Strepen in latex na schilderen

MarleneL

  • #1
Hoi,

Bij ons is het volgende gebeurd. we hebben onlangs een spack plafond opnieuw geschilderd. Alvorens te schilderen hebben we het plafond met voorstrijk behandeld. Het plafond ziet er nu prima uit, maar bij het voorstrijken van het plafond is er voorstrijkmiddel langs de muren gelopen waar geschilderd glasweefsel op zit. Geen probleem dachten we. We gaan de muren toch nog schilderen en dan zie je niks meer van. Mooi niet : ( . We hebben nu de eerste muur geschilderd (latex) en het ziet er niet uit: ongelijke dekking, strepen, etc. Wat moeten we nu doen om een mooi egaal dekkende muur te krijgen?
-De hele muur waar nu al een laag latex op zit helemaal voorbehandelen met voorstrijk? en dan opnieuw latex eroverheen?
-Nog een laag latex eroverheen en dan komt het wel goed?
-Andere oplossingen?

Ik hoop dat iemand het antwoord heeft, want nu zitten we echt klem.

Alvast bedankt,

Marlene
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
U behoeft niet klem te zitten. Schuur de vlekken zeer licht op, zodat een hechtvlak ontstaat. U dient de te behandelen muur eerst te isoleren met een iso-latex. Dit is om de ongelijke zuiging die nu is ontstaan op te heffen.

Laat deze laag goed drogen ( 2 dagen ). Daarna kunt u met dispersiemuurverf in de gewenste kleur afwerken. Voor een mooier resultaat kunt u op glasvezel het beste een schrobvaste zijdeglansmuurverf gebruiken.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Optie 1 kan, maar onderstaande oplossing geft tocht meer zekerheid.

U behoeft niet klem te zitten. Schuur de vlekken zeer licht op, zodat een hechtvlak ontstaat. U dient de te behandelen muur eerst te isoleren met een iso-latex. Dit is om de ongelijke zuiging die nu is ontstaan op te heffen. Deze kunt u op kleur laten maken in de gewenste afwerkkleur indien nodig.

Laat deze laag goed drogen ( 2 dagen ). Daarna kunt u met dispersiemuurverf in de gewenste kleur afwerken. Voor een mooier resultaat kunt u op glasvezel het beste een schrobvaste zijdeglansmuurverf gebruiken.
 

MarleneL

  • #4
Kees,

Bedankt voor je snelle en zeer informatieve reactie.
Nog een paar vraagjes over het schuren:
-Welke korrel kan ik hiervoor het beste nemen?
-het glasweefsel heeft een ruitjestructuur, gaat dat met schuren dan goed? want in de 'putjes' van de ruitjesstructuur kom je dan toch niet met schuurpapier?? maw dat deel krijg je dan toch niet opgeschuurd?

MarleneL
 

renehi

  • #5
Eeuhm, zoals ik uw bericht lees heeft u de wanden nog maar 1x gesaused. Dan zou ik u adviseren om de wanden nogmaals te sauzen. De saus nat in nat aanbrengen, je begint dus a/d linkerzijde van de wand en werkt naar rechts toe (of andersom;-) ). Gebruik voor het voorstrijken van een plafond liever 'rolbare' voorstrijk. Dan komt u en de wanden ook niet d zoveel onder de voorstrijk te zitten...
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
U dient zeer licht op te schuren met bijvoorbeeld v p400. Haal slechts 1x het schuurpapier over de vlekkerige ondergrond, zo blijft de ruitjes structuur van het glasvezel intact.
 

EGeen

  • #7
Als ik het zo hoor is er een normale voorstrijk voor muren en plavonds gebruikt. deze is gewoon altijd over te schilderen met een muurverf. Daarom is schilderen naar mijn inziens overbodig. Het schilderen met een zijdeglans of een matte muurverf moet niet uitmaken. Het gaat om wat u zelf het mooiste vind. Zelf zou ik gewoon nog een keer oversauzen,(niet nat-in-nat) dit moet wel voldoende zijn (afhangkelijk van de kleur etc)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Het verschil tussen schilderen met een matte of zijdeglans muurverf maakt dus wel degelijk uit mijn beste Egeen:

Zijdeglans muurverven zijn door hun gesloten oppervlak beter reinigbaar dan matte, waarvan de structuur opener is.

Zijdeglans muurverven behoren tot de klasse 1 wat inhoudt dat zij zeer goed schrobbaar zijn.

Matte muurverven zijn veelal goed wasbaar en behoren grotendeels tot de klasse 2.

Bovendien vraagt de vragenstelster om een advies. Wij zijn dus zo vrij dat te geven. Mogelijk kan daar, met uw welnemen, ook zijdeglansverf deel van uitmaken.
 

EGeen

  • #9
Het klopt inderdaad dat hoe hoger de dichtheid van het product, des te glanzender het product. Door de hogere dichtheid minder vuilaanhechting, en beter schoon te maken. Ik wil enkel geven dat het eindresultaat ter oplossing van het probleem hier geen verschil in geeft. Ik ben wel met u eens dat een nette zg muurverf een zeer mooi en luxe resultaat opleverd. Vooral met glasweefsel is het zonde om het eigen merk van de dhz'er erop te zetten. Vooral opdat er dan niet gebruik wordt gemaakt van de sterkte en afwasbaarheid van glasweefsel zelf. Mijn verontschuldigingen als ik even verkeerd overkom, het is niet mijn intentie om uw reacties af te keuren/verbeteren.
 

Rubbol

  • #10
Ga NIET schuren op je glasvezel

:shock:
 

Rubbol

  • #11
Glasweefsel schuur je zo kapot zeker als deze getext is

ik zou eerst eens een tweede laag aanbrengen niet te zuinig rollen
eerste laag op je weefsel ziet er altijd uit om te janken
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
Indien u voorbewerkt glasvezel hebt ziet de eerste ( en tevens definitieve laag indien u een lichte kleur verwerkt ) er dus perfect uit, zeker als u zijdeglansdispersie gebruikt.

Bij onbewerkt glasvezel kunt u hetzelfde resultaat behalen als u het glasvezel na het aanbrengen nogmaals narolt met lijm om de openstaande porien te sluiten. Dit wordt dus in 9 van de 10 x vergeten, waardoor er inderdaad een bonte kermis op uw glasvezel verschijnt. Dit is dus niet het gevolg van ondeugdelijke materialen maar verkeerde zuinigheid / onwetendheid.

Na voldoende droging kunt u onverdund met dispersielatex uw glasvezel in 1 laag perfect afwerken, zeker indien u hebt voorgerolt met de verdunde muurverf wat u als onverdunde toplaag gebruikt.

In incidentele gevallen kan het zijn dat, indien u een donkere kleur gebruikt, door de banen aanzet 2 x moet sauzen.

Het lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk om met 1 lichte streek p400 latex van het oppervlak te schuren en glasvezel te beschadigen.
 

MarleneL

  • #13
Hoi,

Ik wil graag nog even terugkomen op het probleem. We zijn nog steeds bezig met deze kamer....

De muur waarover ik het had toen ik dit onderwerp opende hebben we in een donkerblauwe kleur geschilderd met als resultaat de ongelijkheden zoals beschreven.

De andere muren zijn geschilderd in lichte kleuren (beige achtige kleur en een soort van gebroken wit), waarbij deze ook onder dezelfde voorstrijk-spatten zaten als bij de donkere muur. Echter de muren in de lichte kleuren zien er gewoon perfect uit. We hebben twee lagen aangebracht en het eindresultaat is super egaal.

We hebben toen vervolgens besloten om een tweede laag blauw aan te brengen om te kijken of dit het probleem zou oplossen (dus nog geen iso latex aangebracht). Voor het aanbrengen van de tweede laag heb ik wel licht geschuurd met P400. Maar helaas ook na het aanbrengen van de tweede laag zien we nog steeds vlekken/ongelijkheden. En ja, we hebben netjes nat-in-nat geschilderd.

We vroegen ons af of dit probleem juist optreedt als je met donkere/levendige kleuren schildert. Een van de redenen waarom we dit denken is omdat de ongelijkheden die we op blauwe muur zien zeker niet de structuur van de voorstrijk spatten volgen (wat nog wel enigszins het geval was na de eerste laag die we toen opgebracht hebben).

Dus ja, wat nu? Dan toch een laag iso latex aanbrengen? of maakt het nog wat uit als we een duurdere (lees: betere kwaliteit) latex kopen (dat wat we gebruikt hebben, hebben we wel bij de verfspeciaalzaak gekocht). We hebben de muur met een verfroller van medium grootte geschilderd, kan dit er nog wat mee te maken hebben (dus toch de grootste vachtroller gebruiken?). Of toch nog een andere oplossing?....


Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Marlene
 

EGeen

  • #14
Ben wel benieuwd hoe het er nu precies uitziet. Misschien een foto is wel handig. Verder een grotere roller voorkomt aanzettingen. Voorstrijk behoord eigenlijk ook nooit een probleem te zijn in de ondergrond. Ik denk eigenlijk nog aan een onvoldoende dekking. Maar dit is een gokje doordat ik geen goed beeld heb nu. Een verfspeciaalzaak heeft ook een ruim assortiment, dus wat u nu gebruikt kan van slecht tot geweldig goed zijn.
 

renehi

  • #15
Normaliter is het zo dat je wanneer je van een lichte naar een donker kleur wil en vice versa, wel een laagje extra latex moet gebruiken om de gewenste strakke resultaat te bereiken. Ik zou ook even naar het verbruik van de latex kijken. Als je bijvoorbeeld een wand hebt van 50 m2 en een emmer latex voor 50 m2, dan moet meestal de emmer geheel leeg om de dekking voldoende te krijgen.
 

MarleneL

  • #16
@Egeen:ik ga proberen een foto te maken, ik weet niet zeker of het daar echt goed op te zien zal zijn, maar ik ga het proberen. Helaas mag ik - voor zover ik weet - geen merken noemen op het forum, maar het gaat om een goede middenklasse verf, niet de goedkoopste, niet de duurste.


@renehi:we zijn volgens mj niet echt zuinig geweest met de latex, 1 litr per m2 is dat niet erg veel?
 

renehi

  • #17
1 liter per m2 is i.d.d. erg veel. Een fatsoenlijke latex zal 1liter per 10m2 gebruiken en andere zal 1 liter per 6 m2 gebruiken.
 

Leerling schilder

  • #18
Wanneer je een donkere kleur gebruikt is het belangrijk dat je er op let vanwaar je begint ,je moet het eigenlijk net zo bekijken als het verwerken van behang ,je begint dan in de verste hoek i.v.m. de lichtval

.wanneer het zo is dat er de eerste keer te zuinig gerolt is dan heb je in de eerste laag al problemen veroorzaakt waardoor je dit probleem het blijven zien van de banen alleen maar bijna kan verhelpen door het verwerken van een matte muurverf hierdoor zal de banen vorming veel minder aan de aandacht zijn, maar nogmaals iets wat in de begin fase niet goed is uitgevoerd is bijna niet meer helemaal goed te krijgen met een donkere kleur maar ook bij een lichte kleur, alleen valt dit veel minder op

het schuren van de aanzetten was dan ook de beste optie geweest ik denk kees de schilder dit dan ook bedoelde
 

EGeen

  • #19
Ik ben opzich van mening dat je ook al is er een klein foutje opgetreden (aanzetting oid) dat deze wel kan worden weggewerkt met een volgende laag. Dit kan niet wanneer er echt druipers etc in zitten, maar dit spreekt voorzich. Het schuren van aanzettingen zie ik ook geen heil in aangezien het latex betreft dus schuren ten eerste al weinig nut heeft, en de voorstrijk weinig invloed heeft op het eindresultaat. Muren hebben over de gehele breedte ook nergens evenveel zuiging. Wanneer dan een voorstrijk zou worden gebruikt zou je dus altijd een lelijke muur houden. Beetje kromme gedachte niet? Het lag gewoonweg niet aan de voorstrijk.

Geeft de muur trouwens ook af? wanneer er met de hand snel overheen wordt gewreven?
 

MarleneL

  • #20
@Nee, de muur geeft niet af als je erover heen wrijft. dus er zijn geen hechtingsproblemen.

Er is niet sprake van 'echte druipers'...je ziet ongelijkheden of anders uitgedrukt het is niet egaal. De dekking is verder prima.

@vanvliet: de aanzetten hebben we destijds geschuurd toen we de 2de laag eroverheen geschilderd hebben. Maar dit heeft het probleem niet opgelost.

Ik sluit me aan met hetgeen Egeen zegt volgens mij ligt het niet aan de voorstrijk, dit omdat de egale structuur ook ontbreekt op plekken waar ik zeker weten niet 'geknoeid' heb met voorstrijk.

Dus wat nu? matte muurverf eroverheen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu