Smering van compressor.

Kempenaer

  • #1
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, maar ook een allround knutselaar kan niet alles weten.

Ik heb een kleine incomplete compressor gekregen en ben die aan het opknappen.
Het betreft een twee cilinder Bosch compressor, op een keteltje van c.a 30 Liter.
Een geschikte motor had ik liggen, net als het meeste andere materiaal.

Ik neem aan dat de compressor gesmeerd moet worden, maar er zit nergens een peilstok en/of vulopening!
Om meer over de conditie van de compressor te weten te komen, heb ik alvast een van de cilinders gedemonteerd.
Op de bodem van het carter slechts een plasje olie van enkele millimeters.
Klepjes, veertjes, zuiger, zuigerveren, schraapveer, cilinderwand, lagers, zien er echter uitstekend uit, weinig of geen slijtage, alleen hier en daar veel koolaanslag.
Op de onderzijde van de krukas is een platte uitstulping gegoten, die voor de spatsmering moet zorgen.
Vanaf een nippel aan de zijkant van het carter vertrekt een olieleidinkje A van 6 mm. In de betreffende aansluitnippel, bevind zich een veerbelaste stift S, die bij elke omwenteling van de krukas, enkele mm word geduwd, en zo de verbinding opent tussen carter en ??.

Ik vermoed dat deze kleine olieleiding vroeger was verbonden met de luchtinlaat.
Omdat het een twee cilinder betreft, heb ik zelf een spruitstuk gemaakt waarop het luchtfilter is gemonteerd dat er bij zat, en twee punten waarop ik de olieleiding A wil aansluiten.
Het luchtfilter is regelbaar, zodat men het vacuüm in het spruitstuk kan regelen.

Momenteel heb ik olie voorzien tot het aangegeven peil, net aan de onderzijde van de nippel.

Wie kent of weet meer over dit type compressor, of een gelijkaardig smeersysteem?
Aangezien er geen vulopening is, moet dit gebeurd zijn bij de fabricage, maar hoeveel (compressor) olie moet er in?
Tot welk peil dient het carter met olie gevuld te worden?
 

Millew

  • #2
Ik kom deze compressor op internet tegen als onderdeel van antieke vrachtauto's.
Ik vermoed dat deze compressor via de oliepomp de olie uit een centrale olietank of uit het motorblok krijgt.
De "oliepeil" opening is dus waarschijnlijk de aanvoer en de aansluiting met de veerklep de afvoer.

Misschien kan je op het forum van deze site meer te weten komen.

Olie toevoeren naar de luchtinlaat lijkt mij onwaarschijnlijk, want dan krijg je perslucht met olie er in. Terwijl men altijd de grootste moeite doet om dat te voorkomen.
 

Kempenaer

  • #3
Of deze compressor al dan niet voorkomt of origineel afkomstig is van antieke vrachtauto's, durf ik niet te beamen, heb er mijn twijfels over.

Mijn redenatie was in eerste instantie het zelfde als de uwe, ook ik vond het onwaarschijnlijk om op dergelijke manier olie toe te voegen voor smering, met het gevolg dat er misschien (te veel) olie in het perslucht circuit zou komen.
Totdat ik dit bij een andere compressor zag

Ook hier is dus de olie leiding, vanaf het carter, aangesloten achter het luchtfilter.

Nogmaals, er is geen vulopening en geen peilstok/opening, dus er kan nooit via die manier olie toegevoegd worden.
Om periodiek te peilen en/of olie toe te voegen, is niet zo'n probleem als het lijkt, door een van de onderste M8 cilinderbouten te verwijderen.
Vraag blijft dan nog altijd, tot welk peil olie vullen?
Als er dan toch (minieme?) hoeveelheden olie in het circuit "verdwijnen", wat zal het verbruik zijn?
Ik zal ongetwijfeld ook ergens een olie/water afscheider moeten plaatsen, en waar is dat het beste?

Leuke site trouwens, en alvast bedankt voor het "meedenken", ik mag dat wel. :wink:
 

Millew

  • #4
Om met het laatste te beginnen: ik vind dit soort vragen altijd wel interessant en dan ga ik dingen opzoeken. Vaak leer ik dan ook nog wat nieuws.

Als je mij niet wil geloven, kijk dan hier
Daar staat bij Luftpresser hetzelfde merk en type als op het typeplaatje van jouw compressor.
Compressors op vrachtauto's werden/worden gebruikt voor het bekrachtigen van de remmen.

Ik had het verhaal ook niet goed begrepen. Ik was in de veronderstelling dat er twee aansluitingen op het carter zitten.
En omdat er geen normale vulopening op zit, was mijn conclusie dat de olie ergens anders vandaan moet komen en dus waarschijnlijk meecirculeert met de motorolie.
Dit neemt niet weg dat je er ook gewoon olie in kan gieten. Maar tot het bovenste schroefgat (met de gele streep) lijkt mij erg veel.
Als ik het vergelijk met het dry-sump systeem van veel Engelse motorfietsen, dan mogen de krukaswangen niet te veel door de olie slepen, anders geeft dat te veel weerstand. Het schepje van de spatsmering moet net in de olie komen.

De olietoevoer naar de luchtinlaat zou dan moeten dienen om de kleppen te smeren. Maar het kan ook een soort carterontluchting zijn. Op de laatste foto zit de aansluiting op het carter ook vrij hoog.
Ook bij deze, afkomstig van een schip met dieselmotor, zit de leiding naar de luchtinlaat tamelijk hoog op het carter.



De kleppen hebben zodoende al genoeg smering van de carterdamp, dus veel verbruik zal het niet zijn.

Een olie/waterafscheider zet je zo dicht mogelijk bij de verbruiker. Gewoonlijk gaat de lucht van de compressor eerst naar een tank en daarna pas door de afscheider. Het meeste water blijft al in de tank achter. De afscheider zet je vlak bij de aansluitnippel voor de gereedschappen.
 

Kempenaer

  • #5
Ik was zelf ook al aan het googlen geweest, niets gevonden.
Ere wie ere toekomt, u heeft gelijk, het is inderdaad hetzelfde type.nr. :o

Het blijft vreemd dat de compressor niet op "normale" wijze te vullen is.
Inderdaad, ook ik had inmiddels de conclusie getrokken dat de carterdampen voldoende moesten zijn om de kleppen te smeren.
Het alternatief, het oliepeil vullen tot boven de nippel in het carter, zou niet alleen te veel olie naar de kleppen sturen, maar het zou ook leiden tot een snelle daling van het oliepeil tot onder die nippel.
Dankzij u weet ik nu, dat ik niet teveel olie heb ingedaan, het "schepje" zat net in de olie, meer niet.

Toch ben ik ook blij met uw informatie betreffende het gebruik/afkomst bij de trucks, want dit zegt e.e.a over de compressor.
Mogelijk bestemd voor relatief kortstondige gebruiksmomenten (zoals u aangeeft, b.v remmen), wat misschien ook het ontbreken van koelvinnen op de cilinders verklaard.
Ik hoop dat manco op te lossen middels het vinden van de juiste poelie, en anders het monteren van een ventilator.

Bedankt! :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu