Radiatoren aan, anders storing door 'hittestuwing'

JaapKnaak

  • #1
Even een korte vraag; iemand vertelde mij dat een (combi) cv-ketel altijd minimaal 2 radiatoren aangesloten moet hebben, om 'zijn warmte' kwijt te kunnen, ook al verlang je alleen tapwater voor de douche en keuken (denk aan de zomer bijv.) Is dit waar? En indien correct, hoe los je dat in de zomer op, dan ga je toch geen radiator aanzetten omdat anders je cv-ketel 'in storing slaat'?

Ik snap de essentie niet van dit verhaal, kan iemand mij dit uitleggen?
Alvast erg bedankt!

MVG, W. :)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Of het 2 radiatoren moeten zijn iig 1.

Als de ketel warmwater levert dan stookt deze het cv circuit op en laat deze circuleren over de Warmwater wisselaar.

Zodra jij stopt met tappen is echter de branderwisselaar nog heet en om te voorkomen dat de boel aan de kook gaat moet de ketel doorcirculeren.
De warmte kan hij niet kwijt aan de WW wisselaar want ook die is al heet dus de enige mogelijkheid is deze warmte weg te circuleren naar de cv instalatie.
Als daar dus geen kranen open staan wil dat niet en loopt de temperatuur in je branderwisselaar op.
 

Chathanky

  • #3
Het is deels waar, als je alleen de boilerfunctie gebruikt moer de ketel (zeker bij een klein buffervat) z`n overtollige hitte af kunnen staan, dat gaat niet zo best meer als de boiler al op temperatuur is, een klein boilervat kan boven de 90 graden uitkomen.
bij een voldoende groot vat is dit niet nodig, die kan het verschil van 60 naar 90 graden opvangen.

Er zijn ketels die met een kortgesloten circuit kunnen omgaan, dit is wel een minderheid wat er op de markt te koop is.

Het is altijd wel nodig om aan de cv zijde een aanvoer/retour koppeling te hebben en een klein expansievat, dit kan bestaan uit een stuk leidingwerk van de aanvoer naar de retour.

Een voorbeeld van een regeling is dat de eerste minuut de cv pomp sanitairzijdig nadraait en dan vervolgens 4 minuten cv zijdig, dit om de hete wisselaar af te koelen (bij dit voorbeeld kan het bij een groot boilervat ook nog mis gaan en moet de pomptijd aangepast worden of een kleine radiator geplaatst worden om het probleem op te vangen).

Bij abrubte stilstand van het water kan het deel wat in de wisselaar zit gaan koken.

Het is sowieso aan te raden om radiatoren open te laten staan, in de zomer, 1 om de pomp normaal te laten circuleren als dit nodig is, 2 Als de termostaat toevallig gaat vragen heb je ook een probleem.

Voor welk type je de juiste aanpassing moet maken is wel op te vragen bij de fabrikant.
 

JaapKnaak

  • #4
Bedankt voor je snelle reactie, toch nog een vraag; het klinkt logisch wat je zegt, dus als ik het goed begrijp moet je altijd min. 1 radiator open laten staan om de circulatie de vrije loop te laten...?
Maar slaat je ketel dan niet continue aan om die radiator te gaan verwarmen..? En hoe werkt dat met een thermostaatkraan, die 'voelt' dat de ruimte warm is en zal dichtblijven...waardoor dus ook die circulatie niet plaats kan vinden?

Als je zomers je kamerthermostaat op de laagste stand zet, dan staat hij toch niet op nul graden Celc.? --> Dus blijft je ketel ook stoken tijdens de zomer? Ik dacht altijd dat het 'tapcircuit' een separaat iets was en geen connectie had met het cv-circuit etc.

Ik heb er toch niet helemaal kaas van gegeten zoals je ziet :oops:

MVG, W.
 

JaapKnaak

  • #5
@Chathanky:

Wat bedoel je precies met een expansievat van aanvoer naar retour?
Is dat een soort 'bypass' wat ik iemand weleens hebben horen zeggen?

Zelf heb ik een Nefit Smartline HR CW4 ketel aangeschaft, maar voordat deze in gebruik genomen kan worden, moesten er volgens zeggen eerst radiatoren aangehangen worden, omwille storing te voorkomen (zoals in mijn eerste post verteld). Maar nu wil ik alleen douchen, ik heb door tentamens niet veel tijd om al die dingen aan te sluiten, het overige leidingenwerk is helemaal gereed verder, dus ik wil douchen! :D

(Nu kan ik alleen soppen na het sporten, ook lekker maar ja weinig tijd)

De rest maak ik van de zomer af. Maar nu kan ik er dus noppes mee, omdat er niks aanhangt...

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Het lijkt me toch larie dat ik mijn huis zomers moet verwarmen, terwijl ik met 39 gr. de moord stik onder een plat, zwart dak?

MVG, Willem
 

Handypete

  • #6
Bedankt voor je snelle reactie, toch nog een vraag; het klinkt logisch wat je zegt, dus als ik het goed begrijp moet je altijd min. 1 radiator open laten staan om de circulatie de vrije loop te laten...?
Ja, anders is er geen circulatie mogelijk om het cv water in tapwaterbedrijf te kunnen laten circuleren, wanneer de drieweg klep sluit naar de tapwaterwisselaar.
Maar slaat je ketel dan niet continue aan om die radiator te gaan verwarmen..?
Nee, bij een reguliere cv installatie, wordt de cv ketel aangestuurd door de kamerthermostaat, niet door een radiator die open staat.
En hoe werkt dat met een thermostaatkraan, die 'voelt' dat de ruimte warm is en zal dichtblijven...waardoor dus ook die circulatie niet plaats kan vinden?
Helemaal juist ! Dus altijd een radiator zonder thermostaatkraan open laten staan. Meestal zijn dat de radiatoren in de ruimte waar de kamerthermostaat hangt. Deze zijn voorzien van gewone radiatorafsluiters.
Als je zomers je kamerthermostaat op de laagste stand zet, dan staat hij toch niet op nul graden Celc.? --> Dus blijft je ketel ook stoken tijdens de zomer?
Normaal gesproken staat een kamerthermostaat in de "uit-stand" op de nachtverlaging, d.w.z. deze zal altijd een minimale ruimtetemperatuur van b.v. 13 oC aanhouden. Verder zit er in de c.v. ketel meestal een vorstbewaking, dus al zou de kamerthermostaat niets doen, bij vorstgevaar gaat de c.v. ketel toch in bedrijf om zichzelf te beschermen.
 

Handypete

  • #7
Wat bedoel je precies met een expansievat van aanvoer naar retour?
Is dat een soort 'bypass' wat ik iemand weleens hebben horen zeggen?
Het is geen expansievat maar een buffervat. Het lijkt er een beetje op, maar in feite is het gewoon een vat wat geïsoleerd is, voorzien van twee aansluitpunten. Beschouw het maar gewoon als een "dummy" radiator. Dus of een buffervat, of een radiator plaatsen tussen de aanvoer en retour van je cv ketel, dan kan je het cv circuit vullen en kan je je eindelijk douchen....

Bij cv installaties met een weersafhankelijke regeling, (vaak in winkels en kantoren toegepast) waarbij alle radiatoren zijn voorzien van thermostaatkranen, is er een situatie denkbaar dat wanneer alle thermostaatkranen zijn "dichtgelopen" er geen cirulatie meer plaats kan vinden.

In die gevallen moet er een bypass worden aangebracht. Echter een complete bypass, bestaat uit een buffervat met, in serie hiermee, een drukverschil regelaar.(ook wel AVDO genoemd) Als alle radiatoren dicht staan, "drukt" de cv pomp in de cv ketel de drukverschilregelaar open en kan het cv water over het buffervat circuleren.
 

JaapKnaak

  • #8
OK! Harstikke bedankt! Nu snap ik het ongeveer...zal het gelijk in orde gaan maken en de grootste radiator alvast aansluiten.

MVG, W. :)
 

Chathanky

  • #9
Willem007 schreef:
@Chathanky:

Wat bedoel je precies met een expansievat van aanvoer naar retour?
Is dat een soort 'bypass' wat ik iemand weleens hebben horen zeggen?


MVG, Willem
Dit is alleen als er geen radiatoren op aangesloten zijn. Dan moet er altijd een verbinding zijn tussen aanvoer en retour. Een bypass, drukverschilregelaar, overstort of avdo is in dit geval onnodig.
Een expansievat is nodig om het uitzetten van het water op te vangen.

Als je een weersafhankelijke regeling hebt kan in de zomer de ketel bij koudere dagen wel starten.
 

Evarist

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik vind een weersafhankelijk regeling wel goed maar met ruimtecompensatie. Stel je een koele dag voor in maart maar met veel zon, dan slaat de verwarming aan, terwijl de zon sterk begint te schijnen.
Het zal achter glas 20° worden, maar de CV zal het nog warmer maken cq nutteloos branden.
 

Chathanky

  • #11
Bij een weersafhankelijke regeling zonder ruimtecompensatie horen alle ruimtes voorzien te worden van een thermostaatventiel, met compensatie mag de ruimte die gemeten wordt niet voorzien zijn van thermostaatventielen.

Bij een koude dag in voor of nazeizoen wordt zonder compensatie alleen het cv water op temperatuur gebracht als de ruimtes al warm genoeg zijn.

(off topic)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #12
S.v.vp. hier geen discussie over weersafhankelijke regelingen van maken, daar is inmiddels al ruim voldoende over gediscussieerd, en heeft niets met de vraagstelling te maken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu