Schimmel op slaapkamermuren

Maho

  • #1
Hallo,

Ik heb 2 jaar geleden een jaren 30 huis gekocht, het is een hoek woning, en vorig jaar hadik last van schimmel aan de binnenzijde van de buitenmuren.

Had dit schoongemaakt met bleek/chloor en water. En het kwam niet meer terug. Nu is het dus ineens wel terug, en een stuk meer. Vorig jaar was het alleen een hoekje en aan de onderkant van de muur. Nu zie je overal plekken. Het is nu in 2 slaapkamers, en allebei aan de buitenmuren. Achter- en zijkant van t huis.

Wat kan ik hier t beste aan doen om hier vanaf te komen? Het probleem is nog dringender omdat we ook een pasgeboren baby hebben.

Graag jullie advies.

Het gaat om een granol muur.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
De temperatuur in die kamers omhoog of omlaag. Baby kamer dus zal wel iets omhoog moeten. Kijk eens hoe vochtig het is in je huis.
Schimmel is best lastig omdat er een aantal oorzaken zijn die dit veroorzaken. Je kan ook zoeken gebruiken het is hier vaak aan de orde geweest.
 

Maho

  • #3
Ja ik heb rond gezocht, en is inderdaad best lastig. Temperatuur houden we rond de 20 graden. Het is er best vochtig, we hebben enkel glas, en die zijn altijd beslagen/vochtig.Zou zo een vochtvreter van bison uitkomst bieden? Niet dat ik er echt in geloof.

Ga sowieso de boel schoonmaken en overschilderen met dat antischimmel spul.
 

Millew

  • #4
Je zal toch ook de oorzaak moeten aanpakken.
Mogelijke oorzaken:
Te hoge luchtvochtigheid i.c.m. te weinig ventilatie;
Te koude muren > isoleren;
Vochtdoorslag van de muren: geen spouwmuur ?
Lekkage;
Optrekkend vocht.
 

Maho

  • #5
Ja dat inderdaad zo. Ben van plan om de muren vol te laten spuiten met isolatie. Maarja, dat is dan in de toekomst.

Maar zou voor nu het schoonmaken plus die antischimmel verf helpen?

Voor de ventilatiestaan wel dagelijks de ramen zo een half uurtje open
 

Millew

  • #6
Ik maak hieruit op dat de woning spouwmuren heeft. Een vochtige muur door condens lijkt mij dan onwaarschijnlijk. Vooral omdat je aangeeft dat je wel ventileert.
Dan zou lekkage (indien bovenin de muur) of optrekkend vocht (onderaan de muur) meer voor de hand liggen.
Vochtbruggen in de spouw zou een andere oorzaak kunnen zijn: geknoeide specie, verkeerd ingemetselde spouwankers, vogelnestjes etc..
Alvorens spouwisolatie aan te laten brengen, zou je dat eerst moeten onderzoeken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Dat halfuur zou je kunnen verkorten. De bedoeling is dat de lucht wordt ververst en dat alles dus de muren en alles wat in de kamer staat niet wordt afgekoeld.
Je zou ook aan dubbelglas kunnen denken. Zorgt er voor dat de temperatuur omhoog gaat. De verhouding oppervlakken muren en ramen spelen hierbij we een een rol.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #8
Millew schreef:
Ik maak hieruit op dat de woning spouwmuren heeft. Een vochtige muur door condens lijkt mij dan onwaarschijnlijk. Vooral omdat je aangeeft dat je wel ventileert.
Als er geen spouwmuurisolatie aanwezig is, kan je wel condensvorming krijgen op je binnenblad bij erg lage buitentemperaturen. Ik heb dat wel een paar keer gezien.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Maho schreef:
Voor de ventilatiestaan wel dagelijks de ramen zo een half uurtje open
Luchten doe je een half uurtje. Ventileren doe je heel de dag.

Als je dubbelglas laat plaatsen kan je meteen een ventilatierooster opnemen boven het glas.
 

Maho

  • #10
Ja de ramen zijn ook niet echt super geïsoleerd, het zijn enkel glas ramen en het houtwerk zeg maar, sluit ook niet echt denderend aan. ik heb al met tochtstrippen geprobeerd om de boel dichter te houden, maar dan krijg ik weer het raam niet goed dicht.

ik ben van plan om kunststof kozijnen en dus spouwmuur isolatie te nemen, maar door andere uitgaven en de komst van de kleine, zijn die plannen ff wat verder opgeschoven.

als ik in het huidige houtwerk, is dat de investering waard? of zal de investering niet veel zijn hiervoor?

voor de rest, weet ik eigenlijk voor de korte termijn geen oplossing. dan alleen het schoonmaken en met antischimmel verf in de weer te gaan.

het vochtprobleem is inderdaad echt een probleem, maar hoe ik ervan af kom dat weet ik dus niet. ik kan niet continue de ramen open laten staan, dus misschien is het dan een optie om de verwarming hoger te zetten. want de ramen, die raken echt flink vochtig, en de raamfolie die ik op de helft van het raam zeg maar heb, die begint zelf los te raken.

een tijdelijke,weinig kostende oplossing mbt het ventileren zou ik super vinden. en zou me best helpen denk ik.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Zie PB, tocht strippen die eenvoudig zijn aan te brengen en de boel dicht maken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Alle kieren dichten zorgt juist voor méér vocht in huis als de ventilatie het probleem is.

Heb je mechanische (afvoer) ventilatie? Draait die heel de dag?
 

Maho

  • #13
Ik heb geen mechanische afvoer in huis, maar ga die denk ik wel plaatsen.

Alleen in de badkamer heb ik een automatische afzuiger.

Zijn die pakketten van mechanische afvoer, die je bij de bouwmatkt kan kopen iets?

Dus met een motortje voor op zolder en dan 2 gaten maken in het plafond van beide slaapkamers. En dan slangen naar toe trekken.

Ik heb trouwens maar 2 slaapkamers voor de duidelijkheid.


En heb de boel vandaag schoongemaakt met bleek. En alles is nu (voorlopig) weg.

De kleine en wij gaan voor 2 dagen elders slapen, want denk niet dat t echt gezond is, die bleek/chloor lucht.
 

Sander02

  • #14
Maho schreef:
Voor de ventilatiestaan wel dagelijks de ramen zo een half uurtje open
Ik zou echt aanraden altijd de slaapkamerramen op een kiertje te houden. Dat is echt veel gezonder voor je zelf en voor je huis. Slaap je ook veel beter van.
Pas als het echt extreem koud is, raam misschien dicht, maar onder je dekbed heb je meestal niet zo'n last van een beetje kou.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Het principe van mechanische ventilatie met natuurlijke toevoer is dat er altijd via badkamer, toilet en keuken wordt afgezogen en via de leefruimtes als woonkamer en slaapkamers wordt aangevoerd (normaal via roosters boven de ramen). Onder de deuren moeten de kieren groot genoeg zijn om de lucht op de juiste plek te krijgen. Op deze manier voer je vocht en luchtjes meteen naar buiten af.

Extra afzuiging in de slaapkamers is dus geen goed idee. Je kan het beste de ventilator in de badkamer en toilet altijd aan laten staan. Als het nu zo'n eenvoudig inzet ventilatortje is, kan je die misschien vervangen door een ventilatiebox. Die heeft drie standen, zodat je minder herrie hebt als ventilatie minder hard hoeft te draaien.
Misschien bedoel je dat met dat pakket?
 

Maho

  • #16
Oke dus als ik al de adviezen hier lees, maak ik op, dat ik de ramen beter moet dichten met tochtstrippen, en dan een ventilatiebox plaatsen op zolder.

want het is inderdaad een simpele afzuiger/ventilator. met een doorsnee van 100 mm geloof ik. het gaat aan via het lichtnet en blijft daarna nog een aantal minuten doordraaien, en het reageert ook op de vochtigheid in de badkamer. en dan springt die ook automatisch aan. die heb ik onlangs erin gemonteerd.

de badkamer heeft geen deur bij mij, en via de hal, waar je ook toegang tot de slaapkamers hebt loop je zo de badkamer in zeg maar.

dus dan zou ik het volgende moeten doen: die ventilator moeten verwijderen, daar een soort ventiel/rooster moeten plaatsen en dan tussen de "uitgang" via de zolderdak en het ventiel een ventilatiebox plaatsen.

ik had al een rooster in de badkamer, maar die zit in de muur en is via een soort schoorsteentje verbonden met een rooster op het toilet, die rechtonder de badkamer zit.

en deze loopt weer naar zolder toe, en via een buis naar buiten. maar hier zit dus geen motor of wat dan ook tussen, en is dus gewoon natuurlijk. weet ook niet of deze echt helpt.


ik heb ff een soort tekening gemaakt van de situatie nu.

waar kan ik dan het beste die ventilatiebox plaatsen? ik dacht eraan om dit te doen op de slang van de badkamer zeg maar. op de " nieuwe" slang.

maar zal die dan niet naar beneden toe blazen zeg maar? richting de wc? of zal de lucht gewoon omhoog gaan naar buiten?

hier is de tekening:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #17
Je kan die box op zolder plaatsen, waar de buizen nu bij elkaar komen. Het best is de buizen naar de box toe te vervangen door 125 spieraliet. Die zijn glad van binnen dus hebben minder weerstand. Je sluit die buis op de box aan met een klein stukje flexibele buis tegen het geluid.

Op de bos staat welke kant ie op blaast, er zijn meerdere ingangen en één uitgang. Er zijn boxen met een normale stekker en draadloze bediening. Kost iets meer, maar dan hoef je geen draad te trekken voor de driestandenschakelaar.

Ik zou zolang je geen roosters boven het glas hebt, de kieren rondom de ramen niet dichten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #18
Maho schreef:
dus ik moet het er tussen in doen, zodat het ook vanaf de wc wordt afgezogen zeg maar.

maar krijg ik dan geen problemen in de douche? omdat er dan op 2 plekken vlak naast elkaar wordt afgezogen? ik denk het niet maar toch.

en die flexibele slang, moet ik die nog in een bocht leggen ofzo?
Een voorbeeld van een stukje flexibel ertussen. Dit hoeft volgens mij maar een recht stukje van 10cm ertussen te zijn, al is het stuk flexibel dan bijna een halve meter :)

Dit is ook makkelijker aansluiten dan een starre buis, want die komt nooit helemaal recht aan.

Meerdere punten afzuigen levert geen problemen op, dit is heel gebruikelijk. De meeste boxen hebben drie afzuigpunten, en die kan je nog splitsen ook als dat nodig is. Zolang er ook voldoende aanvoer van verse lucht is, blijft de stromingsrichting de goede kant op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu