Soldeerverbinding koperpijp lekt

Hans Ketellapper

  • #1
Ik soldeer als klusser al ca. 40 jaar zonder problemen af en toe koperbuis 15mm verbindingen en gebruikte daarvoor tot voor kort S39 van 40 jaar oud. De uiteinden van de koperbuis schuurde ik licht en de binnenkant van de messing koppelstukjes niet. Ik ben nu een nieuwe water en gasleiding aan het aanleggen en omdat mijn oude flesje S39 bijna op is heb ik een nieuw flesje S39 gekocht en dit op dezelfde manier toegepast. Je raad het al, ofwel lekkage bij meerdere verbindingen en na-solderen hielp niet. Ik had wel eens gehoord dat bij het oude S39 giftige dampen vrijkomen en dat hiervoor het nieuwe mildere S39 in de plaats is gekomen. Toch maar eens op internet een aantal Youtube filmpjes bekeken en kwam tot de conclusie dat ook de binnenkant van de messing verbindingen goed geschuurd moeten worden i.v.m. met aanwezige vettigheid. Ik heb alles maar weer gedemonteerd en de zink van de warme pijpeinden met een doek weggeveegd en daarna geschuurd totdat de nieuwe messing koppelstukjes er weer mooi overheen gingen. Vandaag alle leidingen weer gemonteerd in de pijpklemmen, waarbij ik zowel de pijpeinden als koppelstukjes (moffen, bocht, T-stuk) ruim met de nieuwe dik vloeibare S39 heb ingesmeerd. Het resultaat is teleurstellend. Het lekt nu niet meer op de eerdere plaatsen, maar op 3 nieuwe. Eentje heb ik met nog eens na-solderen dicht gekregen, maar bij de andere 2 lukt dit niet. Dit overkomt me nu gelukkig bij de waterleiding, maar ik ben het vertrouwen in de nog te solderen gasleiding wel een beetje kwijt. De leidingen zitten in de schuur in het zicht. Enig idee waar ik het moet zoeken?
 

Sander 1972

  • #2
Misschien een idee om daar kunststof water leiding er voor te gebruiken en alles te vervangen
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #3
Schuren, schuren, schuren en als je denkt dat je goed geschuurd hebt, nog een keer schuren.
Ook de binnenkant van de hulpstukken.
Welke tin gebruik je om te solderen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Waar ik vroeger ook al snel hechting had met soldeer zie ik ook dat het niet zo gemakkelijk meer hecht.
Nu vertin ij de in-en uitwendige vlakken. Maak die vlakken schoon nog wat schoon soldeer vloeistof en soms stop ik de buis in de sok en dan wat vloeistof maak het spul warm en voeg nog soldeer toe.
 

Hans Ketellapper

  • #5
Sander , ik gebruik liever koper omdat dit strakker werk oplevert.

Rola, ik gebruik al 40 jaar een rol soldeertin van 3mm doorsnee. Geen idee welke samenstelling dit heeft.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Je temperatuur is niet goed, ik heb nooit problemen met solderen van zowel nieuwe als oude buizen.
Het tin is ook niet meer met lood maar met zilver, mogelijk dat oude lood variant niet goed samengaat met het gebruikte vloeimiddel.

Maar ik houd het op te warm op de.verkeerde plaats.
 

Hans Ketellapper

  • #7
Bedankt, ik heb dan wel een hobby brander, maar als de tin mooi wegvloeit, dan neem ik aan dat de temperatuur voldoende is. Of heb ik dit mis? Ik ga in ieder geval een nieuw rolletje tin op zilverbasis kopen.
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #8
Buis en koppeling ontvetten.
Buis en koppeling schuren. Buis in de lengterichting schuren.
Buis en koppeling nogmaals ontvetten.

"Vloeimiddel met kwast gelijkmatig aanbrengen op beide verbindingsoppervlakken. Vermijd overmatig gebruik van het vloeimiddel."

"Voorkom oververhitting van het vloeimiddel, dit veroorzaakt slechte doorvloeiing van het soldeer."

"Verbinding gelijkmatig verwarmen en tinsoldeer toevoegen.

"Laat het soldeer smelten op de soldeernaad en niet in de vlam of op de bout."

"Soldeernaad volledig opvullen."
 

Robbie's

  • #9
Hi @Rooster,
"Buis in de lengterichting schuren"?
Ik weet niet beter dan dat je de buis juist rond (rond de koperen pijp) moet schuren en niet in de lengterichting.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #10
Schuren doe je volgens mij alleen in de dwarsrichting.
De buis even met een stuk schuurlinnen de koppeling zelf met een borsteltje (en bij gebrek met een stuk opgerold schuurlinnen)
Mij is altijd geleerd dat je de koppeling verwarmd en dan soldeer toevoegen totdat er een druppel onderaan begint te ontstaan.
Bij het verwarmen er wel op letten dat je het vloeimiddel niet verbrandt want dan vloeit het soldeer niet meer.
Maar ook de nieuwe S-39 mag je niet meer gebruiken voor waterleidingen, daar is nu S-65 voor.
Alternatief zijn gewoon knelkoppelingen, wel duurder en groter maar werken prima en geen last van slechte of verkeerde solderingen.
 
Laatst bewerkt:

Hans Ketellapper

  • #11
Het schuren in lengterichting staat vermeld in een "klus idee" van Karwei, waarbij soldeerringen worden gebruikt. Ik kan op internet niet vinden waarom, maar misschien vloeit de tin dan makkelijker van binnenuit naar buiten. Andere bouwmarkt "klus ideeën" hebben het bij standaard solderen over gewoon schuren.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #12
ik snap uw frustratie met de moderne s39, probeer is zuurtjes water voor zinken goten dit komt het dichtste bij de oude s 39 en gebruik ik altijd voor oude (groen uitgeslagen) koper leidingen.
beide te solderen delen dienen uiteraard goed opgeschuurd te worden
 

Kaajee

  • #13
Er is ook gewoon (nog steeds) S39 dat wél geschikt is voor waterleiding, zoek maar eens op: S-39 koper vloeistof KIWA. En als je niet zeker bent van de warmte en hoeveelheid tin, kun je inderdaad de standaard tin ringetjes gebruiken, dan weet je zeker dat de hoeveelheid goed zit. Als de tin aan de buitenzijde zichtbaar wordt, zit je goed.
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #14
karwei:
Tip!
Maak de schuurbeweging bij de pijp beslist in de lengterichting van de pijp. Doet je dat niet, dan is bij het solderen de kans op een slechte verbinding groter.


ChatGPT
De richting waarin je schuurt, of het nu in de lengterichting of loodrecht op de lengterichting is, heeft over het algemeen geen significante invloed op de capillariteit tijdens het solderen. De capillaire werking wordt voornamelijk beïnvloed door de juiste voorbereiding van de buis en het soldeerproces.

Capillariteit verwijst naar het vermogen van een vloeistof om in kleine openingen te stromen, zoals het smeltende soldeer dat in de ruimte tussen twee verbonden koperen oppervlakken stroomt. Het belangrijkste is ervoor te zorgen dat de buis en het soldeer schoon en vrij zijn van oxidatie, vuil en andere verontreinigingen.

Wanneer je schuurt in de lengterichting, kan het helpen bij het creëren van een gelijkmatiger en consistenter oppervlak, maar dit heeft meer te maken met het verwijderen van onregelmatigheden dan met het bevorderen van de capillariteit tijdens het solderen. Wat betreft capillariteit is het cruciaal om ervoor te zorgen dat de te solderen verbinding goed is voorbereid, met behulp van de juiste hoeveelheid soldeer en de juiste verhitting.

De belangrijkste stappen voor een goede capillaire werking tijdens het solderen zijn onder andere:

  1. Grondige reiniging: Verwijder alle oxidatie en vuil van het koperen oppervlak.
  2. Juiste flux: Gebruik de juiste hoeveelheid flux om de oxidatie tijdens het solderen te voorkomen en de capillaire werking te bevorderen.
  3. Gelijkmatige verhitting: Zorg voor een gelijkmatige verhitting van de buis en het soldeer om ervoor te zorgen dat het soldeer gelijkmatig smelt en goed vloeit.
Het schuren in de lengterichting kan helpen bij het bereiken van een gelijkmatiger oppervlak, maar het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat het oppervlak schoon en vrij van verontreinigingen is voor een succesvol soldeerproces.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #15
dit zegt de fabrikant van S39.
ofwel de bekende fabrikant met de blauwe potjes met rood deksel
s39.jpg


En deze verwijst zelf naar S-65 voor het solderen van waterleidingen.

Ik weet nog dat we soldeer les kregen toen loodsoldeer niet meer gebruikt mocht worden. (zal eind jaren 90 zijn geweest)
Daarbij gebruikten we toen ringetjes soldeer die je na het schuren ed. in de koppeling deed, dan de koppeling verwarmen tot het soldeer zichtbaar werd en klaar.
Met die ringetjes had je juist een veel hogere temperatuur nodig dan bij gewoon lood/tin.
 

Kaajee

  • #16
Okay, toch gek dat diezelfde fabrikant een s39 variant heeft die blijkbaar wel degelijk geschikt is voor drinkwater en ook een KIWA keurmerk heeft:
Screenshot_20231225_095232_Gallery.jpg
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #17
Potje uit een oude voorraad toen het nog mocht?
Nu kun je op hun site daar niets meer over vinden en is het enkel S-65
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #18
Kijk in iedere land heb je verschillende eisen heb even de catalogus van NL
Producten
Voor drinkwater word S-65 geadviseerd hier in NL
 

Klusser1954

  • #19
Ik probeer altijd zoveel mogelijk de koppeling te verhitten, met de brander op de buis wordt deze veel te heet en verbrand het vloeimiddel.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #20
Solderen is een gevoel, en je moet weten wat materialen doen bij verhitten en vloeien van het materiaal.
Je moet soldeer achter proberen, als het gaat smelten dan is sok en buis geheel warm, je ziet het er in trekken, en je laat je brander wat zakken en je voegt soldeer bij en onder aan zie je het tevoorschijn komen nu is het geheel naar beneden gevloeid.
Naamloos.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Charel
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
8
14
2

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu