Storing door radiografische thermostaatkranen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Twee jaar geleden is onze ketel vervangen door een Nefit Smartline HRC 24/CW3. Omdat ik een kantoor in huis heb en het daar altijd te koud is/was, heb ik thermostaatkranen in de woonkamer en op kantoor geplaatst. Als ik op kantoor zit, hoeft de woonkamer niet verwarmt te worden. Dit heb ik opgelost door radiografische thermostaatkraan regelaars te installeren. Deze regelaars worden aangestuurd m.b.v. een eigen temperatuur regelaar. Voordeel hiervan is, dat zowel in de woonkamer als op kantoor de temperatuur onafhankelijk te regelen is. Om dit mogelijk te maken moet in de woonkamer de cv thermostaat altijd aan staan (deze is standaard ingesteld op c.a. 25gr).

Probleem hiervan is dat als beide kamers op temperatuur zijn, de kranen automatisch dicht gaan waardoor er geen water meer door het systeem kan worden gepompt (ook omdat in de andere ruimtes de verwarming altijd dicht staat). Ik had verwacht dat de ketel zich dan vanzelf uit schakelt waarna deze met intervallen checkt of er weer water gepompt mag/kan worden. Meestal is dit ook zo.

Echter sinds een tijdje springt de ketel af en toe in storing (code 4A). Volgens het boekje betekend dit dat het aanvoergedeelte van de bi-sensor een cv-aanvoerwatertemperatuur heeft gemeten die hoger is dan 105 graden Celsius.

Helaas kan ik de radiografische tempregelaars niet aan de cv-tempregelaar koppelen.
Nu ben ik een leek op verwarmingsgebied en zal ik zeer waarschijnlijk wel iets stoms hebben gedaan maar toch wil ik dit probleem graag oplossen. In flats e.d. werkt dit systeem nl. super.
 
Ron321 schreef:
Je zal een bypass moeten plaatsen die bij een ingestelde druk open gaat.
Dit zou een oplossing kunnen zijn. Alleen moet ik dan gaan zagen in de buizen.
Op een ander forum kwam ik het volgende tegen:
Ik heb wel een weerafhankelijke regeling, dus de retourtemperatuur is een factor. Als de ventielen dicht gaan, dan zal de ketel ook stoppen zodra een bepaalde keteltemperatuur bereikt is en aangezien de circulatie stopt zodra de ventielen gesloten zijn, wordt die temperatuur snel bereikt.
Klopt hetgeen hierboven staat?
Mijn ketel heeft de mogelijkheid voor een buitentemperatuursensor. In combinatie met een andere thermostaat zou ik bovenstaande kunnen realiseren.
 
En dan zult u nog een bypass moeten plaatsen om bij het sluiten van alle kranen circulatie te garanderen.

hier ontkomt u niet aan.
 
Hmm... Dat wordt dan klussen dit weekend :cry:

Is de weersafhankelijke regeling dan nog nodig of kan ik volstaan met de huidige thermostaat? En welke optie is zuiniger?
 
De weersafhankelijke regeling lijkt in jouw situatie de beste. Er moet dan inderdaad een bypass geplaatst worden omdat de ketel blijft pompen. (Iets waarvan ik het nut niet begrijp, maar dat is een ander verhaal)

Of je een andere thermostaat nodig hebt, hangt af van welk type je nu hebt. Een Moduline 400 kun je bijvoorbeeld instellen op zowel een ruimte-afhankelijke regeling als een weersafhankelijke regeling.

Het lijkt mij dat een weersafhankelijke regeling aanzienlijk zuiniger is dan jouw huidige regeling waarbij je de ketel geforceerd laat stoken.
 
StefanD schreef:
De weersafhankelijke regeling lijkt in jouw situatie de beste. Er moet dan inderdaad een bypass geplaatst worden omdat de ketel blijft pompen. (Iets waarvan ik het nut niet begrijp, maar dat is een ander verhaal)
Wat bedoel je met "Iets waarvan ik het nut niet begrijp"? Als je bedoeld dat hij blijft pompen wanneer er geen circulatie meer plaats vindt, dan ben ik dit volledig met je eens. Met een simpele drukmeter kun je dit m.i. gewoon in de ketel oplossen.

Wat ik niet begrijp is waarom de aanvoertemp > 105gr C wordt. Ik had nl. verwacht dat wanneer de op de ketel ingestelde watertemp bereikt wordt, deze automatisch stopt met verwarmen. Of spreek ik nu onzin?
 
Ik bedoel inderdaad het feit dat er altijd circulatie moet zijn. (Dat is de reden dat er een bypass geplaatst moet worden)
Je zou inderdaad zeggen dat de ketel gewoon kan meten of er nog circulatie is en ophoudt met pompen als de weerstand te hoog wordt.

In jouw situatie kan ik me voorstellen dat de temperatuur erg hoog oploopt als beide thermostatische kranen dichtstaan en de ketel toch stookt: er wordt dan stilstaand water verwarmd en dat zal behoorlijk heet worden. Die warmte verspreidt zich dan door het systeem en zal dus ook het water ter plaatste van de betreffende sensor verwarmen.

Weer een reden om een doorstroomsensor in een CV te gebruiken: die kan de CV uitzetten in zo'n situatie...
 
Over het koppelen van de radiografische thermostaten: zoek eens met Google op "Wärmebedarfsrelais".
Ik ben van plan om zo'n systeem aan mijn radiografische thermostaten te koppelen om op die manier de CV uit te zetten als er geen warmtevraag is. (Met uitzetten bedoel ik dan niet de stekker er uit, maar de Moduline 400 op "uit" zetten)
De bypass is dan nog steeds nodig (omdat de installatie-instructie van de ketel het voorschijft), maar ik voorkom dan dat de ketel blijft pompen (en stoken) als er geen warmtevraag is.
 
De ketel moet blijven "pompen" om een juiste temperatuur van het installatie water te kunnen meten en naargelang de stooklijn/warmtevraag zal de brander bijspringen om de temperatuur te verhogen.

hoe moet de regeling anders weten of er warmtevraag is uit de diverse vertrekken als het (hete) installatiewater blijft staan in het toestel/bij de voelers.

de kamers koelen af maar dat gaat altijd sneller dan de ketel.

en hoe moet de ketel registreren dat de thermostaatkranen openen?
overal een draadje met voeler heenleggen?

om deze redenen zal het installatiewater 24/7 rondgepompt worden


gebruik maar eens de zoekfunctie om heea na te lezen,,
hier is al veel over gediscusieerd ;)
 
Als er geen warmtevraag is, staan de kranen dicht.
Als de kranen dichtstaan is er geen circulatie mogelijk.
Als er geen circulatie mogelijk is, kan de ketel uit.

Het enige dat de ketel dus hoeft te doen, is meten of er (voldoende) circulatie mogelijk is. Als de ketel dat zou doen, dan hoeft hij dus niet te draaien als er geen warmtevraag is en bespaar je energie.

Zodra er circulatie mogelijk is, kan de conventionele regeling actief worden.
 
Er zijn ook nog toestellen die restwarmte van het tapwater bereiden afvoeren in het cv systeem en dat gaat ook niet als de kranen dicht staan.

Denk nu niet dat je zo hier even iets kan bedenken, als het zo simpel was hadden de fabrikanten dat al lang gedaan. :wink:
 
Als je in het systeem een bypass opneemt, is het nog steeds mogelijk om restwarmte af te voeren. Dat hoeft dus geen bezwaar te zijn.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar de reden waarom dit niet zou werken. Het is inderdaad zo simpel dat je je afvraagt waarom het niet kan. En een goede reden ben ik helaas nog niet tegen gekomen...
 
StefanD schreef:
Over het koppelen van de radiografische thermostaten: zoek eens met Google op "Wärmebedarfsrelais".
Ik ben van plan om zo'n systeem aan mijn radiografische thermostaten te koppelen om op die manier de CV uit te zetten als er geen warmtevraag is. (Met uitzetten bedoel ik dan niet de stekker er uit, maar de Moduline 400 op "uit" zetten)

Kijk. Dat is wat ik zoek! Bij Conrad (waar ik mijn FHZ boeltje besteld heb) hebben ze deze niet. In eerste instantie wilde ik de ketel aan/uit zettten m.b.v. een FS20 SU radioschakelaar. Met de FHZ1000 huiscentrale kun je dan centraal de thermostaten en schakelaars voor de verschillende ruimtes sturen. Voor schakelaars is het mogelijk om verschillende groepen te programmeren. Ik had gedacht/gehoopt dat je ook schakelaars gecombineerd met thermostaten kon groeperen. Helaas blijkt dit niet te kunnen :(

Verder onderzoek ik de mogelijkheid om een FHZ 1300 of 1000 PC aan te schaffen en de boel zelf te programmeren. Ik weet alleen niet of dit weer gaat werken in combinatie met de huiscentrale. In principe hoeft de FHZ PC alleen bij het bereiken van de gewenste temp voor alle ruimtes de radioschakelaar/ketel op OFF te zetten.

Waar waren we gebleven :denk: Ow ja.. De bypass.
Ik lees net in de installatie handleiding:
"Aansluiten bypassklep: De Nefit SmartLine HR(C)-toestellen zijn uitgevoerd met een bypassklep. Deze bypassklep waarborgt --- knip ---
Hierdoor is de installatie van een bypassklep overbodig."
??? Er dient al een bypass aanwezig te zijn? Is de ketel dan toch defect?
 
Er zit een bypass in maar die moet wel openstaan, vaak word daar helemaal niet naar gekeken en staat deze dus gewoon dicht.Een bypass dient ingesteld te worden op de juiste druk anders werkt het niet goed.
 
Geen idee welke installatiehandleiding u van de Smartline HRC 24/CW3 heeft, maar in de actuele installatiehandleiding op de Nefit site van zowel dit model als van de Basic versie staat de volgende waarschuwing:
LET OP!
Er dient altijd watercirculatie over een cv-toestel mogelijk te zijn. In cv-installaties waarbij dit niet gegarandeerd kan worden (bijvoorbeeld indien alleen thermostatische radiatorkranen worden toegepast, zie ook aansluitschema), moet een drukverschilregelaar (AVDO) op minimaal 6 meter vanaf het cv-toestel tussen de aanvoer- en de retourleiding worden opgenomen.
 
De installatiehandleiding die bij mijn ketel geleverd is, is van 12/2005. Hier staat op pagina 13 dat er een bypass aanwezig is. Op de site staan alleen 2006 en 2007 installatiehandleidingen. Hier staat dat idd niet in.

Schijnbaar zijn de ketels na 2005 gedowngrade.
Grote kans dat mijn ketel van na 2005 is en er dus geen bypass inzit.
 
Ik vraag me af of het wel zo'n goed idee is om de ketel helemaal uit te zetten. Ten eerste moet je dan een aparte voorziening voor warm water hebben. En ik weet ook niet hoe een moderne ketel reageert als hij meerdere keren per dag aan- en uitgezet wordt.

Ik ben van plan om via het speciale relais de Moduline 400 aan te sturen. Je kunt dan via de Moduline de verwarming uit zetten, terwijl de ketel verder gewoon blijft werken.
 
De Nefit ketel heeft aan ingang voor een gewone ouderwetse schakelende kamerthermostaat. Die kun je zonder problemen vervangen door een radiografisch bediende schakelaar. Dan wordt het verwarmingsdeel uitgeschakeld, maar blijft de ketel verder normaal functioneren. Ik neem aan dat de TS dit bedoeld heeft en niet om de hele voedingsspanning van de ketel te halen. Dat is inderdaad niet zo goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan