Hoeveel Nm slagmoersleutel voor wielbouten

Kempenaer

  • #1
Kan iemand mij vertellen hoeveel Nm een slagmoersleutel moet hebben om probleemloos wielbouten/moeren los te draaien
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Tiho

    • #2
    310 was zoals vermeld genoeg om ze los te halen, maar echter veel te veel om ze mee vast te zetten. Misschien komt je topic nog terug :wink:
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #3
    U haalde gisteren een druk van 11 bar aan, dat is teveel voor de slagmoersleutel die u bedoelde, 8 bar is meer dan genoeg.

    In de reacties stond ook de waarschuwing dat het aandraaimoment van wielbouten behoorlijk verschillend is tussen de diverse merken en tussen aluminium en stalen velgen.
    Het beste is de moeren aan te draaien met een momentsleutel.

    Er stond een mooie link naar een pdf met van veel merken het aandraaimoment, hopelijk kan degene die de link geplaatst heeft dat nogmaals doen.
     

    Kempenaer

    • #4
    Het pdf document had ik gelukkig al gedownload, inderdaad zeer handig.

    Dat 11 bar te veel kon zijn wist ik niet, maar de vraag was feitenlijk wat er dan zou gebeuren, verminderd dat de werking van de slagmoersleutel of is die daar niet tegen bestand, enz.

    Zoals ik al vermelde, Ik heb niet meer die kracht van vroeger, en de sleutel is dus voornamelijk bedoeld voor het losdraaien van de wielmoeren/bouten.
    De laatste aandraaislagen doet men het best met een momentsleutel, ook dat heb ik hier al geleerd.

    Ook de wetenschap dat 310 Nm voldoende moet zijn geeft al enig idee.

    De tijd van bandenwissel breekt weer aan, velen doen dat zelf, en het leek me niet alleen voor mij zelf maar ook voor anderen, een bruikbaar topic. :wink:
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #5
    De slagmoersleutel kan beschadigd raken aan de afdichting bij te hoge druk, zo'n hoge druk is niet nodig voor een goede werking.
    Ik heb de druk op 6 a 7 bar staan, dat is al voldoende voor zwaar werk.

    Ondanks het bezit van een slagmoersleutel en momentsleutel zal het niet in mijn hoofd opkomen de bandenwissel zelf te doen, de garage controleert de banden en de velgen ook en dat is als leek niet goed te doen.
     

    Kempenaer

    • #6
    Jan schreef:
    Ondanks het bezit van een slagmoersleutel en momentsleutel zal het niet in mijn hoofd opkomen de bandenwissel zelf te doen, de garage controleert de banden en de velgen ook en dat is als leek niet goed te doen.
    Alleen de volledige wielen worden gewisseld. Ik er al vele en vele verwisseld, en nooit problemen gehad. Gewoon met de kruissleutel met handen en voetenwerk, aan Nm werd nooit gedacht, maar ik heb er de kracht niet meer voor, vandaar de slagmoersleutel.
    Ook de lichtmetalen velgen vragen iets meer aandacht, ook vandaar de vraag naar informatie over Nm, enz.

    We hebben hier in België jaarlijks een strenge autokeuring, die ook de banden nauwlettend controleerd. :wink:
     

    Boudewijn 033

    Specialist Verwarming
    • #7
    Jan schreef:
    Ondanks het bezit van een slagmoersleutel en momentsleutel zal het niet in mijn hoofd opkomen de bandenwissel zelf te doen, de garage controleert de banden en de velgen ook en dat is als leek niet goed te doen.
    denk je echt jan?
    bij de meeste garages lopen hier stagiares voor, of zaterdaghulpen, die ook welk eens na schooltijd werken.
    die weten vaak alleen hoe je wielmoeren of bouten aandraaid meer niet.
    heb ook monteurs gezien, die met de slagmoer sleutel, de bout plaatste en meteen aandraaide. die had er denk ik niet aan gedacht, dat een draad ook scheef erin gedraaid kon worden. veel garages zijn helaas geen voorbeeld.

    denk dat ik zelf kritischer ernaar kijk als hun :lol:

    groeten b
     

    Tiho

    • #8
    Sorry maar wielbouten draai je echt niet zomaar stuk vanwege de kwaliteit. Die gaan erop of niet, het draad is er ook al.

    Een vrachtwagenwiel kun je bv met drie man scheef erop proberen te duwen, de stageloper kan daarna met de hand de moeren helemaal tot het eind draaien. Werkt andersom, maar zegt toch wel wat over de kwaliteit.
     

    Kacheltje

    • #9
    Een momentsleutel heeft een lange arm en dat verlicht het werk wel.
    Als het een halve meter is dan zal je 18 kg druk moeten uitoefenen voor 90 nm. en je gewicht speelt dan een gunstige rol en hoef je weinig kracht uit te oefenen als je de sleutel op de juiste plek zet om het laatste stukje aan te draaien. Enkel je gewicht in de strijd zetten en hoef je geen brute spierkracht te hebben.

    Met een lekke band verwisselen hele volksstammen hun wiel zelf en er zijn er idd wel heel veel bij die geen benul hebben waar ze rekening mee moeten houden. Na wat basis info is het echt geen raket technologie lijkt me. :mrgreen:

    De meeste wielmoeren/bouten hebben een kwaliteit van 10.9 of 11.9 en zouden wat moeten kunnen hebben. Echter komen er ook flinke krachten op te staan. Afbreken tijdens aandraaien zal zelden gebeuren maar door te stak aandraaien neemt de nuttige sterkte af waardoor het afbreken tijdens gebruik wel groter wordt.
    Garages die wielen met een luchtsleutel aandraaien zijn er zeker wel.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #10
    Mijn garage controleert altijd de aluminium velgen en gebruikt een slagmoersleutel voor het eerste indraaien en brengt de bouten op het gewenste aandraaimoment met een momentsleutel.

    @ Tiho, bedankt voor het plaatsen van de link.
     

    Kacheltje

    • #11
    Zo zijn er wel meer die een momentsleutel gebruiken hoor maar er zijn nog al wat garages die dit na laten. In de loop van jaren is dat mijn ervaring.
     

    Boudewijn 033

    Specialist Verwarming
    • #12
    Jan schreef:
    en gebruikt een slagmoersleutel voor het eerste indraaien .
    das niet zoals hij het heeft geleerd :cool:
    Tiho schreef:
    Sorry maar wielbouten draai je echt niet zomaar stuk vanwege de kwaliteit. Die gaan erop of niet, het draad is er ook al..
    tiho, enig idee hoeveel bouten er breken op die manier, als de eerste gang scheef gaat, en je zet er een slagmoer op, gaat het vaak mis. hij loopt vast, en dan gaan mensen de wielmoer sleutel verlengen met breken tot gevolg.
    maar iedereen doet het op zijn manier :cool:

    groeten b
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #13
    Een monteur zet eerst met de hand de moeren er op en kan dan de slagmoersleutel gebruiken voor het eerste stukje zodat hij 1 hand vrij heeft om het wiel recht te drukken.
    Een slagmoersleutel kun je ook op klein vermogen gebruiken en kun je laten stoppen op ieder moment dus ook als de moer nog niet strak is aangedraaid.
     

    Tiho

    • #14
    Ik ben monteur en heb vaak stagelopers. Ik heb er nog niet een kunnen betrappen op het niet goed in elkaar draaien van een bout en moer verbinding.

    En zoals gezegt, de slagmoersleutel is instelbaar. M16 is vaak de hoogste stand, m14 eronder en drie raad maar m12. Daaronder moet je oppassen.

    En de bout de weg laten zoeken is zo vreemd niet, werkt vaak beter in de praktijk.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #15
    Moet je bij lichtmetalen velgen de bouten na een paar honderd km. nog aandraaien/checken?
     

    DexterXL

    Specialist Verwarming
    • #16
    Nee, mits ze met het juiste moment zijn vastgezet.....
    want het is alleen maar om de velg strak tegen de naaf aan te houden.
     

    StefanD

    • #17
    Volgens mij wordt het formeel wel aangeraden om de bouten na een paar honderd kilometer na te trekken met een momentsleutel, maar ik denk dat er geen garage is die dat doet.
    Als je het zelf doet is het natuurlijk een kleine moeite.
     

    Kempenaer

    • #18
    Er is een gezegde "men is nooit te oud om (bij) te leren". Veel goede raad en tips hier, alvast bedankt allemaal.

    Doch ik lees ook met stijgende verbazing over de werkwijze in (sommige?) garages. Ik heb nu 45 jaar mijn rijbewijs, het aantal auto's dat ik heb gereden kan ik eventueel nog achterhalen, maar niet meer het aantal keren dat ik banden en/of wiel wisseling heb laten doen bij b.v aanschaf van nieuwe banden. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar ik heb nog NOOIT in een garage of bandenbedrijf gezien dat er een momentsleutel werd gebruikt bij de montage van de wielen! :shock:

    Of heb ik altijd de "verkeerde" garages gehad? :oops: :)

    O.a door jullie uitleg ben ik in ieder geval van plan om het voortaan wel te doen. :wink:
     

    DexterXL

    Specialist Verwarming
    • #19
    Je hebt al een hele tijd van die torsiestafen/doppen, let maar eens goed op,
    dan zal je zien dat ze ze met krachtdoppen de moeren verwijderen, en met
    gekleurde lange torsiestafen ze weer vastzetten, hiermee voorkom je dat je
    ze vastter kunt zetten ondanks de kracht van de luchtsleutel :wink:
     

    Pigion

    • #20
    Ik heb met enige verbazing deze draad gelezen. Geen van de beantwoorders ("experts") roert het punt aan dat wielmoeren vaak te vast worden aangedraaid. Je ziet het aan de uitgelubberde / vervormde gaten in de velg. Een normaal gebouwd persoon kan met een kruissleutel gemakkelijk over het voorgeschreven aanhaalmoment gaan. Het hoeft echt niet "muurvast". Dat goede garages een momentsleutel gebruiken is vanwege aansprakelijkheid en wordt bijna altijd voorgrschreven door de fabriek.
    Pigion
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu