SE64M350EU/40 Siemens vaatwasser beide armen staan stil

mazzelneut

  • #1
Heb in deze machine de printplaat vervangen nadat daar een onderdeel uit geknald was.
Ook de motor vervangen met een nieuwe.

Motor draait weer, programma wordt afgemaakt.
Machine wordt heet, Water wordt netjes afgevoerd. Condensator is warm, maar motor draait.
Labyrint is wel wat vuil, vooral linksboven wederom maar ik denk dat dat geen toegevoegde waarde heeft.
Beide sproeiers staan stil, de bovenste korf op beide standen geprobeerd.

Er spuit wel water de machine in. Zeker vanuit de onderste sproeiarm.

Het schoepenrad in de motor ziet er nog goed uit, heb deze al eens wat jaren terug vervangen toen was die wel duidelijk stuk.
Verder weet ik niet welke delen ik in de machine kan nakijken, demonteren lukt me aardig goed.

20230804_212637.jpg
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #2
Welk onderdeel was er uitgeknald?
Is meestal oorzaak van een ander probleem bv wisselmotor.
Als de wisselmotor niet draait krijg je ook dit effect.
Je weet dat de armen niet tegelijk draaien?
Neemt het toestel genoeg water?
 

mazzelneut

  • #3
Is dat een "triac"? rood omcirkeld. Die zag ik "knallen" en was dan ook aan de bovenkant zwart. Deze foto heb ik voor het gemak genomen van de vervang print.
Hoe ziet de wisselmotor eruit, ik kan even niet plaatsen waar die zit. Op die link met google fotos zal die wel te zien zijn, zie mijn 1e bericht.
Ja ik had gelezen dat de armen niet gelijk draaien door een ander iets wat dan wel en niet water doorlaat. Is dat dan die wisselmotor?
Zelf vroeg ik me ook af of er genoeg water komt, dat deed die voor de storing en vervanging onderdelen wel. Het duurt lang voordat de matrix vol is, als die eenmaal helemaal leeg is omdat ik bijvoorbeeld de machine op de kop zet (doe ik met beleid). Storing is ontstaan omdat er ergens water lichtjes lekte en de bak onder volstond. De motor had dan schade, mete geen weerstand op de aansluitingen. De hoofdkraan bij de waterstop draait niet ver naar links/rechts, hooguit paar cm. Maar dat is volgens mij normaal. Vanuit de onderarm zie ik wel water omhoog spuiten, ik zou dat eens kunnen filmen met een oud telefoontje die even tegen water kan of gewoon filmen als ik de klep openruk en meteen film
print.jpg
print-part.png
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #5
Je zeepbakje heeft sluiting veroorzaakt daarom is de triac defect als je deze niet loskoppel zal hij snel weer defect raken.
De onderste arm lijkt genoeg water te krijgen als ik het zo zie.
Zit er niet iets in de arm of een scheur?
De wisselmotor zit exact in het midden van het toestel lijkt op een draaiplateaumotortje van een magnetron.
 
  • Like
Waarderingen: mazzelneut

mazzelneut

  • #6
ok ik ga nu 2 weken weg en daarna meteen weer kijken naar je tips! Zeepbakje springt nog wel open tijdens het wassen. Ik ga hem in ieder geval ontkoppelen. Lekkage intussen ook gezien waar dat zit. dat doe ik ook over 2 weken. En de armen ga ik eens goed bekijken! Bedankt S. Oldeerbout
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #7
Heb je niet toevallig het schoepenwiel te strak aangedraaid met sleuteltje 10 deze moet hand vast anders loopt deze te zwaar.
Ik geloof niet dat de condensator warm hoort te worden vandaar.
Aan de achterkant van de motor kan je de as draaien met je vinger dit hoort soepel te gaan.
 

mazzelneut

  • #8
vandaag de wisselmotor voorzichtig open geschroefd: https://photos.app.goo.gl/k5PtYtj2rXiD2Ucq72 Tandwielen zien er nog netjes uit, niets afgebrokkeld.
Kan geen scheur zien in de armen.

Motor nog nagekeken, met de hand draaien lukt goed, niet dat die los zit dat die meteen meezwiept als je het een zetje geeft maar het beweegt. Draai ik het in de tegengestelde richting dan loopt ie na een paar keer draaien vast. Later in bederijf gezien dat die motor toch al niet in die richting draait.De schoep ook nog even opnieuw handvast gezet (zeer lichtjes)

Spoelarm boven: geen scheur gezien. Ik twijfel of de bovenste arm draait. er gaat wel water doorheen, onderste arm draait goed nu.

Ik weet dus verder niet hoe ik kan weten/zien/meten dat die wisselmotor het doet https://photos.app.goo.gl/RiUmZrHnkVhLyLYE7
Kan ik het daar verder demonteren onder die wisselmotor om bij de roteerbare schijf te komen met de gaten die de armen voorzien? Eerst zeker warmteelement los halen....

Op dit moment draait die een gehele testwas met vuile was boven en onderin. Ik verwacht dat als die klaar is dat boven (mokken) nog vies is. op youtube vind ik weinig filmpjes van deze wisselmotor/wasserweiche/...... Hier in Klusidee ook niet gevonden tot nu toe.

De machine nog niet schoongemaakt met soda, ergens hier een methode gevonden op Klusidee.

Verder neem ik aan dat de bovenste arm ook vaak zal meedraaien tijdens de vaat, niet altijd weet ik, maar weet niet hoe het verdeelt is tijdens het programma.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
De tandwielen van de wisselmotor kunnen dan wel ongeschonden zijn en de wisselmotor draait, maar dat wil nog niet zeggen dat de wisselschijf in het doorstroomelement meedraait. Een veel voorkomend euvel is namelijk, dat het asje dat het tandwieltje moet verbinden met de wisselschijf (die in het doorstroomelement zit) verteerd is en vervolgens gebroken.
Dat ziet er dan zo uit:
Zahnrad.jpeg
het tandwiel met asje

Wasserweichescheibe.jpg
De wisselschijf met in midden een gaatje voor het asje.

Die foto's heb ik in 2012 gemaakt, toen ik bij mijn eigen vaatwasser hetzelfde probleem had. Uiteindelijk heb ik het gehele doorstroomelement vervangen, de oude gesloopt (van demonteren kun je niet spreken, je moet hem kapot maken om erbij te kunnen) en toen deze onderdelen gefotografeerd. Destijds was de machine 8 jaar oud en vond ik het de moeite waard om er geld in te steken, nu zou ik dat niet meer doen (hij is inmiddels vanwege een ander defect vervangen).

Je kunt dat onderdeel helaas niet los vervangen, je moet het gehele doorstroomelement vervangen.

Hoe kun je zien of die wisselschijf meedraait?
Haal alle sproeiarmen weg, ook de verlenging naar de bovenste sproeiarm. Kijk met een zaklantaarn door de gaatjes naar beneden en 'noteer' de stand van het schijfje. Zet het motortje aan en laat het zo draaien dat het tandwiel een andere stand inneemt. Kijk dan weer van boven af naar die gaatjes. Heeft de schijf een andere positie ingenomen? Dan is het asje niet gebroken. Staat ie in exact dezelfde positie? Dan zal het asje kapot zijn en moet je het doorstroomelement in zijn geheel vervangen.

Het (vervangende) doorstroomelement heeft het BSH bestelnummer 00488856 en kost tegenwoordig (bij Siemens) 200 Euro (2 x zoveel als wat ik er in 2012 voor betaalde). Het is wel de moeite waard op het Internet te zoeken met 00488856, want er zijn zaken die dat element (nieuw) voor veel minder verkopen.

Maar misschien draait de wisselschijf wel gewoon mee en is er iets anders aan de hand.

De vaatwasser met het nummer SE64M350EU/40 is trouwens volgens mijn gegevens geproduceerd in (april tot december) 2004 en daarmee exact van hetzelfde bouwjaar als de door mij beschreven vaatwasser.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Wgb

mazzelneut

  • #10
Dank je Henk voor de info! Losgedraaid onder in de bak, dus alle armen eraf zodat ik erin kan kijken.
de toevoer voor de onderste arm stond open. Bovenste arm stond dicht.
Met een schroevendraaier iets gedraaid zodat de bovenste arm open is en de onderste dicht.
Resultaat is: de bovenste arm draai zoals het hoort, echter dit keer de onderste arm blijft in zijn positie staan. conclusie: dat ronde plateau draait niet in het doorstroomelement. Of door een afgebroken stukje as onder het tandwiel of iets elektrisch.
Ik had het open eergister bij die 2 tandwielen, maar vergeten dat ene tandwiel omhoog te tillen om te kijken of het daaronder stuk was. Van boven zag het er netjes uit. Ik wou namelijk dat wiel niet bewegen vanwege het terugplaatsen.
ik google nog een naar die onderdelen wetende van je bericht dat het hele element vervangen moet worden, of nog een keer openhalen bij de tandwielen, wie weet is het met secondelijm vast te lijmen als daadwerkelijk dat asje verrot s aan de onderkant.
De machine is uit 2004, maar je zult het wel zelf kennen: zelf repareren is leuk, leerzaam,.... maar ergens houdt het op, 2004-2023 = 19 jaar, niet verkeerd. Als het een nieuwe wordt dan kan de oude naar de ijzerboer, of ik overweeg nog wat onderdelen eruit te halen: marktplaats.
 

mazzelneut

  • #11
Hmmmm, gebruikte gevonden
ALs ik hem zou vervangen, breek ik dan meer kapot dan alleen dit deel??
anders heb ik zoiets: 33 euro doet geen pijn :-)
1693434767608.png
 

mazzelneut

  • #12
Kees mijn excuses, ik noemde je Henk per abuis!
 
  • Like
Waarderingen: Kees

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
mazzelneut schreef:
Met een schroevendraaier iets gedraaid zodat de bovenste arm open is en de onderste dicht.
Daarmee heb je eigenlijk het lot van het asje bezegeld (als hij niet al gebroken was voor die tijd). Want als je die schijf met een schroevendraaier beweegt en aan de andere kant zit ie via motor en tandwiel geblokkeerd, dan breekt het asje alsnog. Maar ik denk dat je hem kon bewegen omdat de as gebroken was. Lijmen gaat echt niet, bovendien zou je daarvoor het element uit elkaar moeten halen en dat heb ik zelf niet voor elkaar gekregen destijds, zonder het element zodanig te bewerken dat het niet meer waterdicht was.

mazzelneut schreef:
ALs ik hem zou vervangen, breek ik dan meer kapot dan alleen dit deel??
Dat hangt ervan af hoe zorgvuldig je te werk gaat. Alle slangklemmen in de omgeving zullen los moeten. De bodem van de machine moet er ook af (maar waarschijnlijk heb je die er al af, anders zou je niet bij dat motortje kunnen komen). Hier vind je nog een (duitstalige) beschrijving hoe je zo'n vervanging van het doorstroomelement moet doen:


Aan het einde ervan staan veel afbeeldingen. Ik heb destijds die handleiding gebruikt om de vaatwasser te repareren, maar dat is inmiddels ook al weer ruim 11 jaar geleden, dus veel weet ik er niet meer van hoe ik het gedaan heb. Ik heb wel zeer uitgebreid alles van etiketten voorzien waarop ik nummers/letters gezet heb, dan foto's gemaakt, zodat precies bekend was wat waar gezeten heeft. Ook elk stekkertje heb ik zo gemarkeerd (etiketje om het snoertje ervan en daaromheen een stukje doorzichtig plakband.

Maar ik geef je groot gelijk als je zegt: daar begin ik niet meer aan. Kijk voor je begint ook eens naar de linkerkant van de machine, waar het labyrint met niveausysteem zit. Is dat ernstig vervuild (kan me eigenlijk niet anders voorstellen). Dan zal dat ook allemaal uit elkaar moeten en schoongemaakt, anders heb je binnenkort nog andere problemen.

Hier vind je beschrijvingen hoe die schoonmaak gedaan zou moeten worden:
 

mazzelneut

  • #14
Doorstroomelement vanmiddag vervangen.
Was niet al te moeilijk, alleen kreeg ik de slangklem niet meer op de plek. Dus goed aangeduwd, echter de bak loopt dan langzaam vol water, dus ik moet ergens een slangklem vinden daarvoor. Misschien beschikbaar als spare parts in de diverse shops.
Ook het stuk rubber tussen de spoelmotor en witte PVC bak is niet meer top. De spoelmotor verbind dus daar mee en met de wisselmotor, daar is het nu lekgevoelig.

Beide armen draaien weer super, ik heb ook het idee dat die beter afwast dan van tevoren :-)
De oude wisselmotor/doorstroomelement ga ik aan het einde v.d. rit nog demonteren om naar het tandwiel te kijken.

Zeepbakje ligt er nu dus nog uit, totdat ik weet dat alles goed is,

Zeepbakje, als die openschiet tijdens de wasbeurt dan zou die toch goed moeten zijn? 2 stekkertjes gaan naar dat zeepbakje toe. Weet ook niet waarom 2? Nog tips hoe ik dat bakje kan checken??


Inderdaad was het fout om handmatig aan de plastic draaischijf te draaien, dat ging bij de eerste draai lichtelijk stroef. Dus ik heb niet veel kracht erop gezet. Nu draait die dus vrolijk mee als ik er met een schroevendraaier tegenaan duw. Dus inderdaad, dat plastic asje zal ik wel verder aan gort hebben geholpen van die oude wisselmotor. Ik moet er wel bij zeggen dat pannen onderin de vaatwasser vaak niet schoon werden het afgelopen jaar, Achteraf, nu, denk ik dus dat dat al niet meer 100% heeft gefunctioneerd.

De matrix ga ik ook schoonmaken. 1x eerder gedaan zelfs met een spijkerpuntje en een magneet om dat bovenin schoon te krabben :-) Nu is dat allemaal weer lekker vies en is aan de beurt als ik de juiste slangklemmen/rubbers heb kunnen vinden.

De nieuwe spoelmotor .... als ik het schoepenrad eraf haal, dan zie ik al wel dat er vanaf de schoepen wat water op de buitenkant vd spoelmotor is gekomen, daar zit ook een rubber dingetje.

Dus samengevat....
Grote stap gemaakt met een nieuwe (2e hands wisselmotor/doorstroomelement), lang leve Duitse eBay en dicht bij de grens wonen (DHL Packstation :-) ).

super dit forum, verbazingwekkend goed! #s.oldeerbout en #kees
 

mazzelneut

  • #15
mijn winkelmandje heeft nu:
1x slangklem 40mm (bevestiging circulatiepomp aan wisselmotor) of moet ik de 41mm krimpklem pakken die er origineel opzat?
1x circulatiepomp reparatie set (afdichting: ring en middenstukje en schoepenrad)
1x pompafdichting (rubber)
1x wielas (lang metalen penvoor stelschroef hoogte vaatwasser)
 
Laatst bewerkt:

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #16
Moedig hoor! Ik was er niet meer aan begonnen indien nodig (maar bij mijn vaatwasser was er een ander, niet meer te repareren probleem). Ben inmiddels ook niet meer de jongste, dat komt er nog eens bij.

Tot zo ver gefeliciteerd met je geslaagde reparatie. Ik weet hoe het er in de keuken uitgezien moet hebben (en misschien nog uitziet) en succes gewenst bij het vervolg, zal zo te lezen vast wel goed komen! :prima:

Zeepbakje heb ik helaas geen ervaring mee. Op het gebied van vaatwassers ben ik zelf ook maar een amateur.
 

mazzelneut

  • #17
@S.oldeerbout @Kees, e.a. Het ding doet het weer als een tierelier, echter het verliest iets water bij het schoepenrad dat middenasje denk ik, anders kan het nergens vandaan komen. De uitgang van de circulatiepomp gaat in het verwarmingselement, die is goed vast gezet en is droog.
De hoofduitgang van de pomp gaat naar de waterbak, daar het rubber is ook vernieuwd, de oude was wel lek. Daar is het ook droog. Dus ter hoogte van deze circulatie pomp komt iets water naar beneden wat ik dan uiteindelijk onderin de bak zie ter hoogte van de motor dus. Het blijft ver genoeg van de stroom af, maar toch.... Dus volgens mij kan dat alleen water zijn wat wegkomt ter hoogte van de as, dus bij nummer 1 op de foto,

Bij Fixparts een repairsetje besteld maar dat middenasje wat ze leveren ziet er heel anders uit dan dat wat erin zit?
Heeft iemand een idee?

Er hoorde ook een grotere ring bij (niet op de foto) die paste er goed in, de oude was wat slapper.

Dit is dus het plastic huis, de binnenkant van de circulatiepomp. waar ook het schoepenrad op zit. Schoepenrad zat ook bij dit setje dus die is dan ook nog eens vervangen. Alleen dat middenstukje.... hmmm what to do?? Nummer 1 is de huidige ring dier in zit (kan je indrukken en 2 is de nieuwe)
1694523726423.png
 
Laatst bewerkt:

mazzelneut

  • #18
Toch dit kunnen vervangen, past gewoon. Echter de motor loopt zo zwaar nu dat die dus niet draait, grrr. Schoep handvast gedraaid, amper vast..... nog maar weer eens de motor eruit trekken en k i j k e n
 

mazzelneut

  • #19
Loopt vast omdat de schoep best hoog licht op de middenas. Moet lager, weet niet hoe.
dan maar weer het oude midden tussenrubber erin. Het moet toch allemaal hetzelfde zijn?Als ik naar dit filmpje kijk dan zie ik dat de schoep daar dieper erin ligt dan bij mij: video bij 4m33

WhatsApp Image 2023-09-12 at 20.16.26.jpeg
 

mazzelneut

  • #20
Update , ik heb met de achterkant van een schroevendraaier de dichting in het midden goed stevig aangeduwd. Daarna kwam het schoepje dieper. En motor kan weer draaien.
Nu echter veel lekkage. Andere schoepje geplaatst die toch een verschil heeft. Deze te vast gedraaid wasrdoor er geen lekkage is maar ook te vast voor de motor om te draaien.
Morgen weer losser draaien. En dan hak ik de knoop door.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu