum een fotosite te maken.
Wilt u de foto's op een externe link zetten met een link in dit topic ?
 

Standby

  • #18
Pfffffffffff en dan nog tegen mij zeggen rustig Standby :lol: :lol: :lol:

Ben benieuwd hoe vaak jij je neus nog gaat stoten in je leven.

Maar hij brand nog steeds ondanks dat slecht gesoldeerde printje :lol: :lol: :lol: .

Sorry maar liet mij even gaan :mrgreen:
 

Raphidae

  • #19
Wat jammer, jullie hebben juist zo'n makkelijk systeem om foto's te uploaden. En ik maar klikken :(

Ik kan wel een PDFje maken en die linken naar mijn site, maar ik kan niet garanderen dat ie er altijd blijft staan...

en dat is gebleken :)
 

Raphidae

  • #20
Standby: Ik was het niet die rustig zei hoor :)

En hij draait nog omdat ik de boel heb doorgesoldeerd. Hoeveel mensen zullen dit ondernemen denk je en hoeveel zullen gewoon het geld neerleggen voor een nieuwe?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu