Spontaan springende zekering automaat

The headhunter

Specialist Elektra
  • #21
Matje schreef:
The headhunter schreef:
Een Time Domein Reflectie meting heeft 0,0 nut in een installatie, elke las elk eind van een draad(stopcontact) geeft een reflectie.
Het verschil tussen een open eind, las of (laagohmige) kortsluiting kun je natuurlijk wel degelijk zien met een TDR-meting. :mrgreen: Resp. positieve of negatieve puls.
Jawel maar probeer elke reflectie maar eens de juiste plaats te geven in de installatie.
De eerste las is meestal wel te doen maar dan word het knap ingewikkeld, al helemaal omdat de refecties allemaal binnen een paar meter zitten.
 

Matje

  • #22
Fiesiekus schreef:
Die meelopende (?) aardedraad heeft niets met de ALS te maken, en een (kunststof) lasdoos met water kan heel goed sluiting veroorzaken tussen fase en nul met het gemelde resultaat als gevolg.
Wanneer je een volgelopen lasdoos hebt met daarin ook een gelaste aardedraad gaat je aardlek er ook uit. Eerder dan een automaat van 16A. Een vochtprobleem veroorzaakt vaak ook een aardsluiting. In dit geval dus geen uitschakeling van de aardlek maar een "harde" fase nul kortsluiting.
 

Matje

  • #23
The headhunter schreef:
Jawel maar probeer elke reflectie maar eens de juiste plaats te geven in de installatie.
De eerste las is meestal wel te doen maar dan word het knap ingewikkeld, al helemaal omdat de refecties allemaal binnen een paar meter zitten.
Inderdaad een TDR meting heeft weinig nut in een relatief kort leidingtracé. Ook is de leidingloop niet geheel bekend.

Met meelopende aardedraad bedoelde ik een eindgroep die geheel voorzien is van een aardedraad. :mrgreen:

Eventueel kan de topicstarter ergens nog een "valletje" plaatsen. Ergens bij voorkeur op de helft van de eindgroep in een lasdoos de fase onderbreken en hier tijdelijk een zekeringautomaat tussen hangen. Deze moet dan selectief zijn met de eindgroep. Bij een eventuele volgende kortsluiting kan men zien welke automaat is uitgeschakeld. Hiermee kun je de evt. storingslocatie met 50% reduceren.

Neemt niet weg dat er misschien ergens iets loopt te broeien, dus ik zou er in deze situatie niet gerust op zijn. :?
 

Tekkelsrule

  • #24
Hoe het verder ging.
Na genoeg tips verzameld te hebben, ben ik weer met goede moed/moet verder gegaan. De eerste proef was om alle automaten uit te zetten, behalve die van de bewuste groep. Door de energie meter in de gaten te houden kon ik zien of er misschien toch nog ergens een verbruiker aan het slurpen was, of dat het probleem veroorzaakt werd door af en toe een snelle kortstondige kortsluiting.
De zekering spring echter direct na omzetten, met een flinke flits in de automaat zelf. De weerstand tussen fase en nul was ondertussen gedaald tot 20ohm, en dit bleef constant zo. Hierna alle stopcontacten, schakelaar en dozen in zicht open geschroefd om te bekijken of er daarin iets mis ging, en ook overal gemeten of de weerstand lager werd. Hoe lager de weerstand, hoe dichter bij de sluiting. Op 1 slaapkamer bleek de sluiting iets van 40kilo-ohm te zijn, dus leek het er op alsof de kamer losgekoppeld was van de groep, terwijl deze wel aan de bewuste groep behoort te zitten.. De nul van een stopcontact op deze kamer was verbonden met de nul van een stopcontact buiten de kamer, maar wel op de zelfde groep. De fase echter was onderbroken. Het probleem moest dus zitten, daar waar de kamer aan de groep gekoppeld is.

Het plafon moest het ontgeleden, op zoek naar een doos waar alles samen komt. Het (ouderwets) plafon is voorzien van sier latjes, en rondom de lamp zitten er 4. Door hier binnen te blijven kon ik een gat maken van 30*30 zodat mijn hoofd er doorheen kon en het toch makkelijk te repareren zou zijn. Het beek geen centraal dozen systeem te zijn, maar een variant van het centraal leiding systeem. De bewuste doos zat tussen het plafon, precies boven de scheidingswand naar de overloop. Door op zolder de vloerbedekking langs de kant een stukje weg te halen kon ik er bij. Hier duidelijk al ooit een luikje gemaakt, en aan de restanten te zien tussen het plafon was dit om de ouderwetse draad te vervangen door nieuwe. Onder het luikje bleek een wirwar van 3 oude dozen en stalen pijpen bij elkaar te komen. Hiervan was in 1 doos binnenin alles zwart. Het koper van de fase draad was doorgesmolten, isolatie van verschillende draden verpulverd, net zoals de lasklem waar de bewuste fase draad aan vast hoort te zitten. Gelukkig heeft de installateur vroeger de moeite genomen om het metalen dekseltje terug te plaatsen op het veel te kleine doosje, want met rondom lekker droge houten balken was de ramp niet te overzien geweest..

Ik ga nu al het zichtbare ijzer en dozen verwijderen, 1 grote doos terug plaatsen en nieuwe draden trekken.
Iedereen bedankt voor de tips!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #25
Een variant op het centraaldoos systeem, Als je nu ook maar 1 van mijn posten had gelezen.
Dat is dus het hoofdleiding systeem, waarbij de dozen meestal in het plafond of vloer van de overlopen zitten.

waarom ijzer eruit halen, je moet alle ijzeren uiteinden die je niet kan vervangen toch elektrisch met elkaar verbinden.
Gewoon de draden vervangen, en de lassen netjes in het doosje vouwen, doosje dicht en klaar.
 

Fiesiekus

  • #26
Bedankt voor de terugmelding: ook voor de beantwoorders erg leerzaam om te weten wat de oorzaak is geweest.
 

Tekkelsrule

  • #27
The headhunter schreef:
Een variant op het centraaldoos systeem, Als je nu ook maar 1 van mijn posten had gelezen.
Dat is dus het hoofdleiding systeem, waarbij de dozen meestal in het plafond of vloer van de overlopen zitten.
Waaruit maak je op dat ik jou postings niet heb gelezen? In al de jaren dat ik me met elektrotechniek heb bezig gehouden, ben ik alleen maar het centraal dozen systeem tegen gekomen. De andere varianten ken ik alleen maar uit de schoolboeken, en dat is al even, zeg maar gerust heel even, geleden. Ik ben zelf verder gegaan in de elektronica, met houd me nog altijd met plezier bezig met elektrotechniek.
The headhunter schreef:
Waarom ijzer eruit halen, je moet alle ijzeren uiteinden die je niet kan vervangen toch elektrisch met elkaar verbinden.
Gewoon de draden vervangen, en de lassen netjes in het doosje vouwen, doosje dicht en klaar.
De meeste draden die vervangen moeten worden lopen naar dozen, ergens in huis waar ik niet bij kan zonder van de hele verdieping de vloerbedekking eruit te trekken. Dat wordt eigenlijk niet als serieuze optie gezien. Door zowel links als rechts van de dozen een deel van de leidingen weg te zagen kan ik een grotere doos, een 3611 of zo naar links toe plaatsen, zodat aan die zijde de draden lang genoeg zijn. Van de draden die van recht komen vervang ik diegene waar ik bij kan, de rest verleng ik via een trekdoos. Dan zit het meteen ook wat netter. Om een voorbeeld te geven, bij 2 dozen zijn snipjes uit de zijkant gezaagd om de draden van de hotel schakeling van 1 doos naar de ander te laten lopen (niet in een buisje dus).
Mocht je een betere manier weten, dan houd ik me aanbevolen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu