Trillenden design radiator in de gang

Hoi allemaal,

Ik heb behoorlijk last van een trillend radiator. Hij maakt precies hetzelfde geluids als in deze video: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/tikkende-radiatoren.104342/
Alleen veel harder.

Iedereen wie ik vraag heeft het over aanvoer retoer verwisseld, maar als ik naar de fotos kijk zie ik dat niet zo. Water wordt aangevoerd via de boven leiding (daar zie de thermostaatkraan) en retour gaat via de leiding onder. Dus het lijkt me dat de radiator goed aangesloten is.

iemand vertelde mij dat als ik de thermostaatkraan verwijder, het probleem opgelost zal worden.
Zou dat kunnen kloppen?

heef iemand tips of advies?

bedankt alvast


b

Aanvoer.JPG Retour.JPG
 
Ik denk dat je thermostaatkraan inwendig niet meer lekker is dan kan hij gaan klapperen.
Ik zou er een nieuwe "dubbel instelbaar haaks verkeerd" thermostaatkraan op zetten. Dan kijken of het weg is. Kan je gelijk je radiator inregelen want je hebt geen voetventiel onderin zitten. Anders krijgt deze radiator al het water en wordt de rest niet meer warm.

Tussen boven en onderin hoort 35 graden verschil te zitten. Is het onder net zo heet als bovenin, dan draai je het ventiel onder de knop iets meer dicht.
 
Ja, ik zit in de stadsverwarming. Wij werken met een buitentemperatuurregeling met buitenspeler. een normale stooklijn is 90-50 70-40 bij -10graden buiten en een afkap op 70graden bij +5 graden voor tapwater bereiding afhankelijk van het type unit en het gebruik. Daar zijn hele studies op gedaan.
Dat doen ze zodat de retour uiteindelijk in de gascentrale later ligt dan 59graden en pakken ze een gerekend rendement van 11%. Zo werkt een Hr ketel toch ook? En daarnaast draait je pomp efficiënter dan dat je delta t kleiner is want dan gaat je flow omhoog.

Wat adviseer jij dan?
 
Er zijn ook woningen zonder stadsverwarming, ongeveer 94% van het woningbestand :roll:

Daarvan stookt een deel met een delta T van 20 graden, en bij LTV verwarming is dat vaak nog kleiner.
 
Goed, dat ligt er maar net aan in wat voor huis je woont en wat voor isolatie je hebt. Lage temperaturen heb je alleen in nieuwbouw of recente woningen. Zelfs als je vloerverwarming hebt en je woont in een oud huis zul je hoog moeten stoken om je ruimtes door radiatoren op je bovenverdiepingen warm te krijgen omdat je teveel warmteverlies hebt of je moet heel veel flow hebben maar dan heb je weer last van stromingsgeluiden enzo.

Q=mXcxDeltaT toch.. Q=verbruik, je betaald je flow en temperatuurverschil. m=constant.


Je rendement haal je uit het condenseren. Daarom heet een Hr ketel hr. waarom zou je dan een delta t van 20 toepassen (naast nieuwbouw en goed geïsoleerde woningen. Volgens mij omdat er niet ingeregeld wordt, terwijl je het rendement kan halen van een paar zonnepanelen op je dak voor niks, of zie ik het nou verkeerd?

Beter zoveel mogelijk knijpen toch als je onderstaande tabel ziet?
RetourwatertemperatuurRendement hr-ketelCondensatie
60 graden en hoger87 %0 %
50 graden90 %+ 3 %
40 graden95 %+ 6 %
30 graden97 %+ 9 %
20 graden99 %+ 10 %
10 graden100 %+11%
 
Een groter(re) delta-T heeft voordelen, en bij een stadsverwarming is 30 à 35 graden verschil normaal.
Ik had alleen niet gedacht dat de vraagsteller hier stadsverwarming zou hebben,
en dat lijkt me nog steeds niet omdat ze zo'n simpel ventiel geplaatst hebben op deze radiator.

Ik twijfel nog steeds of de aanvoer- retour niet omgewisseld zijn, en als dat niet zo is dan zou ik
meteen de kraan vervangen voor een betere uitvoering.
 

Gerelateerde klussen

Reacties
2
Weergaven
3K
Verwarming inclusief leidingwerk
Klusidee ralf
Reacties
64
Weergaven
44K
Verwarming inclusief leidingwerk
Chathanky
  • Gesloten
Reacties
7
Weergaven
7K
Reacties
4
Weergaven
8K
Verwarming inclusief leidingwerk
The headhunter

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu