Slagmoersleutel op lucht , te weinig power?

Bademutze

  • #1
Goedendag heren .

Vraagje, ik heb al jaren een Kinzo compressor , en sinds enkel jaren een slagmoersleutel op lucht gekocht.
Dit om het verwisselen van de winterbanden te versnellen.
Met deze sleutel krijg ik alleen de moeren niet los, op een of andere manier heeft hij te weinig power.
Dus maak ik ze eerst los met een moment sleutel.

Heb ik dan te weinig lucht of luchtdruk ?
hij levert 8 bar.

thx voor de antwoorden alvast.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #2
Te weinig lucht. Probeer een compressor die meer liters per minuut kan leveren. Een luchtsleutel gebruikt aardig veel lucht.

Op de verpakking van gereedschap staat doorgaans wel vermeld hoeveel lucht ze gebruiken. En in de papieren of typeplaatje van de compressor vind je wel hoeveel lucht die kan leveren
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #3
Ook zijn de standaardbslangetjes die erbij geleverd zijn vaak niet van voldoende grote om grote hoeveelheden lucht door te laten, voor een slagmoer sleutel dus dikkere luchtslang gebruiken
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier en Bademutze

Bademutze

  • #4
Thx mannen, dan zoek ik het vooral in de slang, dat is idd een vrij dunne, ik ga er mee aan de slag, goed weekend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #5
Ik zou eens beginnen met de gevraagde en geleverde lucht volumes na te gaan. Dat is het snelste en ook verwacht ook dat dit de belangrijkste oorzaak is.

Mocht de compressor wel voldoende lucht kunnen leveren dan inderdaad een grotere slang.
 
  • Like
Waarderingen: Bademutze

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #6
Niet losmaken met een momentsleutel, die is daar niet voor bedoeld.
Gebruik een kruissleutel oid
 
  • Like
Waarderingen: Ajetoobuur, BertPleizier en Jackd

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #7
Als er een (klein) tankje bij zit heb je genoeg lucht op 8 bar voor de eerste paar slagen.
Dunne slangen zijn eerder het probleem. Of de sleutel is gewoon niet zo krachtig als ze beweren.
 
  • Like
Waarderingen: Bademutze

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Als ik bij een bandenservice moest en zijn en de moeren van de wielen werden weer aangedraaid met een slagmoersleutel dan vroeg ik altijd netjes laat maar en ik draaide de moeren met mijn eigen gereedschap vast. Of ik draaide de moeren thuis weer los een beetje vet op de draad en weer vast.
Zo voorkom je elende als je met een lekke band in de regen staat.
 
  • Like
Waarderingen: Bademutze

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #9
Ik doe de bandenwissels altijd zelf en zet ze met de luchtsleutel 'net aan' vast en dan de auto laten zakken. Vervolgens met de momentsleutel trek ik ze aan op juiste moment.

Dan krijg je ze onderweg prima los als het een keer nodig is.

Sommige bandenboeren trekken het hele spul inderdaad muurvast met de luchtsleutel. Dan ben je inderdaad niet blij als je die zelf weer los moet maken met de hand.
 
  • Like
Waarderingen: Bademutze en BertPleizier

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik heb een 25 liter compressor met 8 bar druk. Ook gebruik ik een goedkope luchsleutel. Niks bijzonders. De slangen zijn ook niet dik (m’n pink is dikker). Als de lichtsleutel op de zwaarste stand staat, de compressor (drukregelaar) op 8 bar en de wielbouten zijn met 120 Nm vastgezet dan rammel ik ze gewoon los. Geen probleem.

Je luchtsleutel draait toch wel de goede kant op?
 
  • Like
Waarderingen: Jackd en Bademutze

Bademutze

  • #11
Ja hoor, ben niet blond.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #12
Dat kan ik van hier niet zien.
 
  • Like
Waarderingen: Bademutze

Ralph

  • #13
slagmoersleutel is te licht, je moet minstens ******* hebben voor wielenwissel.

Verwijderd i.v.m. slecht advies, mod.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #14
Er staat toch nergens vermeld hoeveel Nm de sleutel van TS kan? Dan kun je jouw conclusie ook niet trekken.
 

Ralph

  • #15
Elke compressor draait 8 bar, werkdruk van slagmoermachine is 6 bar. Conclussie, zal wel zo'n knakending van nog geen 300Nm zijn en daar krijg je het niet mee los.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #16
Slagmoersleutel is te licht? Je moet minstens 500Nm hebben voor wielenwissel.
Een vraagteken erbij en het is geen conclusie maar een suggestie. (die waarschijnlijk klopt)

Maar normaal hoort het met zo'n knakending ook te lukken,
ik heb zo'n kankending en die draai 120Nm bouten gewoon los.
180Nm krijgt ie niet los, daarvoor heb ik een "ïets" grotere ex-leger sleutel.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #17
Genoeg druk hebben zegt niet alles. Je moet ook voldoende luchtopbrengst/volume hebben.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Juist, de druk op een gewone compressor is snel weg bij de eerst drukstoot, kijk maar eens op de manometer wat er gebeurt, de druk wordt zo ongeveer gehalveerd, je hebt een zwaardere compressor nodig om 8 bar te bereiken.
Jammer dat er gereageerd wordt met getallen die nergens op slaan.
Op internet zijn genoeg lijsten te vinden van de aanhaalmomenten van vrijwel alle merken, die zitten ongeveer tussen 90 en 130 newtonmeter.
Een goede automonteur zal de wielmoeren niet met een slagmoersleutel vast draaien maar met een momentsleutel.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

ABCDE

  • #19
Jackd schreef:
Je moet minstens 500Nm hebben voor wielenwissel.
U rijdt in een brandweerwagen?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #20
@ABCDE : Lees eerst even een paar berichten terug..
Voor loshalen is meer kracht nodig dan de ongeveer 120Nm waarmee het vast is gezet, helemaal als het een tijdje vast heeft gezeten.
Mijn wielbouten gaan met 180Nm vast.

Dat ex leger ding doet het prima op een goedkope compressor met een lange, eigenlijk te dunne slang.
Druk op de slang net iets hoger dan het eigenlijk hoort en niet domweg 10 seconden de knop indrukken, na een paar tikken een seconde wachten en weer een paar tikken en los.
Wil nog een keer een 2e draagbare luchttank erbij om vlakbij te gebruiken, maar de schuur staat al te vol..
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu