Tocht door spotjes uitbouw

Wij hebben een uitbouw, medio 2005. Niet door ons neergezet. In het plafond zitten spots. Hier komt (zeker als het waait) fors wind doorheen. Als ik het goed heb begrepen is het een "warmdak" constructie, althans er zit geen isolatie tussen de dakbalken. Ik ga er vanuit dat er een paar cm pir plaat op het dak ligt. Het is echter niet een gigantische hoeveelheid.

Als ik door het gat van het spotje naar de muur kijk zie ik dat het metselwerk van de binnenmuur tot aan het houten dak is opgemetseld, met daarin tevens de dakbalken (die lopen over de breedte van de uitbouw). De kans lijkt me dan ook zeer aanwezig dat daar ergens een luchtlek zit. Dat zou betekenen plafond eruit en de randen dichtpurren.

De vraag is daarbij wel: Kan ik dan tegen condens problemen aanlopen gezien de beperkte dikte PIR plaat op het dak?
 
De ruimte tussen plafond en een warm dak (het plenum) moet naar buiten toe luchtdicht zijn. En geen koudebruggen.
 
Of er sprake is van (andere) koudebruggen durf ik niet te zeggen. Ik begrijp dus dat de beperkte hoeveelheid PIR, er vanuit gaande dat ik die ruimte luchtdicht krijg, geen risico oplevert voor condens?
 
Heeft iemand daar een idee over? :) ik wil natuurlijk graag van de tocht af door alle kieren te dichten maar dit zal ook ten koste gaan van de ventilatie in het plafond. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik juist daardoor vochtproblemen veroorzaak.

Zoals gezegd een plat dak met daar boven op een paar cm pir, tussen de balken geen isolatie. Muren zijn spouwmuren (kalkzandsteen binnenblad en baksteen buitenblad. De dakbalken zijn over de breedte gelegd en in het kalkzandsteen gemetseld. Ze zijn bij de koppen verder niet luchtdicht afgewerkt. Kan ik de kieren tussen balkkop en metselwerk alsmede de kier tussen metselwerk en dakvloer dichtmaken met flexibele pur of afplakken met luchtdichte tape?
 
Eventuele ventilatie onder de isolatie heeft geen effect op condensatie. De ventilatie die je bedoelt is soms aanwezig boven de isolatie. Luchtdicht maken kan dus zonder problemen. Uiteraard moet wel de ventilatie in huis in orde zijn voordat je luchtdichting aan gaat pakken.

Een snelle fix is het plaatsen van niet beweegbare spots, die laten minder lucht door dan die je kan kantelen. Maar een betere oplossing is het plafond openmaken bij de randen om dit goed af te dichten. Plaats tegen die tijd gerust wat foto's dan kijken we mee. Het is een veelvoorkomend luchtlek.
 
Dank je voor het antwoord! Ik bedoelde eigenlijk condensatie aan de onderkant van het dak. Als ik alles luchtdicht maak dan komt er natuurlijk nog meer warme lucht in het plafond vanuit de kamer. Deze kan dan condenseren tegen het dakbeschot. Ik denk dat er maar een paar cm pir op ligt aan de bovenzijde namelijk. Ik vroeg me dus af of de onderkant van het dakbeschot niet het dauwpunt bereikt omdat de lucht in het plafond dan (nagenoeg) kamertemperatuur zal zijn.

Is daar risico op?
 
Nee dus. Uiteraard moet het dak wel goed opgebouwd zijn. Dus bij een koud dak constructie een goede folie aan de binnenkant. Maar ook dan heeft schade weinig te maken met aanwezigheid van tocht.
 
Ik heb ondertussen een stukje plafond verwijderd, ter hoogte van de stalen balk. Een deel van de tocht lijkt uit de oorspronkelijke spouw te komen. In essentie zit het zoals op bijgevoegde tekening maar in mijn geval zit er wel een laag foamglas/koudebrugonderbreking tussen de stalen balk en metselwerk. Ook is het lood tot aan het binnenblad gebracht, dit is gecheckt met een cameraatje. Kortom: dat lijkt in elkaar te zitten zoals het “hoort”.

De ruimte tussen het lood en het plafond (dus de oorspronkelijke spouw achter de balk langs) is nu echter leeg. Lood lijkt me verder ook niet perse een luchtdichte afsluiting, er zit altijd wel ergens een kiertje. Zou ik dit kunnen oplossen door over de hele lengte van de stalen balk (dus aan de bovenkant ter hoogte van het dak) een multiplex plaat te monteren (en deze dicht te kitten langs de randen) en aan de onderkant een luchtdichte folie aan te brengen van stalen balk tot aan verdiepingsvloer? Daarmee lijkt de tocht uit de ruimte onder het lood in ieder geval al opgelost.

(Foto is niet van mij maar van een uitbouw in de buurt, ik heb helaas geen tekeningen)



IMG_3416.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Rechts op de tekening zie ik het begin van de andere zijde van het dak. Zet dat is in beeld. Wat voor een dakrand afwerking is daar getekend.
 
Die foto heb ik helaas niet. Deze heb ik van een buurman 2 straten verderop, op verzoek, toegestuurd gekregen ter illustratie. Het zit bij mij niet precies hetzelfde maar wel vergelijkbaar.

De tekening is dus niet van mijn uitbouw (ook niet gebouwd door zelfde partij) dus het kan bij mij aan de andere kant helemaal anders zitten.
 
De muur, spouwmuur? en de dakvloer komen samen, hout en steen sluiten bijna nooit winddicht aan.
Is de dakrand voorzien van een boeiboord?
Je mag ook een foto maken.
 
Ik zal morgen even proberen een foto te schieten maar wij hebben geen boeiboord. De buitenmuur is opgemetseld tot aan de dakrand. Boven de openslaande deuren zitten ook een aantal stootvoegen.

Ik vermoed eigenlijk dat er kieren zitten tussen het binnenblad en het dak alsmede langs de balkkoppen. Helaas betekent dat per saldo dat het hele plafond eruit zou moeten..
 
Je kunt het maar 1x goed doen... Schade door condens wil je echt niet.
 
Condens tegen een warm dak kan niet, simpelweg omdat vocht alleen condenseert tegen een (relatief) koud oppervlak.
Maar als de isolatie slecht of te dun is uitgevoerd, dan kan het dat het dak niet warm genoeg blijft, maar dan moet het wel heel slecht of heel dun zijn.

Het dak zelf is zeker luchtdicht, bitumen, epdm of welke dakbedekking dan ook is luchtdicht.
Tocht moet dus wel via de zijkanten komen. Dat kan ook de geventileerde spouw van een muur zijn.

Gaten boren en pur inspuiten kan een optie zijn.
 
Maak even wat foto's van wat je bij jou aantreft. Het idee van een multiplex plaat aan de binnenkant klinkt op zich als een uitstekende.

Er is speciale luchtdichte tape te koop, daarmee is het makkelijk om alle randen en naden af te plakken. Er is ook smeerbare en spuitbare luchtdichtingspasta.
 
Ik heb er een nacht over geslapen en ga een professionele partij zoeken om mij te helpen. Ik denk bij nader inzien dat dit mijn klus-pet te boven gaat.
 
Met hulp van een kennis er toch zelf aan begonnen. Er zaten veel kieren en gaten tussen de koppen van de dakbalken en de muur. Dat dichtgemaakt met voegmortel en kit.

Nu lopen we tegen een probleem aan: de stalen balk is erg koud. Er komt nog een forse tocht/wind uit de kier tussen de houten dakbalk en de stalen balk. Het probleem is: daar komen we niet bij. Zie foto.

Het idee is nu om de balk aan de onderkant in te pakken met een laagje glaswol en dan vervolgens aan de binnenzijde helemaal af te sluiten met een dampdichte folie. Nemen we daarmee het risico op condens weg?
fb1f9f15-5219-4962-831b-8ea869be8db8.jpeg
 
Nu lopen we tegen een probleem aan: de stalen balk is erg koud. Er komt nog een forse tocht/wind uit de kier tussen de houten dakbalk en de stalen balk. Het probleem is: daar komen we niet bij. Zie foto.
Geloof me de stalen-en de houtenbalk hebben dezelfde temperatuur.
De balk moet volgens de tekening #9 worden bekleed. Blijft er nog ruimte over om te isoleren.
Het tocht dan vraag ik me af het in die zone zou kunnen condenseren.
De stalen-en de houtenbalk met een goede tape winddicht maken zou geen probleem moeten geven.
Je moet nog eens verder zoeken waar die tocht van buiten naar binnen kan komen.

Bestaande zaken aanpassen op oude zaken blijft altijd lastig.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan