Natuurlijk is het voor jullie goedkoper om ze te vervangen dan er aan te prutsen. Jij betaalt die print toch niet? Zal wel wat marge op zitten, maar niet veel of wel?
Je moet dan ook zorgen dat het goedkoper wordt voor alle partijen. Verzamel wat stukke prints (evt. in samenwerkingsverband met andere bedrijven).
Maak die prints in de werkplaats in een verloren uurtje. Als je er dan een aantal hebt kan je een keer een afgeschreven ketel modificeren zodat je het gas en water simuleert met lampjes en je kan die prints zo achter elkaar testen.
Of je gebruikt de zgn 'test points' op de print. Als de waarden daarvan overeenkomen met een werkende dan is ie goed. Met die punten kan je ook vaststellen wat er stuk is zonder alles door te gaan meten.
Of als dat niet kan of lukt: zoek een student electronica, geef hem het electrisch schema en 10-15 euro per gemaakte print. Hij maakt dan adhv. het schema wel een schakeling die de hele ketel simuleert en de print test. (Het lijkt me dat Vaillant ze ook zo test overigens).
Dit zou moeten kunnen met welke prints uit welke VR/HR/etc. ketel dan ook. Voor een enthousiaste electronicus zijn die printjes kinderspel. Ook die van de nieuwere ketels lijkt me. Het blijft een apparaat met slechts één of twee simpele functies, en voor elk onderdeel van die functie is een aparte print. Het kan niet simpeler worden dan dat :)
Dan heb je goed werkende prints die van betere kwaliteit zijn dan die bij Vaillant van de productielijn afkomen (ik lees ook verhalen van mensen die al meerdere malen een orginele print hebben moeten laten vervangen...).
En voor niets of maar 10-15 euro inkoop, en die kan je dan (evt. als optie) voor minder kan aanbieden aan een klant. Je hoeft dus niet te prutsen bij de klant, je hebt ze dan gewoon al liggen.
De klant blij (helemaal als hij net als zovelen het financieel krap heeft), jullie blij want complete marge is voor jullie.
Dit is hoe electronica en alarm service bedrijven het ongeveer doen. Ik zie niet in hoe je daar geen geld aan kan verdienen, er zal toch wel een recentere ketel zijn die vaak problemen heeft met een bepaalde print waar dat zou lonen?
Als je dat met een student oid oplost ben je er ook nog eens niet veel tijd aan kwijt. Het enige dat je hoeft te doen is kapotte prints gaan sparen (zullen altijd wel mensen zijn die toch voor een nieuwe kiezen, nietwaar?) en kundig gerepareerde prints aanbieden wanneer er één nodig is.
Wanneer de klant goedkoper en beter uit is, en jullie er meer aan verdienen, dan gaat er ook iemand minder verdienen: Vaillant. Maar goed, die hadden de prints zelf meteen goed kunnen maken, maar hebben dat niet gedaan.
Feitelijk blijven het orginele Vaillant onderdelen en er is niets mis aan het bedienen van een vraag waar Vaillant verantwoordelijk voor is.
Ik weet niet hoe vaak jullie een print van het een of ander moeten vervangen?