Schuur dak dekken met pannen

Beste allemaal,

Wij zijn in de tuin een schuurtje met een zadeldak aan het bouwen. Het betreft een HSB constructie met in de bases 15x15 palen.
Het is een gordingen dak met gordingen van 100x150 en op het uiteinden en in het midden een spant. De gordingen zitten op ongeveer 85 cm.
Daarover heen hebben we osb platen geled. Aan een kant willen we daar oude pannen opleggen aan de andere kant sedumdak.
Wij hebben dit nog nooitt gedaan en heb me daarom wel ingelezen maar zit toch nog met een paar vragen

De opbouw voor pannen op de constructie:
1.osb III 18mm
2.dampopen folie
3.tengels 10x38mm
4. panlat 27x44
5.pannen (tuile du nord)

Ik heb meerdere vragen maar stel ze niet allemaal tegelijk.
Wat moet de lengte van de schroeven voor de tengels zijn?
Volstaat 25mm voor in het dakbeschot (OSB) en 50 mm ter hoogte van de gordingen?
De geadviseerde lengte die ik online ergens hoorde was 2,5x de breedte.
En schroeven we de panlatten daarna alleen in tengel en panlat?

Groet Ike & Sjanne

WhatsApp Image 2025-06-21 at 12.31.20.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Is de fundering geschikt voor het gewicht:
Dakpannen wegen al iets van 40kg/m2, sedum iets van 100kg per m2, en dat kan ook meer zijn, ook minder afhankelijk van de methode.
Dat is toch iets van 250kg per paal extra aan één kant.

Waarom sedum?
 
@Jackd met wat hulp van chat kom ik uit op een verticale kracht van 283 kg per paal aan de sedum zijde en 113 kg / paal aan de panne zijde. Onder de staanders zit een 60cm diepe strook van bewapend beton. Is dit niet sterk genoeg volgens jou?

Waarom sedum, omdat wij dat mooier vinden en beter is voor de natuur. Waarom pannen omdat we dat nog hebben liggen voor een deel.
 
Vroeger werd de tengel alleen tpv de gording vastgespijkerd en dan de rest met panlatten vast gezet.
Folie moet eigenlijk vrij hangen van de osb, dus eerst tengels, folie, tengels en dan de panlatten.

Het gewicht van de pannen heeft als voordeel dat het geheel niet wegwaait.
 
@Rola is het dan toegestaan dat een panlat op de tengel zit waar geen gording achter zit en dus alleen wordt gedragen door de tengel? Ik neem aan in dat geval dat de tengel wel een goeie dikte moet hebben..

Waarom moet folie weven boven het osb?
 
Klinkt goed,
wel afhankelijk van de grond, maar dat zal bij jullie vast goed zitten.

Als je sedum bijvoorbeeld voor het opslaan van water zou doen, zou dat ook met infiltratie kunnen.
Maar voor het mooie en voor de planten en beestjes is nog beter. Zorgt ook voor koelte.
 
Je spijkert alle panlatten door de tengel vast in het beschot.
Als de folie op het beschot ligt, bestaat de kans op schimmelvorming.
 
@Rola duidelijk, gaan we dat doen. Lengte van de schroef of spijker nog van belang? En de folie gelijk laten lopen met de zijkant van het dak (open) of een flapje omlaag laten lopen en vast nieten (dicht)?
 
Bij 2 tengels spijkers van 65 mm.
Spijkers er schuin inslaan.
Je begint met een tengel, dus de zijkant is al dicht.
 
@Rola van welke tengel dikte ga je dan uit?
Zat zelf te denken aan eerst een dunne van 10 (die heb ik nog liggen), dampopenfolie, dan een tengel van 27.
Ik dacht dat het dak altijd geschroefd moest worden ivm losrukken door de wind.
 
2x10 mm tengel + 1 lat van 27 mm, maten uit #1
Latten werden altijd gespijkerd en tegenwoordig geschoten.
Schroeven breken eerder.
De latten komen nooit los met wind, pannen soms wel.
 
Nee.
Je zet eerst de eerste laag tengels vast tpv de gordingen, folie erover en dan de tweede tengels ook alleen in de gordingen. Je mag ook een gording overslaan.
Dan de panlatten in elke tengel vast zetten.
 
Laatst bewerkt:
Wat Rola je probeert uit te leggen is dat je de tengels in de eerste instantie even met een paar nagels vastzet ter plaatsen van de gordingen.
omdat daar de gordingen zitten kan je gewoon de zelfde nagels gebruiken.
maar eventueel kan je ook kortere gebruiken als het maar blijft hangen.

daarna spijker je het geheel door en kiest je nagel zo dat hij net door het dak hout heen piept gebruik 2 nagels per kruising tengel en panlat.
als je de panlatten in twee stukken zijn doe er dan een stuk van circa 60 cm onder die de verlenging ondersteund zodat je er met je volle gewicht op kunt staan.

ps
zoek je pannenmaat goed uit voordat je de panlatten er op zet
 
  • Like
Waarderingen: Rola
@Boertje oke, het is dus niet erg dat de spijker iets uitsteekt achter het osb, makes sense. Ik dacht dat dat niet goed was omwillen gaten waar lucht kan onstnappen, vandaar ook mijn vraag omtrent de lengte...

FYI:
De gemiddelde panlatafstand op basis van de pannen heb ik bepaald door:

Gem. panlatafstand:(getrokken maat per 10 +geduwde maat er per 10/20)=242mm

En dan de onderste en bovenste panlat op 50mm van de dakrand plaatsen (hoogkant), en no. 2 op de berekende ideale panlatafstand. Daarna afstand meteen tussen no. 2 en de bovenste en dat delen door berekende ideale panlat afstand. Die uitkomst logisch afronden en dan gemeten afstand gedeeld door afgerond getal.

Met andere woorden:
Ideale panlatafstand: Gemeten afstand( Afronden(Gemeten afstand / 242) )

Lijkt dit ergens op?
 
Latafstand zou tussen de 235 en 262 mm moeten liggen.
Zo'n spijkerbed aan de binnenkant ziet er niet uit, daarom ook de spijkers er schuin inslaan.
Planken als dakbeschot is 22 mm dik, dan heb je geen last van een spijkerbed.
 
@Rola ik kom met mijn dakbeschot en de latten precies uit op 65. Beetje schuin er in en je ziet er waarschijnlijk niks van.

Moeten de spijkers van RVS zijn of maakt dat niet uit?
 
Verzinkte stalen spijkers voldoen prima, vroeger werden "blanke", lees onbehandelde spijkers gebruikt. Bij slecht sluitende pannen en langdurige lekkage roesten deze dan door na 10 jaar.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan