Thermostaatkraan plaatsen op oude radiator

Piethein

  • #1
Op zolder en op eerste verdieping zitten op alle kamers radiatoren zonder thermostaatknoppen. Ik wil de kraantjes graag vervangen door een exemplaar met een thermostaat.

Nu ben ik benieuwd naar tips of dingen waar ik tegen aan zou kunnen lopen. Het leeglaten lopen van de CV en bijvullen is geen probleem.

Het leidingwerk is wel iets wat nieuw voor mij is. Ik heb begrepen dat er twee manieren zijn; solderen of met knelkoppelingen werken. Mijn idee was om een stuk leiding af te zagen en hierop een nieuw verbindingstukt e plaatsen met thermostaatkraan.
De leidingen naar de radiatoren zijn echter wit geschilderd. Is het daarom handiger te solderen ipv met knelkoppelingen te werken? Wat raden jullie aan?
 

Fiesiekus

  • #2
Is het systeem opgebouwd met fitwerk, gelast of knelkoppelingen? Hoe dik zijn de aan- en afvoerleidingen?
 

Xr8

  • #3
Cv word meestal met dunwandige buis gemaakt, dit kun je niet solderen.

Bij de meeste cv installaties uitgevoerd in dunwandig word de kraan met een speciaal knelsetje op de leiding aangesloten. Het kan echter zijn dat de inbouwmaat anders is, je kunt dan een puntstuk 1/2" x 15 knel in de kraan draaien, zo krijg je iets meer ruimte.

Is het wat Fiesiekus aangeeft een dikwandige installatie dan kun je de kraan direct op de leiding schroeven, hierbij is de inbouwmaat van de kraan nogal van toepassing, is deze groter dan zul je de leiding moeten inkorten en opnieuw draad erop snijden.

Succes.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik heb 35 jaar geleden de hele installatie met dunwandige pijp gesoldeerd, nog nooit 1 lekkage gehad, solderen kan wel degelijk.
De pijp met schuurwol licht opschuren, zodanig dat de laag zink niet weggeschuurd wordt, en daarna gewoon solderen met gebruik van een geschikt vloeimiddel.
 

Fiesiekus

  • #5
Hardgesoldeerd?
 

Chathanky

  • #6
De pijp met schuurwol licht opschuren, zodanig dat de laag zink niet weggeschuurd wordt, en daarna gewoon solderen met gebruik van een geschikt vloeimiddel.
Wat is een geschikt vloeimiddel in deze?
 

Batse

  • #7
Mocht het gaan om een dunwandige instalatie wat ik wel verneem uit het verhaal dan zou ik kiezen voor verkeerd haakse kranen. en tevens voor een dikwandige instsalatie zou ik hiervoor kiezen.maar een betere omschijving zou mischien helpen.
 

Chathanky

  • #8
Het leidingwerk is wel iets wat nieuw voor mij is. Ik heb begrepen dat er twee manieren zijn; solderen of met knelkoppelingen werken. Mijn idee was om een stuk leiding af te zagen en hierop een nieuw verbindingstukt e plaatsen met thermostaatkraan.
De leidingen naar de radiatoren zijn echter wit geschilderd. Is het daarom handiger te solderen ipv met knelkoppelingen te werken? Wat raden jullie aan?
Veelal zijn er passende mogelijkheden om een thermostaatkraan te plaatsen op de plek van de radiatorkraan.
Je zal even moeten meten welke maten de kranen zijn in lengte. En dan ga je even na welk aansluitdraad er gebruikt is.
Als de installatie dunwandig is zal de radiatorkraan bijna zeker met een knelverbinding op je dunwandige leiding zitten.
Die kun je dus losdraaienen benutten voor de thermostaatkraan.
Aan de radiatorzijde heb je ook slechts enkele mogelijkheden.
Als dit dus bekend is past er zonder veel moeite een thermostaatkraan tussen. Enkele mm lengteverschil is wel op te vangen.

Solderen of knellen? Dat is hoogst waarschijnlijk beide niet nodig.
Het uitwisselen van de radiatorkraan is het meest eenvoudige en bijna altijd mogelijk.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #9
Chathanky schreef:
De pijp met schuurwol licht opschuren, zodanig dat de laag zink niet weggeschuurd wordt, en daarna gewoon solderen met gebruik van een geschikt vloeimiddel.
Wat is een geschikt vloeimiddel in deze?
Gewone S39, dus niet s39 cu.
 

Xr8

  • #10
Dat van het solderen wist ik niet, heb dat zelf nooit geprobeerd. Eigenlijk best logisch, zink is prima te solderen.

Een haaks verkeerde kraan is inderdaad vaak een mooie oplossing, of dit past is wel afhankelijk van de situatie.

De kraan uitwisselen met het bestaande ringetje zou ik mee oppassen, er zijn vele merken en elk heeft zijn eigen knelset. Deze zijn in de regel niet universeel. Neem een kraan met een bijpassende nieuwe knelset.

Succes.
 

Fiesiekus

  • #11
De vraag is nu nog steeds uit welke pijpen het CV-systeem is opgebouwd. Ik lees nergens dat het die verzinkte, dunwandige, stalen pijp is.
 

Chathanky

  • #12
Ingmar89 schreef:
Chathanky schreef:
De pijp met schuurwol licht opschuren, zodanig dat de laag zink niet weggeschuurd wordt, en daarna gewoon solderen met gebruik van een geschikt vloeimiddel.
Wat is een geschikt vloeimiddel in deze?
Gewone S39, dus niet s39 cu.
En waar zijn de geschikte verbindingssokken te verkrijgen en kranen met een soldeerschacht?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Niet hardsolderen, gewoon 50/50 soldeer, vloeimiddel S39.
Vloeimiddel even goed afnemen na het solderen.
 

Piethein

  • #14
Ik heb even een foto gemaakt van hoe het er nu uitziet:



Je ziet dus dat er behoorlijk overheengeschilderd is. Dit is op zich geen punt. Wat ik niet weet is of de maten van zo'n kraan standaard zijn. In dat geval zou je dus gewoon alle verbindingen moeten losdraaien en volstaat het met een nieuwe kraan. Beter dacht ik om de pijp af te zagen en het verbindingsstuk, met een nieuw stuk pijp en kraan te vervangen. Volgens mij ben je dan meer zeker dat het niet gaat lekken. Ik zat dan te denken om gewoon met knelkoppelingen te werken op het stuk wat afgezaagd is.
 

StefanD

  • #15
Simpelweg alleen de kraan vervangen zal waarschijnlijk niet gaan: thermostaatkranen zijn groter dan dit soort kranen.
Je kunt kijken hoe het uitkomt als je de thermostaatkraan op de radiator monteert: misschien kun je dan volstaan met inkorten van de verticale buis.
Verf is geen probleem: gewoon wegschuren totdat je de buis schoon hebt.
Je moet zeer waarschijnlijk ook het koppelstuk uit de radiator draaien. De kans is klein dat een nieuwe kraan daar goed op past.
 

Piethein

  • #16
Het oude koppelstuk van de radiator naar de kraan is gewoon denk je?

Na het wegschuren van de verf; Is het dan nog wel safe om een knelkoppeling te gebruiken? Iemand die op mijn werk ervaring heeft met dit soort dingen zegt dat ik beter kan solderen, want knelkoppelingen werken het beste met schone pijpen.
 

StefanD

  • #17
Bij de thermostaatkranen die ik heb gekocht zat altijd een bijpassend koppelstuk dat in de radiator gedraaid moet worden. Het lijkt mij verstandig om dat dan ook te doen om problemen te voorkomen.
Knelkoppelingen gebruiken is geen enkel probleem nadat je de buis goed schoon geschuurd hebt. Ik heb zelf al mijn radiatoren op die manier van nieuwe kranen voorzien en nooit lekkage gehad.
 

Piethein

  • #18
Perfect en bedankt voor alle antwoorden! Ik heb nu genoeg informatie om vrijdag aan de slag te gaan.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #19
De buis op de foto is een dikwandig stalen buis. Daarop kun je geen knelkoppelingen gebruiken! Ook solderen kun je dat niet!
Er zijn 2 manieren:
-draad snijden en een schroefbuis erop naar dunwandig staal
-Anbo sok naar dunwandig staal

Misschien kan je nieuwe kraan hier ook wel op? dus zonder er iets aan te doen.
 

Piethein

  • #20
Sorry dat ik maar blijft vragen maar het wordt de eerste keer (eens moet de eerste keer zijn) en ik wil er zeker van zijn dat ik het juiste doe!

Hoe werkt doe je dat met zo'n anbo sok. Is dat zo'n koppeling:



Is dit gewoon een kwestie van draaien?
En zo'n schroefbuis; hoe werkt dat?

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu