Siemens vaatwasser SE6456OEU/19

Janhirs

  • #1
Siemens (inbouw) Vvatwasser SE6456OEU/19: probleem machine bleef "in z'n programma hangen".

Kraan naar aquastop bleek sterk vervuild (waterdoorgang in kraan nagenoeg dicht); kraan en zeefje aquastop schoongemaakt.

Resetten volgens gebruiksaanwijzing (knop a en c drie seconden ingedrukt houden: op display verschijnt "21", ik neem aan de resterende tijd van het programa toen het fout ging, daarna zou een "nul" moeten verschijnen, die niet verschijnt... pas als ik de a en b toets opnieuw indruk komt, soms de "0", soms niet

Deur dicht, volgens boekje in een minuut gereset... machine maakt pompgeluid... maar blijft een kwartier doorgaan. Door mij onderbroken, opnieuw resetadvies uit boekje; weer op display "21".

Stroom er af. Na een tijdje stroom er op na veel knipperen verschijnen op alle vier de knoppen tijden (andere tijden dan vroeger); programma gedraaid...

Na twintig, dertig minuten (ik verwachtte 85 min. ) blijft machine "aarzelend hangen", geeft geen piepjes dat ie klaar is.
Wellicht is de melding "21" als ik probeer te resetten een foutmeldingscode?
Wat betekent die of waar op internet kan ik er achter komen wat die melding betekent?

Vast bedankt voor je reactie!
 

Co de Witgoedman

  • #2
U was niet aan het resetten!!!!!
Code 21 is de programmacode van de besturingsprint.

U bent in dit programma gekomen door deze knoppen in te drukken en de aan-uitknop in te drukken. Zet eerst de machine aan en druk daarna beide knoppen in, pas dan reset u de machine.

Indien op deze manier het probleem nog blijft lijkt het erop dat de besturingsprint defect is.
 

Janhirs

  • #3
Bedankt voor de tip, maar als ik, volgens het boekje, probeer te resetten (met power on, a en c knop ingedrukt, krijg ik weer "21"; ik houd de toetsen een halve minuut ingedrukt, blijft nog steeds "21".

Sluit de deur, machine gaat een kwartiertje door.. totdat ik de zaak onderbreek.

Opnieuw power uit, power aan, a en c toets ingedrukt, weer "21" en als ik dan loslaat en opnieuw de toets a en c indruk krijg ik, sinds vandaag "4" op de display en niet "0", zoals voorheen.

Als ik in het besturingsprogramma zit... hoe kom ik er dan uit? en opnieuw: wellicht weet je waar ik op internet die codering kan vinden?Ik zoek nog dit weekend en anders dan ga ik wel een monteur bellen (voor een nieuwe besturingsprintplaat?)

hoi,
Jan
 

Co de Witgoedman

  • #4
Drukt u eens de b en de d knop in.....
 

Janhirs

  • #5
Alweer bedankt!

Advies gevolgd: machine aan, B en D ingedrukt; "0" op display.
Uitgezet (volgens boekje), weer aan en programma D gedraaid (30 min), na een twintig minuten bleef machine "hangen". Geluid alsof de pomp steeds even gaat, stopt en dan weer even gaat, enzovoort.

Zaak onderbroken, display geeft geen minuten of cijfers weer. Uitgezet, aan, A en C ingedrukt, weer "21"........
Ik vermoed dat "21" een foutmelding is (waarom het programma niet doorloopt) maar kan niets op internet vinden.
 

Janhirs

  • #6
Weer een paar pogingen gedaan zaak te resetten: leek er op dat 't werkte. De "21" werd een "0" en machine dicht en na een minuutje stopte het apparaat; machine uit gezet en weer aan en... daar kwam weer een gewone tijd op het display. Dus maar weer proberen.

De afwas van het avondeten er in en programma C gedraaid (86 min.). Om 21.10 machine aan, machine nam water af en draaide normaal. Om 21.35 ging het mis, tijdens het pompen. Machinegeluid haperde, en steeds weer even geluid (pomp, denk ik) maar bleef hangen. Na vijf minuten deur open gedaan, laagje water op de bodem.

Ik gan nu maar de pomp controleren.
O, ja als ik de machine aanzet en de A en C knop indruk.... inderdaad "21".

Ik blijf nieuwsgierig naar een lijstje met foutmeldingen dat wellicht ergens, al of niet in het Duits, op het internet te vinden is.

hoi,
Jan
 

Janavg

  • #7
Door op deze wijze de de toetsen in te drukken komt u in het testprogramma van de machine.

Hierin wordt in 21 minuten alle gebruikers en verbruikers getest zoals pomp/waterinlaat ventielen, verwarmen etc. niks aan de hand. U moet op de toetsen combinatie drukken terwijl de machine aan is.

Dus niet machine uit de twee toetsen indrukken en dan machine aan.


groeten Jan
 

Janhirs

  • #8
Op zoek naar de pomp: inspectie via filter en luik en losdraaien van plastic dekseltje boven de pomp leverde niets op: schoon (geprobeerd onder het propellertje te komen met mijn vinger, voel niets).

Machine onder de eilandkeuken vandaan gehaald: onder de frontklep zit een aluminium plaat. Twee schroeven losgedraaid: plaat niet simpel weg te nemen (bang dat ik ergens bedrading lostrek). Ik neem aan dat het die plaat / plint is om bij de pomp te kunnen komen.

Linker zijwand (twee schroeven) weggenomen. Het labirint dat ik aantrof was ter plekke van de vlotter, en de ruimte er rechts naast, zwart: rest labirint zag er schoon uit.

Geprobeerd die ruimte te spoelen via de afvoerslang. Als ik de slang met water vulde en op de slang blies, kwam de vlotter, steeds makkelijker, omhoog. Durf de drie slangen, waarvan een met een klemveer (pomp?) niet te los te maken, omdat ik niet weet en kan zien hoeveel water er uit zal komen. Zaak weer in elkaar gezet. Met "calgoniet" wasmachinereiniger programma op 65 graden gedraaid.

Pomp bleef hangen na eerste wasbeurt (even aan, dan weer uit, even aan, dan weer uit,etc.). Heb de machine een tijdje uitgezet in de hoop dat calgoniet z'n werk zou doen.

Vanavond zaak bekeken, 't lijkt wat schoner, maar niet spectaculair. Zaak weer in elkaar gezet, soda in afwasmachine (bodem) en in zeepbakje.
Soda in pvc-afvoer waar slang in uitkomt (je weet maar nooit), machine gereset, 65 gradenprogramma gedraaid en..... na de eerste wasbeurt, even pompen (voel water door de slang) en dan weer pomp starten, stoppen, starten, etc. machine geopend; bodem leek droog, zeepmiddelenbakje (waarin ook soda) niet open.

Ik hoor tijdens die pomp-sputtering luchtbellen (?) in labirint.
Wasmachineman, zit ik op de goede weg?
Graag tips
 

Janavg

  • #9
Zit je slang van je labyrint naar de kuip niet verstopt. Het lijkt dat je machine staat te pentelen op het nivo. Dit is de korte slang van het labyrint naar de kuip.

Kuip goed leegmaken. Slang er uit trekken (komt wel wat water vrij).
Het is een korte slang met aan beide zijden twee zwarte ringen.
Deze goed schoonmaken.

Groeten jan
 

Janhirs

  • #10
Bedankt voor de tip, nagekeken, slang niet verstopt.

Ik denk, met mijn "leken-inzicht" dat het relais bij de pomp, dat moet aangeven dat het water weg is gepompt, niet goed werkt, waardoor het programma wacht en wacht (met een pomp die maar blijft proberen).

Ik heb de moed om verder te zoeken opgegeven; vanmiddag komt de siemens-monteur.
Jan
 

Janhirs

  • #11
Siemens monteur geweest: vlotter onderdeel vervangen (was vuil; goedkoper was onderdeel te vervangen.

Machine werkt weer (dat moet vanavond nog blijken).
Zijn commentaar: afwassen op 55 graden voor de vaat (wel gespoeld) is te laag, beter op 65 graden.

Einde
 

Witgoedmonteur

  • #12
Zo zien we maar weer eens te zuinig zijn door met lagere en eco proggramma's te gebruiken is op den duur nog niet zo zuinig.

Mijn advies dus voor u en voor iedereen gebruik warme programma's (60 gr en hoger vooral bij gebruik van blokjes) en eens per maand de SODA truc toepassen!
 

Janhirs

  • #13
Hoezo zuinig....

Voor €135,- verving de monteur mijn vlotter, maar 's avonds gewoon weer in storing na de eerste spoelbeurt! Ik heb het donkerbruine vermoeden dat het vervangen van de vlotter geen rol speelde in het oplossen van de storing.

Siemens: 24 uurs dienst (service zeggen ze daar); vrijdagavond gebeld, na tien werd, terwijl ik wachtte de verbinding verbroken; de elfde keer kreeg ik "de alarmcentrale": ja sorry, hij zat er alleen voor en ik kon beter zaterdag tussen 10.00 uur en 15.00 uur bellen.

Zaterdag gebeld, na zes keer (voorbij het welkom-bandje) wachten op doorverbinding, en inderdaad van de lijn ag gelukeld, kreeg ik na de zesde keer een medewerker die het druk had (o, wacht u even, even op de andere lijn zijn.....).

Hij bood aan een nieuwe afspraak te maken..... over veertien dagen......! Op mijn vraag dat ik dat weinig service vond omdat ik wel €135,- had betaald maar het apparaat niet werkte: sorry, meer kan ik niet voor u doen.... Ik bel dus dinsdag a.s wel als ze er weer zijn.
(wordt vervolgd)

Siemens, "let make things better"? of is dat van een branchegenoot?
 

Co de Witgoedman

  • #14
Over het algemeen zijn er toch weinig problemen mbt de klachtenafhandeling van Siemens, ik verkoop het zelf ook en als ik dat toch een monteur nodig heb is die er over het algemeen vrij vlot...

Helaas zijn monteurs ook maar mensen en een vergissing is menselijk.
Hiermee wil ik niet de door u ondervonden behandeling goedpraten, maar dit wat u overkomen is , is niet de gewoonte bij Siemens.
 

Janhirs

  • #15
Inderdaad, vandaag een correcte, vriendelijke, medewerkster van siemens aan de lijn; afspraak voor a.s. donderdagmiddag.

Een uur later belde de klantenservice van Siemens, daar had ik een e-mailtje naar toe gestuurd; ook weer correct; we zullen zien donderdag,
 

Janhirs

  • #16
Donderdagmiddag monteur (keurig) zaak uiteengezet: hij draaide een testprogramma en concludeerde dat de besturingsunit kapot was.

Omdat de eerste reparatie niet een goed werkende machine had opgeleverd, meldde hij me dat ik alleen arbeidsloon diende te betalen, geen voorrijkosten of noodzakelijke vervangingonderdelen. Hij verving de besturingsunit, controleerde of de machine nu werkte (dat deed ie) en bracht me alleen arbeidsloon in rekening (€ 44,-).

Netjes van Siemens.
 

Co de Witgoedman

  • #17
Kijk, dat is de Siemens die ik ook ken.... bedankt voor de terugkoppeling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu