Schuin dak jaren 20 huis isoleren vanaf de binnenkant

Bas van

  • #1
Ik zit al een tijdje rond te kijken op het forum, omdat ik mijn ongeïsoleerde hellende dak van binnenuit wil isoleren van mijn jaren 20 huis. Het is een beschermd stadsgezicht en monument dus aan de buitenkant kan ik weinig beginnen. Ondertussen heb ik al veel interessante onderwerpen gelezen, maar ik heb nog een paar vragen waar ik niet uit kom. De zolderverdieping van 5m30 hoog gebruik ik nu nog niet en door de hoogte zal het ook even een flinke klus worden verwacht ik, maar het gaat nu echt gebeuren :super:.

Het gaat om een gordingendak, waarbij er onder de pannen direct een dakbeschot zit. Het dakbeschot is redelijk tochtig, maar los van stuifsneeuw of lekkage bij het wegwaaien van een pan wel nagenoeg waterdicht. Het dakbeschot van de binnenzijde helemaal winddicht krijgen met kit of pur lijkt een wat onbegonnen werk en een onderdak/folie aan de buitenkant aan laten brengen is behoorlijk prijzig.

Mijn idee is nu om tot de volgende eindsituatie te komen (van buiten naar binnen): pannen, dakbeschot, minerale wol 16cm, dampdichte folie, rachelwerk, gipsplaten.

Nu de paar vragen waar ik op dit moment niet uit kom:
1. is het verstandig om tussen het dakbeschot en het isolatiemateriaal ruimte te laten door m.b.v. ventilatielatten , zodat bij eventueel vocht zoals door stuifsneeuw dit weer kan verdampen? Of kan ik juist beter de minerale wol direct tegen het dakbeschot plaatsen? Mijn dakdekker gaf advies voor het eerste (afstand houden, om eventueel vocht weer te laten verdampen) en hier lees ik vaak dat een minerale wol rechtstreeks tegen het dakbeschot aan kan. Ik heb natuurlijk geen zin dat na een paar jaar mijn dakbeschot wegrot.

2. Er is tussen de spanten redelijk veel ruimte (3m breed, 1,70m hoog). In hoeverre is er bij glaswol zoals deze dan een regelwerk nodig? Of kan ik volstaan met een rachelwerk (24x50, 30cm HOH) waar ik de glaswol achter aanbreng en dan twee stroken glaswol naast elkaar leggen/klemmen?

3. De horizontale gordingbalken liggen in het midden van het huis op een draagbalk. Hoe kan ik daar het beste met de damp remmende folie omgaan? Bijvoorbeeld achter de draagbalk langs laten lopen, naar buiten vouwen tegen de balk en vast nieten of naar binnen vouwen en vastnieten?

4. Het dak loopt schuin tot de (ongeïsoleerde) houten verdiepingsvloer, waarbij je over de vloer hier en daar behoorlijke kieren zit richting de dakgoot. Hoe zou ik hier het best mee om kunnen gaan voor zowel het dichtmaken van deze gaten als het aan laten sluiten van de dampremmende folie op de vloer?

5. Een buurman heeft ook zijn dak geïsoleerd en hij is groot voorstander van dampopen isoleren vanwege vochtproblemen in zijn huis. Hij heeft dat gedaan met de opbouw: Dakbeschot/PIR-plaat-hennep/gipsvezelplaten/dampopen verf. Lezend op het forum ben ik nog niet direct overtuigd van dampopen isoleren, maar ik laat me natuurlijk heel graag overtuigen als dit wel slimmer/handiger/beter is.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze vragen en alle andere tips zijn natuurlijk ook welkom.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
1. Afstand houden .
2. Stroken zijn te dun om 1700 mm te kunnen overspannen.
3. & 4. Graag een foto of schets.
5. Pirplaat is niet dampopen.
 

Bas van

  • #3
Dank voor de hele snelle reactie!
1. Helder
2. Dus dan dikkere latten (bijv 44 x 67) als rachelwerk? Of is het dan handiger/beter om een extra spant (of iets dergelijks) aan te brengen
3 & 4.de foto's
20220401_183453.jpg

Aansluiting op de vloer 1


20220401_183504.jpg

Aansluiting op vloer 2



20220401_183651.jpg

Gordingen op de draagbalk 1


20220401_183235.jpg

Gordingen op de draagbalk vanaf de zijkant
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
Bij de onderaansluiting eerst een strook folie met een lat tegen de bestaande regel klemmen.
Het dak isoleren en dan deze strook aan de dampremmende laag plakken middels tape.
Bij het spant blijft het behelpen. De folie middels dubbelzijdige tape aan het spant plakken is een optie.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
Bas van schreef:
Het dakbeschot is redelijk tochtig, maar los van stuifsneeuw of lekkage bij het wegwaaien van een pan wel nagenoeg waterdicht. Het dakbeschot van de binnenzijde helemaal winddicht krijgen met kit of pur lijkt een wat onbegonnen werk en een onderdak/folie aan de buitenkant aan laten brengen is behoorlijk prijzig.

Maar daar zit wel de crux: Het is belangrijk om te zorgen dat het dak beschermd wordt tegen water van buitenaf. Die onderdakfolie is een vereiste hiervoor.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #6
Wat betreft de rachels: met 44x69 lukt het wel bij 1,70 overspanning. Je zou de folie dan over de gordingen en achter de rachels / balkjes kunnen aanbrengen. Let er wel op dat de bestaande gordingen niet recht zullen zijn en dat je zult moeten uitvullen (en dat die vuren balkjes bij wat grotere lengtes ook niet helemaal recht zijn).
Dit is idd een flinke klus, maar goed zelf te doen met goed plannen, geduld en nauwkeurig werken. En het rendement qua isolatie zal enorm groot zijn (van niets naar 16 cm steenwol o.i.d.). Als je het moet laten doen wordt dit duur, gaan heel wat uren in zitten om alles mooi recht te maken, goed af te dichten tussen de balken en af te werken.
 
Laatst bewerkt:

Bas van

  • #7
Heel veel dank voor alle nuttige tips, dit gaat een mooi project worden voor deze zomer!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu