Schuin dak jaren 30 huis isoleren

Goedendag,

Ik wil binnenkort mijn dak gaan isoleren.
Het is een jaren 30 huis met een schuin pannendak. Tussen de pannen en het dakbeschot zit geen folie. Mijn voornemen is om dit te doen met pir platen (sta open voor andere ideeen) en wil het vervolgens afwerken met stucplaten. Ik wil graag even weten wat de juiste stappen zijn die ik moet volgen om dit op de juiste manier te doen. Denk hierbij aan dampopen folie aanbrengen? PIR direct tegen houten dakbeschot? En hoe vervolgens stucplaten hierop te maken? Regelwerk kan door de PIR platen geschroefd worden tegen houten dakbeschot. Graag wil ik jullie vragen met me mee te denken en te adviseren. Bij voorbaat dank!
image.jpg
image.jpg
 
Welke isolatiewaarde wil je halen?
Hoe diep zijn de balken?
Wil je die in het zicht houden of mogen die verdwijnen?

Ik zou pir tussen de balken plaatsen en regelwerk tegen / op de balken.

Liever geen schroeven door het dakbeschot voor als de pannen en panlatten ooit vervangen worden. Dan zal er dampopen folie op het dak komen en dan zijn uitstekende schroeven niet handig.
 
Ik hoop boven de 6,5rd te zitten met een dikte van pir platen van 17 cm (diepte balk) Moet er dan ook een dampscherm nog aan de warme kant voor de stucplaten?
 
Dampscherm is niet nodig. Daar zorgt de aluminium laag op de PIR platen voor.

De platen kan je ruim uitsnijden, met 1,5 cm ruimte rondom tussen de balken klemmen met wiggen en dat de naden purren met flex pur.
Zo krijg je een langdurig luchtdichte aansluiting.
Je hoeft dan helemaal niet te schroeven.

ps. natuurlijk het regelwerk wel schroeven.

let nog op of 17 cm echt past, als de balken precies 17cm zijn en het dakbeschot buigt ook maar ietsjes door, dan wordt het lastig met het regelwerk.
16cm PIR is ook prima hoor. Die waardes haalt bijna niemand.
 
Wil je ook in de zomer profijt van de isolatie? Plaats dan een isolatie met een hoge faseverschuiving. PIR doet bijna niets in de zomer. Het doet trouwens ook niets in geluidswering.

Tegenwoordig wordt (biobased) isolatie vaak ingeblazen. Dat is prijstechnisch erg interessant omdat je subsidie krijgt. En bovendien veel gezonder voor ons.

Bij een schuin dak zou ik geen stucplaten gebruiken, maak AK. Daar kan een dun laagje f&f overheen, of je smeert alleen de naden af.
 
Hey Ijkenhout,

Graag zou ik hier meer over weten. Wat zou je ik mijn situatie aanraden? En hoe werkt dit met het verwerken? Heb je hierbij ook een soort stappenplan?
 
PIR doet bijna niets in de zomer.
Dat is niet correct.
Daarnaast gaat om de faseverschuiving van de hele constructie.

Je hebt 16cm ruimte
PIR haalt dan een Rd van ruim 7 (de balken zorgen dat de Rc iets lager wordt, dat geldt voor elk isolatie materiaal dat tussen de balken komt)
Ingeblazen cellulose en andere biobased materialen zitten op ruim 4.

Dat verschil is zo groot dat de faseverschuiving van het materiaal weinig uitmaakt.
Als er niks doorheen komt hoeft er ook niks verschoven te worden.

Vul de complete constructie maar in in Ubakus en het is goed mogelijk dat de totale faseverschuiving bij PIR beter is.

ps. op youtube zoeken op: Ingeblazen cellulose
dan vind je ook doe-het-zelf video's met gehuurde spullen.
 
Ik zou onder de dakpannen het liefst een (geventileerd aangebrachte) dampopen folie zien, als bescherming van het dakbeschot. Je ziet nu op de foto's al dat deze zwaar te lijden heeft door regenwater en stuifsneeuw. Als je de onderzijde dampdicht gaat maken wordt dit een probleem mbt houtrot.
 
Je ziet nu op de foto's al dat deze zwaar te lijden heeft door regenwater en stuifsneeuw. Als je de onderzijde dampdicht gaat maken wordt dit een probleem mbt houtrot.
Klopt wat je ziet maar heel lang geleden is er bij ons twee keer stuifsneeuw geweest en de sporen die worden achtergelaten blijf je voor altijd zien. Zou daar niet te veel op focussen.
Wordt er voor cellulose gekozen toch even controleren of het sterk genoeg is.
Voor cellulose een getal van 60 kg/m3. Schuim weegt per kuub de helft minder.
 
Bij cellulose of houtvezel wil je al helemaal niet dat er geen vocht in de constructie kan komen.
 
Dat verschil is zo groot dat de faseverschuiving van het materiaal weinig uitmaakt.
Behalve dat de faseverschuiving ook een heel groot verschil heeft. Tot wel bijna drie keer zoveel bij gelijke dikte (dus niet bij gelijke R-waarde!).

1763368852815.png

Bron: Building Balance
 
Wat zou je ik mijn situatie aanraden? En hoe werkt dit met het verwerken? Heb je hierbij ook een soort stappenplan?
Ik ben zelf fan van inblazen van isolatie. Dit kan je zelf voorbereiden door een stevige folie strak te monteren met de rachels er overheen.

Zelf isoleren met dekens kan ook. Dat gaat op dezelfde manier als de bekende isolatiematerialen, maar dan een stuk gezonder. Soms is een mondkapje aan te raden vanwege het stof, maar handschoenen zijn bv. al niet nodig.

Er zijn verschillende materialen verkrijgbaar. Sommige zijn bij de grote bouwmaterialengroothandels te koop, maar bij de gespecialiseerde bouwmaterialenhandels is er veel meer keus. Er zijn ook meerdere duurzaam bouwen centra in NL waar je de materialen naast elkaar kan zien en voelen en ruiken :lol:
 
Klopt, maar gelijke dikte slaat nergens op, je levert dan isolatie waarde in voor faseverschuiving per cm.
Echter door een hogere isolatiewaarde kan de totale faseverschuiving (dan reken je bijvoorbeeld ook de gipsplaten mee) met pir hoger worden dan met de bio toppers.
Uiteindelijk maakt alleen de hoogste temperatuur van de binnenste laag uit, meestal gipsplaten.

Er was hier laatste iemand die dit in Ubakus gesimuleerd heeft.
(kan ik niet meer terugvinden, terwijl ik daar zelf ook wat geschreven heb)
 
Hier snelle simulaties van cellulose en pir. De verschillen zijn klein wat betreft faseverschuiving.
(de isolatiewaarde scheelt wel behoorlijk)
In de praktijk zal je een zacht materiaal als cellulose iets dikker aan kunnen brengen.
Of die sterk geventileerde luchtlaag onder de dakpannen klopt is niet zeker, maar voor de verschillen tussen de 2 maakt dat weinig uit. Haal die weg en beide getallen gaan dezelfde kant op.

Bij cellulose komen de waardes (met en zonder spouw) redelijk overeen met Building Balance,
bij PIR totaal niet. Kijk eens op die site, misschien niet echt onafhankelijk?

Ik ben zeker niet tegen biobased, alles behalve, maar dan wil je wel minimaal 20cm dikte krijgen en liever nog iets dikker.



dak cellulose.png
dak pir.png
 
Ik heb het idee dat fase verschuiving interessant is als het s-avonds ook behoorlijk afkoelt. Bij ons koelt het daarvoor in de avond en de nacht te weinig af wordt na een paar dagen toch alles warm en moet je wachten tot het weer omslaat.
 
wordt na een paar dagen toch alles warm
Het gaat er dus om dat het pas veel later warm wordt.

Hoe controleer je of de ruimte volledig gevuld is?
Degene die het vult merkt dat geloof ik aan de druk. Het is wel een zorgvuldig klusje, daarom besteed je dit uit.


De schema's van JackD geven een afwijkend beeld ten opzichte van de afbeelding die ik plaatste. Ik kan dit verschil niet verklaren. Ik vroeg het anderen. Sommige geven aan dat een deel te verklaren is dat mijn afbeelding alleen het isolatiemateriaal en het andere een volledige opbouw. Iemand anders geeft aan dat er in de gratis versie van Ubacus fouten schijnen te zitten. Ik weet hier zelf verder niets van. Misschien dat de afbeelding een te rooskleurig beeld geeft. Geen idee :roll:
 
Ik heb ervaring met 2 bijna dezelfde huizen.
1 met pir, 1 met steenwol (steenwol is een stuk beter dan pir en zit iets onder cellulose wat betreft faseverschuiving)
Die met pir blijft koeler. Vooral na een paar dagen.
Maar er wonen wel anders mensen, met andere ventilatie gewoontes, dat heeft ook veel invloed.

Ik ben al lang op zoek naar praktijk testen van een onafhankelijke organisatie.
Ubakus vertrouw ik meer dan een promotor van biobased.

Puur financieel heb ik wel eens eens vergelijking gemaakt tussen:
PIR + airco en alleen houtvezel. (installatie kosten zijn vergelijkbaar)
PIR + airco wint het op energie(kosten) gebied en op lange termijn co2. Op milieuvervuilingsgebied verliest het, hoewel er kleine stappen gemaakt worden met recycling.

NB: als het kan heeft biobased mijn voorkeur. (helaas kom ik in de praktijk meestal op pir uit)

Inblazen kan je achteraf checken met een warmtebeeld camera.
In de (reclame) video's is de vulling altijd perfect.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan