Slagmoersleutel op lucht , te weinig power?

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #21
Hier schrijf je heel iets anders.

Jackd schreef in post 16

Slagmoersleutel is te licht? Je moet minstens 500Nm hebben voor wielenwissel.
Een vraagteken erbij en het is geen conclusie maar een suggestie. (die waarschijnlijk klopt)

Maar normaal hoort het met zo'n knakending ook te lukken,
ik heb zo'n kankending en die draai 120Nm bouten gewoon los.
180Nm krijgt ie niet los, daarvoor heb ik een "ïets" grotere ex-leger sleutel.
 
Laatst bewerkt:

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #22
Waar? Je link doet het niet.
Misschien moet ik meer quote's gebruiken om het te verduidelijken.
Of je leest een paar reacties erboven ook en je ziet dat het niet mijn woorden waren.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #23
Het komt niet helemaal goed over maar ik denk dat Jackd ook Ralph zijn bewering van die 500 Nm in twijfel trekt.

In mijn optiek zijn beide reacties van Ralph klare onzin.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #24
Dan is de reactie van Jackd wel heel ongelukkig omschreven.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #25
Nee, ik ben het met Ralph eens, tenminste voor zover dat het aan de slagmoersleutel ligt.
Ik zou hem eerst testen bij iemand met een beter compressor voordat er geld uitgegeven wordt aan andere slangen enzovoorts.

Bij die van mij weet ik dat stand 2 iets onder de 120 en stand 3 iets onder de 180Nm is.
Stand 4 is onbekend maar 120 krijgt ie los, 180Nm krijgt ie niet los na 6 maanden. Zou rond de 300 zijn.

Nog wat leuke info:
Net dat leger ding gevonden, tenminste de nieuwere versie, die heeft een "reverse torque" van ruim 1900Nm en maakt 1700 l/min opt.. Voorwaarts maar 1500Nm, maar daarop zal ik hem waarschijnlijk nooit gebruiken, dan sloopt ie alles.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #26
Het is gevaarlijk een ander aanhaalmoment te gebruiken bij o.a. autowielen, vooral siervelgen van aluminium kunnen vervormen bij te hoog aanhaalmoment, maar ja, er zijn altijd mensen die het beter weten dan de fabrikant.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #27
Zolang je een golf of focus rijdt en geen terreinwagen of tank, voldoet zo'n hobby apparaat prima. Ik ken meerdere mensen die hun winterwielen wisselen met een luchtsleutel van een Duitse supermarkt voor 3 tientjes. Werkt allemaal best zolang je maar genoeg lucht beschikbaar hebt. En zoals Jackd al aangaf, niet de knop alsmaar blijven indrukken maar even pauzeren als het niet lukt.

Zelf gebruik ik overigens steeds vaker mijn slagschroevendraaier op accu voor dit soort klussen. Volgens specs gaat die tot 170 Nm. Werkt perfect en geen gehannes met slangen of snoeren.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #28
Jan schreef:
er zijn altijd mensen die het beter weten
Wie? Het gaat hier niet om aanhaalmomenten, maar om het losdraaien.

Verder is die 180 bij mij volgens het VW-boekje en gaat na standje 3 nog een stukje met een momentsleutel.

Slagschroevendraaier op accu slingert hier ook rond, maar lucht heb ik toch nodig om de banden op druk te brengen, dan liggen de slangen toch.

ps. met dat legerding heb ik een keer een set bouten bij een gewone auto los mogen draaien die zelfs met een verlengstuk niet los te krijgen waren. Geen idee hoe die vast gedraaid waren, was een 2e hands auto.
Een wonder dat alles toen niet stuk gedraaid is, maar dat was dus met een goedkope compressor.
Ook een 25 liter tank geeft heel kort 1000 liter/min zolang de slangen dat tenminste trekken.
Nou nog de bouten van mijn trekhaak, alleen past ie daar niet op, geen ruimte.
 

ABCDE

  • #29
Jackd schreef:
@ABCDE : Lees eerst even een paar berichten terug..
Voor loshalen is meer kracht nodig dan de ongeveer 120Nm waarmee het vast is gezet, helemaal als het een tijdje vast heeft gezeten
De elektrische hebben met loshalen nooit een probleem om iets los te halen wat ruim boven het opgegeven maximale koppel van de machine is vastgedraaid.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu