Help! Vaillant VCW 242E So28 (aansluiting Delta-P ventiel)

Standby

  • #21
Nee weet wel dat jij dat niet zei :mrgreen:

Met deze leeftijd gaat er gewoon een nieuw printje in als dit nodig is. Heeft niets met de baas of wie dan ook te maken maar wie garandeerd dat als wij een uur bezig zijn om een print te repareren dat het goed is en als blijkt dat de storing weer terug komt betaald de klant ook dat verloren uur nog??? Dag het niet dus vandaar dat vervangen goedkoper is dan aan prutsen. Thuis maakt het niet uit maar bij een klant :denk: nee dus.
 

Polderboer

  • #22
In elk geval een mooie klus en dat het gelukt is, hulde.

Denk inderdaad dat een monteur bij een klant even de print zal vervangen.
Blijft altijd een lastige keuze maar uren prutsen bij een klant is ook een dure hobby. Zoals bij wel meer dingen in de techniek is vervangen tegenwoordig gangbaarder dan reparatie. Hoe raar en zonde soms ook. Ben ik ook niet altijd voorstander van maar wat doen we eraan?? Het is ook een stukje wetgeving, vrije markt etc.

Over Vaillant en printen gesproken, in de VHR 18-22 vind ik dat de print ook maar raar zit daar onderin. Bij slecht onderhoud en verstopte condensafvoer de branderkap eraf halen en je print staat vol water. Dan moet je föhnen om de boel weer aan de praat te krijgen. Of hem eerst verwijderen maar daar kom je ook pas achter nadat het een keertje fout gegaan is.
 

Raphidae

  • #23
Natuurlijk is het voor jullie goedkoper om ze te vervangen dan er aan te prutsen. Jij betaalt die print toch niet? Zal wel wat marge op zitten, maar niet veel of wel?

Je moet dan ook zorgen dat het goedkoper wordt voor alle partijen. Verzamel wat stukke prints (evt. in samenwerkingsverband met andere bedrijven).

Maak die prints in de werkplaats in een verloren uurtje. Als je er dan een aantal hebt kan je een keer een afgeschreven ketel modificeren zodat je het gas en water simuleert met lampjes en je kan die prints zo achter elkaar testen.

Of je gebruikt de zgn 'test points' op de print. Als de waarden daarvan overeenkomen met een werkende dan is ie goed. Met die punten kan je ook vaststellen wat er stuk is zonder alles door te gaan meten.

Of als dat niet kan of lukt: zoek een student electronica, geef hem het electrisch schema en 10-15 euro per gemaakte print. Hij maakt dan adhv. het schema wel een schakeling die de hele ketel simuleert en de print test. (Het lijkt me dat Vaillant ze ook zo test overigens).

Dit zou moeten kunnen met welke prints uit welke VR/HR/etc. ketel dan ook. Voor een enthousiaste electronicus zijn die printjes kinderspel. Ook die van de nieuwere ketels lijkt me. Het blijft een apparaat met slechts één of twee simpele functies, en voor elk onderdeel van die functie is een aparte print. Het kan niet simpeler worden dan dat :)

Dan heb je goed werkende prints die van betere kwaliteit zijn dan die bij Vaillant van de productielijn afkomen (ik lees ook verhalen van mensen die al meerdere malen een orginele print hebben moeten laten vervangen...).

En voor niets of maar 10-15 euro inkoop, en die kan je dan (evt. als optie) voor minder kan aanbieden aan een klant. Je hoeft dus niet te prutsen bij de klant, je hebt ze dan gewoon al liggen.

De klant blij (helemaal als hij net als zovelen het financieel krap heeft), jullie blij want complete marge is voor jullie.

Dit is hoe electronica en alarm service bedrijven het ongeveer doen. Ik zie niet in hoe je daar geen geld aan kan verdienen, er zal toch wel een recentere ketel zijn die vaak problemen heeft met een bepaalde print waar dat zou lonen?

Als je dat met een student oid oplost ben je er ook nog eens niet veel tijd aan kwijt. Het enige dat je hoeft te doen is kapotte prints gaan sparen (zullen altijd wel mensen zijn die toch voor een nieuwe kiezen, nietwaar?) en kundig gerepareerde prints aanbieden wanneer er één nodig is.

Wanneer de klant goedkoper en beter uit is, en jullie er meer aan verdienen, dan gaat er ook iemand minder verdienen: Vaillant. Maar goed, die hadden de prints zelf meteen goed kunnen maken, maar hebben dat niet gedaan.

Feitelijk blijven het orginele Vaillant onderdelen en er is niets mis aan het bedienen van een vraag waar Vaillant verantwoordelijk voor is.

Ik weet niet hoe vaak jullie een print van het een of ander moeten vervangen?
 

Polderboer

  • #24
Geen idee hoe vaak zoiets gebeurt want ik werk niet in de cv ketels.
Ik weet wel wat er veel bedrijven bij vervanging van ketels printplaten en andere onderdelen bewaren voor eventuele storingen.

Vanuit mijn kennissenkring hoor ik genoeg verhalen ook van loodgieters. Vreemd genoeg ken ik plenty bedrijven die bij storingen gelijk over een nieuwe ketel beginnen en dan daar in veel gevallen ook nog eens een JA op krijgen.
Want de andere kant van de medaille ook vaak gehoord dat men bij een wat oudere ketel bij een storing aan de slag geweest is. Als deze vervolgens binnen korte tijd weer ergens last van krijgt, kan het dan ineens een hele dure ketel worden waarbij vervangen gewoon een betere optie was geweest.

Maar ik kan het je nog wel sterker vertellen. Wij hadden hier laatst een print met daarop een EPROM die zijn programma kwijt geraakt was door een stroomstoring. Het backup batterij-tje was na 10 jaar helaas ook niet meer in staat om dit op te vangen... Helaas hadden de fabrikant en de schrijver van de EPROM niet zo'n goed contact meer waardoor wij een compleet nieuwe besturingsprint moesten aanschaffen à 80.000 euro. Dan heb je het wel over een zeer specialistisch apparaat met hele ingewikkelde software maar toch.
Lullig en dan denk je ook, is zoiets niet anders op te lossen. De fabrikant had immers de software ook kunnen kopen en dan kan men bij klanten na 10 jaar gewoon de EPROM opnieuw inlezen. Maar goed, blijkbaar is dat de moderne maatschappij. En zo gaat het ook met de cv ketels. Ik begrijp jouw visie maar ik denk toch echt dat het niet op gaat wegen tegen de lasten en dat je hiermee geen klanten gaat winnen.
 

Raphidae

  • #25
Voor 80 ruggen zoek je toch een ander bedrijf waar je de EPROM even mag uitlezen?

Je kan ze nog best wat geld bieden ook, je klant een smak geld besparen en zelf ook wat verdienen...

Plus, je hebt dan een nieuwe kaart gekregen. Heb je nu die EPROM gekopieerd naar de oude kaart? Heb je een kaart voor als het nog eens mis gaat.
 

Standby

  • #26
Je kunt wel merken dat je niet in de service zit of klant gericht bent. Allemaal leuk en aardig om printen in je verloren uurtjes te gaan reparen werkt niet gezien je ook garantie op die print moet geven.

Volgens mij lijkt het wel of je nu ook veel tijd over hebt :mrgreen: dus waarom niet de soldeerbout aan en repareren maar. Er zijn of waren bedrijven die printen en ventilators enz repareerden en kon je ze omruilen met een bedrag erbij en ca 6mnd garantie. Is volgens allemaal uitgestorven omdat het niet werkt.

Vervangen blijkt nog steeds het betrouwbaarst en het goedkoopst.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #27
Raphidae, bedankt voor het plaatsen van de link, ik heb de pdf opgeslagen, in voorkomende gevallen kunnen die aan belangstellende gestuurd worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu