Storing door radiografische thermostaatkranen

Hansaplast

  • #21
Wat is eigenlijk energie zuiniger? Een WA-regeling of een aan/uit regeling op vraag?

Overigens als je het Wärmebedarfsrelais aansluit op de aan/uit regeling van de ketel, heb je volgens mij niets meer aan je dure Moduline 400. Tenzij je ze op deze ketel allebei kunt gebruiken, wat ik zeer betwijfel.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #22
WA is duurder over het algemeen.

en idd de 400 gaat niet samen met een aan/uit, dus of de een of de ander.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #23
Aan/uit op warmtevraag is zuiniger.
 

Hansaplast

  • #24
Nou dan ben ik eruit. Ik heb een drietal opties

1) Een bypass plaatsen + een ModuLine 400 kopen + een buitentemp sensor kopen (bijelkaar pak 'm beet €250,00)
2) Een FHT 8W kopen (c.a. €60,00)
3) Een FHZ 1300 of 1000 PC aan te schaffen en daarmee via de FS20 SU de ketel te schakelen (kosten c.a. €150,00).

Optie 1 is me wat te duur. Ook moet ik dan in de leiding gaan zagen om de bypass aan te brengen.
Optie 3 is de meest flexibele oplossing. Je kunt nl. alles zelf programmeren. Inclusief verlichting, garagepoort, etc... Omdat ik (nog) niet zo ver ben, wacht ik hier nog even mee.
Optie 2 is de goedkoopste en voor mij op dit moment de beste keus. Groot voordeel is dat ze ook nog zuinig is.

Maandag zal ik de FHT 8W bestellen. StefanD, mocht je geïnteresseerd zijn, ik zal mijn bevindingen hierover in dit topic posten.

Bij dezen mijn grote dank aan u allen! Ik heb erg veel gehad aan uw adviezen.

Groet,

Hansa
 

Back to basic

  • #25
StefanD schreef:
Als er geen warmtevraag is, staan de kranen dicht.
Als de kranen dichtstaan is er geen circulatie mogelijk.
Als er geen circulatie mogelijk is, kan de ketel uit.

Het enige dat de ketel dus hoeft te doen, is meten of er (voldoende) circulatie mogelijk is dat doet hij dus ook en laat de ketel dus op storing vallen. Als de ketel dat zou doen, dan hoeft hij dus niet te draaien als er geen warmtevraag is en bespaar je energie.hij valt op storing brand niet dus verbruikt ook niks
Zodra er circulatie mogelijk is, kan de conventionele regeling actief worden.
waarom aanpassen wat een ander gemaakt heeft,waarom advies van de ketelleverancier in de wind slaan. mensen ik lees dit forum best vaak en lees dan dingen waarvan ik denk het klopt wel wat ze zeggen maar waarom zo moeilijk.
Ga terug naar de basis wat wil je ermee doen en hoe zegt de fabrikant dat je dat het beste kan doen.
fabrikant schrijf bypass voor plaats hem dan ook, je hoeft geen andere regeling maar een bypass niets meer niets minder.

maar dat is mijn persoonlijke mening.
nogmaals het klopt wat je zegt maar lees mijn credo eens
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #26
In dit geval ben ik het eens met Back to basic. Er is immers nog optie 4:

optie 4) Bypass plaatsen. Kost misschien 30 euro. Dan werkt het zoals het tot voor kort steeds gewerkt heeft, alleen valt de ketel niet in storing.

Wanneer je namelijk met de nieuwe radiografische besturing via de kamerthermostaat ingang de ketel uitschakelt blijft de CV pomp zeer waarschijnlijk nog enkele minuten draaien, ook al gaat de brander direct uit. Dit doen de meeste ketels om de laatste warmte uit de ketel naar de radiatoren te verpompen. Je kunt nu wel de ketel afschakelen als je de radiatorknoppen dichtzet, maar de pomp blijft dan enkele minuten tegen een afgeblinde leiding aanpersen. Misschien valt de regeling niet meer in storing maar dit is wel slecht voor de levensduur CV pomp.
 

Hansaplast

  • #27
Als ik het goed begrijp dient er in alle situaties een bypass geplaatst te worden. Ik vraag me af waarom dit niet standaard gebeurt. Zou ik daar (na twee jaar) het installatiebedrijf op aan kunnen spreken?
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #28
Er hoeft geen bypass geplaatst te worden als er minstens één radiatorkraan permanent open blijft staan. Die radiator fungeert dan als bypass. Dat was waarschijnlijk de originele situatie waarbij de radiatorkranen in de woonkamer open stonden en de kamerthermostaat het aan- en uitschakelen van de CV ketel regelde. Na het plaatsen van thermostatische kranen in alle te verwarmen kamers had er wel een bypass geplaatst moeten worden.

Ik denk dat u zelf het beste weet of de installateur indertijd die thermostaatkranen al meegeplaatst heeft of dat ze naderhand op eigen initiatief zijn geplaatst.
 

Hansaplast

  • #29
:denk: Ik heb de thermostaatkranen geplaatst en zal dus ook de bypass moeten plaatsen. Dank voor je advies!
 

StefanD

  • #30
Hansaplast schreef:
Wat is eigenlijk energie zuiniger? Een WA-regeling of een aan/uit regeling op vraag?

Overigens als je het Wärmebedarfsrelais aansluit op de aan/uit regeling van de ketel, heb je volgens mij niets meer aan je dure Moduline 400. Tenzij je ze op deze ketel allebei kunt gebruiken, wat ik zeer betwijfel.
Als je de Moduline 400 koppelt aan het Wärmebedarfsrelais combineer je de voordelen van beide: een WA-regeling op vraag.
Op de Moduline zit een aantal knoppen waaronder een "uit" knop en een "auto" knop. Door het relais aan deze knoppen te koppelen kun je bij warmtevraag de Moduline op "auto" zetten waardoor hij op de geprogrammeerde WA-regeling gaat werken. En als het relais dicht gaat kun je met de knop "uit" het systeem weer uitzetten.
Er moet dan wel een stukje electronica tussen dat het wisselen van het relais vertaald in kortstondig kortsluiten van de contacten op de Moduline (alsof iemand met de hand het betreffende knopje indrukt), maar dat is niet zo ingewikkeld.
 

StefanD

  • #31
Back to basic schreef:
nogmaals het klopt wat je zegt maar lees mijn credo eens

het wiel is al uitgevonden,wij hoeven het alleen volgens de uitvinder te gebruiken
Ik ben op zoek naar een WA-regeling die geen energie gebruikt als er geen warmtevraag is. Als die al is uitgevonden zou ik graag willen weten wie zo'n regeling levert.
Voor zover mij bekend pompen de huidige WA-regelingen continu water rond en zorgen ze er ook continu voor dat dit water de temperatuur conform de stooklijn heeft.
 

Hansaplast

  • #32
Zojuist een mailtje van Nefit's consumentenservice gekregen.
Nefit Consumentenservice schreef:
De Smartline HR(C) toestellen zijn inderdaad uitgevoerd met een bypassklep. De watercirculatie is hiermee gewaarborgd.

Er hoeft dus geen bypass geplaatst te worden.
Probleem is nu waar zit dat ding en hoe stel ik deze af?

Kan nergens een instelschroef o.i.d. vinden.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #33
Het was even zoeken, maar de koperen buis met een paar bochten waarvan het begin en eind met pijltjes zijn aangegeven op de foto is inderdaad de bypassleiding. Hij heeft bij Nefit artikelnummer 73681. Gedemonteerd ziet hij eruit als op de foto. De interne bypass is niet instelbaar, dus er zit niet ergens een druk of doorstroom regelaar die je bij zou kunnen stellen.



Deze leiding komt binnen achterop de body van de drieweg klep waarbij je het commentaar "bypassklep?" hebt gezet. Het kan zijn dat de driewegklep intern een probleem heeft.
 

Hansaplast

  • #34
Aha toch een bypass! Super Krunnie Rocks :hup:!

Waarom denk je dat de driewegklep niet goed functioneert? Zoals ik (als leek) het zie bepaalt de driewegklep of deze water van de retour neemt of van de bypass.

Als alle thermostaatkranen dicht staan wordt het opgewarmde water via de bypass direct terug in de ketel gepompt. Als aanvoer krijgt deze dan (onafgekoeld) heet water. Op een bepaald moment is/wordt de water aanvoertemperatuur groter dan 105° C en springt de ketel in storing.

Op de ketel kan ik met de rechter knop op het bedieningspaneel de cv-watertemperatuur regelen. Deze staat bij mij op 70° C. Schijnbaar houdt de ketel zich daar niet (exact) aan. Hoe kan anders de afvoertemperatuur groter dan 105° C worden? Kan het zijn dat de temperatuursensor van het ketelwater misschien niet goed werkt. Of zit er een vertraging op de brander waardoor het water warmer kan worden dan de ingestelde temperatuur?
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #35
De driewegklep is het enige wat in het bypass circuit zit en iets regelt. Vandaar dat als er iets mis is met het bypass circuit dat dat de eerste verdachte is. Dat wil niet zeggen dat het probleem daar ook werkelijk in zit.

Er zit sowieso enige vertraging tussen het detecteren van het bereiken van de 70 graden waarop de ketel afgesteld staat en het stoppen met van de brander. Dit heeft te maken met de reactietijd van de temperatuurvoeler. Maar Nefit zou bij het ontwerp van het interne bypass circuit rekening gehouden moeten hebben met deze vertraging en het bypass circuit moet m.a.w. lang genoeg zijn en voldoende inhoud hebben om die reactietijd te overbruggen.

De driewegklep bepaalt de verdeling van het water over het verwarmingscircuit en het tapwater circuit. Heb je recentelijk veranderingen in de temperatuursinstelling van beide circuits gemaakt? Als het tapwater circuit warmer staat ingesteld dan het verwarmingscircuit loopt bij warme ketel het laatste restje water via de warmtewisselaar en dan pas terug naar de brander. Als het water in het tapwatercircuit zijn maximale temperatuur al bereikt heeft stroomt het water van de bypass direct terug naar de brander en zit de warmtewisselaar niet meer in het circuit. Dan kan de temperatuur veel sneller pieken dan wanneer het eerst nog door de warmtewisselaar loopt.
 

Hansaplast

  • #36
Krunnie schreef:
Als het tapwater circuit warmer staat ingesteld dan het verwarmingscircuit loopt bij warme ketel het laatste restje water via de warmtewisselaar en dan pas terug naar de brander. Als het water in het tapwatercircuit zijn maximale temperatuur al bereikt heeft stroomt het water van de bypass direct terug naar de brander en zit de warmtewisselaar niet meer in het circuit. Dan kan de temperatuur veel sneller pieken dan wanneer het eerst nog door de warmtewisselaar loopt.
Ik snap je verhaal niet helemaal maar het tapwater circuit (55°C) is niet warmer ingesteld dan het verwarmingscircuit (70°C).
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #37
Als het tapwater op 55 staat en het verwarmingscircuit op 60 gaat de driewegklep richting de warmtewisselaar dicht voordat het verwarmingsdeel op temperatuur is. Dan stroomt water van de brander rechtstreeks via de bypass terug naar de brander wanneer al de radiatorkranen dicht zijn. Die weg is kort met weinig waterinhoud waardoor de temperatuur snel kan pieken.

Als je voordat het probleem optrad de tapwater en verwarmingstemperatuur op dezelfde waarde had ingesteld (bijvoorbeeld 60 en 60) dan blijft de driewegklep richting de warmtewisselaar deels open staan. Dan kan bij dichtgaan van alle radiatorkranen de temperatuur nooit zo erg pieken omdat de verwarmingsspiraal voor extra warmtebuffer zorgt en het te hete water dat van de brander terugkomt deels in de wisselaar wordt gekoeld door de tapwaterbuffer.

Vandaar mijn vraag of je recentelijk de temperatuurinstellingen van tapwater of verwarmingswater hebt verandert en misschien daarna de problemen met pieken van de keteltemperaturen zijn gestart. De verhouding tussen die twee temperaturen bepaalt namelijk hoeveel buffercapaciteit aan water er is in de verwarmingsketel wanneer alle radiatorkranen zich sluiten.
 

StefanD

  • #38
Hansaplast schreef:
Op de ketel kan ik met de rechter knop op het bedieningspaneel de cv-watertemperatuur regelen. Deze staat bij mij op 70° C. Schijnbaar houdt de ketel zich daar niet (exact) aan. Hoe kan anders de afvoertemperatuur groter dan 105° C worden? Kan het zijn dat de temperatuursensor van het ketelwater misschien niet goed werkt. Of zit er een vertraging op de brander waardoor het water warmer kan worden dan de ingestelde temperatuur?
Eerder begreep ik dat de hoge temperatuur alleen optreedt als alle kranen dicht staan en er dus geen circulatie meer is. In zo'n situatie kan de restwarmte van de warmtewisselaar ervoor zorgen dat het water te warm wordt. De ketel kan daar niets aan doen omdat de warmte niet afgevoerd kan worden door water te circuleren.
 

Hansaplast

  • #39
Toen we de thermostaatkranen geplaatst hebben is de ketel idd uit geweest. We moesten per slot van rekening het water uit het systeem halen. De verschillende temperatuurinstellingen zijn toen ook "uit" gezet. Daarna zijn de instellingen terug gezet op de oude waarden. 55°C tapwater en 80°C verwarming.

Sinds ik dit topic heb geschreven heb ik vrij snel daarna in het kleinste toilet de verwarming (daar zit nl. geen thermostaatkraan) continue aan gehad. Sinds die tijd is er geen storing meer geweest.
Gisteren heb ik de verwarmingsinstelling op 70°C en de toilet verwarming uit gedraaid. Tot nu toe is er nog geen storing opgetreden.

Overigens zijn de problemen pas begonnen nadat we de thermostaatkranen geïnstalleerd hebben.
StefanD schreef:
Eerder begreep ik dat de hoge temperatuur alleen optreedt als alle kranen dicht staan en er dus geen circulatie meer is.
Het systeem blijkt te zijn uitgerust met een bypass (zie berichten hierboven). Circulatie bleek dus wel mogelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu