Status binnenwerk driewegklep

Remco011

  • #1
Hallo allemaal,

Laatst had ik wat problemen met onze Remeha Quinta 35C ketel: het warm water werd na een korte tijd koud. Een keer gebeurde het met een foutcode 02. Heb toen de ontstekingspen ontdaan van de witte aanslag. De tweede keer sloeg de ketel tijdens het produceren van warm water af omdat de retourtemperatuur hoger was dan de aanvoer. Zelfde probleem in het verleden ook gehad met deze ketel en toen bleek de motor van de driewegklep kapot te zijn.

Ik heb de driewegklepmotor eraf gehaald en gecheckt, werkt OK. Driewegklep (buitenkant) zo veel mogelijk schoongemaakt en een klein beetje smeermiddel op de pen gedaan, motor er weer op en nu werkt de ketel al een week weer/nog zonder problemen.

Toch verdenk ik de driewegklep weer. Deze keer niet de motor maar het binnenwerk. Ik had begrepen dat deze ook kan slijten. In sommige fora lees ik dat de driewegklep binnen 1 seconde naar buiten moet schieten. Ik probeerde dit mijn mijn driewegklep maar die schiet niet binnen 1 seconde naar buiten maar het eerste stuk gaat wel snel. Aan zo'n karige beschrijving heeft niemand natuurlijk iets. Vandaar heb ik er even een filmpje van gemaakt:

Mijn vraag is: kan iemand mij een indicatie geven of het binnenwerk van mijn driewegklep aan vervanging toe is?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • The headhunter

    Specialist Elektra
    • #2
    Die is stuk.

    Binnenwerk vervangen.
     

    Remco011

    • #3
    Dat is duidelijk, bedankt voor de snelle reactie!
    Ik ga op zoek naar een vervanger!
     

    Rooster

    Specialist Geluid
    • #4
    Kun je het binnenwerk niet gewoon even schoonmaken? Zolang hij niet stuk is kan dat prima.
     

    Remco011

    • #5
    Ik heb lopen zoeken op internet maar was lastig te vinden. Op een van de wartels van de klep staat "honeywell bs 864-2 22mm" maar daarmee lukte het niet om een cartridge te vinden.

    Nu heb ik de volgende gevonden

    Ik zie hier alleen geen vermelding dat deze cartridge 100% zeker past in mijn driewegklep. Weet een van jullie dat?

    Voor de prijs van 38 euro denk ik dat ik hem gewoon vervang. Dan weet ik zeker dat het goed is. Wel bedankt voor de tip!
     

    Rooster

    Specialist Geluid
    • #6
    Die past.
    Ik heb in mijn Quinta 35C ook de VCZZ6005.
     

    Cvolieboy

    Specialist Verwarming
    • #7
    Draai het nieuwe binnenwerk er niet al te vast in.
    Als het tegen de bodem van de klep drukt is voldoende.

    Als je het heel erg vast draait dan vervormd de boden van het nieuwe binnenwerk al direct, waardoor het direct al weer zwaarder in en uit schuift.

    Vr Gr
     

    Remco011

    • #8
    Bedankt voor de tips allemaal!
    Ik heb gisterochtend het binnenwerk succesvol vervangen. De pen springt nu weer soepel en snel naar buiten.

    Vanochtend ging het wel weer even fout; mijn vrouw gebruikte warm water in de badkamer en dat werd koud. Ik snel naar de zolder maar de ketel gaf geen foutcode aan alhoewel de retourtemperatuur dichtbij de aanvoertemperatuur lag, denk dat hij daarom was uitgegaan. Waardoor het precies kwam weet ik nog niet, misschien een te lage flow omdat de kraan niet helemaal open was maar dan had ik verwacht dat de ketel de brander automatisch terugregeld. Hopelijk was het een anomalie!
     

    Rooster

    Specialist Geluid
    • #9
    Kijk eens wat wat het toerental is bij warmwatergebruik? Je kunt zo zien of de ketel wel voldoende terugregelt.
     

    Remco011

    • #10
    Ik heb gisteravond even de ketel in de gaten gehouden toen er warm water werd gebruikt. Volgens mij gaat de ketel eerst 100% branden, hoe hard je de kraan ook open zet. Vervolgens zie ik aan de brander, geluid en afgelezen toerental van de ventilator dat de ketel netjes terugregeld. Daar lijkt dus niets mis te zijn. Het is sinds 9 februari ook niet meer voorgekomen.
    Duimen dat het zo blijft. Altijd vervelend van die problemen die niet makkelijk te reproduceren zijn en maar af en toe voorkomen. Wat zou een onderhoudsmonteur in zo'n geval doen denken jullie? Ik heb wel eens gehoord dat er wat onderdelen die het mogelijk zouden kunnen veroorzaken worden vervangen waar de klant voor moet betalen terwijl later blijkt dat die niet de oorzaak waren van het probleem. Zo kan het flink in de kosten lopen.
     

    Cvolieboy

    Specialist Verwarming
    • #11
    Dat is zeker geen standaard procedure om onderdelen te vervangen die niet defect zijn.

    Wat wel is voorgekomen dat de fabriek aangeeft als je 1 defecte sensor tegenkomt vervang ze dan allemaal in de ketel anders moet terug om de andere op korte termijn te vervangen.

    Het voorrijden en de arbeidskosten zijn dan heel hoog tegen over een prijs van een sensor, dan verdient zich dat wel heel snel terug.

    Maar dat is niet de situatie die u schets hier.

    Vr Gr
     

    Remco011

    • #12
    Bedankt voor je bericht. Gelukkig maar dat het niet zo is. Het was een verhaal die ik een keer heb gehoord van iemand, vandaar dat ik me het af vroeg.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu